حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

کنه سگ: راه های مقابله و جلوگیری از کنه ی سگ چیه؟

زمان مطالعه6 دقیقه

آخرین بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

کنه سگ چیست؟

کنه سگ در زمره انگل های خارجی محسوب میشه که از خون پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان تغذیه میکنه. یک کنه ماده قادره هزاران تخم بگذاره. کنه تخم هاش رو در نوک علف‌ها و سایر گیاهان کوتاه رها میکنه. کنه های جدید منتظر میمونن تا جانور خون‌گرم برسه، بعد محکم بهش می چسبن و به درون پوستش نفوذ میکنن و شروع به تغذیه از خونش میکنن. کنه‌ها برخلاف کک‌ها قدرت جهش ندارن و زمان کوتاهی روی میزبان هستن. البته برخی از انواع کنه ها تهاجمی بوده و به سمت میزبان حمله میکنن. کنه‌ها با گزش خود باعث تحریک پوست و خارش میزبان شده و میتونن بطور متوسط ۵-۴ میلی‌ لیتر از خونش زو بمکن.

مراقبت های پیشگیرانه یه بخش کلیدی تو حفظ سلامت و شادی سگتون به شمار میاد. یکی از بهترین راه‌هایی که میتونین از مشکلات احتمالی سلامتی سگتون جلوگیری کنین، استفاده از داروهای پیشگیری از کک و کنه سگ هست.

چرا پیشگیری از کنه سگ ها مهمه؟

 کک ها و کنه شگ انگل های خارجی هستن، یعنی آفاتی هستن که تو قسمت بیرونی بدن میزبانشون زندگی میکنن.
 برای زنده ماندن کک ها و کنه ها باید میزبانشون رو گاز بگیرن و سپس از خونش تغذیه کنن. این نیش ها می تونن به طور مستقیم روی سلامت سگتون تأثیر بگذارن. بزاق ناشی از نیش کک میتونه باعث آلرژی شدید، درماتیت، کم خونی، خارش و عفونت شه. نیش کنه میتونه باعث عفونت، آبسه، فلج و حتی مرگ بشه.
 این انگل های تند و زننده همچنین میتونن انواع بیماری ها رو به سگ ها منتقل کنن، از جمله:
  •  بیماری لایم
  •  آناپلاسموز
  •  بارتونلوزیس
  •  تب منقوط کوه‌هاى راکى
  •  کرم های نواری
  •  بابزیوز
کنه سگ
برخی از این بیماری ها حتی بین انسان و دام  مشترک هستن، به این معنی که میتونن به شما و خانواده تون سرایت کنن. به همین دلیل مهمه که کک ها و کنه ها رو از سگتون دور نگه دارین.

 چه زمانی سگ ها به پیشگیری از کک و کنه نیاز دارن؟

کک ها و کنه سگ ها تو آب و هوای معتدل زنده میمونن و رشد میکنن، بنابراین محافظت از حیوونای خونگی تو ماه های گرم بسیار مهمه. اگر در مناطقی زندگی میکنین که دمای هوا در تمام طول سال گرمه، باید مطمئن شین که حیوون خونگیتون در تمام طول سال به کک و کنه مبتلا نمیشه.
 با این حال، حتی ایالت های شمالی اغلب تو طول ماه های زمستان چند روز گرم و شبیه بهار را تجربه میکنن. این دوره‌های گرم کوتاه مدت زمان کافی برای کک‌ها و کنه‌ها برای حمله ور شدن به حیوونای خونگی تون رو به خونه شما فراهم میکنه. پس از ورود به بدن، کک ها میتونن به تولید مثل ادامه بدن و در کف، فرش ها و هر جایی که حیوون خونگی شما زندگی میکنه زندگی کنن. اگر سگتون از ماده پیشگیری کننده برای کنه استفاده نمیکنه، کنه ها حتی ممکنه روی سگتون و ادمای داخل خونه بخزن.
مشاوره دامپزشکی آنلاین

راه پیشگیری از کک و کنه برای سگ چیه؟

محصولات مختلفی وجود داره که به شما کمک میکنه تا کنه سگتون رو از بین دارین.  این محصولات میتونن به شکل آفت کش ها، دفع کننده ها یا بازدارنده های رشد باشن. هر یک از این محصولات پیشگیری کننده، با آفات در دوره های مختلف زندگی مقابله میکنن تا از هجوم کنه جلوگیری کنن.
 برخی از محصولات فقط در برابر یک گونه، معمولاً کک، مؤثر هستن. این محصولات شامل محصولاتی مثل دیپ کک، حمام و پودر میباشد. برای اطمینان از اینکه سگ شما پوششی محافظ برای کک و کنه داره، ممکنه نیاز باشه تا از داروهای بیشتری استفاده کنین.
 ترکیبات پیشگیری کننده از کک و کنه  سگ ها حاوی چندین ماده برای مبارزه با انواع مختلف آفات هست. اینها معمولاً  کک‌ها و کنه‌ها رو پوشش میدن، اما ممکنه محافظت بیشتری در برابر کرم‌های قلبی، کنه‌ها یا انگل‌های روده ایجاد کنن.
 قبل از تصمیم گیری در مورد داروی کک و کنه سگ، همیشه با دامپزشکتون مشورت کنین و مطمئن شین که برای سگ شما مناسبه. شما باید برچسب محصول رو بررسی کنین و با دامپزشکتون مشورت کنین تا مطمئن شین:
  •  محصول مناسب حیوون خونگی شماست. (سگ در مقابل گربه)
  •  این محصول مناسب سن حیوون خونگی شماست: توله سگ، بزرگسال یا سالمند
  •  این محصول مناسب وزن حیوون خونگی شماست.
  •  این محصول به درستی تجویز میشه. (جویدنی است یا موضعی)
  •  این محصول در برابر انگل های مناسب محافظت ایجاد میکنه.
  •  ایا محصول باید همراه با غذا داده شه؟
  •  هر چند وقت یکبار باید محصول رو مصرف کنین؟
  • چه  زمانی می تونین بچتون  رو حمام کنین.
  •  ایا حین استفاده از محصول باید نکات ایمنی خاصی رو رعایت کرد؟
 حتی اگر قبلاً از دارو استفاده کردین، داخل بسته رو دوباره بخونین، چون ممکنه هشدارها و دستورالعمل ها تغییر کرده باشه. تمام دستورالعمل ها رو دقیق دنبال کنین و در صورت داشتن هر گونه سوال با دامپزشک یا شرکت تولید کننده محصول تماس بگیرین.

کنه سگ

انتخاب داروی ترکیبی کک و کنه سگ

 داروهای پیشگیری کننده از کک و کنه سگ معمولاً به دو شکل هستن:
  •  خوراکی: قرص جویدنی که سگ شما میخوره
  •  موضعی: مایعی که روی سطح پشتی بدن سگتون باید پخش شه .

 

داروهای موضعی پیشگیری کننده از کک و کنه، گزینه بسیار خوبی برای حیوونای خونگی هستن که اهل غذا خوردن هستن یا معده حساسی دارن. با این حال، اگر بچه‌ کوچک یا حیوون خونگی دیگه دارین، باید مراقب باشین که محصول رو قبل از زمان خشک شدن لمس نکنن یا لیس نزنن.
درمان های موضعی نیز برای سگ هایی که دوست دارن زیاد شنا کنن یا سگ هایی که نیاز به حمام مکرر دارن، گزینه مناسبی نیست.  آب میتونه روی کارایی محصول تأثیر بگذاره.
درمان‌های خوراکی میتونه گزینه‌ای آسون و راحت برای والدین سگ باشه. اگر از درمان‌های خوراکی استفاده میکنین، بهتره سگتون رو زیر نظر بگیرین تا مطمئن شین که تمام قرص رو خورده.
 اگر سگتون بعد از خوردن کک و کنه خوراکی استفراغ کرد، با دامپزشکتون تماس بگیرین و دستورالعمل های مربوط به دوز مجدد و همچنین واکنش احتمالی به محصول رو ازش بپرسین. خوردن داروهای خوراکی با یه وعده غذایی ممکنه به کاهش ناراحتی های معده و همچنین به جذب محصول کمک کنه.
منبع:petmd
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول