سرطان گربه؛ از پیشگیری تا درمان سرطان گربه ها

آخرین بروزرسانی : 13 اردیبهشت 1403نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه, گربه, مراقبت از گربه, مقالات

گربه ها هم مثل ما میتونن دچار سرطان بشن سرطان گربه ها هم مثل ما ادم ها طبقه بندی خوش خیمی و بدخیمی داره
هرچه سریع تر سرطان گربه ها تشخیص داده بشه خیلی بهتره ولی برای سرطان های بدخیم گاهی تشخیص سریع هم کمک کننده نیس

شناخت انواع مختلف سرطان گربه ها و یادگیری علائم، بخش مهمی از یک پدر و مادر خوب حیوون خونگیه.

لمفوما، شایع ترین سرطان گربه ها

لنفوم به طور کلی شایع‌ترین سرطان گربه هاست، اگرچه انواع دیگری از سرطان‌ گربه نیز وجود دارن که میتونن گربه‌های خونگی رو درگیر کنن.

اینو باید بدونین که لمفوم بیشتر تو سنین بالا و روده باریک گربه ها رو درگیر میکنه.

علائم سرطان لنفوم گربه:

• کاهش وزن(علائم اولیه)
  • بی اشتهایی

عوامل مستعد کننده لمفوما گربه ها

موارد زیر میتونن شانس درگیری به لمفوما در گربه ها ببرن بالا بیماری های ویروسی لوسمی گربه ها و ویروس نقص سیستم ایمنی

اگر دوست دارین در رابطه با ویروس نقص سیستم ایمنی گربه ها بیشتر بدونین کلیک کنید

• رژیم غذایی
  • ژنتیک(نژاد سیامی)
  • درمان

این سرطان یکی از تهاجمی ترین سرطان گربه هاست. ولی با شیمی درمانی قابلیت کنترل داره. بهبودی ۶۰ تا ۸۰ درصد حاصل میشه.

نکته اساسی درمان لمفومای گربه ها (یکی از سرطان گربه ها) پیروی دقیق از پروتکل شیمی درمانیه و جالبه بدونین که بعد از شیمی درمانی و درمان کامل میتونن به زندگیشون بدون مشکل ادامه بدن.

درمان سرطان گربه با شیمی درمانی

سارکوم های بافت نرم

این نوع از سرطان ها دسته وسیعی از سرطان گربه ها شامل میشه که بافت های همبندی مثل عضلات و عصب میتونه درگیر کنه

سارکوم های بافت نرم عبارتند از

• فیبروسارکوم
  • لیومیوسارکوم
  • لیپوسارکوم
  • سارکوم مرتبط با واکسن

علائم سارکوم بافت نرم گربه ها:

• علامت این نوع از سرطان گربه ها بستگی به محل درگیری داره
  • توده ای که قابل لمس
  • مشکل در ادرار کردن

درمان سارکومای بافت نرم گربه ها

اگر متاستاز اتفاق نیوفتاده باشه (متاستاز یعنی تهاجم به بافت های دیگه) با شیمی درمانی و جراحی(برداشت توده) قابل درمانه.

سرطان سلول های سنگ‌فرشی

کارسینوم سلول های‌سنگفرشی تومورهای بدخیم هستن که به صورت موضعی تهاجم میکنن. اونها در نواحی مختلفی بوجود میان، اما معمولاً در دهان دیده میشن.

این تومورها خیلی سریع رشد می کنند، بنابراین تشخیص زودهنگام نکته کلیدی برای این دسته از سرطان گربه هاست.

درمان این موارد خیلی سخته مگه اینکه زود تشخیص داده بشه و برداشته بشن، بنابراین مراقبت از دهان توسط سرپرست پت بسیار مهمه. شما باید که گربه خودتون هر شش ماه یک بار در سن هشت تا ۱۰ سالگی برای معاینه دامپزشکی ببرین.

علائم سرطان سلول سنگفرشی در گربه ها

علائم کارسینوم سلول سنگفرشی ممکن است شامل موارد زیر باشه:

• مشکل در غذا خوردن
  • درد و ناراحتی
  • هالیتوزیس(بوی بد دهان)
  •  ترشح بیش از حد بزاق
  • تورم فک بالا یا پایین
  • خونریزی از دهان

درمان سرطان سلول های سنگفرشی

وقتی که از طریق بیوپسی(نمونه برداری) تایید شد که سرطان گربه شما یک کارسینوم سلول سنگفرشیه، چند گزینه درمانی وجود داره. در مراحل اولیه، تومور را میشه با جراحی برداشت یا با پرتو درمانی درمان کرد.

در مراحل پیشرفته تر، گزینه های درمانی بسیار محدود میشن. پرتو درمانی انتخاب معمول دامپزشک هاست، اما هیچ تضمینی وجود نداره که تومور با موفقیت کنترل بشه.

سرطان پستان

سرطان پستان گربه سومین نوع شایع سرطان گربه به طور کلی و شایع ترین سرطان گربه تشخیص داده شده در گربه های بزرگتر از ۱۰ سال اتفاق میوفته.

گربه ها دو ردیف غدد پستانی هستن که در هر ردیف چهار عدد وجود داره.
اون ها طول شکم گربه رو درگیر میکنن، به این معنی که تومورها میتونن در هر جایی از زیر بغل تا کشاله ران ایجاد بشن.

این تومورها ممکن است از غده پستانی منشأ بگیرن، و میتونن به غدد لنفاوی، غده فوق کلیوی، ریه ها، کبد و کلیه ها متاستاز(تهاجم به بافت های دیگه) بدن.

تومور پستانی گربه
بهترین راه جلوگیری از تومور های پستانی عقیم سازی قبل از ۶ ماهگی می باشد

علائم سرطان پستان گربه

علائم سرطان پستان عبارتند از:

• یک یا چند توده قابل لمس در زیر پوست در ناحیه معده
  • ناحیه آسیب دیده در لمس گرم می شود یا در برخی موارد ممکن است دردناک باشد
  • عواملی که شانس ابتلا سرطان پستان گربه هارو زیاد میکنه
  • خطر ایجاد این تومورها در گربه‌هایی که عقیم نشدن خیلی بیشتره

همچنین مشخص شده که گربه های سیامی دو برابر بیشتر از سایر نژادها در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان هستن.

درمان سرطان پستان گربه

درمان تومور های پستانی بستگی به این داره که آیا تومور متاستاز داده یا نه.
اگر تومور به سایر نقاط بدن گسترش پیدا کنه، درمان در درجه اول شیمی درمانیه.

اگر زود تشخیص داده بسه و تومور همچنان محدود به غدد پستانی باشه، میشه ماستکتومی (برداشتن یک یا هر دو ردیف غدد پستانی و بافت های زیرین) انجام بشه.

علائم عمومی سرطان گربه ها

علائم بسته به بیمار و نوع سرطان متفاوته و میتونه با سرعت‌های محتلفی در گربه‌ها بروز کنه.

اونها ممکنه تدریجی رشد کنن و طی هفته ها تا ماه ها پیشرفت کنن، یا حادتر و سریعتر رشد کنن. هر گونه تغییر جدید یا در اندازه و رنگ تومورها باید توسط دامپزشک ارزیابی بشه.

تغییر شکل و نوع و رنگ مدفوع و ادرار هم باید مدنظر قرار بگیره

تشخیص سرطان گربه ها

دامپزشکان به بسیاری از ابزارهای تشخیصی مشابه مورد استفاده در پزشکی انسانی، از جمله آزمایش خون، رادیوگرافی، سونوگرافی، MRI متکی اند.

سلول‌ها رو میشه با آسپیره(کشیدن محتویات) یک توده یا تومور با سوزن یا ارزیابی خون کامل در مورد لوسمی به دست آورد و با سیتولوژی(دیدن نوع سلول ها) که یک آنالیز میکروسکوپی سلولی، تجزیه و تحلیل کرد

درمان عمومی سرطان گربه ها

برخی از انواع سرطان بدخیم گربه رو میشه با جراحی درمان کرد (با یا بدون استفاده از پرتودرمانی)
سایر موارد، مانند لنفوم، با شیمی درمانی با موفقیت درمان میشن.

مدیریت سرطان گربه

قبل از هر چیزی تمرکز ما در انکولوژی(سرطان شناسی) دامپزشکی همیشه کیفیت زندگیه، نه اینکه بتونیم عمر پت‌ افزایش بدیم.
با در نظر گرفتن این موضوع، یک چالش بزرگ، درمان یک گربه در منزله. چندین بیماری مزمن وجود داره که نیاز به داروهای خوراکی طولانی مدت دارن و این می میتونه چالش جدی براتون باشه.

پیدا کردن دامپزشکی که با گربه ها راحت باشه و کامل به سرطان گربه ها مسلط باشه خیلی به درمان گربه شما کمک میکنه.

مشاوره سرطان گربه

کاهش خطر ابتلا به سرطان گربه