کک و کنه سگ: علائم، درمان و پیشگیری بیماری های کک و کنه

آخرین بروزرسانی : ۶ اسفند ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : سگ, مقالات

خز نرم و گرم سگ ها محیط مناسبی رو برای ایجاد کک و کنه در سگ فراهم میکنه. این حشرات از خون سگتون تغذیه میکنن و میتونن باعث بروز مشکلاتی، از واکنش های الرژیک گرفته تا بیماری های جدی بشن. کک و کنه سگ تو ماه های گرم تر سال شابع تر هستن، اما تو هر زمانی میتونین برای نابودکردن اونها اقدام کنین. اگر در مناطقی زندگی میکنین که دمای هوا در تمام طول سال گرمه، باید مطمئن شین که کک و کنه در سگتون وجود نداره.

با این حال، حتی ایالت های شمالی اغلب تو طول ماه های زمستان چند روز گرم و شبیه بهار را تجربه میکنن. این دوره‌های گرم کوتاه مدت زمان کافی برای کک‌ها و کنه‌ها برای حمله ور شدن به حیوونای خونگی تون رو به خونه شما فراهم میکنه. پس از ورود به بدن، کک ها میتونن به تولید مثل ادامه بدن و در کف، فرش ها و هر جایی که حیوون خونگی شما زندگی میکنه زندگی کنن. اگر سگتون از ماده پیشگیری کننده برای کنه استفاده نمیکنه، کنه ها حتی ممکنه روی سگتون و ادمای داخل خونه بخزن.

چجوری سگم مبتلا به کک و کنه میشه؟

کک وکنه در سگ و میتونه بیماری های مختلفی رو ایحاد کنه. کک و کنه میتونه باعث موجب آلرژی و کم خونی تو اونها بشه. کک ها حشرات کوچیک بدون بالی هستن که از خون حیوانات تغذیه می کنن و از این طریق میزبان خودشون رو ضعیف میکنن و به نوعی انگل خارجی محسوب میشن. این موجودات پرش های زیادی دارن و میزان پرششون نسبت به جثه شون فوق العادس. به همین دلیله که گرفتن کک ها کار خیلی سختیه.

کک و کنه در سگ ها و گربه ها معمولا از طریق تماس با سایر حیوانات الوده به کک ایجاد میشه. یه سگ یا گربه ولگرد مبتلا به کک و کنه قطعا از محل زندگی شما عبور میکنن. هنگام عبورکردن تخم های روی بدشون میریزه و در واقع مثل نمکدون زنده عمل میکنن. سپس این تخم ها بزرگ مشن و اینجوری میشه که این کک ها روی حیوون خونگی شما میپرن و باز تخم گذاری میکنن.

کنه در سگ ها معمولا با بیرون رفتن و قدم زدن و بازی کردن تو پارک ها ایجاد میشه. کنه ها روی گیاهان زندگی و درختچه ها زندگی میکنن و وقتی شما همراه با سگتون در حال گذر هستین اونها شما رو شکار میکنن و به اندازه ۱۸ تا ۲۴ اینچ میتونن از روی زمین بپرن و روی پوست سگتون تخم گذاری کنن. اونها میتونن بیش از یک سال بدون تغذیه به حیاتشون ادامه بدن.

علائم کک و کنه سگها

وقتی گربه یا سگتون رو نوازش میکنین میتونین کنه ها رو  زیر دستتون احساس کنین و میتونین اونها رو ببینین. اونها اغلب به نزدکی سر، گردن، گوش ها یا پنجه ها میچسبن. در گربه ها، معمولا در اطراف گوش و چشم دیده میشن. کنه ها میتونن ناقل بیماری باشن. اگر  توی حیوون خونگیتون حتی یه کنه پیدا کردین، سعی کنین فورا برش دارین.
  • مدفوع کک (لکه های تیره)
  • تخم کک (لکه های سفید)
  • لیسیدن یا خاروندن بیش از حد
  • دلمه یا لکه های روی پوست

کک و کنه سگ

بیماری های ناشی از کک و کنه سگها

انمی

کک ها میتونن ۱۵ برتبر وزن خودشون خون بمکن. سگ ها و گربه هایی که خون زیادی رو بدین شکل از دست میدن ممکنه دچار کاهش تعداد گلبول های قرمز و کم خونی شن. توله سگها و بچه گربه ها بیشتر در معرض خطر هستن. علائم کم خونی ناشی از کک و کنه، رنگ پریدگی لثه و کاهش انرژیست.

الرژی

کک ها شایع ترین علت بیماری های پوستی در سگ ها و گربه ها هستن. وقتی کک نیش میزنه، بزاقش رو به پوست حیوون خونگیتون وارد میکنه. این ممکنه باعث بروز واکنش های آلرژیک بشه. این علائم عبارتن از خارش شدید، ریزش مو (مخصوصاً در جلوی دم)، دلمه و پوست قرمز و تحریک شده که ممکنه منجر به عفونت های پوستی بشه.

لایم

بیماری لایم توسط باکتری Borrelia burgdorferi ایجاد میشه و توسط کنه های پا سیاه منتقل میشه. علائم بیماری لایم در سگها شامل بی حالی، لنگش، تب، درد یا تورم مفاصل و بزرگ شدن غدد لنفاوی هست. بیماری لایم در سگ ها رو میشه درمان کرد. واکسن لایم برای سگهایی که در مناطق پر خطر زندگی میکنن استفاده میشه. میتونین از دامپزشکتون بپرسین که ایا سگتون نیاز یه تزریق این واکسن داره یا خیر.

هپاتوزونوز سگ

اگرچه هپاتوزونوز سگ از راه کنه منتقل میشه، ولی سگتون ممکنه با خوردن حیوان آلوده دیگه ای مثل جونده یا پرنده به این بیماری مبتلا شه. سگ های آلوده به این بیماری اغلب علائم خفیفی رو نشون میدن یا اصلا علائمی رو نشون نمیدن. در موارد شدیدتر میتونه به طور جدی روی تحرک سگتون تاثیر بزاره، مثل درد ماهیچه ها، استخوان ها و/یا مفاصل. سایر علائم هپاتوزونوز سگ تب، رنگ پریدگی لثه و پوست و بزرگ شدن غدد لنفاوی هستش.

کک و کنه سگ

آناپلاسموز سگ

شایع ترین علائم آناپلاسموز سگ تقریباً مشابه سایر بیماری های منتقله از طریق کنه هستش و شامل بی حالی، بی اشتهایی، سفت شدن مفاصل، تب، اسهال و استفراغ میشه. با این در موارد شدید آناپلاسموز سگ میتونه منجر به تشنج تو سگ بشه.

فلج ناشی از کک و کنه در سگها

بعضی از کنه ها سمی تولید میکنن که ماهیچه ها رو ضعیف میکنه. بیشتر سگها با برداشتن کنه ها به حالت اولشون برمیگردن.

بیماری های تک یاخته ای

همچنین انگل های داخل سلولی تک یاخته ای توسط کنه ها منتقل میشن. این موجودات تو گلبول های قرمز سگ مستقر میشن.

راه های ایمن برای حذف کک و کنه سگها

از بنزین، لاک ناخن، وازلین، الکل یا کبریت داغ استفاده نکنین. این روش ها میتونن مایعات عفونی رو توی جای گزیدگی برگردونن، در عوض:
 از دستکش یا دستمال برای پوشوندن دستاتون استفاده کنین.
 کنه رو با موچین از کنار سر، نزدیک به پوست جدا کنین.
 مستقیم موچین رو به سمت بالا بکشونین و اون نپیچونین.
اگر نیاز به خدمات دامپزشکی در محل دارین، روی این نوشته کلیک کنین.
کنه ها رو نترکونین و فشارشون ندین.

شامپوی مخصوص کک و کنه سگها

معمولاً شامپوی مخصوص کک و کنه سگها ضروری نیستش. اونها اثرات ماندگاری ندارن. هر آب گرم و صابونی کک ها رو از بین میبره، بنابراین صابون ظرفشویی یا هر شامپوی ذیگه ای کک و کنه سگتون رو از بین میبره.
کک و کنه سگها

قرض ضد کک و کنه سگها

یه سری قرص های ضد کک و کنه سگ وجود داره که تو عرض ۳۰ دقیقه کک های بالغ رو از بین میبره. میتونین این قرص ها رو به صورت روزانه با تجویز دامپزشک به سگتون بدین. همچنین یه سری دارو های خوراکی هستن که کک و کنه سگها رو از بین میبرن. باید با دامپزشکتون مشورت کنین تا بهتون بگه کدوم محصول برای سگتون مناسبه.

قلاده ضد کک و کنه سگها

یسری قلاده ها هستن که حاوی مواد شیمیایی خاصی هستن که کک و کنه سگها رو از بین میبره. حواستون باشه که بچه ها با این قلاده ها ور نرن و بازی نکنن. بعد از دست زدن به قلاده، دستهاتون رو با اب و صابون بشورین.

منبع: webmd