حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

خفگی سگ و گربه : چطوری سگ و گربمون رو از خفگی نجات بدیم؟

زمان مطالعه5 دقیقه

خفگی سگ و گربه
آخرین بروزرسانی : ۳ دی ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : بیماری سگ, بیماری گربه, سگ, گربه, مراقبت از سگ, مراقبت از گربه, مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

خفگی سگ و گربه خونگیمون ممکنه به هر دلیلی اتفاق بیوفته. با تمام مراقبت هایی که از حیوون خونگیمون می کنیم و حواسمون بهش هست، باز ممکنه یک سری اتفاقای ناگوار براش بیوفته و حتی این اتفاق ها میتونه زندگیش رو هم تهدید کنه.

وظیفه ما به عنوان سرپرست حیوون خونگی اینه که آگاهی حداقلی راجع به یکسری خطراتی که میتونه جون حیوونمونو تهدید کنه داشته باشیم که اگر خدایی نکرده اتفاقی براش افتاد قبل از رسوندن به دامپزشک جونشو حفظ کنیم.

تنگی مجاری تنفسی فوقانی یکی از خطرناک ترین حوادثی که برای حیوون خونگیمون میتونه بیوفته که به اصطلاح بهش خفگی سگ و گربه هم گفته میشه. خفگی سگ و گربه یکی از مخاطره آمیز اتفاقایی که میتونه بیوفته و فورا باید سگ یا گربمونو ببریم پیش دامپزشک تا اون بتونه مشکل حل کنه اگر به هر دلیلی دسترسی به دامپزشک ندارین و یا احساس می کنید حیوونتون داره خفه میشه و نیاز به کمک فوری داره حتما این مقاله رو بخونین.

خفگی در سگ و گربه

از کجا بفهمم سگ یا گربم داره خفه میشه؟

برای کمک به حیوونتون باید اول علائم خفگی سگ و گربه رو به خوبی بشناسین. اولین علامت خفگی سگ و گربه سرفه های سخت و محکمه. این اولین کاری که حیوون برای کمک کردن به خودش انجام میده. تنفس سخت هم یکی دیگه از علامت های اولیه به حساب میاد. از دیگر علامت های خفگی سگ و گربه کشیدن ذست ها به دهان و سر به صورت ممتده که با این کار میخوان به خودشون کمک کنن تا راه تنفسی شون رو باز کنن.

اگر مسیر تنفسی باز نشه اکسیژن رسانی به بافت ها به ویژه مغز مختل میشه و حیوون کم کم بی هوش میشه و آگاهی محیطیشو از دست میده.

شناختن علائم خفگی سگ و گربه به حفظ جون حیوون خونگی شما کمک زیادی میکنه. اینجا میخوام یک نکته اساسی به شما بگم و اون هم اینه که این علائمی که برای خفگی سگ و گربه در بالا ذکر شده، اختصاصی نیستن و در خیلی از بیماری های دیگه هم ممکنه بروز کنن بهتره بعد از دیدن علائم خفگی سگ و گربه با دامپزشک های ما در تماس باشین تا بتونن بهتون کمک کنن.

اگه نیاز به دریافت مشاوره ی دامپزشکی دارین میتونین با دامپزشکان وتوریا در ارتباط باشین.

خفگی در سگ و گربه

کمک های اولیه در خفگی سگ و گربه

مثل تمام شرایط اورژانسی، شما باید هنگام مواجه با خفگی سگ و یا گربتون آرامشتونو حفظ کنید و دچار ترس نشین.

اگر ذهنتون خالی باشه و استرس نداشته باشین قطعا میتونید راحت تر آموزش هایی که دیدین پیاده سازی کنین.

اگر یکی از علامت های سختی تنفس و یا سرفه های سخت و شدید در پتتون ملاحظه کردین باید سعی کنین داخل دهنشو ببینید تا اگر جسم خارجی و یا غذایی وجود داره اونو خارج کنین. لازم به ذکر ک هاین کار باید در نهایت آرامش انجام بشه و از ایجاد استرس بیشتر در پتتون اجتناب کنین

جسمی که شما می بینید و باعث خفگی سگ و گربه شما شده باید خارج بشه اگر می تونید اون رو آهسته خارج کنید اگر نه فقط کمی جا به جاش کنین تا بتونه راحت تر نفس بکشه. فقط حواستون باشه تا به جلوتر هلش ندین تا مشکلات بیشتری ایجاد نشه.

جلوگیری از خفگی سگ و گربه

اگر نتونستیم جسم گیر کرده رو خارج کنیم چیکار باید کنیم؟

اگر جسم خارجی در ابتدای گلو نبود و شما نمیتونستین اونو ببینین و یا به هر دلیلی دسترسی به ناحیه نداشتین، باید از مانور هایملیش برای حل مشکلتون استفاده کنین.

مانور هایملیش روشی برای خارج کردن جسم خارخیه که حتی برای انسان هم کاربرد داره. روش انجام این کار در انسان با حیوانات متفاوت است اما فلسفه انجام آن برای جلوگیری از خفگی سگ و گربه دقیقا مشابه انسانه.

این تکنیک بر اساس ایجاد فشار روی پرده دیافراگم انجام میشه به این صورت که با فشار ایجاد شده هوای داخل ریه ها تخلیه شده و انسداد مجاری هوایی رفع میشه. نحوه انجام این تکنیک به جثه حیوان بستگی داره به این صورت که اگر سگ یا گربه شما سایز کوچیکه باید اونو به پشت برگردونید و به قسمت بالایی شکم و زیر دنده ها فشار وارد کنین و توجه کنین که نیروی وارده به حدی باشه که هوا رو از ریه خارج کنه و آسیبی به دنده ها و اندام های داخلی نیاره.

روش انجام این تکنیک در سگ های نژاد بزرگ متفاوته. گاهی تصور میشه باید سگ های نژاد بزرگ روی پاهای عقبی بایستن و مانند انسان این تکنیک برای اونها انجام داد اما این کار فقط شرایطو برای اون ها سخت تر میکنه و دفع جسم گیر کرده دشوارتر میشه.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

 

برای اصلاح خفگی سگ های نژاد بزرگ باید اونها روی چهار دست و پا قرار بگیرن و کمی حالت فرغون به بدنشون بدین و دستاتونو دور شکم حیوون حلقه کنین و نیرویی به جلو بیارین تا جسم گیر کرده خارج بشه.

تا ۵ بار این کار میتونید تکرار کنین و بعد از اون داخل دهانشو چک کنید اگر جسمی دیدین خارجش کنین. یادتون باشه این اگر این مانور به درستی انجام بدین بیشتر انسداد های مجاری تنفسی برطرف میشه.

یادتون باشه اگر خفگی سگ و گربه شما برطرف شد هم در اسرع وقت دامپزشک حیوون شمارو باید ویزیت کنه تا از عارضه های احتمالی ایجاد شده نتیجه خفگی مطلع بشین.

اگر میخواین دامپزشک حضوری بیاد و کوچولوتونو ویزیت کنه رو در خواست دامپزشک در منزل کلیک کنید.

منبع: firstvet

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول