تشنج گربه؛ علائم، علت و درمان تشنج گربه چیه؟

آخرین بروزرسانی : 21 فروردین 1403نویسنده : دسته بندی : مقالات

تشنج گربه یه اختلال الکتریکی کنترل شده و ناگهانی توی مغزش هستش که منجر به تغییرات رفتاری و تغییر توی سطح هوشیاری میشه. تشنج گربه اگر برای مدت زیادی طول بکشه و شدید باشه خطرناکه و باید جدی گرفته بشه.

تشنج میتونه به دلایل زیادی اتفاق بیفته. تشنج گربه ها هم میتونه ناشی از اختلال سلول های مغزی و یا سایر سلول ها باشه.

بیشتر تشنج ها علائم یه بیماری زمینه ای در داخل یا خارج مغز هستن. برای مثال صرع ناشی از اختلال در سلول های مغزیست که تشنج های مکرر رو موجب میشن. برخلاف سگها و انسان ها، صرع یه بیماری نادر تو گربه هاست.

انواع تشنج گربه

اکثرا تصور میشه که علائم تشنج فقط شامل لرزش بدن، کف کردن دهان و از دست دادن هوشیاری هستش. درسته که این علائم تو گربه ها رایجه ولی تشنج میتونه علائم دیگه ای داشته باشه. انواع تشنج گربه ها عبارتن از:

بی حالی از علائم تشنج گربه هاست.

تشنج های حرکتی خفیف و کانونی

شایع ترین نوع تشنج گربه هاست و فقط روی قسمت متمرکز مغز تاثیر میزاره و بسته به اینکه کدوم قسمت از مغز تحت تاثیر قرار میگیره، منجر به اثرات موضعی توی بدن میشه. معمولا گربه گیج به نظر میرسه ولی هوشیاری از بین نمیره. علائم این نوع تشنج خفیف هستن؛ تکان دادن گوش و سبیل، دهان و چشم.

تشنج عمومی

این نوع تشنج منجر به از دست دادن هوشیاری و اختلال کلی تو عملکرد بدن میشه. کل بدن تحت تاثیر قرار میگیره چون ناحیه بزرگتری از مغز اسیب دیده. ماهیچه های بدن به طور غیر ارادی و بیش از حد معمول فعالیت میکنن. اغلب گربه ها بخاطر از دست دادن عملکرد طبیعی بدن، دهنشون رو فشار میدن، خارج از ظرف خاکشون ادرار و مدفوع میکنن.

تشنج روانی حرکتی

این نوع تشنج باعث بروز رفتارهای غیر ارادی عجیب و غریب میشه مثل غر غر کردن، گاز گرفتن شدید دم و جهش های ناگهانی. این تشنج ها شبیه تشنج های کانونی هستن و حتی گاها نوعی خاصی از تشنج در نظر گرفته میشه چون روی هوشیاری اثر نمیزارن. یه مثال بارز از این تشنج گربه ها، تشنج “مگس گزنده” هستش، چون گربه به طور ناگهانی یجوری دهنش رو میکوبه روی هم که به نظر میرسه مگس رو میخواد شکار کنه.

علائم تشنج گربه

علائم تشنج بسته به نوع و الگوی تشنج میتونه متفاوت باشه:

قبل از تشنج

این مرحله چند ساعت قبل از تشنج شروع میشه. تغییرات رفتاری شامل بی حالی ناگهانی، کسل شدن و یا بیش فعالی هستش. بعضی از گربه ها در این حالت خودشون رو پنهان میکنن و قایم میشن. سپس احساس خواب الودگی و سردرگمی میکنن که از علائم از دست دادن هوشیاری هستش.

در طول تشنج

در این مرحله، مغز کنترل عملکرد بدن رو از دست میده و هوشیاری گربه از بین میره. دهنش کف میکنه و کنترل روده و مثانه اش رو از دست میده. این مرحله معمولا بیشتر از ۱ دقیقه طول نمیکشه.

بعد از تشنج

این مرحله ممکنه تا ۴۸ ساعت طول بکشه. به تدریج گربه هوشیاری کاملش رو به دست میاره و علائمی مثل بیحالی، کسل شدن، گرسنگی، تشنگی و استفراغ دیده میشه.

چه چیزی موجب بروز تشنج در گربه ها میشه؟

علل متعدی برای تشنج گربه ها وجود داره. شایع ترین نوع تشنج، عمومی هستش که فقط یکبار اتفاق میفته و در اثر مصرف سم، هیپوگلیسمی( قند خون پایین) و صداهای بلند و یا محرک های نوری شدید اتفاق میفته.

دهان کف الود
بخاطر وقوع تشنج در گربه

توکسین ها

اتیلن گلیکول (ضدیخ)، سم موش و مصرف بیش از حد یه سری از داروها مثل انتی هیستامین و بعضی از داروهای اصلاح کننده موجب بروز تشنج میشه.

توی یه سری از موارد مسمومیت با پرمترین با تشنج اشتباه گرفته میشه. حتی مقادیر کم این دارو برای گربه ها کشنده هستش و منجر به انقباضات شدید عضلانی میشه.

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی بیشتر تو بچه گربه هایی دیده میشه که سوء تغذیه دارن،خوب غذا نمیخورن، کالری مناسبی دریافت نمیکنن یا انگل های داخلی زیادی دارن. همچنین تو گربه هایی که بیش از حد انسولین درمانی مصرف میکنن دیده میشه.

صداهای بلند و محرک های نوری شدید

صداهای بلند و نورهای روشن موجب تشنج گربه ها میشه. هنوز کاملا مشخص نشده که چرا صدا های بلند و محرک های نوری شدید میتونن موجب بروز تشنج در گربه ها بشن.

بیماری های متابولیک و صرع

تشنج های متعدد میتونه ناشی از صرع یا بیماری های متابولیک مثل بیماری کبد، بیماری کلیوی یا بیماری تیروئید باشن. تشنج های مکرر بیشتر تو گربه های بالای ۶ سال بخاطر بیماری های زمینه ای دیده میشه.

صرع یا ژنتیکیه(که تو گربه ها نادره) یا به دلیل رشد غیر طبیعی مغز، ضربه مغزی، بیماری عفونی یا سرطان ایجاد میشه.  گاهی اوقات بعد از انجام آزمایش های متعدد هیچ علت خاصی پیدا نمیشه و به این حالت اختلال تشنجی صرع ایدیوپاتیک میگن.

حرارت

گرمازدگی و تب بالا (ناشی از عفونت‌ها، سرطان‌های خاص یا بیماری‌های ناشی از سیستم ایمنی) منجر به اختلال تو عملکرد مغز و تشنج میشه‌.

بیماری های مغزی

بیماری های مغزی از علل شایع تشنج گربه ها هستن. مننژیت یا انسفالیت ناشی از عفونت‌هایی مثل کریپتوکوک، توکسوپلاسموز، پریتونیت عفونی گربه میتوتن منجر به بروز تشنج در گربه ها بشن.

مشکلات عروقی یا سکته مغزی

سکته مغزی و اختلالات عروقی در گربه ها کمتر از سگ ها شایع هستش. اغلب بخاطر مشکلات سلامتی مثل  پرکاری تیروئید، بیماری قلبی، دیابت شیرین و نارسایی کلیه ایجاد میشن.

تومور مغزی

تومورهای مغزی یکی از علل شایع تشنج گربه های مسن هستش. اغلب این تومورها خوش خیم هستن و از بافت اطراف مغز به کندی رشد میکنن. برداشتن اونها با جراحی نسبتا آسونه. وقتی تومور رشد میکنه، به بافت مغز فشار وارد میکنه که منجر به التهاب و تشنج در گربه ها میشه.

درمان تشنج گربه

درمان تشنج گربه ها بسته به علت به وجود اومدن اون متفاوت هستش. درمان بیماری های زمینه ای مثل بیماری کلیوی، فشار خون بالا، دیابت شیرین، بیماری کبد و سرطان ها برای پیشگیری از تشنج ضروری هستش.

معاینه برای بررسی علت تشنج گربه

اغلب اوقات درمان خاصی برای اولین تشنج در نظر گرفته نمیشه. داروهای ضد تشنج مثل فنوباربیتال، پتاسیم برومید، لوتیراستام (کپرا) یا زونیسامید برای تشنج استفاده میشن.

جلوگیری از بروز تشنج در گربه ها

پیشگیری از تشنج گربه ها با مراقبت های دامپزشکی و خانگی امکان پذیر هستش. رفتن مرتب پیش دامپزشکتون برای بررسی وضعیت متابولیک و سلامت گربتون کمک میکنه تا تعداد و و تشنج های گربتون کمتر بشه.