لیس زدن گربه؛ چرا گربه ام بیش از حد خودش رو لیس میزنه؟

آخرین بروزرسانی : 22 فروردین 1403نویسنده : دسته بندی : مقالات

لیس زدن گربه ها رفتاری هستش که بیشتر برای نظافت خودشون این کارو انجام میدن. لیس زدن گربه بهش کمک میکنه تا موهای شل، کثیفی و انگل ها رو از خودش پاک کنه.

گربه ها معمولا نصف زمانی رو که بیدارن به نظافت و تمیز کردن خودشون اختصاص میدن ولی بیش از حد لیسیدن و خاروندن خودشون میتونه مشکل ساز بشه.

اگر لیس زدن گربه تون طولانی شد، میتونه به مرور موجب اسیب خزش در ناحیه پشتی و شکمی و پاهاش بشه. ممکنه به طور کامل نواحی که گفتم برهنه بشن و یا خز های بسیار کوتاه داشته باشن. همچنین ممکنه تعداد زیادی گره مو ایجاد بشه.

در ادامه دلایلی که موجب میشه لیس زدن گربه تون خیلی طولانی بشه رو بهتون میگم تا بتونین به بچتون کمک کنین تا خودش رو کمتر لیس بزنه.

دلایل لیس زدن زیاد گربه ها

اول از همه باید بفهمین که چه چیزی موجب شده تا گربتون بیش از حد خودش رو لیس بزنه. دامپزشکتون میتونه تو این زمینه کمکتون کمک کنه.

بیشتر دلایلی که موجب میشه لیس زدن گربه ها شدید بشه، عبارتن از:

الرژی یا عفونت

پوست میتونه در اثر عفونت، حساسیت به بعضی غذاها، انگل و الرژن های موجود در محیط بیش از حد تحریک شه. الگوی ریزش موی گربتون میتونه به علت مشکل به وجود اومده کمک کنه.

• الرژی به کک: ریزش مو و تحریک پوست در پایه دم
  • کنه گوش: ریزش مو و دیدن برجستگی هایی در گردن و گوش
  • الرژی به گرده ها: جویدن بیش از حد پدهای پنجه

درد

لیس زدن بیش از حد گربه ها میتونه نشون دهنده این باشه که بچتون داره درد یا ناراحتی رو تجربه میکنه، به خصوص اگر ناحیه خاصی از بدنش رو زیاد لیس بزنه.

برای مثال کمردرد در گربه ها موجب میشه تا نقطه خاصی از پشتشون رو زیاد لیس بزنن یا مثلا عفونت دستگاه ادراری و یا نهفتگی کیسه مقعدی موجب میشه دستگاه تناسلی و ناحیه نزدیک مقعدشون رو زیاد لیس بزنن.

استرس

بعضی از گربه ها برای مقابله با استرس و اضطرابشون، خودشون رو زیاد لیس میزنن. تصور میشه که لیس زدن موجب ازاد شدن اندورفین میشه که به تسکین اضطراب میکنه، بنابراین لیسیدن گربه میتونه به یه عادت تبدیل بشه.

لیسیدن گربه ها میتونه منشا ش استرس باشه.

این استرس و اضطراب میتونه در نتیجه ی تغییر در برنامه های روزمره یا محیط گربه، مثل رفتن به یه خونه جدید یا اوردن پت جدید به وجود بیاد. گربه ها خیلی حساس هستن و حتی ممکنه از استرس سرپرستشون هم مضطرب و ناراحت بشن.

گربه ها خیلی باهوش هستن و در صورتی که روتین روزانه و تغذیشون مطابق میلشون نباشه، مستعد ناراحتی و کسالت میشن. لیس زدن زیاد در گربه هایی که بخش زیادی از روز رو داخل خونه تنها هستن، شایع تر هستش.

این عارضه تو هر نژادی میتونه دیده بشه، ولی بیشتر تو گربه های نژاد سیامی، حبشی، برمه ای و هیمالیا دیده میشه.

اگز میخوای بدونی چه نژاد گربه ایی برات مناسبه، روی همین نوشته کلیک کن!

چجوری از لیس زدن گربه ام جلوگیری کنم؟

اول باید علت لیس زدن بیش از حد گربه تون رو پیدا کنین. بعد از اینکه پیش دامپزشکتون رفتین و علت اصلی رو تشخیص داد، در صورتیکه لیس زدن گربه منشا رفتاری داشت، درمان و یه سری پیشنهاد های تربیتی رو بهتون ارائه میده.

در ابتدا دامپزشکتون مسائل پزشکی رو بررسی میکنه. عفونت ها و الرژی ها رو میشه با دارو های مناسب مثل انتی بیوتیک، انتی هیستامین و یا داروهای ضد التهابی درمان کرد.

برای درمان الرژی به کک و کنه های گوش باید از داروهای مناسب ضد کک و کنه که دامپزشک براتون تجویز میکنه استفاده کنین.

اگر گربه تون درد داره، دامپزشکتون میتونه علت اون رو پیدا کنه تا لیس زدن گربه تون برای تسکین دردش کاهش پیدا کنه.

برای کاهش استرس گربه تون، روتین منظمی داشته باشین.

گربه ها دوست ندارن محیط اطرافشون زیاد تغییر کنه، بنابراین اگر ریزش موی گربه تون مربوط به استرس هستش، سعی کنین یه محیط ثابت و یه برنامه منظم برای کارهای روزانه اش براش در نظر بگیرین. حداقل روزی یکبار ظرف خاکش رو عوض کنین و تو ساعت های مشخصی بهش غذا بدین.

اگر هم خواستی تغییراتی مثل رفتن به یه خونه جدید یا اوردن یه پت جدید داشته باشین، بهتره به تدریج اعمالشون کنین.

اگر نیاز به مشاوره رفتاری برای گربه ات داری، روی همین نوشته کلیک کن!

ایجاد محرک ذهنی و جسمی

برای گربه تون اسباب بازی های مختلف و مورد علاقه اش رو بخرین تا درگیر فعالیت های مفید بشه، اینجوری کمتر وقت میکنه تا لیس زدن وسواس گونه اش رو ادامه بده.

در مورد لیس زدن گربه تون صبور باشین.

صبور باشید

اگر میبینین گربه تون بیش از حد خودش رو لیس میزنه، تنبیه اش نکنین و پرخاشگرانه واکنش نشون ندین. این فقط استرس گربه تون رو بیشتر میکنه.

بعد از اینکه از دامپزشکتون کمک خواستین، ممکنه یک ماه یا بیشتر طول بکشه رفتارش اصلاح شه و قسمت های اسیب دیده خزش دوباره رشد کنه.