حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

احیا حیوانات خانگی : چطوری سگ یا گربمون رو سی پی آر (CPR) کنیم؟

زمان مطالعه7 دقیقه

احیای حیوانات خانگی
آخرین بروزرسانی : 3 دی 1402نویسنده : دسته بندی : بیماری سگ, سگ, گربه, مراقبت از سگ, مراقبت از گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

احیا حیوانات خانگی چرا مهمه؟ همونطوری که یادگیری اصول و پایه سی پی آر یا همون احیا قلبی تنقسی برای ما انسان ها، در صورت وقوع یک وضعیت اضطراری در خونه یا هر جای دیگه ضروریه دونستن پایه ای احیا حیوانات خانگی (CPR) خصوصا برای کسانی که سرپرست پت هستن به همون اندازه مهم و حیاتیه و میتونه جون پتتون رو نجات بده . برای آشنایی با احیا حیوانات خانگی و یادگیری اصول اون از جمله زمان و نحوه واکنش شما در شرایط اضطراری خوشحال میشیم این مقاله رو تا آخر بخونین.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

احیای قلبی ریوی (CPR) چیست؟

احیا قلبی ریوی، که بیشتر با نام CPR(سی پی آر) شناخته میشه، یه روش اورژانسی برای درمان موقتی و دستی سیستم تنفس و گردش خون، برای افرادیه که دچار ایست قلبی ریوی شدن. CPR نمیتونه یه درمان کامل باشه اما میتونه یه راهی باشه که صرفا بدن بتونه عملکرد مغز رو با تامین اکسیژن رسانی موقت و تامین جریان خون حداقلی تا زمانی که اقدامات مناسب تری بشه انجام داد حفظ کنه و بیمار از بین نره.

روش CPR معمولا به صورت فشردن قفسه سینه با دست برای شبیه سازی ضربان قلب و تنفس در مجاری تنفسی بیمار برای تامین هوا و اکسیژنه .در حال حاضر در کشورهای اروپایی و آمریکا دستور العمل های مربوط به نحوه صحیح انجام CPR بر روی انسان به طور گسترده در دسترسه و همین طور به صورت منظیم در ادارات و مدارس آموزش داده میشه تا مردم بتونن در شرایط ضروری عملکرد مناسبی رو توی این زمینه داشته باشن.

احیا حیوانات خانگی

با این حال در مورد احیا حیوانات خانگی (CPR) آموزش ها خیلی کمتره و خیلی کمتر مورد بحث قرار میگیره. دامپزشک ها باید در مورد نحوه صحیح انجام CPR روی سگ یا گربه هایی که دچار ایست قلبی ریوی میشن آموزش ببینن تا در این موارد بتونن پت شما رو نجات بدن با این حال تعداد زیاد نژادها خصوصا در سگ ها باعث شده که احیا حیوانات خانگی یک دستورالعمل استاندارد مثل چیزی که انسان ها دارن نداشته باشه و دستیابی به این استاندارد دشوار باشه.

اما صرف نظر از نژاد حیوان، مفهوم و علم و پایه و اساس روش‌های احیا حیوانات خانگی یکسانه و دونستن اینکه در صورت اتفاق اورژانسی برای حیوانات خانگی باید چیکار کرد میتونه مرگ و زندگی این حیوانات رو تعیین کنه.

ملزومات احیا حیوانات خانگی چیه ؟ باید ABC اینکار رو بلد باشین.

در مورد احیا حیوانات خانگی سه مورد مهم وجود داره که ما بهشون میگیم ABC احیا حیوانات خانگی . این سه مورد رو سرپرست های حیوانات خانگی باید ارزیابی و بررسی کنن تا مشخص بشه که آیا اقدامات اورژانسی مثل CPR نیازه یا نه ما ABC رو برای هر کدوم از مفاهیم اساسی در مواقع اضطراری تعریف میکنیم که میتونه راهنمای بسیار خوبی برای ارزیابی انجام احیا در حیوانات خانگی باشه.

احیای حیوانات خانگی

  • “A” میشه بررسی راه هوایی، به این معنی که اولین چیزی که باید در موارد اضطراری برای احیا حیوانات خانگی بررسی بشه اینه که آیا یه راه هوایی باز در حیوان وجود داره یا نه؟ اگه نوعی انسداد در هر نقطه از مجرای تنفسی وجود داشته باشه هر مدل تلاشی برای ایجاد تنفس مصنوعی یا موقت با شکست مواجه میشه و عملاً بی فایده است مگر اینکه اون انسداد برطرف بشه . این خیلی مهمه که قبل از انجام روش CPR  بفهمیم آیا راه هوایی بازه یا نه ؟
  • “B” میشه چک کردن تنفس. بررسی اینکه آیا حیوان نفس میکشه یا نه به تشخیص اینکه CPR لازم داره یا خیر کمک میکنه و اگه نتونیم بفهمیم که حیوان داره نفس میکشه یا نه و بریم CPR انجام بدیم ممکنه به جای اینکه این کار به پتمون کمک کنه انجام عملیات احیا بیشتر از اینکه مفید باشه ممکنه ضرر داشته باشه و آسیب برسونه.
  • “C” میشه چک کردن گردش خون . مطمئن بشین که پتتون گردش خونی مناسبی داره برای چک کردن گردش خون میتونین با بررسی ضربان قلب و نبض مطمئن بشین که گردش خون وجود داره یا نه . گوشتون رو به سمت چپ قفسه سینه سگ یا گربتون فشار بدین تا بتونین ارزیابی کنین که ضربان فلب وجود داره یا نه. انجام CPR و احیا حیوانات خانگی برای حیواناتی که ضربان قلب دارن و این ضربان قابل تشخیصه ممنوعه چون اگه وری قلبی که در حال تپیدنه ما CPR انجام بدیم اونموقع ممکنه قلب دچار آسیب بشه.

احیای حیوانات خانگی

نحوه انجام احیای حیوانات خانگی

حالا که ملزومات احیا حیوانات خانگی یعنی همون ABC رو بررسی کردین و تشخیص دادین که CPR رو باید روی پت انجام بدین حالا باید چه شکلی انجام بشه؟

احیا حیوانات خانگی از لحاظ پایه و اساس مثل همون CPR در انسان هاست. فشردن قفسه سینه برای تحریک گردش خون و ضربان، و تنفس مصنوعی، برای تامین اکسیژن به صورت موقت برای بیمار.

۱. فشار دادن قفسه سینه با دست
تکنیک فشردن قفسه سینه بستگی به اندازه حیوان خانگی داره برای گربه ها، سگ های کوچک و نژادهای کوچک و سگ هایی که سینه های عمیق دارن که به خارجی بهش میگن deep-chested dog (مثل گریت دین و دوبرمن پینچر) پت باید به پهلوی راست خودش دراز بکشه و مچ دست سرپرست باید بالای قلب باشه و دست دیگه باید کاملا روی دستی که بالای قلبه گذاشته بشه. سگ هایی که سینه های بشکه مانند دارن به انگلیسی barrel-chested breeds ( مثل پاگ و پیت بول) باید به پشت خوابونده بشن و دست باید روی پهن ترین قسمت جناغ سگ قرار بگیره و دست دیگه هم مستقیم بیاد روش و قفسه سینه فشرده بشه.

نحوه گذاشتن دست در احیای حیوان خانگی

فشردن قفسه باید با سرعت ۱۰۰ بار در دقیقه انجام بشه و هر بار تقریبا یک دوم تا یک سوم قفسه سینه باید فشار داده بشه. حواستون باشه که وقتی قفسه سینه رو فشار میدین باید اجازه بدین قفسه سینه بیاد بالا و به حالت اولیش برگرده و دوباره فشار بدین .

راستی اگه نیاز به خدمات دامپزشکی دارین کلیک کنین

۲. تنفس مصنوعی در سگ و گربه

تنفس مصنوعی در سگ ها در طول CPR با بستن دهان پت و دراز کردن گردن پت برای باز تر شدن راه تنفسی آغاز میشه تا پت بتونه به درستی نفس بکشه. بعد سوراخ های بینی پت رو به طور کامل با دهن باید پوشش بدین تا مطمئن بشین که هر نفس مصنوعی که به پتتون میدین وارد مجرای تنفسی میشه و هدر نمیره.

توی هر دقیقه باید تقریبا ۸ تا ۱۲ بار نفس خودتون رو وارد بینی پتتون بکنین و مطمئن بشین که قفسه سینه با هر تنفس مصنوعی بالا میره.

انجام تنفس مصنوعی در احیای حیوانات خانگی

یه چرخه احیا (CPR) معمولاً شامل دو تا تنفس مصنوعی به ازای هر ۳۰ تا فشار دادن قفسه سینه با دسته و باید به طور مداوم ادامه داشته باشه تا زمانی که سگ یا گربتون توسط دامپزشک معاینه بشن و درمان اصلی آغاز بشه چک کردن ضربان قلب و تنفس رو باید هر دو دقیقه داشته باشین اینجوری میتونین تخمین بزنین که آیا روش احیا حیوان خانگی (CPR) درست کار میکنه یا نه طبیعیه که اگه ضربان یا تنفس رو احساس کنین همونطور که گفتیم باید از ادامه CPR جلوگیری کنین تا پتتون دچار آسیب نشه .

سیکل انجام احیای حیوان خانگی

روش های احیا حیوانات خانگی بهتره حداقل توسط ۲ نفر انجام بشه تا کار راحتتر و دقیق تر باشه یه نفر باید مسئول دادن تنفس مصنوعی باشه و یه نفر دیگه قفسه سینه رو مدام فشار بده بهتره که به طور منظم جای خودتون رو هم تغییر بدین یعنی اگه داشتین تنفس مصنوعی میدادین میتونین قفسه سینه رو فشار بدین و نفر مقابلتون تنفس مصنوعی بده. این کار از خستگی جلوگیری میکنه و کیفیت کار رو افزایش میده چون اگه نفری که داره قفسه سینه رو فشار میده خسته بشه کیفیت فشرده شدن قفسه سینه کاهش پیدا میکنه و در روند CPR اختلال ایجاد میشه.

دوره ی انجام احیای حیوانات خانگی

دونستن چگونگی و زمان انجام صحیح CPR یه مهارت مهمه که سرپرست های حیوان خانگی باید حداقل از اون آگاه باشن . این یه مهارت خیلی ارزشمنده که ممکنه یه جا مفید واقع بشه خصوصا جایی که خدای نکرده این اتفاق برای پت بیفته و شما بتونین با انجام CPR جونش رو نجات بدین.

منابع :

PDSA & Firstvet

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول