رفع پرخاشگری سگ؛ برای برطرف کردن پرخاشگری سگم چیکار کنم؟

پرخاشگری در سگ ها
آخرین بروزرسانی : ۲۳ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : مقالات

پرخاشگری سگ ها یکی از مسائلیه که تقریبا هر سرپرستی حداقل اون رو یکبار تجربه کرده. اگر سگتون همش غرغر میکنه، دندون هاشو نشون میده یا گاز میگیره، ممکنه نشونه این باشه که سگتون دچار ناهنجاری رفتاری پرخاشگری شده‌‌. فقط سگ‌های بزرگ‌ تر و به اصطلاح “نژادهای خطرناک” نیستن که مستعد پرخاشگری هستن؛ هر نژادی میتونه تحت شرایطی پرخاشگر بشه.

پرخاشگری سگ

البته، مدیریت و کاهش رفتار تهاجمی در سگ‌ها  فرآیندی که نیاز به صبر، ثبات و درک داره. در اینجا چند تا راه که میتونه کمکتون کنه آورده شده:

چرا سگ‌ها رفتار تهاجمی دارن؟

رفتار تهاجمی در سگ‌ها به هر رفتاری اشاره داره که موحب حمله قریب الوقوع میشه. از جمله این رفتار ها غرغر کردن، دندان نشان دادن، حمله کردن و گاز گرفتن هست.

اولین گام برای رفع پرخاشگری سگ، پیدا کردن علت پرخاشگری سگتونه بعضی سگ‌ها وقتی کسی بهشون  نزدیک میشه در حالی که در حال خوردن یا جویدن استخوان هستن، غرغر میکنن. بعضی دیگه نسبت به کودکان یا غریبه‌ها واکنش تهاجمی نشون میدن.

تهاجم لزوماً نباید به سمت یک شخص باشه. بعضی سگ‌ها در اطراف حیوانات دیگه مثل گربه‌ها و سگ‌ها یا به سمت اشیاء بی‌جان مثل چرخ‌ خودروها یا تجهیزات حیاط پرخاشگر میشن.

پرخاشگری در سگ ها

نکته کلیدی که باید در نظر داشته باشین اینه که تا زمانی دلیل پشت رفتار تهاجمی سگتون رو ندونین، نمیتونین رفتارش رو اصلاح کنین.

انواع پرخاشگری سگ ها

تهاجم قلمرویی: سگ از فضای خود یا خونتون در برابر چیزی که اون رو به عنوان مهاجم میبینه، دفاع میکنه.

تهاجم محافظتی: سگ از اعضای گروهش در برابر حیوان یا فرد دیگر محافظت میکنه. سگ‌های مادر نیز به شدت از توله‌هاشون محافظت میکنن و ممکنه نسبت به هر کسی که بهشون نزدیک میشه، با عصبانیت رفتار کنن.

تهاجم مالکیتی: سگ از غذا، اسباب‌بازی‌های جویدنی، استخوان یا هر چیز با ارزش دیگه ایی که براشون مهمه، محافظت میکنه.

تهاجم ناشی از ترس: سگ ترسیده و تلاش میکنه در موقعیت ترسناک عقب‌نشینی کنه، اما وقتی در گوشه‌ای قرار میگیره، حمله میکنه.

تهاجم دفاعی: مشابه تهاجم ناشی از ترس، سگ به جای تلاش برای عقب‌نشینی، برای دفاع از چیزی حمله میکنه.

تهاجم اجتماعی: سگ در موقعیت‌های اجتماعی نسبت به سگ‌های دیگه تهاجمی واکنش نشون میده. سگ‌هایی که به درستی با سگ‌های دیگه و افراد اجتماعی نشدن ممکنه رفتارهای پرخاشگرانه از خودشون نشون بدن.

تهاجم ناشی از ناامیدی: سگ وقتی در بند یا در حیاط محصور شده تهاجمی رفتار میکنه. زمانی که سگ هیجان زده میشه و نمیتونه اون رو تخلیه کنه، ممکنه واکنش نشون بده.

تهاجم مجدد: سگ ممکنه نسبت به فردی که سعی در جدا کردن سگ‌ها از مبارزه داره، تهاجمی بشه. این رفتار ممکنه زمانی اتفاق بیفته که سگ نتونه به هدف خصومتش برسه، مثل سگ همسایه در طرف دیگر حصار.

تهاجم ناشی از درد: سگ زمانی که آسیب دیده یا درد داره، تهاجم‌ نشون میده.

تهاجم جنسی: دو سگ نر یا دو سگ ماده زمانی که برای جلب توجه جفت میجنگت، تهاجمی میشن. این موضوع به حیوانات عقیم‌نشده مربوط میشه و می‌توان با عقیم‌سازی سگ‌ها ازش جلوگیری کرد.

تهاجم شکارگری: سگ وقتی که رفتار شکارگری از خودش نشون میده، بدون هشدار زیادی تهاجمی میشه. این غریزه ممکنه هنگامی که کودک با سگ بازی تعقیب گریز میکنه، خطرناک بشه.

علائم پرخاشگری سگ

هر سگی میتونه رفتار تهاجمی بگیره و مهمه که برای رسیدن به هدفتون یعنی رفع پرخاشگری سگ، اول علائم هشدار دهنده رو پیگیری کنین. در ادامه به این علائم اشاره می‌کنیم.

پرخاشگری سگ

• غرغر کردن و گاز گرفتن

• بدن سفت و دم سریع تکان دهنده

• لیسیدن لب‌ها یا خمیازه کشیدن

• دور کردن نگاه

• بلند شدن موها

• ترسیده و دم را بین پاها قرار دادن

• دیده شدن سفیدی چشم‌ها

مراجعه به دامپزشک

بیشتر وقتا برای رفع پرخاشگری سگ باید به دامپزشک مراجعه کنین. سگ‌هایی که در حالت عادی پرخاشگر نیستن ولی به طور ناگهانی رفتار تهاجمی نشون میدن، ممکنه یه مشکل پزشکی زمینه‌ای داشته باشن. چند تا از مشکلات سلامتی که ممکنه باعث تهاجم بشن، هیپوتیروئیدیسم، آسیب‌های دردناک و مشکلات عصبی مثل انسفالیت، صرع و تومورهای مغزی هستن.

اگر سگت پرخاشگری میکنه و نیاز به کمک داری، روی همین نوشته کلیک کن!

مراجعه به رفتارشناس

اگر دامپزشکتون مشکل پزشکی رو رد کرد، وقتشه که با یه مربی سگ حرفه‌ای یا رفتار شناس حیوانات تماس بگیرین. از اونجایی که پرخاشگری یه مشکل جدی هستش، نباید به تنهایی حلش کنین. متخصص رفتارشناسی میتونه بهتون کمک کنه تا بفهمین چه چیزی باعث تهاجم سگتون میشه و یه برنامه برای رفع پرخاشگری سگتون داشته باشین.

منبع: Thesprucepets