کاهش اضطراب گربه؛ چطور گربه مضطربم رو آروم کنم؟

آخرین بروزرسانی : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : مقالات

سوال خیلی از سرپرست ها اینه که برای کاهش اضطراب گربم چیکار باید بکنم؟ قبل از اینکه به فکر کاهش اضطراب گربه تون باشین، باید علت اون رو پیدا کنین. اضطراب گربه ها میتونه باعث بروز واکنش هایی در بدن و تغییراتی تو رفتار گربه ها بشه.

یه گربه مضطرب ممکنه واکنش های فیزیکی مثل افزایش ضربان قلب و تنفس، لرزش و ترشح بزاق داشته باشه. واضح ترین تغییرات رفتاری که میشه تو گربه ها مشاهده کرد افزایش تحرکات، پنهان شدن، تخریب کردن و میو کردن بیش از حد باشه.

بیشتر ترس ها، فوبیا ها و اضطراب ها در نتیجه ی اتفاقاتی که تو سال اول زندگی گربه اتفاق میفته ایجاد میشه. سرپرست های حیوانات خانگی اغلب اوقات اولین علائم اضطراب گربه رو بین ۵ ماهگی تا ۱ سالگی مشاهده میکنن. این اضطراب ها معمولا بدتر میشن. بخاطر همین مهمه که برای کاهش اضطراب گربه تون، اقدامات درمانی رو هر چه سریع تر شروع کنین.

نشونه های اضطراب گربه

اگر گربه تون اضطراب داره، ممکنه متوجه رفتارهایی مثل قدم زدن زیاد یا بی قراری، پنهان شدن، کاهش اشتها، میو کردن، هوشیاری بیش از حد، لرزش، ترشح بزاق و نظافت بیش از حد بشین.

در اینجا چند نشونه دیگه از اضطراب و ترس گربه، از خفیف تا شدید آورده شده :

•  علائم خفیف اضطراب گربه
  •  اجتناب از تماس چشمی
  •  حرکت دادن بدن یا سر
  •  دمش رو نزدیک بدنش نگه میداره
  •  تکون دادن جزئی دم
  •  مردمک های نیمه گشاد شده

علائم ​​اضطراب متوسط گربه

•  گوش ها تا حدی به پهلو
  •  افزایش گشاد شدن مردمک ها
  •  افزایش تعداد تنفس
  •  نگاه کردن به محرک
  •  دمش رو محکم روی بدنش نگه میداره
  •  خم شدن

علائم اضطراب شدید گربه

•  تلاش برای فرار یا یخ زدن کامل در محل
  •  مردمک های کاملا گشاد شده
  •  گوش هاشون رو عقب نگه میدارن
  •  موی سرپا
  •  خیره شدن
  •  پرخاشگری

وقتی گربه تون مضطربه یا ترسیده چیکار باید کنین؟

اگر علائمی از اضطراب دیدین، این نکات رو رعایت کنین.

برای کاهش اضطراب گربه تون سعی کنین آرومش کنین.

سعی کنین گربه تون رو آروم کنین

وقتی گربه تون شدیدا ترسیده، سعی کنین گربه تون رو آروم کنین.

هیچوقت گربه تون رو تنبیه نکنین

در این مواقع نباید گربه تون رو تنبیه کنین چون فقط ترس گربه تون رو زیاد میکنه. حتی ممکنه نسبت به شخصی که مجازاتش میکنه، پرخاشگری کنه.

سعی نکنین محدودشون کنین

وقتی گربه تون مضطربه سعی نکنین که گربه تون رو داخل کالسکه بگذارین، چون همه گربه ها لزوما وقتی داخل باکس گذاشته میشن، آروم نمیشن. وقتی داخل باکس قرار میگیرن و محبوس میشن وحشت میکنن و به خودشون آسیب میرسونن، باکس رو گاز میگیرن یا خراش میدن که ممکنه موجب شکستن ناخن ها و دندون هاشون بشه.

علل اضطراب گربه

خیلی چیزها میتونن موجب اضطراب گربه شن، از جمله:

بیماری یا درد فیزیکی

هر بیماری یا شرایط جسمی دردناک میتونه به افزایش اضطراب گربه تون کمک کنه یا نگرانی هایی رو که قبلاً وجود داشته تشدید کنه.

تغییرات مرتبط به افزایش سن در سیستم عصبی، بیماری‌های عفونی و مسمومیت (مثل مسمومیت با سرب) ممکنه منجر به مشکلات رفتاری مثل ترس، فوبیا و اضطراب بشه.

ضربه

ترس اغلب‌ اوقات از یه تجربه آسیب زا ناشی میشه.

توجه کنین که تجربه ای که برای خودتون آسیب زا به نظر نمیرشه ممکنه برای گربه تون بسیار آسیب زا باشه.

جامعه پذیری نامناسب

گربه هایی که در طول دوره اجتماعی شدن (۷ تا ۱۲ هفتگی) از قرار گرفتن تو محیط اجتماعی و مثبت محروم میشن، ممکنه دچار ترس یا اضطراب بشن.

اضطراب و ترس گربه میتونه زمانی ایجاد شه که گربه تون نتونه فرار کنه مثل محبوس شدن هنگام آتش بازی یا زندگی با حیوان خانگی که اون رو میترسونه.

جدا‌ کردن از خودتون (اضطراب جدایی)

اضطراب جدایی یه اضطراب خاص رایج در حیوانات خانگیه که ۱۰ تا ۲۰ درصد موارد ارجاع شده به رفتارشناس‌ ها رو تشکیل میده. اگر یه گربه اضطراب جدایی داره، به این معنی که وقتی تنها هستن، اضطراب یا پریشانی بیش از حد از خودشون نشون میدن.

چطوری دامپزشکان علت اضطراب گربه رو تعیین میکنن؟

دامپزشکتون اولش شرایط دیگه ایی رو که ممکنه تو رفتار گربه تون نقش داشته باشه، مثل درد یا بیماری تیروئید رو میسنجه. این سنجش شامل معاینه فیزیکی کامل، آزمایش خون و آزمایش ادرار هست. بسته به نتیجه ممکنه آزمایش های اضافی توصیه بشه.

اگر گربه ات اضطراب داره و نمیدونی برای آروم شدنش چیکار باید بکنی، روی همین نوشته کلیک کن!

چطوری اضطراب گربه ها رو درمان کنین؟

درمان اختلالات رفتاری مثل اضطراب گربه شامل ترکیبی از مدیریت محیط گربه، دادن مکمل یا دارو برای اضطراب گربه‌ هستش. هر گونه شرایط پزشکی زمینه ای نیاز به درمان داره.

برای کاهش اضطراب گربه ام چیکار کنم؟

اگر این اختلالات درمان نشن، پیشرفت میکنن. اکثر گزینه‌های درمانی بسته به تعداد و شدت علائم و مدت زمانی که شرایط ادامه داشته‌ ، طولانی‌مدت هستن. حداقل درمان به طور متوسط ​​چهار تا شش طول میکشه.

مدیریت اضطراب گربه

مدیریت یعنی اجتناب از موقعیت هایی که باعث ترس یا اضطراب گربه تون میشه.

اگر گربه تون به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و نیاز به محافظت داره تا زمانی که داروها موثر واقع بشن، که ممکنه چند روز تا چند هفته طول بکشه، بستری شدن در بیمارستان ممکنه بهترین انتخاب باشه.

در غیر این صورت، باید از گربه تون در خونه مراقبت کنین‌ و تا زمانی که گربه تون آروم بشه، از آسیب فیزیکی تون محافظت کنین‌.

گربه تون ممکنه نیاز داشته باشه در یک محیط محافظت شده با کمترین استرس ممکن زندگی کنه.  برای مثال، گربه ای که از افراد غریبه میترسه، نباید در معرض افراد جدید قرار بگیره.

داروی کاهش اضطراب گربه

بیشتر گربه ها تا حدی به ترکیبی از اصلاح رفتار و درمان با داروها یا مکمل های اضطراب گربه پاسخ میدن.

اثربخشی داروهایی مثل داروهای ضد افسردگی چندین هفته طول میکشه.‌ هدف اصلی اینه که که گربه تون آروم و شاد باشه.

همچنین داروهایی با اثر کوتاه‌تر برای اضطراب گربه وجود داره که در عرض یک تا سه ساعت اثر میزارن.اینها برای رویدادهایی مثل چهارشنبه سوری که گربه ها به طور موقت ترس و اضطراب رو تجربه میکنن، مناسب هستن.

تا زمانی که گربه تون دارو مصرف میکنه، دامپزشک گاهی اوقات با انجام آزمایش‌های خونی، فاکتور های موجود در خون گربه تون رو چک میکنه.

از بین بردن حساسیت

حساسیت زدایی یعنی قرار گرفتن مکرر و کنترل شده در معرض محرک معمولاً باعث بروز پاسخ ترس یا اضطراب میشه. نکته کلیدی اینه که باید گربه تون رو در سطح پایینی از محرک قرار بدین تا هیچ نشونه ای از ترس یا استرس از خودش نشون نده.

برای کاهش اضطراب گربه تون، باهاش با ملایمت رفتار کنین.

به طور مثال یه صدایی که گربه تون ازش میترسه با ولوم‌ کم که موجب ترسش نشه پخش کنین. بعد از سه یا چهار بار پخش صدا با ولوم کم، میتونین ولومش رو یه کم زیاد کنین و این کار رو تکرار کنین.

باید توجه داشته باشین که صدا رو یکدفعه زیاد نکنین که گربه تون بترسه و استرس بگیره و این پروسه رو باید تدریجی پیش ببرین. از طرف دیگه این کار نباید مکررا انجام بشه تا باعث آزار گربه تون شه.

شرطی کردن

شرطی شدن متقابل، پاسخ عاطفی به یه محرک رو از منفی به مثبت تغییر میده.

به عنوان مثال، در مورد گربه ای که از سگ میترسه، میتونین هر بار که سگ رو میبینه، غذای مورد علاقه اش رو بهش بدین. با گذشت زمان، واکنش او به دیدن سگ میتونه از ترس به‌ شادی تبدیل بشه.

آیا راهی برای کاهش اضطراب گربه هایی که به تازگی به سرپرستی گرفته شدن وجود داره؟

هنگام به سرپرستی گرفتن گربه، به دنبال گربه ای باشین که با مردم دوستانه و صمیمی برخورد کنه. دوره اجتماعی شدن برای بچه گربه ها تو ۷ هفتگی به پایان میرسه، اما تحقیقات نشون داده که اجتماعی شدن میتونه برای گربه هایی که زیر ۱۴ هفته شونه مناسب باشه.

گربه تون رو زمانی که سنش کمه در معرض انواع موقعیت ها و محیط های اجتماعی قرار بدین تا وقتی بزرگ شد، کمتر بترسه. این به این معنی نیستش که گربه تون رو مجبور به تحمل موقعیت های استرس زا کنین.