هزینه واکسن سگ، برای واکسیناسیون سگ چقدر باید هزینه کنم؟

آخرین بروزرسانی : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : مقالات

هزینه واکسن سگ ها یکی از مهمترین دغدغه های سرپرست سگ هاست. حتی کسایی که میخوان یه سگ رو به سرپرستی بگیرن لازمه که از هزینه ها و مسئولیت های نگهداری از سگ از جمله هزینه واکسن سگ اطلاع پیدا کنن و با توجه به شرایطشون تصمیم بگیرن که ایا میتونن این کار رو انجام بدن یا نه. هزینه واکسن سگ یکی از مهمترین مسائلیه که باید بهش توجه بشه چون واکسیناسیون یکی از مراقبت های ضروریه و باید طبق زمان بندی انجام بشه.

واکسن ها ایمن ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای محافظت از سگتون در برابر بسیاری از بیماری های عفونی قابل پیشگیری هستن.

واکسیناسیون های رایج سگ چیه؟

واکسیناسیون سگ ها به دو دسته کلی تقسیم میشه: واکسن های اصلی و واکسن های غیر اصلی

واکسن های اصلی:

• واکسن دیستمپر/ ادنو ویروس-۲(هپاتیت)/ پاروویروس/ پارانفلوانزا( تزریق شده به عنوان یه واکسن، که معمولا به ان DHPP، DA2PP یا DAPP گفته میشه.)
  • واکسن ویروس هاری

واکسن های غیر اصلی:

واکسن های غیراصلی در واقع همونجور که از اسمشون مشخصه اختیاری هستن و بر اساس عواملی مثل سبک زندگی سگتون و محل نگهداری اون داده میشن. یه سری از واکسن های غیر اصلی از بیماری های مسری یا تهدید کننده زندگی محافظت میکنن.

برای تعیین اینکه کدوم واکسن های غیر اصلی برای سگتون مناسبه، دامپزشکتون به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی و خطر ابتلا به بیماری تو این مناطق و اینکه سگتون به مکان های عمومی مثل پارک ها چقدر رفت و امد داره توجه میکنه.

واکسن های غیر اصلی شامل موارد زیر میشه:

واکسن Bordetella brochiseptica (سرفه لانه).

واکسن لپتوسپیرا (لپتوسپیروز)

واکسن Borrelia burgdorferi (Lyme).

واکسن H3N2/H3N8 (انفلوانزای سگ).

واکسن کروتالوکس اتروکس (مار زنگی).

واکسیناسیون سگ از چه بیماری هایی جلوگیری میکنه؟

هاری

هاری ویروسیه که باعث بروز نوعی بیماری عصبی میشه که برای حیوونای خونگی و مردم کشندست. بیشتر از همه از طریق گاز گرفتن حیوان الوده منتقل میشه. اگر سگتون هاری داشته باشه، میتونه افراد دیگه رو با گاز گرفتن و ایجاد زخم الوده کنه.

دیستمپر/ ادنو ویروس(هپاتیت)/ پاروویروس (DAP)

دیستمپر یه بیماری حاده که تو سگ های واکسینه نشده خیلی مسریه و میتونه منجر به علائم عصبی شدید، ذات الریه، تب، انسفالیت و مرگ بشه.

ادنوویروس۱ یه بیماری ویروسی عفونیه که به عنوان هپاتیت عفونی سگ شناخته میشه. باعث عفونت های دستگاه تنفسی و همچنین تب، نارسایی کبد، نارسایی کلیه و بیماری های چشمی میشه.

پاروویروس تو توله سگ ها مسریه و میتونه موجب استفراغ شدید، اسهال، بی حالی، کم ابی بدن و تو موارد شدید مرگ بشه.

اگر میخواین راجب دیستمپر بیشتر بدونین، کلیک کنین.

بوردتلا و پاراانفلونزای سگ

بوردتلا و ویروس پاراانفلونزای سگ دو عامل مرتبط با سرفه بسیار مسری هستن که معمولا به عنوان سرفه لانه شناخته میشن. بیماری های ناشی از این عوامل خود به خود برطرف میشن، اما گاهی اوقات میتونن منجر به پنومونی یا بیماری های تنفسی شدید بشن.

بیماری لپتوسپیروز

لپتوسپیروز یه بیماری باکتریایی هستش که میتونه باعث نارسایی شدید کلیه یا کبد تو سگ ها شه. این بیماری از طریق ادرار حیوانات الوده منتقل میشه و تو مناطق شهری و روستایی یافت میشه. سگ ها میتونن با لیسیدن یا تماس با اب الوده در معرض این بیماری قرار بگیرن. این واکسن چهار مورد از شایع ترین سویه های لپتوسپیروز رو پوشش میده و واکسن اولیه باید دو تا چهار بعد و سپس بعد از اون سالانه تقویت شه.

بیماری لایم

بیماری لایم یه بیماری منتقل شده از طریق کنه است که توسط نوعی باکتری ایجاد میشه و تو موارد شدید میتونه باعث تب، بی حالی، بی اشتهایی و نارسایی کلیه شه. مثل لپتوسپیروز واکسن در ابتدا به صورت دو تزریق به فاصله سه تا چهار هفته و بعد از اون هر سال تزریق میشه.

اگر میخواین راجب زمان بندی دقیق واکسیناسیون سگ ها بیشتر بدونین، کلیک کنین.

هزینه واکسن سگ

سگ من به چه واکسنی نیاز داره؟

باید در مورد سبک زندگی سگتون با دامپزشک مشورت کنین تا بتونه توصیه های لازم رو به شما ارائه بده. به غیر از واکسن های اصلی که تقریبا پروتکل یکسانی دارن، در مورد واکسن های غیرضروری هیچ پروتکل یکسانی برای واکسیناسیون سگ شما وجود نداره.

ایا سگ نسبت به واکسن واکنش نشون میده؟

سگ ها میتونن واکنش های نامطلوبی به واکسیناسیون سگ ها، داروها، و حتی ویتامین ها و مکمل های طبیعی داشته باشن. این اتفاقات نادر هستن اما برحال بهتره که بعد از واکسیناسیون، سگتون رو تحت نظر داشته باشین.

معمولا واکسن های سگ واکنش های خفیفی مثل تورم در محل تزریق ایجاد میکنن. همچنین ممکنه تب خفیف در سگ ها ایجاد کنن. اگر این علائم بیشتر از ۲۴ ساعت طول کشید، با دامپزشکتون تماس بگیرین. اگر سگتون هر یک از این علائم رو نشون داد، فورا به دامپزشکی مراجعه کنین:

• تورم پوزه در اطراف صورت و گردن

• سرفه کردن

• دشواری در تنفس

• خارش پوست

هزینه واکسن سگ

هزینه واکسیناسیون سگ ها و توله سگ ها چقدر هست؟

واکسیناسیون سگ ها بخش مهمی از مراقبت اونا در برابر بیماری های خطرناک و کشنده به حساب میاد و مهمه که قبل از به سرپرستی گرفتن سگ٬ تمام این هزینه ها رو برای خودتون بودجه بندی کنین. توله سگ ها (سن زیر ۱ سال) معمولا به به تزریق ۳ دوز واکسن پلی والان و ۱ دوز واکسن هاری احتیاج دارن.

سگ های بالغ هم در طول یک سال به تزریق ۱ دوز واکسن پلی والان و ۱ دوز واکسن هاری نیاز دارن. هزینه تزریق هر مدل واکسن بسته به منطقه ای که در آن ساکن هستین و همچنین برند واکسن میتونه متغیر باشه اما به طور میانگین هزینه ۱ دوز واکسن پلی والان بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و هزینه ۱ دوز واکسن هاری بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان میباشد.

منبع:petmd