حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

تغییر غذای گربه ؛ چجوری غذای گربم رو تغییر بدم؟

زمان مطالعه7 دقیقه

آخرین بروزرسانی : 25 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : رژیم غذایی گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

تغییر غذای گربه به هر دلیلی، مسئله ایه که میتونه برای صاحبین گربه ها خیلی سخت باشه و حقیقتا قلب شما رو به لرزه در می آره! به نظرمیرسه که روند تغییر غذای گربه خیلی طاقت فرسا باشه چون وقتی فروشگاهی که همیشه ازش خرید میکنین غذای همیشگی رو تموم میکنه ، شمادیگه نمیدونین باید چیکار کنین!

خب حالا میخوای چیکار کنی؟ نگران نباش، این امکان وجود داره که حتی گربه هایی که خیلی حساس هستن رو به رژیم غذایی جدید عادت بدین.

در این مطلب سعی داریم نکاتیو بگیم که روند تغییر غذای گربه تون رو با موفقیت سپری کنین.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

دلایل تغییر غذای گربه

شاید مهم‌ترین دلیل برای تغییر غذای گربهتون با یه غذای دیگه زمانی باشه که دامپزشک تغییر رژیم غذایی فوری رو به دلیل یه وضعیت سلامتی توصیه می‌کنه. یا شاید تولید غذایی که گربه شما همیشه می خورده متوقف شده، یا در حال حاضر پیدا کردن اون غذا بسیار دشواره یا حتی بسیار گرونه.

همچنین اگه  گربه شما غذای خودشو مثل گذشته دوست نداشته باشه، ممکنه لازم باشه به دنبال غذای جدیدی باشین. شاید درباره تغذیه گربه‌ها تحقیق کرده باشین و بخواین رژیم گربتون رو به غذاهایی با مواد بهتر ارتقا بدین یا از یه غذای خشک پر کربوهیدرات به یه غذای کنسرو شده با پروتئین بالا تغییر بدین.

سن هم توی تغییر غذای گربه نقش داره. با افزایش سن غذای بچه گربه ها باید به غذای گربه بالغ تبدیل بشه.

دلیل اصلی هر چی که باشه، این تغییر نباید به گونه ای باشه که گربه شما با معرفی رژیم غذایی جدید دست به اعتصاب غذای طولانی مدت بزنه.

نحوه یافتن فرمول مشابه هنگام تغییر غذای گربه

در اینجا نحوه مقایسه غذاها با استفاده از سه عاملی که برای گربه شما مهم هستن، آورده شده:

  • مواد اصلی (گوشت)

اگه بتونین مواد اولیه روی برچسب رو با غذای قدیمی تطبیق بدین، ممکنه گربه شما با کمترین بی اشتهایی و بازرسی غذای جدید رو بپذیره. بنابراین اگه بچه گربه شما به فرمولی با ماهی تن، ماهی قزل آلا و میگو عادت داره، به دنبال نام تجاری یا فرمول دیگه ای باشین که این سه ماده رو به عنوان مواد اصلی داخلش داشته باشه.

  • جدول تجزیه و درصد مواد آلی غذا

نکته مفید دیگه اینه که به تجزیه و درصد مواد آلی در هر دو برچسب نگاه کنین. در صورت امکان، سعی کنین از تغییرات عمده بخصوص دردرصد پروتئین و چربی خودداری کنین. این مورد می تونه هنگام تغییر غذای خشک به کنسرو شده مشکل ساز باشه، چون غذای خشک به طورکلی کربوهیدرات بیشتری داره.

  • بافت

بسیاری از گربه‌ها به بافت غذا حساسن، بنابراین مثلا اگه به غذای پته عادت کردن، غذای جدیدشون هم  پته باشه. حتی سایز دونه های غذای خشک هم برای بعضی گربه ها مهمه و اگه کوچیک تر و یا بزرگتر از غذای قبلیشون باشه، ممکنه از خوردنش اجتناب کنن.

برای برخی از گربه ها، احساسی که وقتی غذا داخل دهانشونه (بافت غذا) به همون اندازه مهمه که طعم غذا مهمه ؛ حتی ممکنه مهمتر از طعم هم باشه! این گربه‌ها اغلب از تغییرات طعمی چشم پوشی میکنن، اگه غذا هنوز براشون از نظر بافت مناسب باشه.

تغییر غذای گربه

مراحل تغییر غذای گربه

در بیشتر موارد، مگر مواردی که دامپزشک به دلایل سلامتی غیر از این رو توصیه کنه، تعویض غذای گربه باید به تدریج طی یک تا دو هفته انجامبشه تا از ایجاد ناراحتی های گوارشی جلوگیری بشه.

شما می تونین با دنبال کردن این راهنما اکثر بچه گربه ها رو با  طعم های جدید و غذاهای تازه اشنا کنین:

روزهای ۱-۲: مخلوطی از ۷۵% غذای قدیمی و ۲۵% غذای جدید به گربه بدین.

روزهای ۳-۴: این مخلوط شامل ۵۰ درصد غذای قدیمی و ۵۰ درصد غذای جدید باشه.

روز ۵-۶: گربه رو با ۷۵% غذای جدید و ۲۵% غذای قدیمی تغذیه کنین.

روز هفتم: در بیشتر موارد، می تونین غذای جدید رو به تنهایی استفاده کنین.

اگه در هر روز علائمی مشاهده کردین که نشون می ده گربه شما تغییر رو به خوبی تحمل نمی کنه (نخوردن، استفراغ، اسهال)، رژیم غذایی روبه مقدار قابل تحمل برگردونین و تا چند روز همون فرمول رو ادامه بدین.

تغییر غذا برای برخی از گربه ها بیشتر از بقیه طول می کشه، بنابراین اگه دو هفته یا حتی بیشتر طول کشید تا گربه خودتونو به غذای جدید عادت بدین، ناامید نشین.

تغییر از خشک به مرطوب یا مرطوب به خشک

مراحل گفته شده در بالا هنگام تغییر از یک نوع غذا به نوع دیگه، مثل غذای خشک به کنسرو یا برعکس، هم کارامده. به خاطر داشته باشین کهاگه می خواین غذارو فقط به غذای خشک تغییر بدین، کربوهیدرات اون به طور قابل توجهی بیشتر از غذاهای کنسرو شده ست و باید در حد متعادل از این نوع غذا تغذیه بشن .

معمولاً مخلوط کردن غذای خشک و مرطوب با هم برای گربه ها محبوبیتی نداره، چون غذای خشک خیس می شه و غذای مرطوب تبدیل به خمیرمی شه. یه ایده بهتر اینه که اونارو توی کاسه های جداگانه براشون قرار بدین.

اگه بچه گربه شما فقط غذاهای قدیمی رو می خوره، سعی کنین اونارو مخلوط کنین یا فقط مقدار غذای قدیمی رو کاهش بدین تا گربتونو تشویق کنین که غذای جدید رو بیشتر بخوره.

تغییر غذای گربه

رژیم های چرخشی برای گربه ها

همچنین می تونین یه رژیم غذایی چرخشی رو برای گربتون امتحان کنین. رژیم های چرخشی می تونن به شما کمک کنن تا مطمئن بشین که بچهگربه شما فقط به یه برند یا طعم خاص وابسته نمیشه. به زبون ساده، گربه رو با انواع غذاها به صورت دوره ای تغذیه کنین.

چرخش می تونه روزانه، هفتگی یا ماهانه اتفاق بیفته. از اونجایی که غذا دائماً در حال تغییره، گربه شما از این که یکی از  غذاها متفاوت باشه،استرس زیادی نخواهد داشت.

اگه می خواین گربه شما کمی غذای خشک بخوره، سعی کنین در طول روز چند وعده از غذای کنسرو شده بهش بدین و سپس مقدار کمی ازغذای خشک رو قبل از خواب برای میان وعده در شب براش قرار بدین.

مشکلاتی که هنگام تغییر غذای گربه ممکنه به وجود بیاد

هنگامی که غذای گربه رو تغییر می دین، شاید مهمترین مشکل این باشه گربه از خوردن غذا امتناع میکنه. ممکنه مقدار غذایی که میخوره به طورکلی کمتر از حد معمول باشه، اما باید هر ۲۴ ساعت مقدار معقولی غذا بخوره.

اگه گربه ها به اندازه کافی پروتئین روزانه مصرف نکنن، ممکنه به سرعت به لیپیدوز کبدی که یه بیماری شدید کبدیه مبتلا بشن. اگه گربه شماحداقل ۳ قاشق غذاخوری در روز غذا نمی خوره، حتما این مورد رو با دامپزشک درمیون بذارین.

در صورتی بروز هر مشکلی میتونین از خدمات دامپزشکی در محل وتوریا استفاده کنین!

اگه گربه شما بعد از ۱۸ ساعت غذای جدید رو نخورده، می تونین یک قسمت کوچیک (مثلاً ۳ قاشق غذاخوری) از غذای قدیمی رو فقط برای ۶ ساعت آینده در اختیارش بذارین. این کار گربه شما رو تشویق می‌کنه که غذای جدید بخوره، چون تنها غذای موجود و در دسترسش در بیشترساعات روز همین غذای جدیده. این کار همچنین تضمین می‌کنه که کالری کافی در عرض ۲۴ ساعت برای جلوگیری از مشکلات به مصرف گربهرسیده باشه.

مراقب بروز علائم گوارشی (GI) مثل استفراغ و اسهال باشین. این‌ها می‌تونن نشونه‌هایی از این باشن که تغییر غذا خیلی سریع انجام شده. اولین قدم برای برطرف کردن این مشکل اینه که  روند تغییر رو به میزان آخرین نسبتی که گربه تحمل کرده نگه دارین و رویکرد تدریجی تری رو درپیش بگیرین. اگه این کار موثر نبود و علائم گوارشی بیش از ۲۴ ساعت باقی موند یا شدید شد، با دامپزشک تماس بگیرین .

برخی شرایط و بیماری ها، به ویژه مشکلات دستگاه ادراری و بیماری های گوارشی وجود دارن که نیاز به تغییر رژیم غذایی بصورت سریع وفوری دارن.

در بیشتر موارد، زمانی که گربه بتونه سرعت تغییر رو تحمل کنه، تغییر غذای گربه‌تون راحت‌تر انجام می‌شه. با گذشت زمان و صبر، بچه گربه شما به زودی از غذای سالمی که انتخاب کردین لذت می بره.

منبع: petmd

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول