حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

آموزش سگ ها و اجتماعی کردن توله ؛سگ ها چطوری یاد میگیرن؟

زمان مطالعه9 دقیقه

آموزش سگ
آخرین بروزرسانی : 28 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : آموزش و تربیت سگ, رفتارشناسی سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

آموزش سگ ها از همون سنین ابتدایی و وقتی که هنوز توله سگ هستن یکی از مهمترین کارهاییه که یه سرپرست باید مد نظر قرار بده. آموزش به توله سگ و اجتماعی کردنش هم درست به همون اندازه ای که به خوراک و رشد جسمی سگتون اهمیت میدین، حائز اهمیته. توله سگ ها هم درست بچه های انسان نسبت به سگ های بالغ استعداد بیشتری برای یادگیری دارن و آموزش به اون ها خیلی راحت تر از سگ های بالغه. به همین دلیل تاکید بر اینه که وقتی هنوز کوچیکه نسبت به آموزش سگمون اقدام کنیم.

برای این که آموزش دهنده ی خوبی باشیم باید فرایند یادگیری تو سگها رو بدونیم و آموزش سگ رو به درستی پیش ببریم.با دونستن این موضوع, همه ی تمرینای آموزشی برای ما و سگمون راحت تر میشه.

فرایند یادگیری و آموزش سگ ها

سگ ها هم مثل انسان ها با آزمون , غلط و درست رو یاد میگیرن.اونا هر کاری رو تا رسیدن به موفقیت امتحان می کنن و از انجام دادن هر فعالیتی که نتیجش منفی باشه دوری می کنن. مثلا سگی که بینیش با بخاری گرم سوخته باشه دیگه اون کار رو انجام نمیده. مثل وقتی که توله ای برای جلب توجه پارس می کنه و اگه نادیده گرفته بشه دیگه اون کار رو انجام نمیده.

آموزش سگ ها

آموزش سگ ها با تشویق کردن

ما می تونیم از توانایی سگمون و بوسیله تشویق کردن برای انجام دادن دوباره ی اون کار استفاده کنیم و اون کارایی که دوست نداریم رو نادیده بگیریم تا از انجام دادن اون کار ممانعت کنیم.همچنین ما می تونیم این تکنیک رو برای زمانی که میخواییم به سگمون آموزش بدیم که کاری رو که ما میخواییم انجام بده استفاده کنیم؛ مثلا برای فرمان بیا .

برای اینکه یاد بگیری چجوری برای سگت تشویقی خونگی درست کنی، کلیک کن.

برای آموزش سگها و برای اینکه  کاری رو برای ما انجام بدن، همه ی اونچه که باید انجام بدیم اینه که به نحوی سگمون رو به انجام دادن اون کار وادار کنیم و بعد تشویقش کنیم. این طوری دفعه ی بعدی سگمون اون کار رو انجام میده .

از اونجایی که سگها ممکنه دقیقا متوجه نشن که ما ازشون چی  میخواییم نمی تونیم با گفتن کلمه ها اونا رو به دوست کوچولومون بفهمونیم . به جاش ما باید کاری کنیم که سگمون کاری رو که ما میخواییم انجام بده .اگه سگمون به خوبی فرمان رو متوجه شد و انجامش داد همون لحظه باید تشویقش کنیم و این تشویق کردن میتونه هم به صورت زبانی و هم به صورت تشویقی باشه.برای هر فرمان می تونیم از علائم صوتی و یا علائم دست استفاده کنیم.

دوست داری به بقیه مقالات مجله وتوریا هم دسترسی داشته باشی؟ پس کلیک کن!

قانون ۳ دقیقه در آموزش سگ ها

این که ما از دوست کوچولومون بخواییم درباره ی کاری که ما میخواییم فکر کنه و یا انجامش بده ممکنه براش خسته کننده باشه پس باید سعی کنیم جلسه های آموزش سگ ها کمتر از ۳ دقیقه باشه. هنگام آموزش می تونیم از ساعت استفاده کنیم تا آموزش هم برای ما و هم برای سگمون خسته کننده نشه. جلسه هرچی کوتاه تر باشه میزان یادگیری و موفقیت سگمون بیشتر میشه .اگه لازم بود باید به آموزش آسونتر برگردیم تا هم ما و هم سگمون برای جلسه ی بعدی آماده باشیم.

آموزش سگ

 

اجتماعی کردن توله سگ

این کار به توله یاد میده که در مواجه شدن با محیط ها , موفقیت ها و افراد و صدا های مختلف آروم و با اعتماد به نفس بمونه و ما باید بهش یاد بدیم تا در برابر همه ی اون چه که باید تو بزرگ سالی اونا رو بپذیره آروم و منطقی باشه.

اجتماعی کردن فرایندیه که توله رو به دنیای اطرافش معرفی میکنه و یه تمرین برنامه ریزی شدس که توله رو در رویارویی با افراد متفاوت , سگهای دیگه  و موقعیت های مختلف تشویق می کنه.

به عبارت دیگه , سگمون رو اجتماعی میکنیم که نسبت به افراد و اتفاقاتی که در طول زندگیش باهاش روبه رو میشه , واکنش مثبت نشون بده . این مورد باید جزو اولین آموزش های سگ ما باشه. فرایند اجتماعی کردن اکثر سگها از سن ۱۸ هفتگی شروع میشه و باید در تمام طول زندگی سگ ادامه داشته باشه. چیزایی که در طول هفته های اول به سگمون یاد میدیم مهمه و بر کل زندگی سگ تاثیر مثبت میزاره.افراد یا موقعیت های

مختلف ممکنه سگمون رو بترسونه, اما توله ای که خوب اجتماعی شده باشه می تونه به آرومی و با اعتماد به نفس باهاشون رو به رو بشه و همین طور رفتارهای ناخواسته اش  مثل گاز گرفتن هم کمتر میشه .

آموزش سگ

اجتماعی کردن توله سگ

برای اینکه فرایند اجتماعی کردن موفقیت آمیز باشه ما باید سگمون رو به افراد , موقعیتها و محیط های متفاوت معرفی کنین.این کار باعث میشه تجربه های سگمون تو بزرگسالی بیشتر بشه.باید سعی کنیم هیچ گونه محدودیتی در اجتماعی کردن توله لحاظ نکنیم. بعد از واکسیناسیون و میکروچیپ گذاری میتونیم پیش همسایه و پارک محل ببریم چون با این کار اون رو در مقابل صداهای مختلف قرار میدیم و یا می تونیم در

صورت امکان با افراد مختلف آشناش کنیم و از بند و قلاده استفاده کنیم و مطمئن باشیم که قلاده اندازش باشه.

  • سگمون رو نسبت به انواع سر و صدا اجتماعی کنیم.مثلا تو خونه تلویزیون, جاروبرقی و یا مخلوط کن رو روشن کنیم.وقتی بیرون هستیم اجازه بدیم که سگمون در معرض انواع صداها مثل بوق ماشینا و بازی بچه ها قرار بگیره تابهشون عادت کنه.اگه سگمون از صدا های جدید نترسید تشویقش کنیم.

توله ام از تجربه کردن چیزای جدید میترسه؛ چی کار باید بکنم؟

به جای این که توله رو به طور کل از مواجه شدن با موقعیت های جدید دور کنیم, باید تشویقش کنیم.باید سعی کنیم علت ترسش رو پیدا کنیم و به تدریج سگمون رو در این موقعیت ها وارد کنیم.با دادن تشویقی و نوازش بهش قوت قلب بدیم.همه ی هدف ما باید این باشه که توله در رویارویی با موقعیت های جدید تجربه ی مثبت به دست بیاره.وقتی توله ی ما در موقعیت های جدیدی قرار میگیره که براش ترسناکه .کنارش بمونیم تا

متوجه بشه چیزی برا ترسیدن وجود نداره . حالت گوشها و دمش به ما میگه که سگمون چه زمانی آروم شده.گوشهای توله ای که آرومه تا نیمه عقبه و دمش هم پایین تر از کمر قرار میگیره یا ممکنه که دمش رو به آرومی تکون بده .وقتی توله آروم بود بهش تشویقی بدیم و نوازشش کنیم.

آموزش سگ

آموزش سگ ها برای اینکه گاز نگیرن

تمرین گاز نگرفتن به سگمون اجازه میده تا روی قدرت گاز گرفتنش کنترل داشته باشه.این کار خیلی اهمیت داره چون که سگها عادت به گاز گرفتن دارن . سگی که تمرین رو پشت سر گذاشته باشه بیشتر روی گاز گرفتنش کنترل داره .یکی از رفتار های طبیعی توله ها, بازی کردن از طریق گاز گرفتنه .توله ها با گاز گرفتن به کشف دنیای پیرامون خود میپردازن . بنابراین یادتون باشه که گاز گرفتن برای بازی کردن یکی از رفتار های طبیعی توله هاس و برای تقویت گاز گرفتنه.

توله ها دندونای کوچیک و بسیار تیز با فکی ضعیف دارن. پس ممکنه که خراشهایی روی دست ایجاد کنن اما باعث صدمه زدن نمیشن .ما میتونیم از این رفتار برای آموزش سگمون استفاده کنیم.

  • گاز گرفتن توله ها اغلب برای بازی کردنه .این رفتار طبیعی در توله ها به حساب میاد.
  • توله هایی که کمتر از ۱۸ هفته سن دارن , دندونای تیز و کوچیکی دارن که ممکنه با برخورد به دستمون باعث خراش بشه
  • افراد معمولا نحوه ی رفتار توله ها رو درک نمیکنن و فکر میکنن که دچار مشکل رفتاری هستن .توله ها با دلایل مختلفی گاز میگیرن؛ مثلا برای یادگیری و کشف محیط پیرامون, برای جلب توجه ما و همین طور برای تشویق سگ ها ی دیگه برای بازی کردن باهاشون.
  • از رفتار گاز گرفتن میتونیم برای آموزش سگ استفاده کنیم; برای این که زمانی که بزرگ شد بتونه روی گاز گرفتنش کنترل داشته باشه.

 

مشاوره دامپزشکی آنلاین

 

آموزش گاز نگرفتن به توله سگ

راه های مختلفی برای این کار وجود داره .بهترین زمان آموزش دادن بین سنین ۱۰ تا ۱۸ هفتگیه. میتونیم با گفتن کلمه ی “آخ ” به توله بفهمونیم که پوست دست انسان و یا لباس ها رو نباید گاز بگیره. هر بار که سگ ، ما یا لباسمون رو گاز گرفت این واژه رو با صدای بلند بگیم.توجه نکردن به سگ برای لحظاتی بهش میفهمونه که کار اشتباهی انجام داده . ما میتونیم به هنگام تغذیه و با غذا دادن دستی به سگ گاز نگرفتن رو بهش یاد بدیم.

هر بار که دندون های سگمون به دستمون خورد , غذا رو برای مدت ۳۰ ثانیه از جلوش برداریم تا اینجوری متوجه بشه که کار اشتباهی انجام داده.

  • ما میتونیم به تولمون یاد بدیم که دست و لباس ها رو گاز نگیره

۱-وقتی توله دست یا لباس رو گاز گرفت با صدای بلند بگیم” آخ” و بعد در جهت مخالف توله بایستیم.

۲-بعد از ۲۰ ثانیه دوباره به سمت توله برگردیم.بعد از ۳ بار گاز گرفتن بهتره از فرمان پایه ای مثل “بشین” استفاده کنیم. سپس با دادن اسباب بازی جویدنی سگمون رو تشویق کنیم و آموزش سگ رو بزاریم برای زمانی که آروم تره.

 

گاز گرفتن پاپی

اجازه بدیم توله با سگای قابل اعتماد بازی کنه .اگه توله تون سگی رو گاز گرفت، توله ی دیگه رو به طور موقت دور کنین .این کار به توله یاد میده که کار اشتباهی انجام داده.

غذا دادن با دست به توله یاد میده که در کنار دست انسان ها محتاط تر باشه.

۱-روی زمین و در کنار کاسه ی غذای توله بشینیم.

۲-با دست کمی غذا برداریم.

۳-با دست به توله غذا بدیم

اگه دندان سگ به دستمون خورد برای ۳۰ ثانیه غذا رو از جلوش برداریم.

منبع: کتاب “سگ؛راهنمای کامل نگهداری،مراقبت،آموزش و تربیت نژادها”

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول