عفونت ادراری گربه: علائم بیماری و راهکارهای جلوگیری از بروز عفونت

آخرین بروزرسانی : 4 مارس 2024نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه, گربه, مقالات

عفونت ادراری گربه ها (UTI) رایج نیستش. تنها ۱ تا ۳ درصد از گربه‌هایی که علائم بیماری دستگاه ادراری رو دارن، دچار عفونت دستگاه ادراری میشن.

از اونجایی که علائم اون شبیه بسیاری از بیماری‌های دیگه هستش، عفونت‌های ادراری باید از سایر بیماری‌ها مثل کریستال‌های موجود در ادرار متمایز شه. خوشبختانه، با انجام چن آزمایش ساده، دامپزشکتون میتونه تفاوت رو تشخیص بده.
در بیشتر موارد، عفونت ادراری در گربه ها معمولاً توسط باکتری ایجاد میشه. درمان عفونت باکتریایی دستگاه ادراری در گربه ها معمولاً اسونه و به خوبی با دارو درمان میشه. برای عفونت‌های مزمن، یا اونایی که به داروهای معمولی پاسخ نمیدن، به آزمایش‌های بیشتری نیازه تا مشخص شه چرا گربتون در معرض خطر عفونت‌های دستگاه ادراری هستش.
میتونین برای صرفه جویی در زمان از مشاره دامپزشکی انلاین وتوریا استفاده کنین.

علائم عفونت ادراری در گربه ها

بیشتر گربه‌های مبتلا به عفونت ادراری مرتباً سراغ ظرف خاکشون میرن و بی‌قرار به نظر میرسن. اونها  برای ادرار کردن به خودشون فشار میارن ولی مقدار کمی ادرار تولید میکنن یا اصلاً ادرار تولید نمیکنن.  گاهی ممکنه ادرار اونهل خونی به نظر برسه.
بعضی از گربه ها از رفتن به ظرف خاک اجتناب میکنن. در عوض، ممکنه تو جاهای دیگه خونتون ادرار کنن. سینک ظرفشویی، وان حمام، و لباس‌های شسته شده تمیز مکان‌های محبوبی هستن. همچنین ممکنه گربتون استفراغ کنه و بی‌حال به نظر برسه، به‌ویژه برای گربه‌های نر بیشتر اتفاق میفته. پس علائم عفونت ادراری گربه ها عبارتن از:
  • ادرار کردن بیرون از ظرف خاک
  • وجود خون در ادرار
  • زور زدن برای ادرار کردن
  • گربه کردن موقع ادرار کردن
  • افزایش لیسیدن دهانه ادرار
در بیشتر موارد، عفونت های حاد (ناگهانی) و مزمن دستگاه ادراری علائم بسیار مشابهی ایجاد میکنن. با این حال، بعضی از گربه ها با فرم مزمن هیچ نشونه ای از بیماری رو نشون نمیدن.

علل عفونت ادراری در گربه ها

هر دو عفونت ناگهانی و مزمن دستگاه ادراری در اثر عفونت های باکتریایی ایجاد میشن. باکتری‌های درگیر در عفونت‌های ادراری معمولاً از دستگاه گوارش یا پایین دستگاه ادراری/تناسلی میان. اگر گربتون مسن‌تره یا بیماری‌های دیگه ای داره، احتمال ابتلا به مشکلات باکتریایی دستگاه ادراری در اونها بیشتره.

چگونه دامپزشکان عفونت ادراری گربه ها رو تشخیص میدن؟

دامپزشکان با جمع آوری نمونه ادرار و بررسی اون از نظر وجود باکتری، عفونت ادراری رو تشخیص میدن.  این نمونه ها باید از طریق فرآیندی به نام سیستوسنتز جمع آوری بشن، جایی که ادرار مستقیماً با یک سوزن ظریف از مثانه گرفته میشه. بعد از سیستوسنتز، دامپزشکتون آزمایش کشت و حساسیت انجام‌ میده. در طی این آزمایش، باکتری ها جداسازی و بررسی میشن. این به دامپزشک کمک میکنه تا بهترین آنتی بیوتیک رو برای عفونت دقیق گربتون تعیین کنه. دامپزشک در ازمایش ادرار، موارد زیر رو بررسی میکنه:
  • وزن مخصوص ادرار
  • کتون ها
  • گلوکز
  • بیلی روبین
  • احتمال وجود خون
  • پروتئین
گاهی اوقات، عفونت های حاد، به خصوص عفونت های اولین بار  به طور ناگهانی ظاهر میشن ، با آنتی بیوتیک های عمومی، بدون اینکه تلاش کنیم تا بفهمیم کدوم باکتری درگیره، درمان میشن. عفونت‌های مزمن تقریباً همیشه نیاز به آزمایش‌های بیشتری برای جداسازی نوع باکتری عامل و شناسایی بهترین آنتی‌بیوتیک دارن.
عفونت ادراری در گربه با بی حالی همراهه.

درمان عفونت ادراری گربه ها

عفونت ادراری گربه ها معمولا با آنتی بیوتیک درمان میشه. بیشتر اوقات دامپزشکان تغذیه یه رژیم غذایی کاملاً کنسرو شده رو برای مدتی توصیه میکنن، چون غذاهای خشک اغلب منجر به غلیظ شدن ادرار میشن که موجب بروز مشکلات دستگاه ادراری میشه.
 اگر گربتون درد و ناراحتی داره، دامپزشکتون ممکنه داروهای ضد التهابی  تجویز کنه، به خصوص اگر پروسه درمان و مشخص شدن نتایج آزمایش طولانی بشه. در عفونت‌های حاد، گربه ها معمولاً یه دوره نسبتاً کوتاه آنتی‌بیوتیک میگیرن، در حالی که در عفونت‌های مزمن دستگاه ادراری ممکنه نیاز به استفاده طولانی‌تر از آنتی‌بیوتیک باشه.

مدیریت عفونت ادراری گربه ها

بیشتر گربه‌ها طی ۷ تا ۱۰ روز پس از ابتلا به عفونت ادراری به طور کامل بهبود پیدا میکنن، اما بهتره تا مدتی از غذاهای کنسرو شده استفاده کنن. دامپزشکتون نمونه ادرار رو بعد از درمان بررسی میکنه تا مشخص کنه آیا همه باکتری ها از بین رفتن یا خیر.
گاهی اوقات، گربه ها دچار عفونت های مکرر دستگاه ادراری میشن. گربه‌های مبتلا به عفونت ادراری مکرر اغلب به آزمایش‌های بیشتری برای تعیین علت اصلی عفونت نیاز دارن.

چجوری میتونم عفونت ادراری گربم رو تو خونه درمان کنم؟

توی بیشتر موارد، اگر شک دارین که گربه شما عفونت مجاری ادراری داره، باید فوراً به دامپزشک مراجعه کنین. تو گربه های نر، حتی چند ساعت انتظار برای درمان میتونه کشنده باشه. تو گربه های ماده، تغییر رژیم غذایی به غذای کنسرو شده راه حل خوبیه.  بعد از ویزیت شدن گربتون توسط دامپرشک، میتونین با یک یا چند داروی تجویز شده و رژیم غذایی کنسرو شده از گربتون تو خونه مراقبت کنین.
نمونه گیری ادرار گربه مشکوک به عفونت ادراری

آیا میتونم برای درمان عفونت ادراری به گربم عصاره زغال اخته بدم؟

اگرچه محصولاتی که برای گربه‌ها به بازار عرضه میشن حاوی زغال اخته هستن و به عنوان درمان عفونت‌های دستگاه ادراری برچسب‌گذاری شدن، اما تحقیقات اخید اونها رو موثر نشون نداده. در واقع تغییر pH ادرار گربه که توسط زغال اخته انجام میشه، ممکنه منجر به عوارض ناخواسته از جمله تشکیل کریستال و سنگ بشه. استفاده از آب زغال اخته یا محصولات زغال اخته برای درمان عفونت ادراری در گربه ها توصیه نمیشه.

ایا گربه ها میتونن از ظرف خاک کثیف عفونت ادراری بگیرن؟

بعضی از گربه‌ها سعی میکنن ادرارشون رو بخاطر اینکه ظرف خاک کثیفه نگه دارن. نگه داشتن ادرار زمینه بیماری عفونت ادراری در گربه ها رو زیاد میکنه.

ایا عفونت ادراری گربه خود به خود از بین میره؟

به گربه سالم با سیستم ایمنی قوی ممکنه با عفونت ادراری خفیف که علائمی ندارد مبارزه کنه. اگر علائمی رو مشاهده کردین، گربتون احتمالاً نیاز به درمان داره و باید به دامپزشک مراجعه کنین.

پیشگیری از عفونت ادراری در گربه ها

دامپزشکتون میتونه رژیم غذایی رو توصیه کنه که هم به درمان عفونت ادراری گربتون کمک کنه و هم از بدتر شدن اون جلوگیری کنه. بعضی از غذاهایی که قابلی این دارن که سنگ رو حل کنن، میتونن به جلوگیری از تشکیل کریستال تو دستگاه ادراری گربتون کمک کنن.  غذاهای تجاری هم تو بازار هستن که سلامت دستگاه ادراری رو تامین میکنن . در مورد اینکه چه نوع غذایی برای گربتون مناسبه با دامپزشکتون مشورت کنین. تغذیه گربه با رژیم غذایی کنسرو شده یا مخلوط کردن غذای مرطوب با کیبل خشک به تامین آب اضافی بدن کمک میکنه.
 نگه داشتن وزن متناسب گربه اهمیت زیادی داره.  گربه‌های دارای اضافه وزن/چاق نسبت به گربه‌هایی که وزن مطلوبی دارن، مشکلات سلامتی بیشتری دارن.  به گربتون، اسباب‌بازی‌هایی که فعالیت بدنی رو تحریک میکنن بدین.
از اونجایی که اضطراب ممکنه تو بیماری دستگاه ادراری نقش داشته باشه، مهمه که سطح استرس گربتون رو تا حد امکان پایین نگه دارین. گربه ها تغییرات رو دوست ندارن، مهم نیست که چقدر  باشد، پس سعی کنیت تغییرات رو تو روال زندگی و محیط گربتون به حداقل برسونین.

برای عفونت ادراری گربه چه زمانی باید اقدام‌کنم ؟

اگر گربتون نره و علائم UTI رو نشون میده، باید فورا به دامپزشک مراجعه کنین. تو گربه‌های ماده، اگر علائم بالینی مثل زور زدن برای ادرار کردن، ادرار کردن بیرون از ظرف خاک، تکرر ادرار  یا وجود خون تو ادرار بیشتر از ۱ تا ۲ روز ادامه داشته باشه، باید به دامپزشک مراجعه کنین. عفونت ادراری در صورت عدم درمان، ممکنه به کلیه ها منتقل شه‌و باعث عفونت در سراسر بدن بشه.
دامپزشک در حال ویزیت گربه مشکوک به عفونت ادراری(UTI)
منبع:petmd