حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

اصلاح موی گربه؛ موی گربمو چند وقت یک بار کوتاه کنم؟

زمان مطالعه6 دقیقه

اصلاح موی گربه
آخرین بروزرسانی : ۲۴ دی ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : مراقبت از گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

اصلاح موی گربه شاید برای برخی صاحبین پت قابل درک نباشه و فکر کنن که نیازی بهش نیست.

اگرچه گربه ها تو زمینه نظافت شخصی و رسیدگی به خود عالی هستن، اما همچنان مهمه که هر چهار تا شش هفته یک بار اونارو به طور حرفه ای نظافت کنین و موهاشونو اصلاح کنین. اصلاح موی گربه به طور صحیح و منظم یک راه عالی برای حفظ سلامتی بالقوه ی پوست و موهاشونه.

به عنوان مثال، ففط با برس کشی پوشش مویی گربتون چندین بار در هفته، به طور قابل توجهی احتمال رخداد گلوله مو توی دستگاه گوارش گربهها رو کاهش می دین که می تونه منجر به استفراغ یا حتی انسداد روده بشه. اصلاح موی گربه همچنین به شما امکان می ده تا متوجه وجود برآمدگی ها، بثورات یا سایر ناهنجاری های پوستی بشین که ممکنه نیاز به بررسی توسط یک متخصص دامپزشکی داشته باشه.

در حالی که بیشتر افراد موهای گربه هاشونو اصلاح می‌کنن، حفظ یه روال نظافت منظم به سلامت و رفاه اونا کمک می‌کنه. نحوه و تعداد دفعات اصلاح موی گربه بسته به گربه متفاوته. نیازها به اصلاح مو معمولا برای گربه های مو بلند و مو متوسط ​​بیشتره و برای همه گربه ها در فصول ریزش که موهای بیشتری می ریزن افزایش پیدا میکنه. به طور کلی توصیه می شه که گربه های مو بلند و مو متوسط ​​رو به صورت روزانه برس کشی کنین، در حالی که گربه های مو کوتاه رو معمولاً میشه هفته ای یک بار برس کشی کرد و همین میزان کافیه.

از طرفی برخی از گربه ها ممکنه بیشتر به نظافت و رسیدگی نیاز داشته باشن. برای مثال، گربه‌های مسن‌تر، یا گربه‌هایی که ممکنه به دلایلی توی رسیدگی به خودشون مشکل داشته باشن، مثلا مشکلات حرکتی یا انعطاف‌پذیری مثل آرتریت دارن.

اصلاح موی گربه

فواید اصلاح موی گربه

اصلاح موی گربه چندین مزیت مهم داره:

  • به جلوگیری از تشکیل گلوله های مو که می تونن باعث انسداد روده بشه کمک می کنه
  • یک پوشش سالم و براق رو برای گربه به ارمغان میاره
  • این فرصت رو برای بررسی کک، کنه، مشکلات پوستی یا توده ها و برجستگی ها فراهم می کنه
  • به جلوگیری از تشکیل گره توی موها کمک می کنه
  • حذف زباله ها، شاخه ها، برگ ها و هر چیزی که ممکنه توی موها گیر کنه رو امکان پذیر می کنه
  • خارش رو کاهش میده
  • احتمال بروز بیماری های پوستی و قارچی رو کاهش میده

اگه تا حالا اینکار رو نکردین؛ هرچی زودتر اصلاح موی گربه هاتون رو شروع کنین!

مشاوره دامپزشکی آنلاین

اصلاح موی گربه باید یه تجربه لذت بخش و راحت برای پتتنون باشه. اگه بچه گربه دارین، بهتره که اونو از سنین پایین به آراستگی و نظافت عادت بدین. اولش سعی کنین بچه گربتونو نوازش کنین و سپس اروم اروم برس رو روی نواحی ای از بدنش که دوست داره بکشین تا فکر کنه دارین نازش میکنین. می تونین به اونا تشویقی های خوشمزه بدین تا به شما اجازه ی برس کشی بده. استفاده از این خوراکی ها به گربه شما کمک می کنه تا یاد بگیره که اگه اجازه ی برس کشی بده ، چیزای خوشمزه میخوره و این کار رو یه اتفاق مثبت تلقی کنه. به تدریج تعداد دفعات کشیدن برس، مدت زمان نظافت و نواحی نظافت شده رو افزایش بدین، تا زمانی که گربه شما با این روند راحت باشه.

از انجام این کار به صورت اجباری خودداری کنین، چون این کار می تونه باعث استرس بشه و اصلاح موی گربه در این حالت ممکنه به تجربه ای منفی برای گربه شما تبدیل بشه.

گربه‌ها با بروز علائمی مثل چرخوندن دم، صاف کردن یا تکون دادن گوش‌ها، غرغر کردن، خش‌خش کردن یا لیس زدن شدید خودشون برای مدت کوتاهی (که نشان‌ دهنده استرسه) نشون می‌دن که به استراحت نیاز دارن. اگر این نشانه ها رو مشاهده کردین، نظافت رو متوقف کنین و بعد مدتی دوباره شروع کنین. به تدریج مدت زمانشو بیشتر کنین و در طول جلسات اصلاح و رسیدگی بهش پاداش بدین تا تداعی های مثبت ایجاد کنین.

تجهیزات اصلاح موی گربه

تجهیزات اصلاح موی گربه باید با نوع پوشش مویی گربه شما مطابقت داشته باشه. به طور کلی برای گربه های مو کوتاه یه شونه دندانه ریز،برس نرم و دستکش. دستکش نظافتی باید برای برداشتن آرام موهای شل و بررسی کک کافی باشه. برای گربه های مو بلند و مو متوسط ​​ممکنه به یه شونه دندانه پهن و برس های بلندتر هم نیاز داشته باشین.

برای بررسی وجود کک و کنه، می‌تونین در جهت موها برس بزنین، اما گاهی اوقات به آرامی به سمت عقب بر خلاف جهت موها برس بزنین و هنگام انجام این کار به دنبال ابن موجودات بگردین.

اگه گربه شما ناراحت به نظر می رسه، ممکنه لازم باشه تجهیزات رو عوض کنین یا ملایم تر برس بکشین و فشار کمتری اعمال کنین.

ایده خوبیه که هنگام اصلاح کردن گربه، ناخن‌های گربه‌ رو هم  بررسی کنین. بیشتر گربه‌های جوون سالم از طریق خراشیدن و ساییدگی ناخن‌ها در طول ورزش، ناخن‌های خودشونو در وضعیت خوبی نگه می‌دارن. با این حال، برخی از گربه‌ها (مخصوصاً با افزایش سن یا اگر مشکل پزشکی دارن) تمایل به رشد بیش از حد ناخن‌ها دارن که می‌تونه ناراحت کننده باشه و حتی اگر رشد بیش از حد ناخن مورد توجه قرار نگیره، مشکلات جدی ایجاد کنه (مثل رشد داخل پد پاها و برگشتن ناخن). از دامپزشک گربتون در مورد نحوه بررسی و کوتاه کردن ناخن های گربه و ناخن گیرهای مخصوص گربه راهنمایی بخواین.

اصلاح موی گربه
Master of grooming haircut makes gray Persian cat on the table for grooming on a white background

گلوله های مویی داخل دستگاه گوارش

توده بزرگی از موی بلعیده شده که اکثرا موهای شل و مرده ی روی بدن هستن و متعاقب لیس زدن وارد دستگاه گوارش میشن، می تونن روده گربه رو مسدود کرده و یه تهدید مرگبار باشن. بنابراین، اصلاح موی گربه توسط صاحبین نقش بسیار مهمی در کمک به کاهش میزان بلعیده شدن موهای مرده و به حداقل رسوندن اندازه گلوله های مو داره. با دامپزشک در مورد سایر کارهایی که می تونین علاوه بر نظافت انجام بدین، صحبت کنین تا به جلوگیری از ریزش مو کمک کنین.

گره خوردن موها

اصلاح موی گربه به طور منظم به جلوگیری از گره خوردن موها کمک می کنه. اگه گره رو با چشم میبینین، بهتره اونو به آرومی با انگشتای خودتون جدا کنین. حواستون باشه که موهای متصل رو نکشین، چون این کار باعث کشش پوست و در نتیجه درد می شه. با استفاده از یه قیچی ایمن می تونین به آرومی سعی کنین گره رو جدا کرده و برش بدین، اما بسیار مراقب باشین که سطح پوست رو نبرین.

اگه قسمت گره شده سفت، نزدیک به پوست یا خیلی بزرگه و یا نگران هستین و نمی‌تونین خودتون اونو بردارین، ممکنه به کمک یه شخص حرفه‌ای نیاز باشه. در صورت نیاز گربتونو به یه کلینیکی ببرین که خدمات ارایشگری حیوانات ارائه میدن.

منبع: purina

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول