علائم مسمومیت سگ ؛ سگم مسموم شده چیکار کنم؟

آخرین بروزرسانی : 13 دی 1402نویسنده : دسته بندی : بیماری سگ

علائم مسمومیت سگ ها طیف وسیعی رو در برمیگیره و در کل بروز مسمومیت در سگ ها خیلی بیشتر از گربه هاست، چون بسیاری از سگ‌ها به هر چیزی برخورد می‌کنن، از سم موش گرفته تا داروی ریخته شده و ضدیخ رو لیس میزنن! و البته این کار،سلامت سگ رو به خطر میندازه.

طبیعیه که شما نمی تونین هر دقیقه از روز حیوون خونگیتون رو زیر نظر داشته باشین و مراقبش باشین . پس دونستن رایج ترین علائم مسمومیت سگ ها و نحوه واکنش در صورت مواجهه سگ شما با مواد مسمومیت زا مهمه.

علائم مسمومیت سگ

رایج ترین علائم مسمومیت سگ چیه؟

علائم مسمومیت سگ بسته به ماده و مقداری که سگ شما اون رو تنفس کرده یا خورده متفاوته. هیچ علامت واحدی وجود نداره که بتونین از اون برای تشخیص وضعیت استفاده کنین. با این حال، برخی از علائم رایج مثل مشکلات گوارشی یا عصبی وجود داره که باید مراقب اون ها بود. موارد زیر برخی از علائم مسمومیت سگ ها رو بازگو میکنه:

• وجود خون در مدفوع (مدفوع حاوی خون قرمز روشن یا مدفوع قیری و سیاه رنگ)
  • از دست دادن اشتها
  • تشنج یا لرزش
  • تغییرات رفتاری (بی حالی یا بی ثباتی هنگام ایستادن یا راه رفتن، بیش فعالی)
  • کبودی یا خونریزی (بهتره در نواحی کم مو یا بدون مو، مثل لثه، داخل گوش و داخل کشاله ران بررسی بشه)
  • خونریزی از بینی
  • ادرار خونی
  • وجود مواد غیرمعمول در مدفوع سگ، مثل مواد سبز رنگ عجیب و غریب یا ذرت مانند

مسمومیت می تونه طیف وسیعی از اثرات رو روی بدن سگ شما ایجاد کنه. برخی از این اثرات فوری هستن و برخی دیگه می تونن عواقب طولانی مدتی مثل کم خونی یا آسیب اندام داشته باشن. به علاوه، برخی از علائم مسمومیت سگ رو نمیتونین به تنهایی و با اتکا به خودتون تشخیص بدین؛ مثل مشکلات قلبی، ضربان قلب نامنظم یا نارسایی کبدی. به همین دلیل بسیار مهمه که علائم قابل توجه رو جدی بگیرین و بلافاصله بادامپزشک سگتون مشورت کنین.

در مواقع اضطراری باید چیکار کرد؟

بدیهیه که هر سگی که اسهال یا استفراغ داشته باشه مسموم نشده! طیف وسیعی از دلایل برای برخی از این علائم وجود داره اما اگر دلیلی برای مشکوک شدن به مسمومیت دارین و علائم متعددی رو مشاهده می کنین، یا متوجه شدین که سگتون با چیزی خطرناک تعامل داره، فورا برای مطمئن شدن و رفع این موضوع به دامپزشکی مراجعه کنین. هرچه سریعتر به این علائم پاسخ بدین، چشم انداز بهتری برای بهبودی سگتون خواهید داشت.

میتونین در صورت دیدن علائمی از مسمومیت فورا با وتوریا تماس بگیرین و حتی درخواست ویزیت در منزل کنین!

در اینجا مراحلی وجود داره که در صورت دیدن علائم مسمومیت سگ باید انجام بدین:

• آرامش خودتونو حفظ کنین و سگتونو از مواد سمی بالقوه دور کنین.
  • به وضعیت و علائم سگ توجه کنین.
  • با دامپزشک تماس بگیرین. همیشه شماره اونارو توی گوشی موبایلتون سیو داشته باشین. اگر بعد از ساعات کاریه، با نزدیکترین کلینیک اورژانس و شبانه روزی تماس بگیرین. بپرسید که آیا لازمه فورا به کلینیک مراجعه کنین یا میشه توی خونه رفلکس استفراغ رو القا کرد.
  • در صورت امکان، هر یک از سموم احتمالی باقیمانده یا بسته بندی رو با خیال راحت جمع آوری کنین. اگر سگ شما استفراغ کرده، از محتویات نمونه برداری کنین. این کار به دامپزشک کمک می کنه تا عامل مسمومیت سگ شما رو تشخیص بده و قطعی تر درمان کنه.
  • دستورالعمل های دامپزشک رو به طور کامل دنبال کنین. اگر به شما توصیه کردن که به کلینیک مراجعه کنین، در اسرع وقت این کار رو انجام بدین.

درمان مسمومیت در سگ ها

دامپزشک شما درمان سگ شما رو بر اساس ماده ای که با اون مواجه شده انتخاب می کنه. به همین دلیله که نمونه ها بسیار مهم هستن. درصورت امکان، از ماده یا برچسب روی اون عکس بگیرین.

اگر نمی دونین چه چیزی سگ شما رو مسموم کرده ، توجه داشته باشین که دامپزشک قادر به آزمایش همه احتمالات نیست، اما آزمایش خون ممکنه به تعیین منبع کمک کنه. برخی از سموم، مثل ضد یخ و برخی از سموم موش، پادزهر دارن، بنابراین در هر زمان که سگتون با همچین موادی مسموم شده باشه، دامپزشک شما در اسرع وقت پادزهر رو تجویز می کنه.

هدف اصلی دامپزشک شما جلوگیری از جذب بیشتر ماده در بدن حیوون خونگی شما خواهد بود. این اقدام ممکنه شامل خوروندن زغال فعال برای جذب سم از معده، استفاده از تنقیه (تزریق مایع به قسمت تحتانی روده) برای شستشوی دستگاه گوارش یا شستشوی معده (لوله ای که به معده سگ منتقل می شه تا آب وارد بشه) باشه.

دامپزشک شما همچنین ممکنه از داروهایی برای تشویق سگ شما به استفراغ استفاده کنه که از نظر پزشکی به عنوان القا کننده استفراغ شناخته می شن.

همچنین ممکنه از داروهای دیورتیک (داروهایی که باعث تحریک ادرار می شن) برای کمک به ترشح و دفع سم استفاده کنه.

مواد سمی رایجی که باید مراقب اون ها باشین

انواعی از مواد وجود دارن که می تونه سگ شما رو مسموم کنه. برخی از اونا مثل مواد شیمیایی یا حشره کش ها واضح هستن، اما برخی دیگه برای انسان ها بی خطر هستن و بنابراین اغلب تصور می شه که برای سگ ها هم بی خطرن. اما سگ‌ها متابولیسم متفاوتی دارن، بنابراین نمی‌تونین ایمنی سگ ها رو با استانداردهای انسانی قضاوت کنین.

با توجه به لیست زیر از سموم رایج سگ که باید اجتناب کنین اگاه میشین:

• داروهای بدون نسخه برای انسان مثل استامینوفن یا ایبوپروفن.
  • داروهای تجویزی برای انسان مثل قرص های فشار خون یا داروهای ضد افسردگی.
  • داروهای تجویزی یا بدون نسخه برای سگ ها وقتی با دوزهای بالاتر از نسخه تجویز می شن.
  • غذاهای انسانی که برای سگ ها خطرناک هستن ؛ مثل سیر، پیاز یا شکلات.
  • سم موش و حشره کش ها
  • محصولات خونگی از سفید کننده و سایر پاک کننده ها گرفته تا باتری و ضد یخ.
  • گیاهانی که برای سگ ها خطرناک هستن، مثل لاله ها یا هالی، چه در داخل خونه چه در بیرون از باغ.

منبع: akc.org