آبریزش بینی گربه‌ ها؛ علت آبریزش بینی گربه‌ی من چیه و چطور درمان میشه؟

آبریزش بینی گربه‌
آخرین بروزرسانی : 14 فروردین 1403نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه, گربه, مقالات

آبریزش بینی گربه‌ ها یکی از علائمیه که ممکنه برای شما به عنوان یک سرپرست نگرانی ایجاد کنه. ترشحات بینی و یا آبریزش بینی خودش به تنهایی یه بیماری نیستش، بلکه می‌تونه به عنوان یه نشانه برای سایر بیماری‌ها در نظر گرفته بشه. دلایل مختلف بسیار زیادی وجود داره که می‌تونه منجر به آبریزش بینی در گربه‌ ها بشه و خب شدت آبریزش بینی گربه‌ها بسته به علتی که باعث این اتفاق شده، می‌تونه متفاوت باشه. آبریزش بینی گربه‌ها اغلب جزئی هستش و نیاز به درمان نداره اما در بعضی از مواقع ممکنه سلامتی گربه شما رو تهدید کنه و به خطر بندازه.

ما در وتوریا قصد داریم در این مطلب بهتون شایع‌ترین دلایل آبریزش بینی گربه‌ ها رو بگیم و هم‌چنین بهتون یاد بدیم که اگر خدایی نکرده گربه شما دچار آبریزش بینی شد، مهم‌ترین کارهایی که باید انجام بدین چیا هستن.

علل رایج آبریزش بینی گربه‌ ها

آبریزش بینی گربه‌ ها و یا ترشحات بینی گربه‌ ها در واقع واکنش التهابی مجرای بینی اون‌هاست. سطح مخاط بینی با سلول‌هایی پوشیده شده که در پاسخ به التهاب، مایع مخاطی به سروز تبدیل می کنن. مقدار و ویسکوزیته ترشحات تولید شده توسط پوشش مجرای بینی بسته به علت التهاب مجاری بینی که تحت عنوان رینیت (آبریزش بینی) شناخته میشه، متفاوته.

در ادامه قراره به چند علت شایع آبریزش بینی گربه‌ ها (رینیت در گربه‌ها) اشاره کنیم:

محرک های محیطی:

شایع ترین علت رینیت و آبریزش بینی گربه ها تحریک و سوزشه. گربه‌ها حس بویایی بسیار حساسی دارن و حتی با چیزهایی که معمولاً تو هر خونه ای پیدا میشه، به راحتی تحریک میشن. پاک کننده های خانگی مثل سفید کننده‌ها، مواد شوینده و نرم کننده‌های لباس، همشون بویی دارن که ممکنه برای ما انسان‌ها خوشایند باشه اما به دلیل حس بویایی بسیار قوی گربه‌ ها، می‌تونه برای اون‌ها آزاردهنده باشه.

اسپری‌های آئروسل و ضدعفونی‌کننده‌ها نیز همراه با شمع‌های معطر و عطرها یکی از علل شایع آبریزش بینی گربه‌هاست. آبریزش بینی گربه‌ها به دلیل تحریک توسط مواردی که گفته شد، اغلب گذراست و به محض اینکه عامل و یا عوامل محرک از گربه دور بشن، آبریزش بینی گربه‌ها قطع میشه.

رینیت آلرژیک (آبریزش بینی مرتبط با آلرژی):

وقتی گربه عطسه می‌کنه یا آبریزش بینی داره، اولین چیزی که باید به ذهن ما برسه، رینیت (آبریزش بینی) آلرژیک هستش. آبریزش بینی گربه‌ ها به دلیل آلرژی، شایع‌ترین علت رینیت در انسان هم هستش. با این حال، واکنش‌های آلرژیک به عنوان علت آبریزش بینی گربه‌ ها نسبتاً نادره.

اگرچه گربه‌‌ ها نسبت به ما انسان‌ها حس بویایی حساس‌تر و قوی تری دارن، اما کمتر مستعد ابتلا به رینیت آلرژیک هستن. اما این گفته دلیل بر این نیست که آبریزش بینی گربه‌ ها به دلیل آلرژی اتفاق نمیوفته، ولی میشه گفت که احتمال کمتری داره. رینیت آلرژیک بسته به موقعیت جغرافیایی گربه میتونه فصلی یا در تمام طول سال باشه.

آبریزش بینی گربه به علت آلرژی

علل شایع آبریزش بینی گربه ها به واسطه آلرژی، اغلب گرده (که باعث رینیت آلرژیک فصلی میشه)، گرد و غبار خانه و کپک هستش. در بعضی از موارد، گربه‌ها درست مثل ما آدم‌ها ممکنه به بعضی از مواد غذایی هم آلرژی داشته باشن و همین می‌تونه موجب آبریزش بینی گربه‌ها بشه. بنابراین آلرژی غذایی رو هم باید مدنظر داشت.

وجود مواد خارجی در بینی:

گربه‌ها به طور طبیعی موجودات کنجکاوی هستن و دوست دارن محیط اطراف خودشون رو بو بکشن و چیزهای جدیدی کشف کنن. گربه‌ها ممکنه وقتی دارن محیط اطرافشون رو بو میکشن، یک سری مواد و گرد و غبار وارد بینیشون شه و اگه این اتفاق بیوفته، گربه‌ی شما ممکنه علائم مختلفی رو بروز بده که نشان‌دهنده‌ی ناراحتی و التهاب بینی اون‌هاست. شایع‌ترین علامتی که در استنشاق جسم خارجی دیده میشه، عطسه‌های زیاد، ترشح زیاد بینی یا آبریزش بینی هستش.

پولیپ بینی و سرطان:

توی گربه‌ها درست مثل ما آدم‌ها، تومورهای خوش خیمی ممکنه داخل مجرای بینی ایجاد بشه که بهش پولیپ بینی میگن. این توده ها میتونه باعث تحریک و التهاب خفیف مجاری بینی بشه و در نتیجه، علائمی مثل آبریزش مداوم بینی گربه و عطسه دیده میشه.

در بیشتر مواقع، گربه ای که دارای پولیپ بینیه مشکل خاصی سلامتیشو تهدید نمیکنه و معمولا علائمی که دیده میشن، بصورت موضعی هستن. اما در بعضی از موارد نادر هم ممکنه این پولیپ‌ها باعث ایجاد سرطان در گربه و علائم بالینی شدیدتری بشه.

اگه گربه‌ی شما آبریزش بینی داشت، باید چیکار کنین؟

اگر متوجه این شدین که گربتون آبریزش بینی داره، بهترین کار اینه که برای متوجه شدن علت آبریزش بینی گربه، به دامپزشک مراجعه کنین.

اما خب چند مورد رو میخوام بهتون بگم که بتونین توی خونه برای گربتون قبل از اینکه به کلینیک دامپزشکی برسین، انجام بدین. این موارد بعضا میتونه به رفع کامل آبریزش بینی گربه کمک کنه و دیگه نیاز نباشه تا گربتون رو برای ویزیت پیش دامپزشک ببرین!

تمیز نگه داشتن محیط زندگی گربتون همیشه باید تو اولویت باشه و هیچ گونه گرد و غبار، کپک و سایر محرک‌هایی که بالاتر گفته شد، در اونجا وجود نداشته باشه. رعایت کردن این مورد می‌تونه تا حد خیلی زیادی به کنترل آبریزش بینی گربه کمک کنه.مرطوب کننده‌های هوا (دستگاه های بخور) می‌تونن به درمان و کنترل آبریزش بینی گربه کمک کنن.

همون‌طور که می‌دونین حس بویایی گربه‌ها تاثیر مستقیمی روی اشتهای اون‌ها داره و اگه حس بویایی اونا تضعیف بشه، ممکنه اشتهای خودشون رو از دست بدن. بنابراین آماده کردن رژیم غذایی با عطر و بوی قوی می‌تونه به تحریک شدن اشتهای گربه کمک کنه. هم‌چنین گرم کردن غذا می‌تونه باعث این بشه که عطر و بوی غدا آزاد بشه و برای گربه‌هایی که آبریزش بینی دارن، خوردن اون غذا جذاب‌تر میشه.

چه زمانی آبریزش بینی گربه باید توسط دامپزشک معاینه بشه؟

همون‌طور که بالاتر هم بهتون گفتیم، همین‌که دیدین آبریزش بینی گربه شروع شده، بهتره که از دامپزشک بخواین تا گربه شما رو معاینه بکنه. درمان خانگی در ابتدای مشاهده آبریزش بینی گربه می‌تونه کمک کننده باشه و به ما نشون بده که آیا این آبریزش خود به خود خوب میشه یا نه. اما در کنار آبریزش بینی گربه، ممکنه علامت‌های دیگه ای هم وجود داشته باشن که سرپرست پت باید حواسش به اونا باشه و در اولین فرصت به دامپزشکی مراجعه کنه.

تغییر رنگ و قوام ترشحات بینی نیاز به مراجعه هر چه سریع‌تر به دامپزشک داره. اگه رنگ ترشحات بینی گربه از شفاف به سبز و یا بدتر از اون، به رنگ خونی تغییر پیدا کنه، نشون دهنده‌ی اینه که علت اصلی آبریزش بینی گربه ممکنه خیلی جدی باشه و نیاز به درمان فوری توسط دامپزشک داره.

آبریزش بینی گربه اگه دائمی باشه، و با درمان های خانگی که در بالاتر بهتون توضیح دادیم برطرف نشه، نیاز به ویزیت توسط دامپزشک رو داره. هر گونه علائم بیماری عمومی مثل بی‌حالی، ضعف و کاهش اشتها جز نشانه‌هاییه که نیاز به مشاوره‌ی دامپزشکی داره و می‌تونه زمینه‌ای برای شروع یک بیماری برای گربه باشه.

منبع: firstvet