بی اشتهایی گربه: چرا گربم غذا نمیخوره، برای درمانش چیکار کنم؟

آخرین بروزرسانی : 26 اسفند 1402نویسنده : دسته بندی : مقالات

بی اشتهایی گربه،کاهش اشتها یا از دست دادن اشتهاش برای غذا خوردنه. گرسنگی بیشتر مرتبط با مسائل جسمانی هستش ولی بی اشتهایی بیشتر با ذهن ارتباط داره. دو نوع بی اشتهایی وجود داره: بی اشتهایی واقعی و بی اشتهایی کاذب. هر دو منجر به کاهش مصرف غذا میشن. یه گربه مبتلا به بی اشتهایی کاذب میخواد غذا بخوره ولی بخاطر مشکل تو جویدن یا بلعیدن غذا یا دلایل دیگه قادر به خوردن غذا نیست.

صرف نظر از اینکه بی اشتهایی گربه واقعیه یا کاذب، کاهش اشتها و کاهش مصرف غذا از علائم ظاهری هستش که باید جدی گرفته بشه. این علائم ممکنه نشون دهنده ی بیماری خاصی باشن.

اکر نیاز به مشاوره برای تغذیه گربتون دارین، روی این نوشته کلیک کنین.

دامپزشکتون ابتدا یه سری سوال ازتون میپرسه تا یه تاریخچه دقیق ازتون بگیره و بعدش گربتون رو به صورت فیزیکی معاینه میکنه تا توجیجی برای بی اشتهایی گربه پیدا کنه. در نهایت براتون یه سری ازمایش شامل CBC، عکس برداری از قفسه سینه و شکم مینویسه و در صورت نیاز از بافت مورد نظر نمونه برداری انجام میده.

علائم بی اشتهایی گربه ها چیه؟

بی اشتهایی گربه ها میتونه طیف وسیعی از علائم رو ایجاد کنه. این علائم بسته به سطح استرس گربه و عوامل دیگه میتونن در طول زمان بدتر شن. برخی از شایع ترین علائم بی اشتهایی گربه ها عبارتن از:

•  کاهش وزن
  •  افسردگی
  •  بی حالی
  •  عدم پاسخگویی
  •  ترشح بیش از حد بزاق
  •  زرد شدن پوست
  •  از دست دادن اشتها
  •  عدم تمایل به فعال بودن
  •  اسهال
  •  استفراغ
  •  قایم شدن

دلایل بی اشتهایی کاذب:

•  استوماتیت، التهاب لثه یا ازوفاژیت؛  التهاب و درد در بافت های دهان و گلو
  •  بیماری پریودنتال پیشرفته که ممکنه موجب لق شدن دندونها بشه.
  •  آبسه/توده پشت چشم
  •  درد در ماهیچه های جویدن (جویدن)
  •  درد در مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، دو مفصلی که استخوان فک رو به جمجمه متصل میکنه
  •  بیماری غدد بزاقی
  •  بیماری سیستم عصبی که روی جویدن و بلع تأثیر میزاره.
  •  سرطان یا تومورهای دهان، زبان، لوزه یا ساختارهای مرتبط
  •  درد تو هر نقطه از بدن. درد مزمن حواس پرتی میاره و ممکنه تو اشتها یا حرکت گربه تاثیر بزاره و نتونه برای غذا خوردن و اب خوردن از ظروف روی زمین، خودش به خوبی خم کنه.
بی اشتهایی گربه که با عدم تمایل به غذا خوردن همراهه

دلایل بی اشتهایی حقیقی:

• بیماری سیستمیک که ممکنه شامل عفونت یا اختلال تو عملکرد دستگاه بدن بشه، برای مثال، دیابت یا بیماری کلیوی میتونن منجر به بی اشتهایی بشن.
  •  اختلالات روانشناختی مثل استرس، تغییر روال، تغییرات تو محیط، یا غذای نامطلوب
  •  قرار گرفتن در معرض سموم
  •  عدم تعادل سیستم ایمنی/بیماری
  •  ناتوانی در بو کردن، رایحه نقش مهمی تو خوش طعم بودن غذا و اشتها داره.
  •  هر وضعیت دردناکی میتونه اشتها رو سرکوب کنه
  •  انواع سرطان ها
  •  انسداد دستگاه گوارش (GI)
  •  زخم معده یا روده
  •  حالت تهوع به هر علتی
  •  دمای بالای محیط
  •  عوارض دارویی

بی اشتهایی گربه ها چجوری درمان میشه؟

درمان به تشخیص دامپزشک بستگی داره. برای مثال، اگر گربتون کم اب بخوره، ممکنه به تزریق مایعات داخل وریدی نیاز باشه. هر گونه حالت تهوع باید بهش رسیدگی بشه و درمان بشه. دامپزشکتون در صورت نیاز ممکنه یه محرک کوتاه مدت اشتها اور مثل سیپروهپتادین ( با نام تجاری Periactin) یا میرتازاپین (با نام های تجاری Remeron، Mirataz) تجویز کنه. تو ایالات متحده، یه داروی جدیدتر به نام کاپرومورلین (با نام تجاری Entyce) ساخته شده و نتیجه ی خوبی رو به جا گذاشته.

اگر گربتون غذا نمیخوره، باید فورا به دامپزشک مراجعه کنین. دامپزشکتون با بررسی تاریخچه گربتون و معاینه فیزیکی و یافتن علائم ناهنجاری، اینکه بی اشتهایی از نوع کاذبه یا حقیقی مشخص میکنه. همچنین دامپزشک ممکنه برای تشخیص بهتر ازمایشای مختلف مثل آزمایش خون، آزمایش تیروئید، اشعه ایکس، آزمایش ادرار، اولتراسوند، آندوسکوپی، آزمایش FeLV و آزمایش FIV رو تجویز کنه.

درمان بی اشتهایی گربه ها بر اساس درمان بیماری زمینه ای که تشخیص داده شده، متمرکزه. درمان اولیه معمولاً به صورت داخل وریدی انجام میشه. با این حال، بعضی از گربه‌هایی که به مدت طولانی‌تری غذا نخوردن، ممکنه به لوله تغذیه نیاز داشته باشن.

قرص برای رفع بی اشتهایی گربه

اگر گربتون نمیتونه غذا رو تو معدش نگهداره، دامپزشکتون از IV استفاده میکنه تا مطمئن شه که حیوان خونگیتون تغذیه کافی رو دریافت میکنه. توی بیشتر موارد، تغذیه درمانی نیاز به بستری شدن موقت گربه تو بیمارستان داره. این نوع درمان رو نمیشه تو خونه انجام داد چون مراقبت در منزل خطر عفونت رو بیشتر میکنه. در طول این مدت، دامپزشکتون ممکنه داروهای خاصی رو برای گربه شما تجویز کنه. بعضی از رایج ترین داروهای مورد استفاده برای درمان بی اشتهایی گربه عبارتن از:

استروئیدها – برای درمان شرایط التهابی خفیف استفاده میشه.

آنتی اسیدها – برای درمان مشکلات معده استفاده میشه.

محرک های اشتها – برای درمان بی اشتهایی گربه استفاده میشه.

داروهای ضد درد – برای کاهش درد یا تسکین ناراحتی استفاده میشه.

داروهای ضد تهوع – برای درمان حالت تهوع و استفراغ استفاده میشه.

اگر عدم تعادل مواد معدنی مثل پتاسیم کم وجود داشته باشه که میتونه یکی از دلایل بی اشتهایی گربتون باشه، مکمل پتاسیم توصیه میشه. ممکنه برای خوش طعم کردن غذای گربه هم استفاده شه. دامپزشکتون میتونه با روش های ذکر شده بهتون کمک کنه اما کار های ساده که خودتونم میتونین انجام بدین عبارتن از:

•  افزودن انواع فرمولاسیون های کنسرو شده به رژیم غذایی
  •  گرم کردن غذا تا دمای تقریباً بدن (۳۸ درجه سانتیگراد) توجه: اگر در مایکروویو گرم میکنین، غذا رو هم بزنین تا مطمئن شین که زیادی داغ نیستش.
  •  برای خوش طعم شدن، کمی آب مرغ، سبزیجات یا گوشت گاو کم سدیم اضافه کنین.
  • به طور موقت یه رژیم غذایی خونگی تهیه کنین. اینها میتونه شامل کنسرو ماهی تن ، مرغ پخته شده و تخم مرغ پخته شده باشه.

گاهی اوقات، بی اشتهایی گربه ممکنه ناشی از اختلالات متابولیک باشه که تو این شرایط گربه باید مواد مغذی دریافت کنه ولی تمایلی به خوردن نداره. تو این موارد، ممکنه لازم باشه که دامپزشکتون یه لوله موقت برای تغذیه بزاره تا زمانی که گربه بتونه خودش غذا بخوره. اغلب اوقات، قرار دادن و مراقبت از لوله های تغذیه نسبتاً اسونه و میتونه کمک کننده باشه، حتی اگر فقط برای چند روز استفاده شه. غذا و دارو رو میتونین با این روش بدون استرس به گربتون بدین.

اگر سیستم گوارش به دلایلی کار نمیکنه، دامپزشکتون ممکنه تغذیه تزریقی رو توصیه کنه که در اون تغذیه به صورت داخل وریدی انجام میشه. تغذیه تزریقی یه تکنیک تخصصی و پیچیده هست که عموماً توسط متخصص انجام میشه.

بی اشتهایی گربه ها ممکنه بخاطر بیماری زمینه ای باشه.

اگر متوجه بی اشتهایی گربه تون شدین چیکار باید کنین؟

توجه به این نکته مهمه که بی‌اشتهایی گربه‌ها، به‌ویژه گربه‌های دارای اضافه وزن یا چاق، به‌خاطر خطر نارسایی کبدی خطرناکه. وقتی گربه غذا خوردن رو متوقف میکنه، بدن باید چربی بدن رو پردازش کنه تا انرژی مورد نیازش رو برآورده کنه.  متأسفانه، کبد گربه قادر به تحمل مقادیر زیادی چربی نیست و به همین خاطر گربه به لیپیدوز کبدی مبتلا میشه. این بیماری به کبد چرب هم معروفه.

صرف نظر از دلیل بی اشتهایی گربه، تغییر تو عادات و الگوهای غذایی نیاز به بررسی داره. از دست دادن یا کاهش اشتها ممکنه نشونه چیزی جدی باشه و ممکنه منجر به پیامد جدی بشه. تغییرات تو رفتار غذایی گربتون رو جدی بگیرین و دامپزشکتون رو فورا مطلع کنین.

منبع:vca