علت استفراغ سگ: سگم استفراغ میکنه؛ چیکار کنم که دیگه بالا نیاره؟

آخرین بروزرسانی : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : مقالات

استفراغ  سگ زمانی اتفاق میفته که بچتون به زور محتویات معده یا روده بالایی رو به بیرون میریزه.  سگی که استفراغ میکنه ممکنه شکمش بالا بره و حالت تهوع داشته باشه.
 استفراغ سگ به دلایل مختلفی اتفاق میفته. ممکنه سگتون بیش از خورده باشه یا غذاش خیلی سریع خورده باشه. گاهی اوقات علت میتونه جدی تر باشه. سگتون ممکنه یه چیز سمی خورده باشه، یا ممکنه نشونه یه بیماری جدی باشه که در این صورت باید به دامپزشکتون مراجعه کنین. دونستن تفاوت بین  استفراغ معمولی و استفراغ مزمن مهمه.
همچنین باید بتونین تشخیص بدین که آیا سگتون استفراغ میکنه یا غذا‌ رو برگشت میزنه. سگ‌ها معمولاً بلافاصله بعد از غذا خوردن غذا رو برمیگردونن، و بیشتر مواقع این یه فرآیند غیرفعاله. سگ سرش رو پایین میاره و غذا به سمت بالا میاد، بدون انقباضات فعال شکمی مثل وقتی که استفراغ میکنه. غذای خارج شده در حین بازگشت معمولاً هضم نشده و بدون ترشحات صفراعه. اما استفراغ تا حدی هضم میشه و مقداری صفرا داره. سگتون تقریباً همیشه سعی میکنه غذای برگشتی بخوره.

دلیل استفراغ سگم چیه؟

دونستن علت اصلی استفراغ سگ برای پیدا کردن بهترین درمان ضروریه. تو اینجا بعضی از دلایل احتمالی یه دوره ناگهانی یا حاد استفراغ براتون ذکر کردیم:
  •  انگل های روده ای
  • عفونت های باکتریایی (دستگاه گوارش)
  •  بلع مواد سمی
  •  تغییر رژیم غذایی
  •  عدم تحمل غذایی
  •  نفخ
  •  مواد خارجی موجود در دستگاه گوارش (اسباب بازی، زباله)
  •  عفونت های ویروسی
  •  گرمازدگی
  •  نارسایی حاد کلیه
  •  پانکراتیت
  •  نارسایی حاد کبد
  •  داروهای خاص
  • التهاب روده
  •  انسداد روده
  •  یبوست
  •  پانکراتیت
  •  سرطان
  •  نارسایی کلیه
  •  نارسایی کبد
  •  پاروویروس
  •  کولیت
  •  عفونت رحم

چرا سگم به طور مکرر استفراغ میکنه؟

استفراغ مزمن و مکرر میتونه  نشون دهنده ی یه بیماری جدی باشه که علائم اون عبارتن از:

• درد شکم
  •  ضعف
  •  استفراغ با خون همراهه
  •  افسردگی
  •  کاهش وزن
  •  کم آبی بدن
  •  تب

استفراغ سگ با بی حالی و ضعف همراهه.

درمان استفراغ سگ بسته به شدت و علت بیماری ممکنه متفاوت باشه. سلامت کلی سگتون میتونه روی نوع درمان تأثیر بزاره. تشخیص زودهنگام علائم مهمه، بنابراین مراقب سگتون  باشین. اگر سگتون بیش از یک بار تو روز، بدون وقفه یا بیش از ۲۴ ساعت استفراغ کرد، باید به دامپزشک مراجعه کنین. سگی که گهگاه مخاط رو بالا میاره  عمدتا دلیلی برای نگرانی نداره.  با این حال اگر سگتون مکرراً مخاط بالا میاره، باید اون رو پیش دامپزشک ببرین. همچنین اگر سگتون خیلی جوون یا خیلی پیره و  یا بیماری های دیگه ای داره، باید برای استفراغش به دامپزشک مراجعه کنین.

خوشبختانه بسیاری از این شرایط قابل درمان هستنن. همه چیز رو به دقت برای دامپزشک توضیح بدین تا توی تشخیص صحیح بهش کمک کنین. اونها ممکنه تصمیم بگیرن آزمایش های زیر رو انجام بدن:

•  آزمایشات خون
  •  آزمایشات مدفوع
  •  سونوگرافی
  •  بیوپسی
  •  رادیوگرافی ها
  •  آندوسکوپی
 در برخی موارد، دامپزشک ممکنه مجبور به انجام جراحی بشه. بعد از پیدا کردن علت استفراغ سگتون، دامپزشک میتونه بهترین درمان رو براتون انتخاب کنه.

استفراغ سگتون چه شکلیه؟

وقتی که کاملاً مطمئن شدین سگتون استفراغ میکنه و بازگشت طبیعی غذا رو انجام نمیده، میتونین نوع استفراغ رو از روی ظاهرش تشخیص بدین. شکل ظاهری استفراغ میتونه به تعیین علل استفراغ سگ ها کمک کنه.

تصویر استفراغ سگی رو نشون میده که به رنگ سفیده.

استفراغ زرد

استفراغ زرد زمانی که سگ معدش خالیه اتفاق میفته و رنگ زردی که میبینین بخاطر ترشحات صفراست. این اتفاق بیشتر تو نیمه های شب یا ساعات اولیه صبح اتفاق میفته.
 این نوع از استفراغ سگ میتونه ناشی از تجمع اسید، ریفلاکس یا هر بیماری سیستمیک دیگه ای باشه که باعث تهوع با معده خالی میشه.

استفراغ سفید، کف آلود

استفراغی که سفید رنگه و کف آلود به نظر میرسه، میتونه ناشی از تجمع اسید معده باشه. ظاهر کف آلود ممکنه بخاطر تماس استفراغ با هوا یا فرورفتن در قسمت درونی معده قبل از وقوع استفراغ باشه.

استفراغ شفاف و مایع

اگر سگتون مایع شفافی رو استفراغ میکنه، ممکنه ناشی از ترشحات معده باشه یا زمانی باشه که آب تو معده جمع شده و هنگام استفراغ سگتون همراه باهاش بیرون میاد. این اتفاق بیشتر موقعی اتفاق میفته که سگتون در حالی که حالت تهوع داره، اب میخوره و نمیتونه اب رو به طور کامل قورت بده.

موکوس مانند، استفراغ لزج

استفراغ لزج و موکوس مانند زمانی اتفاق میفته که سگتون ابریزش داره و در پاسخ به برخی تحریکات عمده تو معده جمع میشه.

استفراغ خونی (قرمز یا صورتی)

خون توی استفراغ سگ همیشه باید جدی بشه. خون خودش باعث تهوع میشه، پس اگر تو قسمت فوقانی دستگاه گوارش (GI) جمع بشه، اغلب سگتون اون رو استفراغ میکنه.  اگر رنگش به سمت قرمزی نره، صورتی رنگ باشه و استفراغ طولانی یا زیاد نباشه، معمولا نشونه ی مسئله ی جدی نیستش. با این حال، اگر لخته‌های خون،خون تازه با ظاهری قهوه‌ای تو استفراغ وجود داشته باشه، این موارد میتونه نشون‌دهنده خونریزی تو معده یا قسمت فوقانی روده کوچیک باشه. خونریزی میتونه بخاطر زخم، تومور، عدم انعقاد خون یا خوردن سم موش باشه. همه این شرایط نیاز به درمان سریع و اضطراری تو بیمارستان دامپزشکی دارن.

استفراغ قهوه ای

استفراغ قهوه ای فقط میتونه نتیجه ی غذای برگشتی از مری باشه که  برای هضم به معده نرفته. همچنین میتونه نشون دهنده ی این باشه که سگ خیلی سریع غذا خورده و غذا رو درست نجویده  یا همراه با بلعیدن هوای زیادی رو خورده.
 اگر رد خون زیاد قرمز و خونی نباشه، ممکنه قهوه ای به نظر برسه. استفراغ قهوه‌ای همچنین میتونه نشون‌دهنده کوپروفاژی (خوردن مدفوع) باشه.

استفراغ سبز

استفراغ سبز میتونه در اثر خوردن علف اتفاق بیفته. همچنین میتونه بخاطر  انقباض کیسه صفرا قبل از استفراغ (معمولاً با معده خالی) و در نتیجه وجود صفرا تو معده باشه.

کرم در استفراغ سگ

کرم ها و سایر ارگانیسم های عفونی میتونن موجب استفراغ سگ ها شن. اگر کرم‌های زنده یا تعداد زیادی از کرم‌های گرد وجود داشته باشه، سگ اونها رو را استفراغ میکنه. (معمولاً تخم‌ ریزی هایی که میکنن تو مدفوع دیده میشه و این تنها راه تشخیص اونهاست.)

علف در استفراغ سگ

علف یه عنصر رایج تو استفراغ سگه. سگ‌ها اغلب هنگام ناراحتی معده علف میخورن که گاهی اوقات میتونه موجب استفراغ بشه. با این حال، اگر اونها به طور منظم علف بخورن، این احتمال وجود داره که آفت کش  و انگل هایی رو همراه با اون بخورن.

دامپزشک در حال معاینه شکم برای تشخیص علت استفراغ سگ

نحوه درمان استفراغ سگ توسط دامپزشک

اگر استفراغ سگ در نتیجه عفونت باشه، دامپزشک شما ممکنه آنتی بیوتیک تجویز کنه. سایر داروها میتونن داروهای ضد استفراغ باشن که برای کنترل استفراغ سگتون استفاده میشن. تو موارد دیگه، ممکنه سگتون به مایع درمانی نیاز داشته باشه. در موارد جدی جراحی توصیه میشه.
 اگر دامپزشک نگرانی های اساسی رو رد کنه، درمان میتونه به سادگی تغییر رژیم غذایی باشه. ممکنه دامپزشک بهتون توصیه کنه که به سگتون غذای خونگی مثل مرغ بدون پوست، سیب زمینی آب پز و برنج بدین. اینها میتو گزینه های کوتاه مدت خوبی برای سگی که ناراحتی معده داره باشه، اما از نظر تغذیه ای برای مراقبت طولانی مدت کامل نیستن. مثل یه کودکی که بیماره از سگتون مراقبت کنین. به سگتون غذای خام ندین، چون میتونه میکروب هایی مثل سالمونلا داشته باشه.

منبع: Webmd, petmd