حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

التهاب لثه گربه : چطوری از التهاب لثه گربم جلوگیری کنم؟

زمان مطالعه5 دقیقه

آخرین بروزرسانی : ۳ دی ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه, گربه, مراقبت از گربه, مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم3

اشتراک گذاری

اندازه متن12

التهاب لثه گربه اولین مرحله یا علامت بیماری پریودنتاله و جالبه بدونید ۸۰ درصد از گربه ها به فرمی از پریودنتال مبتلا هستن.با این حال التهاب لثه گربه ها با مراقبت و درمان به موقع درمان میشن.

ما تو این مطلب اطلاعاتی راجع به التهاب لثه گربه و مراقبت صحیح از دندان گربه ها دادیم.

 

التهاب لثه گربه
گربه هایی که لثه هایش کمی ملتهبه

التهاب لثه گربه ها چیه؟

در مرحله اول التهاب لثه گربه، مقداری پلاک روی دندان ها ظاهر میشه و قرمزی خفیفی هم روی لثه ها دیده میشه اما لثه ها صافن. پلاک های دندانی نتیجه ی جمع شدن مواد زائد، غذا، باکتری و سلول های مرده روی دندانه. پلاک های دندانی در عرض ۲۴ ساعت روی دندان تشکیل میشن. لثه ها با التهاب، تورم و از دست دادن کلاژن به این پلاک ها جواب میدن.

التهاب پیشرفته لثه ها چیست؟

در التهاب پیشرفته لثه در گربه ها، لثه ها دچار قرمزی متوسط تا شدید، سطح آنها از حالت صاف و منظم خود خارج می شود و پلاک ها و تارتار های دندانی روی لثه ها و دندان ها شکل می گیرن. زمانی که کلسیم موجود در بزاق با پلاک ها مخلوط بشن، جرم ایجاد شده سخته و از بین بردن اون ها هم سخته.

شیار لثه یا پاکت لثه، فضای باریکی بین دیواره داخلی لثه و دندانه. با التهاب لثه، باکتری های موجود در این پاکت ها و شیار ها، لثه ها را تحریک میکنه و سم آزاد میشه که این سم ها بافت لثه رو تخریب میکنه.

 

علائم التهاب لثه گربه ها

بعضی از علامت های التهاب لثه گربه عبارتنداز:

  • لثه های قرمز یا متورم، به خصوص در سمتی که لثه ها رو به داخل گونه ها قرار دارن
  • وجود پلاک و جرم روی سطح دندان
  • بوی بد دهان
  • تنفس بد بو

مشاوره دامپزشکی آنلاین

علت های ایجاد التهاب لثه گربه

تجمع پلاک و جرم عامل اصلی التهاب لثه گربه هاست. در اینجا بعضی از عوامل مستعد کننده که می تونن منجر به التهاب لثه گربه ها بشن براتون آوردیم:

  • سن بالا
  • دندان های نامرتب
  • غذای نرم
  • عادات جویدن غیرعادی
  • عدم توجه به مراقبت های بهداشت دهان و دندان (عدم تمیز کردن دندان، مسواک زدن و غیره)
  • اورمی و دیابت
  • بیماری های خود ایمنی
  • FeLV (ویروس لوسمی گربه)
  • FIV (ویروس نقص ایمنی گربه)

دامپزشکان چطوری التهاب لثه گربه تشخیص میدن؟

دامپزشکتون با توجه به علائم التهاب لثه گربه و شرایط احتمالی که ممکنه منجر به بدتر شدن اوضاع داره، یک معاینه بالینی کامل از گربه شما انجام میده.

شما باید یک تاریخچه کامل از سلامت گربتون و شروع علائم مانند:

  • وقتی بوی بد دهان شروع میشه
  • غذای که گربتون میخوره
  • آیا گربتون مشکلی برای خوردن و  قورت دادن غذا داره؟
  • بررسی وضعیت سلامت قبلی گربتون
  • از چه روتینی برای سلامت دندان گربتون استفاده میکنین
  • از کدام مواد مراقبت دندانی گربه ها استفاده می کنین

 

برای دریافت مشاوره رایگان کلیک کنید دریافت مشاوره رایگان

 

بخشی از مراحل فیزیکی شامل معاینه دهان گربه شما میشه اما دامپزشک شما ممکنه به شما توصیه کنه که برای یک معاینه کامل دندان گربه شما نیازه که بی هوش بشه که شما میتونید درخواست جرم گیری علاوه بر معاینه بالینی رو داشته باشین.

مسواک انگشتی گربه
مسواک انگشتی گربه مناسب گربه های خوش اخلاق

 درمان التهاب لثه گربه

درمان التهاب لثه گربه شامل برداشتن پلاک و جرم از تمام سطوح دندان گربه (از جمله زیر لثه) و مقابله با عوامل مستعد کننده و آسیب زننده لثه است.

دامپزشکتون عمق شیار های لثه را بررسی میکنه. اونها ممکنه نیاز به کشیدن دندانی داشته باشن که عفونی شده یا به شدت آسیب دیده.

دامپزشکتون همچنین ممکنه برای تعیین اینکه آیا التهاب لثه گربتون به بیماری پریودنتال پیشرفت کرده یا نه باید عفونت در ریشه دندان، با عکسبرداری با اشعه ایکس از بررسی بشه. سطوح دندان پولیش و جرم گیری میشن و پس از تمیز کردن دندان‌ها مجدداً معاینه میشن. درمان های دیگه ای ممکنه بر اساس وضعیت دندان ها و لثه های گربه شما ضروری باشه.

دامپزشکتون بهتون یاد میده که چطوری دندان های گربتون توی خونه تمیز نگه دارین و باید برای جلسات بعدی هم اونو ببرید پیش دامپزشکتون.

تعداد دفعات معاینه و تمیز کردن دندان ها بستگی به مرحله بیماری پریودنتال داره که گربه شما با اون رو به روست. ممکنه سالی یکبار برای معاینه و ویزیت دندون های بچه هاتون برنامه ریری کنین اما حواستون باشه در صورت بروز مشکل تعداد مراجعه باید بیشتر باشه.

 

محصولات مراقبت دندانی بیفار
این محصولات جهت مراقبت دندان ها استفاده و میتونه در کنار مسواک استفاده بشه

پیشگیری از التهاب لثه در گربه ها

شما متونید با مسواک های مخصوص و یا مسواک های انگشتی سگ و گربه و با استفاده از خمیر دندان های مخصوص سگ و گربه به حفظ سلامت دهان و دندان گربه خودتون کمک کنین. بهتره دندان های گربه خودتون رو هر روز (حداقل یک روز در میان) مسواک کنین.

دامپزشکتون همچنین ممکنه یک محلول ضد باکتریایی برای مالیدن روی دندون گربتون یا اضافه کردن اون به آب آشامیدنی گربتون به منظور کاهش تجمع پلاک های دندانی برای شما تجویز کنه.

ممکنه برخی از محصولات پت شاپی مراقبت از دندان گربه در بازار  وجود داشته باشه که می تونه به شما کمک کنه تا سلامت دندان خودتون رو حفظ کنین.

 

منبع

منبع خارجی استفاده شد در مطلب

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول