مشکلات ادراری در سگها؛ علائم و ۸ مشکل ادراری رایج در سگها

ازمایش خون برای تشخیص مشکلات ادراری در سگها
آخرین بروزرسانی : 31 فروردین 1403نویسنده : دسته بندی : مقالات

مشکلات ادراری در سگها میتونه بخاطر علت های متفاوتی به وجود بیاد. دستگاه ادراری سگها از کلیه ها، میزنای، مثانه و مجرای ادرار تشکیل شده.این قسمت های دستگاه ادراری در داخل شکم و همچنین در ناحیه ای در پشت شکم به نام فضای خلفی صفاق قرار دارن.

دستگاه ادراری وظایف زیادی داره که بعضی از اونها عبارتن از فیلتر کردن خون برای حذف سموم، حفظ تعادل الکترولیت ها (مثل سدیم و پتاسیم) و بازجذب آب برای بدن. ایجاد اختلال در هر یک از نواحی مجاری ادراری ممکنه اتفاق بیفته. مشکلات دستگاه ادراری در سگها میتونه از یه عفونت بدون عارضه تا سرطان های جدی متغیر باشه.

عفونت دستگاه ادراری در سگها

عفونت دستگاه ادراری یا “UTI” یه اصطلاح عمومی هست که اغلب برای توصیف عفونت قسمت پایینی دستگاه ادراری (مثانه و/یا مجرای ادرار) استفاده میشه. عفونت‌های دستگاه ادراری میتونن موجب زور زدن برای ادرار کردن، دیده شدن خون در ادرار، تکرر ادرار با حجم کم یا ادرار کردن در مکان‌های نامناسب بشن. عفونت های دستگاه ادراری در سگ ها شایع هستش و میتونه توسط انواع مختلفی از باکتری ها ایجاد بشه. عفونت های دستگاه ادراری میتونه در اثر مشکلات زمینه ای مثل کریستال های ادراری، سنگ ها یا سرطان ها ایجاد بشه.

عفونت مثانه در سگها

عفونت‌های مثانه در سگها شایع هستش و معمولاً قابل  درمان هستن. عفونت ادراری میتونه دردناک باشه و برای درمانش دامپزشک دارو تجویز میکنه. بعضی از سگ های مبتلا به عفونت مثانه آب بیشتری مینوشن.  بنابراین، مهمه که میزان نوشیدن و ادرار سگتون رو زیر نظر بگیرین.

بیماری دستگاه ادراری تحتانی در سگها

«بیماری دستگاه ادراری تحتانی» یه اصطلاح کلی هستش که میتونه مشکلات متعدد مثانه و/یا مجرای ادراری رو توصیف کنه. بعضی از سگها عفونت رو تجربه میکنن در حالیکه بعضی دیگه ممکنه بدون نشونه ای از عفونت (سیستیت استریل) التهاب داشته باشن. علائم برای هر دو مشکل مشابه هستش، اما بسته به علت، درمان متفاوتی داره. بیشتر سگها اب بیشتر مینوشن و برای ادرار کردن به خودشون فشار میارن. همچنین ممکنه خون تو ادرارشون دیده بشه.

سنگ مثانه در سگها

سنگ هایی که در مثانه سگ ایجاد میشن، در صورت عدم درمان میتونن به یه مشکل اورژانسی تبدیل بشن. وقتی که برای اولین بار در بدن تشکیل میشن، ممکن است برای مدتی مورد توجه قرار نگیرند.  با این حال، اگر سنگی از مثانه به مجرای ادرار (که قطر بسیار کمتری دارد) حرکت کند، ممکن است گیر کرده و جریان ادرار را مسدود کند.

سنگ مثانه از مشکلات ادراری در سگها هستش.

این اختلال میتونه باعث پر شدن بیش از حد مثانه و پارگی اون بشه. بیشتر سگ‌های مبتلا به سنگ مثانه برای ادرار کردن به خودشون فشار میارن یا تلاش میکنن تا زیاد ادرار کنن ولی مقدار کمی ادرار دفع میکنن.

سرطان مثانه در سگها

شایع ترین نوع سرطانی که‌ در مثانه سگها ایجاد میشه، کارسینوم سلول انتقالی نامیده میشه. اغلب در ناحیه ای از مثانه به نام تریگون ایجاد میشه، جایی که ادرار از مثانه به مجرای ادرار خارج میشه تا تخلیه انجام بشه. این سرطان دردناک میتونه علائمی مثل زور زدن برای ادرار کردن، وجود خون در ادرار و تکرر ادرار با حجم کم ایجاد کنه.

بی اختیاری ادرار در سگها

بی اختیاری ادرار از مشکلات ادراری در سگها هستش که بیشتر تو سگ های ماده دیده میشه، اما میتونه تو نرها هم دیده‌بشه. بی اختیاری ادرار معمولاً به شکل نشت ادرار (حجم بزرگ یا کوچک) تو جایی که سگتون دراز کشیده دیده میشه. بی اختیاری ادرار بیشتر بخاطر ضعف عضلات اسفنکتر مثانه هستش.

نارسایی کلیه در سگها

دلایل زیادی برای نارسایی کلیه در سگها وجود داره، از جمله آسیب، عفونت، سموم، برخی داروها و سرطان. وقتی که کلیه ها دیگه نمیتوتن عملکردشون رو انجام بدن، علائم متعددی توشون ظاهر میشه. به طور معمول، سگهایی که از نارسایی کلیه رنج میبرن کاهش اشتها دارن، مقدار زیادی ادرار میکنن، احتمال کاهش وزن دارن و ممکنه استفراغ و/یا اسهال داشته باشن.

مشکلات ادراری در سگها که کمتر شایع هستن

بیماری‌های دستگاه ادراری در سگها که میتونن علائم مشابهی داشته باشن، اما کمتر شایع هستن،‌ شامل پیلونفریت (عفونت کلیه)، سنگ کلیه، پروتئینوری، بیماری‌های عصبی مؤثر بر مثانه (آتونی) و مشکلات میزنای یا مجرای ادرار هستن.

بیماری‌هایی که تو سایر سیستم‌های بدن شروع میشن، اما ممکنه علائمی در دستگاه ادراری‌ داشته باشن، شامل بیماری‌های پروستات در سگ‌های نر، پیومتر در سگ‌های ماده، بیماری کوشینگ (هیپرآدرنوکورتیکیسم)، دیابت شیرین، و دیابت بی‌مزه هستن.

علائم مشکلات ادراری در سگها

به عنوان سرپرست مهمه که الگوها و رفتارهای طبیعی سگتون رو هنگام نوشیدن، غذا خوردن، ادرار کردن و مدفوع کردن بدونین. سرپرست هایی که چند حیوان خانگی دارن و بچه هاشون از یه کاسه آب مشترک استفاده میکنن، ممکن لازم باشه حیوانات خانگیشون رو موقتاً جدا کنن تا مشخص بشه چه چیزی برای هر کدومشون طبیعی و غیر طبیعی هستش.

بی اختیاری ادرار یکی از علائم مشکلات ادراری در سگها هستش.

شایع ترین علائم مشکلات ادراری در سگها مربوط به آب مصرفی (کم یا زیاد) و ادرار غیر طبیعی مثل زور زدن برای ادرار کردن، ادرار کردن با حجم کم یا زیاد و وجود خون در ادرارشون هستش.

علل مشکلات ادراری در سگها

مشکلات ادراری در سگها شایع هستش و بسیاری از اونها قابل درمان هستن. سگها تو هر سن، نژاد و اندازه، و همچنین سگ های نر و ماده، دچار مشکلات ادراری میشن. گاهی اوقات با رعایت بهداشت و کنترل وزن میشه از ابتلا پیشگیری کرد. در موارد دیگه، ژنتیک، رژیم غذایی و سبک زندگی در بردز مشکلات ادراری نقش دارن.

چجوری دامپزشک مشکلات ادراری در سگها رو تشخیص میده؟

بیشتر  مشکلات ادراری علائم مشابهی دارن. با این حال دامپزشکتون احتمالاً آزمایش هایی رو برای تشخیص بهتر تجویز میکنه. در ابتدا، آزمایش ادرار برای بررسی ادرار حیوان خانگیتون انجام میشه. در کنار ازمایش ادرار دامپزشک ازمایش خون رو تجزیه و تحلیل میکنه. در برخی موارد تصویر برداری و سونوگرافی هم لازمه تا انجام بشه.

درمان مشکلات ادراری در سگها

بسته به علت بروز مشکل، درمان میتونه از یک دوره کوتاه مصرف دارو یا تغییر رژیم غذایی تا مداخله جراحی متغیر باشه. وقتی که متوجه هرگونه مشکل ادراری شدین، بهتره فورا از دامپزشکتون برای تعیین تشخیص و شروع درمان مناسب کمک بگیرین.

اگر به کلینیک دسترسی نداری و نیاز به مشاوره دامپزشکی داری، روی همین نوشته کلیک کن!

مدیریت مشکلات ادراری در سگها

بیشتر مشکلات ادراری درمان میشن و سگتون میتونه به فعالیت های عادیش برگرده. اگر دامپزشک ازمایش مجدد بعد از یه دوره مصرف دارو توصیه کرد، حتما انجام بدین تا ‌از بهبودی کامل سگتون مطمئن شین. هر گونه تغییر تو خوردن، نوشیدن و ادرار کردن سگتون رو تو معاینه سالانه با دامپزشکتون در میون بزارید.

معاینه دامپزشک برای تشخیص مشکلات ادراری سگها

سعی کنین سگتون رو تو وزن مناسب نگه دارین و بهداشت رو رعایت کنین، چون موهای بلند در اطراف ناحیه تناسلی میتونه‌ به بروز مشکلات ادراری کمک کنه. گاهی اوقات اسهال شدن سگتون میتونه مشکلات ادراری ایجاد کنه، چون رکتوم و فرج در ماده ها نزدیک همدیگه هستن. مطمئن شین که سگتون همیشه به آب آشامیدنی تمیز و تازه دسترسی داره.

همیشه قبل از شروع هر درمانی، از جمله رژیم های غذایی و مصرف مکمل ها، با دامپزشکتون مشورت کنین.