حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نژاد دوبرمن پینچر (Dobermann Pinscher)؛ معرفی این نژاد خفن!

زمان مطالعه11 دقیقه

آخرین بروزرسانی : ۲۵ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : نژاد سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

دوبرمن پینچرها سگ های با انرژی و باهوشین. اونا توی کار نظامی و نگهبانی فوق العادن و میتونن مراقب و محافظ خوبی برای شما و خانوادتون باشن.

این نژاد یه نژاد بزرگ از سگ های کاریه که برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم در آلمان توسط کارل فریدریش لوئیس دوبرمن، که شغلش جمع اوری مالیات بود و به واسطه شغلش اغلب در معرض خطر قرار میگرفت، پرورش داده شد. دوبرمن برای کاهش خطرات مرتبط با حرفه خودش، تصمیم گرفت یه نژاد سگ برای محافظت از خودش در مناطق خطرناک به وجود بیاره.

نتیجه این کار، خلق سگ نژاد دوبرمن پینچر بود؛ یه نژاد سگ عضلانی با خلق و خوی وفادار، بی باک و فداکار.
شخصیت دوبرمن به خاطر تمایل به خشنود نگه داشتن صاحبش، سطح انرژی بالا، طبیعت محبت امیز، وفاداری و اطاعت پذیری شناخته شده. دوبرمن ها پیوندهای قوی با اعضای خانوادشون ایجاد می کنن و اگه برای مدت طولانی تنها گذاشته بشن، می تونن مستعد ابتلا به اضطراب جدایی بشن.

سگ های نژاد دوبرمن پینچر معمولا سیاه یا قهوه ای با لکه های پراکنده روی سطح بدن هستن. پوشش مویی کوتاه و صاف اونا نگهداری و مراقبت آسونی داره و ریزش بیش از حد مو ندارن.

در حالی که این نژاد نیاز به نظافت زیادی نداره، اما در عوض نیاز به فعالیت بدنی بالایی دارن.

نژاد دوبرمن پینچر سگ های باهوشی هستن، اما میتونن سرسخت و لجباز باشن. اموزش زود هنگام ابن نژاد ضروریه، چون اگه به موقع اجتماعی نشن میتونن پرخاشگر و مضطرب بشن.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

ویژگی های کلی

  • منشا: آلمان
  • دسته نژادی: نژاد کاری
  • وزن نر ها: در نر ها وزن ۴۰ تا ۴۵ کیلوگرم و قد بین ۶۶ تا ۷۲ سانتی متره
  • وزن ماده ها: در ماده ها وزن ۳۲ تا ۳۵ کیلوگرم و قد بین ۶۱ تا ۶۸  سانتی متره
  • طول عمر: ۱۰ تا ۱۳ سال
  • پوشش مویی: کوتاه و صاف که میتونه به رنگ های سیاه و سفید، قرمز، ابی همراه با لکه های رنگی باشه. این نژاد با پوشش براق و سلطنتیش مثل اشراف زاده ها میمونه!
  • خلق و خو: هوشمند، وفادار و هوشیار. شناخته شده برای طبیعت محافظت و پیوند قوی با اعضای خانواده خود.
  • نیاز به ورزش: بالا؛ اونا سگ های فعالی هستن که نیاز به ورزش منظم و تحریک ذهنی دارن.
  • آموزش پذیری: بسیار اموزش پذیر و مشتاق به یادگیری. روش های آموزش مداوم و مثبت به خوبی روی این نژاد کار می کنن.
  • نظافت: نیاز به نگهداری و مراقبت کم به دلیل پوشش مویی کوتاه؛  مسواک زدن منظم برای این نژاد کافیه.
  • وضعیت سلامت: مستعد ابتلا به برخی مشکلات ژنتیکی مثل دیسپلازی لگن و شرایط قلبیه. معاینه منظم دامپزشکی برای نژاد دوبرمن مهمه.

افراد مشهور مثل کندال جنر، سیلوستر استالونه، بلا لوگوسی، هانتر اس تامپسون، ماریا کری و فارست ویتاکر دوبرمن داشتن.

تاریخچه نژاد دوبرمن

روزی روزگاری در اواخر قرن ۱۹، یک مامور جمع آوری مالیات به نام “لوییس دوبرمن” در شهر آپولدا ناحیه تورینگن آلمان زندگی میکرده. مناطقی که اون برای جمع آوری مالیات میرفته پر از راهزن بوده، برای همین به فکر پرورش یه سگ نگهبان و وفادار میوفته. نتیجه اولیه آزمایشش “دوبرمن پینچر” بوده.

اولین حضور عمومی این سگ ها در سال ۱۸۷۶ بود و با استقبال گرمی روبرو شد. هنگامی که لوئیس دوبرمن در سال ۱۸۹۴ درگذشت، دانش نژادهای مورد استفاده در ایجاد دوبرمن پینچر از بین رفت و در نتیجه این نژاد به افتخار اون نامگذاری شد. در اون زمان، پرورش دهنده های آلمانی عملکرد رو به ظاهر اولویت می دادن و هدفشون توسعه دوبرمن به یه “سوپر سگ” بسیار توانمند بود. با این حال، تمرکز اولیه اونا روی پرورش شجاع ترین، باهوش ترین، سریع ترین و سخت ترین سگ ها به اونا کمک کرد.

یه پرورش دهنده به نام اتو گولر نقش مهمی توی شکل دادن به دوبرمن به یه سگ قابل اموزش و مطیع داشت. در سال ۱۹۰۰، باشگاه Kennel آلمان رسما این نژاد رو به عنوان یه نژاد متمایز به رسمیت شناخت. در حدود سال ۱۹۰۸، دوبرمن راه خودشو به ایالات متحده باز کرد و یکی از اولین دوبرمن هایی که در ترکیب نشان داده شد، در سه رویداد متوالی افتخارات “بهترین نمایش” رو به دست اورد، اما نه قبل از اینکه کسی جرات کنه دندان های سگ رو بررسی کنه!
باشگاه دوبرمن پینچر امریکا در سال ۱۹۲۱ تاسیس شد و یک سال بعد استاندارد نژادی رو که در آلمان نوشته شده بود، اتخاذ کرد. ۱۵ سال بعد برای توسعه دوبرمن بسیار مهم بود، چون مشکلات اقتصادی در طول جنگ جهانی اول باعث کاهش دوبرمن در اروپا شد. پرورش محدود به بهترین سگ ها بود که عمدتا متعلق به ارتش، پلیس و افراد ثروتمند بود.
با اغاز جنگ جهانی دوم، دوبرمن پینچر دوباره در آلمان در معرض خطر بود، اما به دلیل واردات قبلی، این نژاد قبلا در ایالات متحده تامین شده بود. در اواسط دهه ۱۹۰۰، آلمانی ها و بریتانیایی ها کلمه “Pinscher” رو از نام نژاد حذف کردن. با گذشت زمان، پرورش دهنده ها با موفقیت شخصیت تیز دوبرمن اصلی رو تعدیل کردن و در نتیجه یه دوبرمن سگی شد که برای محافظت، محبت و وفاداری به خانواده خودش شناخته میشد.

پس این نژاد همونطور که گفتیم اواخر قرن ۱۹ در آلمان شکل گرفت. این سگ جزو دسته سگ های نگهبان (گارد) طبقه بندی میشه. اصل و نسب سگ دوبرمن دقیق مشخص نیست اما بنظر میاد نژاد های روتوایلر و ژرمن پینچر از اجداد دوبرمن ها باشن.

نژاد دوبرمن پینچر

شخصیت و خلق و خو

نژاد دوبرمن فوق العاده باهوش و فوق العاده فعاله و یه سگ کاملا وفاداره. اون ها ذاتا نگهبانن و به شدت مراقب صاحبشونن ولی بی دلیل هم به کسی حمله نمیکنن.

سرعت یادگیری تو نژاد دوبرمن خیلی بالاست و عاشق یادگیرین. دوبرمن پینچر یکی از پرطرفدارترین نژادهای دست‌آموز سگه و بسیار پرانرژی، باهوش، بی‌باک، مطیع و مشکوک به غریبه‌هاست اما با صاحب خودش با محبت، فرمانبردار و وفاداره.

جالبه بدونید که سگ نژاد دوبرمن کمی دیر بزرگ میشه؛ در واقع تا سن ۳ الی ۴ سالگی هم مثل یک توله رفتار میکنه.

یادتون باشه همیشه قبل از خرید توله سگ نژاد دوبرمن، حتما پدر یا مادرش رو بررسی کنین (خصوص مادر چون  که معمولا بیشتر در دسترسه) تا مطمئن بشین که دوبرمن شما، در آینده خوش رفتاره. البته بررسی برادر، خواهر یا سایر اقوام توله هم میتونه به شما در انتخابتون کمک کنه.

این سگ ها مثل هر سگ دیگه ای، نیاز به اجتماعی شدن داره. پس از تولگی در موقعیت‌های مختلفی بذارینش تا صداها و اتفاقات جدیدی رو تجربه کنه. اجتماعی کردن باعث میشه تا سگ شما در آینده رفتارهای خوبی از خودش نشون بده. مهمونی و پارک بردن این سگ از بچگی کمک زیادی به اجتماعی شدنش میکنه.

اما این نژاد با همه خصوصیاتی که داره مناسب همه افراد نیست؛ اونا به فعالیت خیلی زیادی نیاز دارن پس یکی رو میخوان که بهشون کامل رسیدگی کنه. پس به یک صاحب با انرژی نیاز دارن که پا به پای اون ها فعال باشه و زمان زیادی هم صرف آموزششون بکنه.

گوش های بزرگ سگ نژاد دوبرمن قدرت شنوایی این سگ هارو چند برابر کرده و دم جذابشون ابهت زیادی به اون ها داده. اما تو بعضی از کشورها دم  و گوش اونارو مورد عمل زیبایی قرار میدن که این کار از نظر اخلاقی و قانونی دچار اشکاله.

 

نژاد دوبرمن

سلامت و بهداشت

سگ های نژاد دوبرمن بطور کلی وضعیت سلامتی خوبی دارن، اما مثل همه نژادها ممکنه به بیماری‌های زیادی مبتلا بشن. بنابراین شناخت انواع این بیماری‌ها می‌تونه بهتون توی حفظ سلامتی سگتون کمک زیادی کنه.

در ادامه چندتا بیماری که توی دوبرمن ها رایجه براتون لیست کردیم:

  • سندروم وبلر (Wobbler’s Syndrome): یکی از بیماری‌های ارثیه که در بین سگ‌های این نژاد شایعه.سگ هایی که دچار این سندروم میشن ستون فقراتشون فشرده میشه. عامل اصلی این فشردگی، بی‌ثباتی مهره گردن یا ناهنجاری‌هایی توی کانال ستون فقراته.  اگه این بیماری در دوبرمن ها عود کنه، منجر به گردن درد و فلجی و ناتوانی در پاها میشه. گاهی جراحی هم برای حل این مشکل پاسخگو نیست، چون در برخی از موارد، ممکنه وضعیت سگ شما باز هم وخیم بشه. این بیماری منجر به فشار بر روی نخاع میشه و منجر به ضعف و عدم هماهنگی در اندام های حرکتی عقبی و گاهی اوقات فلجی کامل میشه. در حالیکه تصور میشه CVI ژنتیکیه، هیچ ازمایش غربالگری برای این بیماری وجود نداره.
  • آلبینویزم (Albinoism): یکی دیگه از بیماری‌های ژنتیکی که ممکنه این سگ بهش مبتلا بشه آلبینویزمه. مهم‌ترین نشونه این بیماری، رنگ سفید پوست و رنگ صورتی بینی در سگ هاست. همچنین رنگ چشم‌ها هم ممکنه روشن یا آبی بشه. آلبینوها نسبت به نور خورشید حساسیت دارن و ممکنه دچار بیماری‌های بدتری مثل سرطان و مشکلات چشمی هم بشن
  • پیچ ‌خوردگی و انبساط شکمی (Gastric Dilatation-Volvulus): در اثر این پیچ خوردگی نفخ هم ایجاد میشه که بیماری خیلی خطرناکیه. معمولا سگ‌های با سینه‌های عمیق و بزرگ مثل دوبرمن و ژرمن شپرد رو مبتلا می‌کنه. این بیماری معمولا بعد از پرخوری، تندخوری، نوشیدن حجم زیادی آب بعد از غذا خوردن یا بعد از یه فعالیت شدید بروز می‌کنه. هرچی سن سگ بیشتر باشه، درصد ابتلاش به این عارضه و نفخ بیشتره. این بیماری وقتی اتفاق می‌افته که معده با گاز و هوا متورم بشه و در نتیجه پیچ بخوره.
  • کاردیومیوپاتی(Cardiomyopathy): یکی از جدی ترین مشکلات سلامتی مربوط به این نژاد، کاردیومیوپاتیه که باعث بزرگ شدن قلب میشه. معاینه سالانه قلب برای تشخیص زود هنگام این بیماری مهمه و هیچ سگی نباید با این عارضه پرورش داده بشه.
  • وون ویلبراند(Von willebrand): این اختلال خونریزی تو سگ های دوبرمن بیشتر از سایر نژاد های سگ دیده میشه. سگ های مبتلا به این بیماری فاقد پروتئین خاصی که به چسبیدن و تشکیل لخته کمک میکنه هستن.
  • بیماری آدیسون(هیپو ادرنو کورتیکیسم): این بیماری در اثر اختلال عملکرد یا تخریب غدد ادرنال تو سگ ها ایجاد میشه. بسیاری از سگ های مبتلا به بیماری آدیسون تا زمانی که خیلی بیماریشون حاد نشه علائمی از خودشون نشون نمیدن. این علائم شامل رنگ پریدگی لثه، تشنج و افتادگیه. اگه بیماری آدیسون زود تشخیص داده بشه میشه با دارو درمانش کرد.

نژاد دوبرمن

مراقبت و نگهداری

پوشش نرم و براق بدنشون شامل موهای کوتاهه. رنگ بدن دوبرمن سیاه، قرمز، آبی و حناییه.

همین پوشش نرم و براق بدن دوبرمن ها مراقبت به مراتب کمتری از سگ های مو بلند میخواد. دوبرمن سگ تمیزیه و بوی بسیار کمی داره. البته گول موهای کوتاهشو نخورین، موهای کوتاه هم ریزش دارن! بهتره بصورت هفتگی موهای دوبرمن هارو شونه کنین تا به میزان کمتری ریزش داشته باشه.

این سگ تنها زمانی نیاز به حموم کردن داره  که روی چیزهای کثیف غلت بزنه و بوی بدی به خودش بگیره. در غیر این صورت، نیاز چندانی به حموم کردن نداره.

سعی کنین دندون های این نژادو رو کم کم ۲ یا ۳ بار در هفته مسواک بزنین. مسواک زدن روزانه که خیلی عالیه و از ابتلا به بیماری های دهان و دندان جلوگیری میکنه و بوی بد اونو از بین میبره.

گوش هاش باید هفتگی مورد بررسی قرار بگیره و قسمت های سطحی گوش (عمیق نه) که با چشم مشاهده میشه رو با یه پنبه با اب خیس شده تمیز کنین.

 

سازگاری با دیگران

سازگاری با کودکان: اگه این نژاد خوب تربیت بشه و فرایند اجتماعی شدن در اون ها خوب انجام بشه سگ های عالی ای برای خانواده هستن اما هیچ وقت نباید با بچه های خیلی کوچیک تنها باشن و تحت نظارت بزرگ تر ها باشن. یادتون باشه هیچ سگی رو با بچه ها تنها نذارین.

رفتار با سایر حیوانات: سگ نژاد دوبرمن با سایر سگ‌ها و حیوانات خانگی هم رفتار خوبی داره، مخصوصا اگه در کنار او نها بزرگ شده باشه. البته ممکنه در برابر بقیه سگ‌ها تهاجمی رفتار کنن، بخصوص وقتی که از جانب اون ها خطری برای خودشون یا خانوادشون احساس کنن.

سگ دوبرمن پینچر


دوست داری در مورد سایر نژاد های سگ هم بدونی؟ پس کلیک کن!

نکات کلی و جمع بندی

این سگ ها بیشتر برای زندگی توی باغ و خونه های بزرگ مناسبن. دوبرمن ها به ورزش و دویدن روزانه نیاز دارن و اگه شما اهل ورزش نیستین و یا وقت کافی برای تمرین کردن با سگتون رو ندارین، دوبرمن انتخاب درستی براتون نیست.

بهتره این سگ هارو زیاد تو خونه تنها نذارین. خیلی هم به زنجیر نبندینشون. دوبرمن ها نیاز دارن تا عضوی خانواده باشن و از اینکه توی تفریحات و فعالیت‌های خانوادگی  شرکت کنن، عشق میکنن.

اجتماعی شدن یکی از مهم‌ترین نیازهای سگ دوبرمنه. مثل هر سگ دیگه ای، دوبرمن ممکنه خجالتی یا برعکس خشن بشه. بنابراین از دوران تولگی باید آموزش‌های اجتماعی شدن رو برای اونا انجام بدین.

اگه نیاز به یه مربی خوب برای سگ دوبرمن داری کلیک کن!

منبع: dogtime

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول