حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

واکسیناسیون گربه ؛ برنامه زمانی واکسن های گربه چجوریه؟

زمان مطالعه6 دقیقه

واکسیناسیون گربه
آخرین بروزرسانی : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : مراقبت از گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم2

اشتراک گذاری

اندازه متن12

واکسیناسیون گربه و کلا هر پت دیگه ای یکی از اقدامات اولیه و واجبیه که وقتی یه حیوون خونگیو به سرپرستی میگیرین باید انجامش بدین.

بچه گربه ها در سن کمتر از ۶ ماهگی بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های عفونی هستن. به همین دلیل بسیار مهمه که به بچه گربتون رو بصورت صحیح با واکسیناسیون محافظت کنین.

گربه های مادر در طول شیردهی آنتی بادی های مادری رو از طریق شیر عبور می دن و به نوزاد منتقل میکنن. این آنتی‌بادی‌ها درجاتی از محافظت در برابر بیماری‌ها رو ارائه می‌کنن، اما در واکنش بدن به واکسیناسیون هم اختلال ایجاد می‌کنن یا حتی اون رو غیرفعال می‌کنن.

به همین دلیل، واکسیناسیون اصلی (توصیه شده) بچه گربه از ۶-۸ هفتگی شروع می شه و هر ۳-۴ هفته یک بار تا زمانی که بچه گربه ۱۶-۲۰ هفته بشه تکرار می شه. واکسن های اصلی باید یک سال پس از سری اول و بصورت سالانه تکرار بشن.

واکسن های اصلی و غیر اصلی گربه ها :

واکسیناسیون گربه به دو نوع تقسیم می شه:

واکسن‌های اصلی گربه :  واکسن‌هایی هستن که در برابر بیماری‌های شایع و/یا خطرناک محافظت ایجاد می‌کنن و برای همه بچه گربه‌ها و گربه‌های بالغ توصیه می‌شن.

مثل:

  • FVRCP یا سه گانه
  • Rabies (هاری)

واکسیناسیون غیر اصلی: فقط برای گربه هایی توصیه می شه که در معرض خطر بالای عفونت هستن. در مورد واکسیناسیون های غیر اصلی،دامپزشک شما سبک زندگی گربه شما رو ارزیابی می کنه تا خطر بیماری و اینکه آیا این خطر بیشتر از خطر واکسیناسیون هست یا خیر روبررسی میکنه.

مثل:

  • FeLV
  • Bordetella

واکسیناسیون گربه

بچه گربه ها به چه واکسن هایی نیاز دارن؟

دو واکسن وجود داره که باید به همه بچه گربه ها تزریق بشه و واکسن سوم هم توسط برخی از دامپزشکان توصیه می شه.

۱)FVRCP (سه گانه)

همه بچه گربه ها باید واکسیناسیونی دریافت کنن که در برابر رینوتراکئیت گربه، کلسی ویروس گربه و پنلوکوپنی گربه محافظت ایجاد می کنه. این بیماری ها در جمعیت عمومی گربه ها شایع هستن.

محافظت در برابر هر سه این ویروس ها به طور کلی در یک واکسن ترکیبی ارائه می شه.

کلسی ویروس گربه یکی از شایع ترین علل ویروسی عفونت های تنفسی فوقانی گربه ست.

رینوتراکئیت ویروسی گربه ها بین گربه ها بسیار مسریه. همچنین یکی از علل اصلی عفونت های دستگاه تنفسی فوقانیه و توسط ویروس تبخال نوع ۱ گربه ایجاد می شه. گربه هایی که آلوده می شن همیشه ناقل ویروس خواهند بود.

پنلکوپنی گربه هم بین گربه ها بسیار مسریه و توسط پاروویروس گربه ایجاد می شه.

برنامه واکسیناسیون گربه برای FVRCP می تونه از سن ۶ هفتگی شروع بشه. بچه گربه ها هر ۳ تا ۴ هفته یکبار واکسینه می شن تا زمانی که به سن ۱۶ هفتگی یا بیشتر برسن. با این حال، برای جلوگیری از واکسیناسیون بیش از حد، اکثر دامپزشکان شروع واکسیناسیون رو از سن ۸ هفتگی شروع میکنن و به دنبال اون تزریق واکسن در ۱۲ هفتگی و ۱۶ هفتگی تکرار میکنن.

۲) هاری

هاری یکی دیگه از واکسن های اصلی برای بچه گربه هاست. هاری یه بیماری کشنده ست که می تونه گربه ها و بسیاری از موجودات دیگه از جمله انسان رو درگیر کنه. بچه گربه شما می تونه تو سن ۱۲ هفتگی واکسن هاری دریافت کنه، اما این به قوانین محلی و دامپزشک بستگی داره.

۳) FeLV

واکسن ویروس لوسمی گربه (FeLV) توسط برخی از دامپزشکان برای همه بچه گربه ها توصیه می شه، در حالی که برخی دیگه اونو فقط برای بچه گربه هایی که در معرض بیماری هستن توصیه می کنن. تصمیم باید بر اساس سبک زندگی حیوون خونگی شما و تحت نظر دامپزشک باشه.

لوسمی گربه سانان یه بیماری ویروسیه که می تونه از مادر یا از طریق تماس نزدیک با سایر گربه های آلوده به بچه گربه ها منتقل بشه. بچه گربه ها باید قبل از واکسیناسیون از نظر FeLV آزمایش بشن. واکسیناسیون گربه برای این بیماری می تونه از ۸ تا ۱۲ هفتگی شروع بشه و نیاز به تکرار واکسیناسیون داره که ۳-۴ هفته بعد تزریق میشه.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

برنامه واکسیناسیون گربه ها

در اینجا برنامه کلی برای واکسیناسیون گربه هارو براتون آوردیم:

  • ۶-۸ هفته:

FVRCP لازمه

FeLV میتونه تزریق بشه

  • ۱۰-۱۲ هفته:

FVRCP لازمه (دوز دوم)

FeLV میتونه تزریق بشه

  • ۱۴-۱۶ هفته:

FVRCP لازمه (دوز سوم)

تزریق هاری طبق قوانین الزامیه

FeLV میتونه تزریق بشه

  • تکرار های سالیانه:

تکرار FVRCP لازمه

تکرار هاری طبق قانون الزامیه

هزینه واکسیناسیون گربه ها چقدره؟

واکسیناسیون گربه ها بخش مهمی از مراقبت اونا در برابر بیماری های خطرناک و کشنده به حساب میاد و مهمه که قبل از به سرپرستی گرفتن گربه٬ تمام این هزینه ها رو برای خودتون بودجه بندی کنین. بچه گربه ها (سن زیر ۱ سال) معمولا به به تزریق ۳ دوز واکسن FVRCP و ۱ دوز واکسن هاری احتیاج دارن.

گربه های بالغ هم در طول یک سال به تزریق ۱ دوز واکسن FVRCP و ۱ دوز واکسن هاری نیاز دارن. هزینه تزریق هر مدل واکسن بسته به منطقه ای که در اون ساکن هستین و همچنین برند واکسن میتونه متغیر باشه اما به طور میانگین هزینه ۱ دوز واکسن سه گانه ۴۵۰ هزار تومان و هزینه ۱ دوز واکسن هاری  ۲۵۰ هزار تومانه.

واکسیناسیون گربه

 

عوارض جانبی واکسیناسیون گربه

عوارض جانبی واکسیناسیون گربه معمولاً در صورت بروز خفیفه، اگر چه در موارد نادر، واکنش‌های شدید غیرمنتظره ممکنه رخ بده. تیمدامپزشکی شما باید این مسائل احتمالی رو با شما در میان بذاره تا بدونین برای چه واکنش های احتمالی ای باید آمادگی داشته باشین.

عوارض جانبی خفیف می تونه شامل موارد زیر باشه:

  • خستگی
  • تب خفیف
  • درد در محل تزریق
  • توده در محل تزریق

عوارض جانبی متوسط ​​می تونه شامل موارد زیر باشه:

  • استفراغ
  • اسهال
  • از دست دادن اشتها

عوارض جانبی شدیدتر عبارتند از:

  • تورم صورت
  • کهیر روی بدن
  • مشکل در تنفس
  • شوک

در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی شدید بصورت اورژانسی به دامپزشک مراجعه کنین.

اگر بعد از دریافت واکسیناسیون گربه تون نگرانی دارین، با دامپزشک تماس بگیرین یا حیوون خونگیتون رو برای ویزیت دامپزشک به کلینیک ببرین. دامپزشک به تشخیص اینکه آیا ادامه سری واکسن بی خطره یا خیر کمک می کنه و حتی ممکنه توصیه کنه که قبل از موعد به گربتون آنتی هیستامین بدین.

وتوریا هم مثل همیشه کنارتونه تا هرسوالی داشتین راهنماییتون کنه و یا در صورت نیاز از خدمات دامپزشکی در منزلمون استفاده کنین. (برای استفاده از خدمات دامپزشکی در محل روی همین متن کلیک کنین!)

منبع: PETMD

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول