حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

علف گربه چیه و چه ویژگی هایی داره؟

زمان مطالعه6 دقیقه

گربه باید علف گربه بخورد یا خیر؟
آخرین بروزرسانی : 3 مارس 2024نویسنده : دسته بندی : رفتارشناسی گربه, گربه, مراقبت از گربه, مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

علف گربه همیشه یک علف راز آلود برای سرپرست های حیوانات خونگیه و شما به عنوان کسی که از یک گربه نگهداری میکنه باید از ماهیت علف گربه آگاه باشین.

 

گاز زدن علف و گیاه یک رفتار طبیعی برای همه ی گربه هاست؛ پس اگه توی پارک یا فضای باز گربه ای رو دیدین که داره با علف ها بازی میکنه یا اونارو گاز گاز میکنه؛ نباید براتون جای تعجب باشه چرا که گربه های بالغ این رفتار رو از بچگی با خودشون دارن. برای همین شاید شما هم به این فکر باشین که داخل خونه برای گربتون گیاه و علف بکارین و پرورش بدین.

مشاوره دامپزشکی آنلاین وتوریا

علف گربه دقیقا چیه؟

علف گربه در واقع همون سنبل الطیبه که میتونین بذر اونو تو فروشگاه های مختلف و حتی پت شاپ ها تهیه کنین. تنها چیزی هم که برای پرورشش نیازه گلدون٬ آب و نوره! در عرض یک هفته هم این گیاه رشد میکنه و برای گربتون قابل استفادس.

طبیعتا علف گربه ای که شما تو منزل برای گربتون پرورش میدین ایمن تر از علف های توی پارک و فضاهای بازه چون که گیاه های توی فضای باز ممکنه به انگل ها و یا آفت کش ها آلوده باشن و یا ممکنه بعضی از این گیاه ها برای گربه ها سمی باشن.

تصویر علف گربه یا همان سنبل الطیب
تصویر علف گربه یا همان سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب حاوی ۱ درصد اسانسه. این اسانس در ریشه تازه بیشتره و به تدریج که ریشه خشک میشه مقدار اسانس اون کم میشه ولی بوی اون قوی تر میشه. اسانس تازه به رنگ سبز مایل به زرده ولی در اثر موندن غلیظ میشه. آثار دارویی ریشه تازه آن سه برابر  ریشه خشکه! سنبل الطیب باید در حرارت کم خشک بشه و در حرارت بالا تمام اثر دارویی اون از بین میره.

آیا علف گربه اسم دیگه ای داره؟

علف گربه یا سنبل الطیب٬ نوعی گیاه دارویی با نام علمی Dactylis glomerata هستش و چون گربه ها عاشق این گیاه هستن٬ به اسم علف گربه نیز شناخته میشه. این گیاه علاوه بر گربه٬ خاصیت های زیادی برای ما آدما هم داره.

علف گربه یا سنبل الطیب٬ نوعی داروی آرامش بخش و ضد افسردگی برای انسان به حساب میاد. البته اثری که این گیاه روی گربه ها میذاره یکم متفاوت تر از انسانه و باعث میشه گربه با استشمام و خوردنش٬ احساس خوبی داشته باشه.

تفاوت گیاه کت نیپ و علف گربه؟
گیاه کت نیپ

علف گربه با کت نیپ چه تفاوتی داره؟

خیر! علف گربه با کت نیپ تفاوت داره. علف گربه در واقع همون گیاه سنبل الطیبه در حالی که کت نیپ از گروه نعناع سانان هستش. علف گربه میتونه باعث هضم راحت تر غذا  و ایجاد آرامش تو گربه شما میشه در حالی که کت نیپ یه جورایی برای گربتون ماده مخدر! به حساب میاد و میتونه تو بازه کوتاه مدت (بین ۵ تا ۱۵ دقیقه) باعث ایجاد سرخوشی تو گربه شما بشه

آیا همه ی گربه ها علف گربه دوست دارند؟

یکی از متخصصان رفتارشناسی حیوانات در دانشکده دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا به اسم کارلو سیراکوزا٬ این گونه در باره ی عادت علف خوردن گربه ها توضیح میده:

تحقیقات ما هنوز نشون نداده که چرا گربه ها علف میخورن٬ اما ما یه سری ایده های مختلف در این باره داریم.

در طبیعت٬ گربه ها بعد از شکار و خوردن طعمه خودشون شروع به خوردن علف میکنن و در بسیاری از موارد٬ علف باعث میشه که گربه استفراغ کنه.

بنابراین ما معتقدیم که این رفتار برای این هستش که قسمت هایی از طعمه که غیرقابل هضم هستن از دستگاه گوارش گربه خارج بشه.

گربه ای در حال خوردن علف گربه

خب احتمالا پیش خودتون میگین که گربه ی من همش تو خونس و تا حالا پیش نیمده بخواد موش یا موجود دیگه ای رو شکار کنه. باید بهتون بگم که رفتار علف خوردن تو گربه ها غریزی هستش و اونا به صورت غریزی جذب علف میشن.

دلیلشم اینه که علف نوعی فیبر به حساب میاد و به گربه ها کمک میکنه تا گلوله های مویی رو دفع کنن و همچنین باعث میشه به هضم بهتر مواد غذایی داخل دستگاه گوارش کمک کنه.

 

تئوری دیگه ای که برای دلیل علف خواری گربه ها وجود داره اینه که گربه ها ممکنه علف رو به خاطر تامین بعضی از مواد معدنی کمیاب و ویتامین های A , D بخورن.

علف همچنین دارای کلروفیله که در گذشته و قبل از کشف آنتی بیوتیک ها٬ برای درد٬ زخم٬ بیماری پوستی و کم خونی استفاده میشد. علف همچنین دارای اسید فولیکه که به تولید هموگلوبین و در نتیجه گردش خون بهتر در گربه ها کمک میکنه.

آیا علف گربه برای این کوچولوهای دوست داشتنی بی خطره؟

علف گربه یه جایگزین ایمن برای چمن های توی فضای بازه که میتونه به علف کش ها یا سایر آفت کش ها آلوده باشه. همچنین برعکس بعضی از گیاه ها که برای گربه های سمیه٬ علف گربه هیچ مسمومیتی برای گربه ها ایجاد نمیکنه.

داشتن علف گربه توی خونه این مزیت رو داره که گربتون میتونه بر حسب غریزش اونو گاز بگیره و بخوره و همچنین خیلی طعم لذیذ و خوشمزه ای برای گربه ها داره.

خب حالا چطوری میتونم خودم تو خونه علف گربه رو بکارم و پرورشش بدم؟

وفتی شما بذر علف گربه رو از پت شاپ یا سایر فروشگاه ها تهیه میکنین٬ دستورالعمل کاشت و پرورشش داخل بسته بندی براتون نوشته شده. اما در ادامه میخوام چندتا نکته اساسی برای مراقبت و پرورش علف گربه بهتون بگم:

  • قبل از اینکه گیاه جوانه برنه٬ لازمه که دانه رو مرطوب نگه دارین اما به هیچ وجه خیس نشن (میتونین داخل پارچه ی نم دار قرارش بدین).
  • بعد از اینکه دانه ها شروع کردن به جوانه زدن٬ باید از آب کمتری استفاده کنین تا باعث گندیدگیش نشن.
  • سه تا هفت روز فرصت بدین تا دانه ها جوانه بزنن.
  • علف در فاصله ی بین ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از جوانه زدن وقتی ارتفاعش به ۱۰ سانتی متر رسید٬ آمادس برای خورده شدن توسط گربه شما! 
  • بین یک تا سه هفته شما میتونین ازش نگهداری کنین.
  • شرایط نگهداری روزانه علف گربه باید به این شکل باشه که در زیر نور آفتاب قرار گرفته باشه و بهش آب اسپری کنین.
  • آب دادن بیش از حد به علف گربه باعث گندیدگیش میشه.
  • اجازه بدین گربتون خودش از داخل ظرفی که علف رو کاشتین اونو بخوره.
  • وقتی علف شروع به تغییر رنگ و پژمردگی کرد وقتشه که گیاه جدیدی رو بکارین.

برای خواندن منبع مطلب کلیک کنید

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول