قرص ضد انگل گربه، چه قرص ضد انگلی برای گربه ها بهتره؟

ضد انگل گربه
آخرین بروزرسانی : 10 فوریه 2024نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه, مراقبت از گربه

انتخاب ضد انگل گربه و اقدام به انگل تراپی طبق پروتکل ها به طور منظم جزو اقدامات روتینیه که هر صاحب پتی باید انجام بده.

فهمیدن اینکه گربه شما داخل بدنش کرم داره می تونه تجربه ناخوشایندی برای هر صاحب گربه ای باشه. نه تنها یافتن کرم ها می تونه ترسناک و ناخوشایند باشه، بلکه وجود اونا می تونه نگرانی های جدی در مورد سلامت گربه شما ایجاد کنه.

با این حال، تعدادی از راه‌های ایمن و مؤثر برای درمان کرم‌ها در گربه‌ها و همچنین انواع اقدامات پیشگیرانه وجود داره که می‌تونین برای کاهش احتمال آلودگی مجدد در آینده انجام بدین.

در این مطلب اون چیزی که شما باید در مورد کرم ها بدونین و این که چجوری از شر کرم ها تو گربه ها خلاص بشیم و داروهای موثر و انواع ضد انگل گربه رو معرفی میکنیم.

گربه ها چجوری به کرم مبتلا میشن؟

گربه‌ها معمولاً پس از تماس با تخم‌های انگل یا مدفوع آلوده به کرم‌ها مبتلا می‌شن.

یه گربه ممکنه توی منطقه‌ای با تخم‌ها یا مدفوع آلوده راه بره و از اونجایی که گربه‌ها اغلب خیلی تمیز هستن، پس از لیس زدن پوشش مویی و پاهای خودشون تخم‌ها یا ذرات مدفوع رو می‌خورن.

این می تونه توی گربه های داخل خونه به همون راحتی که در گربه های بیرون از خونه اتفاق می افته، به خصوص اگه چندین گربه توی یه ظرف خاک آلوده به مدفوع آلوده مشترک باشن.

گربه هایی که توی فضای باز زندگی می کنن و به طور منظم جوندگان کوچیک رو شکار می کنن هم در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کرم ها هستن چون این کرم ها می تونن توی بافت های ماهیچه ای طعمه خود زندگی کنن.

پس از خوردن جوندگان آلوده به لارو کرم، گربه می تونه به کرم آلودگی پیدا کنه چون این لاروها توی روده گربه به بلوغ می رسن.

آیا گربه ها می تونن از سگ ها کرم بگیرن؟

بله، گربه‌ها می‌تونن تخم‌های آلوده رو از مدفوع سگ جمع کنن، چون همه کرم‌های گرد و قلاب‌دار اختصاصی گونه‌ها نیستن. کرم قلابدار Ancylostoma braziliense و همچنین کرم گرد Toxascaris leonina می تونه سگ ها و گربه ها رو درگیر کنه.

اگه گربه‌ها توی خونه یا حیاط آلوده زندگی می‌کنن، می‌تونن از طریق کک ها کرم نواری دریافت کنن. اگه یه کک از سگ روی گربه بپره (یا برعکس) و بلعیده بشه، احتمال ایجاد آلودگی به کرم نواری وجود داره.

انواع کرم ها در گربه ها

رایج ترین انواع کرم ها در گربه ها عبارتند از:

• کرم های گرد
  • کرم های قلابدار
  • کرم های نواری
  • کرم های شلاقی

همچنین تعدادی کرم توی گربه ها تشخیص داده شده که می تونن باعث مشکلات جدی سلامتی بشن و حتی می تونن کشنده باشن، از جمله:

• کرم های ریه
  • کرم معده
  • کرم های مثانه
  • برفک های کبدی
  • کرم های قلب

علائم کرم در گربه ها

آلودگی به کرم در گربه ها بسته به نوع کرم و شدت آلودگی ممکنه کاملاً بدون علامت و یا حتی شدید و تهدید کننده زندگی باشه.

علائم رایج کرم ها در گربه ها عبارتند از:

• استفراغ (گاهی اوقات وجود کرم در استفراغ)
  • اسهال (با یا بدون خون)
  • مدفوع قیری
  • شکم متسع شده
  • ضایعات پوستی
  • به طور کلی وضعیت بدن نامناسب و پوشش مویی کدر

با بدتر شدن هجوم و پیشرفت علائم، ممکنه علائم زیر مشاهده بشه:

• ضعف
  • کم آبی بدن
  • رنگ پریدگی لب ها و لثه ها به دلیل کم خونی
  • فشار خون پایین
  • شوک
  • مرگ (در شدیدترین موارد)

علائم انواع خاصی از کرم ها در گربه ها

از این راهنما برای کمک به تعیین نوع خاص کرم بر اساس علائم گربه میشه استفاده کرد:

کرم های گرد می تونن باعث تعدادی از مشکلات جدی بشن، مثل:

• سرفه / ذات الریه (اگر لاروها به ریه ها نفوذ کرده و در مجرای تنفسی بالغ بشن)
  • استفراغ (که ممکنه حاوی کرم های بالغ باشه)
  • تورم شکم
  • انسداد روده (در موارد شدید)

کرم های قلابدار می تونن باعث مشکلاتی بشن که عبارتند از:

• ضایعات پوستی (اگه لاروها به داخل پوست نفوذ کرده و از طریق بافت ها مهاجرت کنن)
  • سرفه (اگه لاروها به ریه ها نفوذ کنن)
  • اسهال خونی
  • مدفوع تیره و قیری رنگ
  • کاهش اشتها
  • رنگ پریدگی لب ها و لثه ها (به دنبال کم خونی)

کرم های شلاقی می‌تونن بدون علامت باشن، اما در عفونت‌های شدیدتر، می‌تونن باعث این موارد بشن:

• اسهال روده بزرگ (با خون)
  • کم آبی بدن
  • کم خونی

طی ابتلا به کرم‌های نواری، گربه‌تون ممکنه هیچ علامتی نداشته باشه، اما ممکنه بخش‌هایی از کرم شبیه دونه‌های سفید برنج رو در این قسمت‌ها ببینین:

• روی مقعد و اطراف اون
  • به موهای اطراف ناحیه مقعد و زیر دم متصل می شن
  • داخل/روی مدفوع توی ظرف خاک

آلودگی به کرم ریه می تونه باعث:

• سرفه کردن
  • دشواری در تنفس
  • پنومونی با تشدید آلودگی و پیشرفت علائم

ضد انگل گربه,ضد انگل

بیماری کرم قلب در گربه ها می تونه باعث:

• سرفه کردن
  • دشواری در تنفس
  • فقدان اشتها
  • بی حالی
  • افتادن ناگهانی
  • مرگ ناگهانی

آلودگی به کرم مثانه ممکنه در برخی از گربه ها علائمی ایجاد نکنه، اما در موارد شدید ممکنه باعث ایجاد علائم زیر بشه:

• خون قابل مشاهده در ادرار
  • زور زدن
  • ادرار همراه با درد
  • هجوم شدید فلوک های کبدی ممکنه باعث موارد زیر بشه:
  • تورم کبد
  • اتساع شکم

آیا کرم ها برای گربه ها دردناک هستن؟

کرم ها در گربه ها به طور بالقوه می تونن باعث درد بشن. مهاجرت لاروها از طریق کبد، معده، چشم یا ریه ها باعث ایجاد ناراحتی می شه چون بافت های آسیب دیده از اختلال ملتهب می شن.

این درد بصورت های زیر خودش رو نشون میده:

• درد شکم، از جمله ورم معده به دلیل التهاب پوشش معده (تهوع احتمالی، استفراغ، از دست دادن اشتها، بیزاری از غذا)
  • تحریک چشم (مالیدن بیش از حد چشم و افزایش ترشحات)
  • تغییر در سرعت/الگوی تنفس گربه
  • تجمع مایعات ناشی از از دست دادن پروتئین می تونه باعث گشاد شدن شکم در برخی از حیوانات بشه که به دلیل تورم عضلات و پوست شکممی تونه ناراحت کننده باشه.
  • همچنین اگر مایع شکمی بیش از حد روی دیافراگم فشار بیاره و ظرفیت طبیعی ریه رو برای تنفس مناسب محدود کنه، می‌تونه باعث مشکلات تنفسی بشه.

ضد انگل گربه,ضد انگل

آیا انسان ها می تونن از گربه ها کرم بگیرن؟

بله، انسان ها می تونن با تماس مستقیم با مدفوع یا خاک آلوده، به عفونت کرم گربه مبتلا بشن.

روش های رایج انتقال عبارتند از:

• بازی کودکان نزدیک ظرف خاکی که گربه ها توی اون مدفوع کرده
  • راه رفتن با پای برهنه روی خاک آلوده
  • باغبانی بدون پوشیدن دستکش

بلع تصادفی خاک یا مدفوع آلوده می تونه توی انسان هم اتفاق بیفته، بنابراین اقدامات بهداشتی درست برای جلوگیری از انتقال از گربه به صاحبش حیاتیه.

چجوری از شر کرم ها در گربه ها خلاص بشیم؟

چندین درمان خونگی وجود داره که ادعا می‌کنن در درمان و پیشگیری از کرم‌ها در گربه‌ها موثر هستن.

با این حال، تلاش برای درمان گربتون با داروهای بدون نسخه یا درمان های طبیعی برای کرم ها در گربه ها هرگز توصیه نمی شن.

اگرچه ممکنه جایگزین سریع‌تر و ارزون‌تری برای مراجعه به دامپزشک شما باشه، هیچ تضمینی وجود نداره که این محصولات در درمان هر نوع بیماری پزشکی ایمن یا مؤثر باشن و در واقع می‌تونن برای گربه شما مضر باشن.

ضد انگل گربه ؛ موثرترین درمان و پیشگیری از کرم ها و انگل های داخلی

دامپزشک شما ممکنه ضد انگل خوراکی یا تزریقی تجویز کنه که در زمان تشخیص، کرم‌های بالغ و لارو های داخل روده رو از بین می‌بره.

داروها و ضد انگل های تجویزی وسیع الطیف مثل فنبندازول و درونتال پلاس (پیرانتل، پرازیکوانتل، فنبندازول) رو میشه برای درمان عفونت های کرم قلابدار، کرمگرد، کرم شلاقی و کرم نواری استفاده کرد، اما باید طبق دستور دامپزشک به دقت در گربه تجویز بشن.

گربه شما ممکنه برای کشته شدن لاروهایی که پس از اولین دوز از تخم بیرون اومدن، نیاز به دوزهای متعددی داشته باشه.

پرازیکوانتل همچنین به عنوان یه درمان تزریقی برای عفونت کرم نواری موجوده که با فلج کردن و خارج کردن مکنده کرم از دیواره روده عمل می کنه و به کرم ها اجازه می دهه که از طریق مدفوع دفع بشن.

اگر کرم ها در گربه ها بوسیله ضد انگل گربه درمان نشن چه اتفاقی می افته؟

کرم هایی که درمان نشده رها می شن می تونن برای گربه شما خطرناک و حتی کشنده باشن.

مهاجرت لاروها از طریق اندام‌ها و بافت‌های بدن در حین رسیدن به روده می‌تونه منجر به عفونت‌های پوستی شدید، کوری، تشنج یا ذات‌الریه بشه که بستگی به مسیر مهاجرت لارو داره.

از دست دادن مداوم خون و مواد مغذی حیاتی، که باید توسط روده ها جذب بشن، می تونه منجر به کم خونی پیشرونده، کاهش وزن، کم آبی بدن و مرگ بشه. پس استفاده از ضد انگل گربه از موارد ضروری در صورت ابتلاعه.

چجوری از ایجاد کرم در گربه ها جلوگیری کنیم؟

آلودگی به کرم در گربه ها و انتقال اون به کودکان و بزرگسالان رو میشه از طریق اقدامات بهداشتی خوب و ضد انگل تراپی طی یه پروتکل ثابت کنترل کرد.

برای گربه‌های داخل خونه، تمیز کردن روزانه ظرف خاک و همچنین شستشوی منظم ظرف خاک برای به حداقل رسوندن در معرض قرار گرفتن با مدفوع آلوده واجبه.

از داروهای ضد انگل گربه علاوه بر درمان، برای پیشگیری از ابتلا به انگل هم استفاده میشه.

منبع: PETMD