حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

کیت های تشخیص بیماری گربه:FIV FeLV FPV

زمان مطالعه8 دقیقه

آخرین بروزرسانی : ۲۹ آذر ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه, گربه, مراقبت از گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم1

اشتراک گذاری

اندازه متن12

آَشنایی با کیت های تشخیص بیماری گربه ها باید مدنظر تمام سرپرست های گربه قرار بگیره. حیوانات خونگی خصوصا سگ ها و گربه ها نیاز به مراقبت ویژه ای نسبت به سایر حیوانات خونگی دارن چرا که این حیوانات هم درست مثل ما آدما میتونن درگیر بیماری های مختلف بشن و خب ابتلا به این بیماری ها٬ شرایط زندگی رو براشون دشوار میکنه.

چند بیماری ویروسی خیلی مهم و در عین حال خطرناک و کشنده برای گربه ها وجود داره این بیماری ها علائم بالینی خاص خودشونو دارن و آزمایش خون هم میتونه ابتلا گربه ها به این ویروس ها رو تایید کنه. اما جدای از آزمایش خون٬ کیت هایی برای تشخیص سریع این بیماری ها طراحی شده که در ادامه اونارو مورد بررسی قرار میدیم.

 

انواع کیت های تشخیص بیماری گربه

 

 کیت تشخیصی ویروس نقص ایمنی گربه (FIV):

ویروس نقص ایمنی گربه یکی از شایع ترین بیماری های عفونی گربه ها تو سراسر جهانه. تو گربه هایی که به این ویروس آلوده ان٬ FIV به سیستم ایمنی حمله و گربه رو در برابر بسیاری از عوامل عفونی ثانویه٬ آسیب پذیر میکنه. این بیماری مشابه ویروس HIV یا همون ایدز تو ما انسان هاست که این یعنی٬ گربه های آلوده ممکنه تا سال ها عادی و بدون علائم به نظر برسن در حالی که از و FIV رنج میبرن.

وجود FIV در بدن گربه این امکان رو به سایر ویروس ها٬ باکتری ها٬ تک یاخته ها و قارچ ها میده که بتونن به راحتی تو بدن گربه تکثیر شن و رشد کنن و این یعنی مبتلا شدن گربه به بیماری هایی با شدت خیلی بالا. یکی از راه های تشخیص این بیماری استفاده از کیت های تشخیص بیماری گربه هاست.

نکاتی در رابطه با کیت تشخیص FIV:

  1. نیاز به ابزار خاصی نداره
  2. مناسب برای کلینیک و یا در منزل
  3. مشاهده نتیجه در کمتر از ۱۰ دقیقه 
کیت های تشخیص بیماری گربه
کیت FIV/FeLV

حالا ویروس نقص ایمنی گربه یا همون FIV چی هست اصلا؟

ویروس نقص ایمنی گربه٬ در واقع یک ویروس خاص برای خانواده گربه سانانه. این بیماری شبیه HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی / عامل ایدز) هستش که به سیستم ایمنی حمله و اون تضعیف میکنه و متاسسفانه هیچ درمانی هم نداره. FIV اولین بار تو اواسط دهه ۱۹۸۰ شناخته شد و بعد از اون به سرعت به گربه های سرتاسر جهان انتشار پیدا کرد.

اگرچه FIV تو سرتاسر جهان شیوع داره اما خوشبختانه فقط ۱ تا ۵ درصد از گربه ها علائم آلوده شدن توسط این ویروس رو بروز میدن. گونه های مختلفی از FIV وجود داره و برخی از این گونه ها نسبت به سایر گونه ها٬ خطرناک تر هستن.

 

گربه ها جطوری به FIV مبتلا میشن؟

گربه های آلوده عمدتا از طریق بزاق خودشون این ویروس رو به خارج از محیط بدن خودشون انتشار میدن. انتقال این ویروس عمدتا از طریق گزش گربه سالم توسط گربه آلوده رخ میده و این ویروس از طریق بزاق گربه آلوده وارد بدن گربه سالم میشه و از طریق گردش خون به سراسر بدن میرسه و اینطوریه که گربه جدید٬ به FIV آلوده میشه. همچنین انتقال این ویروس از طریق جنسی و جفت گیری هم رخ میده.

 

آیا گربه ها که به ویروس نقص سیستم ایمنی مبتلا شده٬ بهبود پیدا میکنه؟

الان که داریم این مطلب رو براتون آماده میکنیم٬ هنگامی که یه گربه به FIV آلوده میشه٬ تا پایان عمرش آلوده باقی میمونه. با این حال هنوز مشخص نشده که آیا تمام گربه های آلوده علائم بالینی از خودشون نشون میدن یا خیر. ممکنه هفته ها٬ ماه ها و حتی سال ها طول بکشه تا گربه ای که FIV مبتلاس٬ علائم بالینی از خودش نشون بده.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

 کیت تشخیصی لوسمی گربه (FeLV):

ویروس لوسمی گربه یه رتروویروسه که گربه ها رو آلوده میکنه. FeLV از طریق بزاق یا ترشحات بینی٬ به سایر گربه ها منتقل میشه و اونارو درگیر میکنه. گربه های آلوده به این ویروس میتونن به عنوان منبع عفونت برای سایر گربه ها به حساب بیان. این ویروس تو بزاق٬ ترشحات بینی٬ ادرار ٬ مدفوع و شیر گربه های آلوده وجود داره.یکی از راه های تشخیص این بیماری استفاده از کیت های تشخیص بیماری گربه هاست.

 

نکاتی در رابطه با کیت تشخیص FeLV:

  1. نیاز به ابزار خاصی نداره
  2. مناسب برای کلینیک و یا در منزل
  3. مشاهده نتیجه در عرض ۱۰ الی ۱۵ دقیقه

 

چرا و چطوری یه گربه به FeLV مبتلا میشه؟

لوسمی گربه سانان همونطور که از اسمش پیداس٬ یه بیماریه که فقط گربه ها رو مبتلا میکنه و نیمتونه به ما آدم ها٬ سگ ها و یا سایر حیوانات منتقل شه. FeLV از طریق بزاق٬ خون و تا حدودی ادرار و مدفوع٬ از طریق یک گربه به گربه ی دیگه منتقل میشه.

این ویروس برای مدت طولانی نمیتونه تو خارج از محیط بدن گربه دووم بیاره (نهایتا تا چند ساعت). مهمترین راه پیشگیری از این ویروس٬ رعایت نظافته. البته بچه گربه ها میتونن از طریق مادر و در رحم٬ به این ویروس آلوده بشن. این ویروس اغلب توسط گربه هایی که ظاهر سالمی دارن منتقل میشه بنابراین اگه یه گربه در ظاهر سالم به نظر برسه٬ ممکنه آلوده باشه و بتونه ویروس رو به گربه های دیگه منتقل کنه.

 

در مدت زمانی که گربه به FeLV مبتلاس چه اتفاقی میوفته و اصلا چطوری باید اونو تشخیص بدیم؟

پس از قرار گرفتن در معرض FeLV٬ دوره کمون این ویروس بین ۲ تا ۱۴ روز قبل از بروز علائم بالینیه. تشخیص این بیماری عمدتا از طریق کیت های تشخیص بیماری گربه انجام میگیره و معمولا در این کیت ها٬ دو نوع بیماری همزمان باهم مورد ارزیابی قرار میگیرن٬ FeLV و FIV.

بنابراین حتما باید موقعی که گربه ای رو به سرپرستی میگیرین براش توسط دامپزشک انجام بشه تا خیالتون از بابت سلامتی بچتون راحت باشه.

 

اگر میخواید انجام کیت های تشخیص بیماری گربه داخل منزلتون داشته  باشین کلیک کنین.

 کیت تشخیصی پن لکوپنی گربه (FPV):

پن لکوپنی بیماری ویروسی بسیار مسری در گربه هاس که توسط پاروویروس گربه ها ایجاد میشه. بنابراین پاروویروس گربه ها همون ویروس پنلکوپنی به حساب میاد. بچه گربه ها به شدت تحت تاثیر این ویروس قرار میگیرن. حواستون باشه که پاروویروس گربه ها با پاروویروس سگ ها متفاوته و تیپ های مجزایی باعث ایجاد این دو بیماری میشن. این ویروس ما آدم هارو مبتلا نمیکنه و زئونوز نیست. پاروویروس گربه سانان سلول هایی رو که به سرعت در حال رشد و تقسیم هستن رو آلوده میکنه مثل سلول های مغز استخوان٬ روده ها و جنین در حال رشد (و باعث مرگ جنین میشه). یکی از راه های تشخیص این بیماری استفاده از کیت های تشخیص بیماری گربه هاست.

گربه مبتلا به پن لکوپنی در حال درمان
گربه مبتلا به پن لکوپنی در حال درمان

نکاتی در رابطه با کیت تشخیص پن لکوپنی:

  1. نیاز به ابزار خاصی نداره
  2. مناسب برای کلینیک و یا در منزل
  3. مشاهده نتیجه در عرض ۱۰ دقیقه

اگر دوست دارین بیشتر راجع به بیماری پن لکوپنی بدونین کلیک کنین

کدوم گربه ها به پن لکوپنی حساس ترن؟

از اونجایی که پن لکوپنی در همه محیط ها میتونه حضور داشته باشه٬ تقریبا همه بچه گربه ها و گربه ها تو مقطعی از زندگیشون در معرض این ویروس قرار گرفتن. در حالیکه گربه ها تو هر سنی ممکنه به FPV آلوده بشن٬ بچه گربه ها و گربه های جوان و بیمار خصوصا گربه های واکسینه نشده بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستن. این بیماری عمدتا در گربه هایی با سن ۳ تا ۵ ماه دیده میشه و مرگ ناشی از ابتلا به FPV در این سن شایع تره.

این ویروس در سرتاسر جهان شیوع داره و مخازن اصلی این ویروس٬ پناهگاه ها٬ گربه های واکسینه نشده٬ نقاهتگاه ها و در کل٬ مکان هایی که گربه ها تحمع زیادی دارن هستش. این بیماری در طول فصول گرم به دلیل اینکه تماس گربه ها باهم بیشتر میشه٬ شیوع بیشتری داره.

ویروس پن لکوپنی گربه
شکل ویروس پن لکوپنی

پن لکوپنی چطوری تشخیص داده میشه؟

علائم پن لکوپنی میتونه متفاوت باشه و ممکنه شبیه علائم بیماری پانکراتیت٬ پن لکوپنی و یا FeLV باشه. گربه های آلوده حتی ممکنه علائمی رو نشون بدن که یه گربه هنگام مسمومیت و یا بلعیدن جسم خارجی از خودش نشون میده.

پن لکوپنی باعث آسیب به سلول های پوششی روده ها میشه و همچنین به مغز استخوان و گره های لنفاوی حمله میکنه و در نتیجه٬ کم شدن انواع سلول های خونی مثل گلبول های سفید و قرمز رو میتونیم مشاهده کنیم. اولین علامتی که قابل مشاهدس شامل اقسردگی٬ بی اشتهایی٬ تب بالا٬ استفراغ و اسهال شدید٬ ترشحات بینی و کم آبی بدنه.

گربه های آلوده ممکنه ساعت ها آب کنارشون باشه اما لب بهش نزنن. در بعضی از گربه ها٬ تب مواج وجود داره یعنی گاهی گربه تب داره و یکدفعه تب قطع میشه و هنگام مرگ گربه٬ دمای بدن از حالت نرمال هم پایین تر هستش. این ویروس میتونه به مغز و چشم هم آسیب بزنه.

گربه هایی که به پن لکوپنی آلوده هستن در صورتی که باردار باشن٬ بچه گربه هایی با آسیب شدید به مخچه و اعصاب به دنیا میارن و یا سقط میکنن.

پنلوکوپنی گربه ممکنه بر اساس سابقه در معرض قرار گرفتن با این ویروس و یا عدم واکسیناسیون بررسی بشه. هنگامی که از گربه آلوده آزمایش خون گرفته بشه٬ کاهش شدید سطوح گلبول سفید به شدت مشهوده و احتمال ابتلا به پن لکوپنی بیشتر بنظر برسه. پن لکوپنی زمانی تایید میشه که این ویروس تو مدفوع گربه یافت بشه و با کیت های تشخیص بیماری گربه قابل انجامه.

اگه گربه ۵ تا ۱۲ روز قبل از انجام تست واکسینه شده باشه٬ ‌احتمالا جواب تست به صورت کاذب٬ مثبت خواهد شد.

 

منبع لینک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول