واکسیناسیون سگ: برنامه زمانی واکسن سگ چیه؟

آخرین بروزرسانی : 8 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : بیماری سگ, سگ, مراقبت از سگ

بیایید اول در رابطه با اهمیت واکسیناسیون سگ صحبت کنیم. واکسیناسیون سگ شما برای این ضروریه که شمارو مطمئن میکنه دوست کوچولوتون از تولگی تا سن های بالاتر قراره در برابر یکسری از بیماری های خطرناک و کشنده٬ ایمن بمونه. درست مثل ما آدم ها٬ واکسیناسیون یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین راه ها برای  پیشگیری سگتون به بسیاری از بیماری عفونی و واگیرداره.

در طول سالیان گذشته٬ عملکرد واکسن ها با پیشرفت علم٬ بهبود قابل توجهی داشته و کارایی اونا نسبت به قبل خیلی بیشتر شده.

تو این مطلب قراره اهمیت واکسیناسیون سگ ها و جدول زمانبندی اون در طول زندگی سگ، صحبت کنیم.

واکسیناسیون سگ

واکسن های رایج در سگ ها کدومه؟

واکسیناسیون در سگ ها به دو دسته اصلی تقسیم میشه: ۱- واکسن های اصلی.  ۲- واکسن های فرعی (غیر اصلی).

واکسن های اصلی:

تزریق واکسن های اصلی برای سگ ها و توله سگ ها از نون شب واجب تره! این واکسن ها شامل موارد زیر میشن:

1. دیستمپر(اگر میخواید راجع به دیستمپر بیشتر بدونین کلیک کنید)
  2. آدنویروس-۲ (هپاتیت)
  3. پاروویروس(اگر میخواید راجع به پاروویروس بیشتر بدونین کلیک کنید)
  4. پاراآنفولانزا

مجموعه واکسن های بالا رو تحت عناوین زیر میتونین روی شناسنامه سگتون پیدا کنین:

DHPP / DA2PP / DAPP

و واکسن هاری

واکسن های غیراصلی:

تزریق واکسن های غیر اصلی٬ اختیاری وبر اساس عوامل گوناگونی مثل سبک زندگی سگ شما و همچنین محل زندگیش میتونین تزریق کنین یا نکنین. واکسن های غیراصلی میتونه سگ شمارو از ابتلا به بعضی بیماری های بسیار مسری و خطرناک٬ ایمن کنه.

برای اینکه متوجه بشین چه واکسن هایی متناسب با سبک زندگی سگ شماست دامپزشک نیاز به اطلاعات زیر داره:

1. موقعیت جغرافیایی و خطر ابتلا به بیماری در این مناطق
  2. اینکه آیا سگ شما به پانسیون٬ پارک و … میره یا خیر
  3. سبک زندگی شما به چه شکل هست؟ (مثلا زیاد با سگتون به طبیعت میرین و …)
  4. وضعیت عمومی سلامت سگ شما

واکسن های غیراصلی عبارتند از:

1. واکسن برودتلا

2. واکسن لپتوسپیرا (لپتوسپیروز)

3. واکسن لایم

4. واکسن آنفولانزای سگ

5. واکسن کروتالوکس آتروکس (مار زنگی)

معاینه قبل از واکسیناسیون سگ

برنامه واکسیناسیون توله سگ ها:

برای اینکه واکسیناسیون توله سگ ها محافظت و ایمنی لازم رو تو اونا ایجاد کنه٬ هر دو تا چهار هفته یکبار برای توله ای که حداقل ۱۶ هفته سن داشته باشه، تزریق واکسن ضروریه. در ادامه براتون جدول زمانبندی واکسیناسیون پیشنهادی رو آوردیم:

+ سن ۶ تا ۸ هفته:

• واکسن اصلی: DAP (دیستمپر – هپاتیت – پاروویروس)
  • واکسن غیراصلی: برودتلا – پاراآنفولانزا

+ سن ۱۰ تا ۱۲ هفته:

• واکسن اصلی: DAP
  • واکسن غیراصلی: لپتوسپیروز – لایم – آنفولانزا

+ سن ۱۴ تا ۱۶ هفتگی:

• واکسن اصلی: DAP (دامپزشکان اکثرا ترجیح میدن این مدل از واکسن نهایی رو تو هفته ۱۶ و یا بعد از ۱۶ هفتگی تزریق کنن) – واکسن هاری
  • واکسن غیر اصلی: لپتوسپیروز – لایم – آنفولانزا

جدول زمانبدی بالا پروتوکل واکسیناسیون سگ ها رو نشون میده و البته بسته به شرایط سگ شما ممکنه دامپزشک پروتوکل خاص دیگه ای رو برای واکسیناسیون سگ شما در نظر بگیره.

• تو سگ های بالغ روال واکسیناسیون سگ به همین شکل هستش که سگ شما باید هر سال تزریق واکسن چندگانه و هاری رو مطابق با آخرین تاریخ تزریق در سن ۵ ماهگی داشته باشه.

اگه واکسیناسیون سگ شما عقب افتاده باشه و یا تو سن زیر ۱ سالگی واکسیناسیون سگتون رو تکمیل نکرده باشین٬ دامپزشک سگ شما بسته به شرایط٬ پروتوکل جدیدی براش پیش میگیره که عمدتا شامل واکسیناسیون هاری و چندگانه به صورا سالیانه است.

واکسیناسیون سگ ها از چه بیماری هایی پیشگیری میکنه؟

رعایت واکسیناسیون سگ ها بهترین عمل برای یپشگیری سگ و یا توله سگ شما به بیماری های خطرناک و کشنده است از جمله:

هاری

هاری ویروسی که میتونه باعث بروز علائم عصبی بشه و به شدت برای حیوانات خانگی و وحشی و همچنین ما آدم ها٬ خطرناک و کشندس. این ویروس عمدتا از طریق گاز گرفتن حیوان سالم توسط حیوان آلوده٬ منتقل میشه. پس اگه سگ شما مبتلا به هاری باشه میتونه از طریق زخمی که بر اثر گاز گرفتگی ایجاد میکنه٬ این ویروس رو به شما و سایرین انتقال بده.

واکسن هاری از واکسن های اصلی به شمار میره که تزریق اون در حیوانات خانگی اجباریه اما با این وجود همچنان موردهایی از ابتلا به هاری در سرتاسر جهان هر ساله گزارش میشه. از اونجایی که این ویروس بین انسان و دام مشترک است (زئونوز) توصیه میکنیم حتما تزریق این واکسن رو برای سگتون جدی بگیرین.

اگه یه سگ واکسینه نشده و یا سگی که موعد تزریق تکرار واکسن هاریش عقب افتاده در معرض یک حیوان که هاری داره قرار بگیره و توسط حیوان آلوده گزیده بشه٬ ممکنه که نیاز به قرنطینه و حتی یوتانایز داشته باشه

اگر دوست داشتین راجع به یوتانایز بیشتر بدونین کلیک کنید

دیستمپر + آدنوویروس (هپاتیت) + پاروویروس = DAP

واکسن DAP سگ شمارو در برابر ۳ بیماری مهم و خطرناک که شیوع خیلی بالایی تو سگ ها داره محافظت میکنه.

دیستمپر یه بیماری به شدت خطرناکه که میتونه علائم شدید عصبی٬ تنفسی٬ تب و نهایتا مرگ رو برای سگ شما به همراه داشته باشه. این بیماری در سگ های واکسینه نشده به شدت مسریه.

آدنوویروس-۱ در واقع یه بیماری ویروسیه که تحت عنوان هپاتیت عفونی سگ ها نیز شناخته میشه. این ویروس باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و همچنین تب٬ نارسایی کبد و کلیه و بیماری های مرتبط با چشم میشه.

پاروویروس در سگ ها خصوصا توله سگ ها به شدت مسریه و میتونه باعث استفراغ شدید٬ اسهال٬ بی حالی٬ کم شدن آب بدن و در موارد شدید منجر به مرگ بشه.

اغلب ویروس پاراآنفولانزا هم تو واکسن DAP ترکیب میشه و نام واکسن به DAPP  یا DHPP تغییر میکنه.

برودتلا و پارا آنفولانزا:

برودتلا و ویروس پاراآنفولانزای سگ دو عامل مرتبط با سرفه ان که به شدت هم مسری میباشن. بیماری های ناشی از این عوامل معمولا خود به خود برطرف میشن اما گاهی اوقات میتونه به ذات الریه و بیماری های شدید تنفسی٬ تبدیل بشه.

آنفولانزا سگ:

این ویروس در دو سویه تو ایالات متحده شناسایی شده: H3N8 / H3N2

این ویروس به شدت مسریه و میتونه باعث سرفه٬ ترشحات بینی و تب خفیف در سگ ها بشه. معمولا تزریق این واکسن در سگ هایی که زیاد به پانسیون٬ آرایشگاه و مکان های عمومی میرن توصیه میشه. البته پیشنهاد میکنیم در این رابطه حتما با دامپزشک مشورت کنین.

بیماری لپتوسپیروز:

لپتوسپیروز یه بیماری باکتریاییه که میتونه باعث نارسایی شدید کبد یا کلیه در سگ ها بشه. این بیماری از طریق ادرار حیوانات آلوده منتقل میشه و سگ ها میتونن با لیسیدن و یا تماس با محلی که حیوان آلوده اونجا ادرار کرده به این بیماری مبتلا بشن.

لپتوسپیروز به انسان ها نیز منتقل میشه (زئونوز) بنابراین حتما با دامپزشک سگتون در رابطه با تزریق این واکسن مشورت بگیرین.

بیماری لایم:

لایم به بیماری هستش که از کنه منتقل میشه و میتونه باعث تب٬ بی حالی٬ بی اشتهایی٬ لنگش پا و در موارد شدید منجر به نارسایی کلیه بشه.

سگ من به تزریق چه واکسنی نیاز داره؟

خیلی مهمه در رابطه با این سوال٬ سبک زندگی خودتون و سگتون رو به دامپزشک توضیح بدین تا متناسب با شرایط بتونه بهترین  پروتوکل واکسیناسیون رو برای سگ شما ارائه بده.

واکسیناسیون سگ

هزینه واکسیناسیون سگ ها و توله سگ ها چقدر هست؟

واکسیناسیون سگ ها بخش مهمی از مراقبت اونا در برابر بیماری های خطرناک و کشنده به حساب میاد و مهمه که قبل از به سرپرستی گرفتن سگ٬ تمام این هزینه ها رو برای خودتون بودجه بندی کنین. توله سگ ها (سن زیر ۱ سال) معمولا به به تزریق ۳ دوز واکسن پلی والان و ۱ دوز واکسن هاری احتیاج دارن.

سگ های بالغ هم در طول یک سال به تزریق ۱ دوز واکسن پلی والان و ۱ دوز واکسن هاری نیاز دارن. هزینه تزریق هر مدل واکسن بسته به منطقه ای که در آن ساکن هستین و همچنین برند واکسن میتونه متغیر باشه اما به طور میانگین هزینه ۱ دوز واکسن پلی والان بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و هزینه ۱ دوز واکسن هاری بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان میباشد.

شما می تونین از خدمات دامپزشکی در محل وتوریا استفاده کنین چرا که با خدمات دامپزشکی در محل وتوریا خیالتون از واکسیناسیون سگتون کاملا راحته!

عوارض جانبی بعد از واکسیناسیون سگ من چیه؟

سگ ها میتونن واکنش های نامطلوبی نسبت به واکسیناسیون٬ داروها و حتی مکمل ها داشته باشن. بروز این عوارض جانبی نادره اما از اونجایی که ممکنه اتفاق بیوفته لازمه سگ خودتون رو بعد از واکسیناسیون تحت نظر داشته باشین.

معمولا واکسن ها واکنش های خفیفی از جمله ناراحتی یا تورم در محل تزریق ایجاد میکنن. سگ ها همچنین ممکنه تب خفیفی رو داشن باشن و یا انرژی و اشتهاشون کمتر بشه. اما این موارد طبیعیه البته نهایتا تا ۲۴ ساغت. اگر سگ شما بعد از گذشت ۲۴ ساعت از واکسیناسیون سگ این علائم رو داشت حتما باید با دامپزشکش مشورت کنین.

عوارض جانبی جدی تری ممکنه در عرض چند دقیقه تا چند ساعت بعد از تزریق واکسیناسیون بروز پیدا کنه. اگه سگ شما هرکدوم از علائم زیر رو داشت باید خیلی سریع به دامپزشک مراجعه کنین:

• تورم در اطراف دهان و گردن

• سرفه کردن

• سخت نفس کشیدن

• خارش پوست

• کهیر

این و عوارض زیاد شایع نیستن اما میتونه به شدت خطرناک باشه. اگه سگ شما قبلا این علائم رو از خودش نشون داده لازمه که دامپزشک رو از این موضوع باخبر کنین.

منبع مطلب PETMD