حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

آموزش سگ بالغ: چطوری یک سگ فرمان پذیر داشته باشیم؟

زمان مطالعه13 دقیقه

آموزش سگ بالغ
آخرین بروزرسانی : 3 دی 1402نویسنده : دسته بندی : آموزش و تربیت سگ, مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

آموزش سگ بالغ یکی از دغدغه های مهم سرپرست هاییه که سگشون به بلوغ رسیده.

زمانی که توله سگ شما بالغ می شه، می تونه زمان چالش برانگیزی باشه، بنابراین به نکاتی که درباره آموزش سگ بالغ تو این مطلب قراره بهشون اشاره کنیم، توجه کنین.

آموزش سگ بالغ

 

شما هفته های اولیه آموزش توله سگ و اجتماعی شدن رو با سگ خودتون پشت سر گذاشتید و توله سگ شما می دونه که چطوری باید بشینه، دراز بکشه و منتظر بمونه که شما از اون بخواید که کاری رو انجام بده. حتی وقتی صداش می کنید زود برمی گرده پیشتون. پس چرا همه این ها ناگهان فراموش شده و توله سگ کوچولوی باهوش شما که همیشه باهاتون همکاری می کرد ظاهراً به یه سگ شیطون تبدیل شده که وقتی شما صداش می کنید برنمی گرده؟ جواب سوال اینه که سگ شما دیگه توله نیست و به یک سگ بالغ تبدیل شده! بنابراین لازمه که آموزش سگ بالغ رو یاد بگیرید.

توله ها معمولاً در حدود شش ماهگی به بلوغ می رسن و این مرحله تا حدود ۱۲ تا ۱۸ ماهگی طول می کشه و این دقیقا زمانیه که بچه ها بالغ میشن!

ما در وتوریا بهترین راهنمای آموزش سگ بالغ رو برای شما آماده کردیم.

اول بیاید به این سوال اساسی جواب بدیم که شما به عنوان سرپرست سگ، باید از سگ بالغتون چه انتظاراتی داشته باشید؟

بلوغ سگ ها گاهی اوقات می تونه چند سکسکه رو به همراه داشته باشه. در حالی که بعضی از سگ‌ ها بهش دچار میشن و مجبورن ازش عبور ‌کنن، سگ های دیگه می‌تونن وارد این مسیر نشن. ممکنه به نظر برسه که وقتی تصمیم دارید اون ها رو به سمت خودتون برگردونید، کارهای مهم‌تری برای انجام دادن دارن و با سرعت نیان پیشتون یا ممکنه یهویی نسبت به سگ‌ های دیگه واکنش‌پذیرتر بشن. گاهی اوقات سگ ها در دوران بلوغ مرحله ترسناکی رو پشت سر میذارن. خبر خوب اینه که اگر توله سگی که زمانی با اون خیلی راحت و بدون چالش زندگی می کردید کمی چالش برانگیز بشه، این موضوع برای همیشه دوام نداره، پس نگران نباشید. آموزش سگ بالغتون می تونه تمام این چالش ها رو کاهش بده.

مهم ترین کاری که می تونید برای کمک به اون ها در این دوران انجام بدین اینه که با صبر و درک، آموزش سگ بالغتون رو ادامه بدید. بیایید یه نگاهی بندازیم به این که چطور با بعضی از چالش‌هایی که ممکنه برای آموزش سگ بالغتون در کنار سگتون باهاش روبرو بشید، برخورد کنید.

 

از دست دادن یادآوری و سایر آموزش های اولیه

همون طور که سگ بالغ شما دوران توله‌گی رو پشت سر می‌ذاره، به طور طبیعی، تمایل بیشتری به ماجراجویی نشون میده و می‌خواد دنیای خودش رو بیشتر کاوش کنه تا بفهمه چه افراد دیگری در اطرافش هستن. کاملاً طبیعیه که سگ‌ های نر به دنبال عطر و بوی سگ‌ های دیگه برن و حواسشون پرت بشه. خیلی از سگ‌ های بالغ ناگهان متوجه می‌شن که چیز های هیجان ‌انگیزی در اطرافشون وجود داره و این موضوع به‌ طور موقت، آموزش‌ هایی که قبلا یاد گرفتن رو لغو می ‌کنه.

اگر مدت زمان زیادی طول می کشه تا سگ بالغ شما به دستورات اولیه پاسخ بده، یا کلاً شما رو نادیده می گیره، قبل از فکر کردن به مراحل آموزش سگ بالغتون، باید چند قدم به عقب برگردید و بعضی از آموزش های خودتون رو اصلاح کنید، تا مسیر موفقیت رو برای سگتون آسون تر کنید و در صورت سریع تر پاسخ دادن سگتون، بهش یه پاداش خوب بدید. اون ها باید بین انجام چیزی که غریزشون بهشون میگه و چیزی که شما از اون ها می خواید انجام بدن، انتخاب کنن. پیروی از دستور کار توسط سگ ها اغلب به خاطر دریافت پاداشه، بنابراین مهمه که با استفاده از پاداش هایی که سگ شما واقعاً برای اون ها ارزش قائله و دوسشون داره، تعادل رو به نفع خودتون تنظیم کنید.

وقتی در آموزش سگ بالعتون قصد دارید بهش اچازه بدید که کمی آزادی داشته باشه حتما انتهای قلاده رو نگه دارید و از این برای کنترلش در زمان هایی که صداش می‌ زنید استفاده کنید. قاعدتا شما دوست ندارید اون ها عادت کنن که تازه بعد از چندین بار صدا زدن به شما مراجعه کنن، چون اگر به این روند عادت کنن، تغییرش کار خیلی سختیه. در عوض، بهش یک فرمان بدید، بعد اون رو به سمت اجرای فرمان هدایت کنید و در آخر قبل از این که دوباره به سگتون اجازه آزاد بودن بدید، یک پاداش خوب در اختیارش قرار بدید.

آموزش سگ بالغ به مجض رسیدن به بلوغ از اهمیت بالایی برخورداره چون هر چقدر که بگذره آموزش دادن سگتون و تغییر رفتارهاش دشوارتر میشه. به این ترتیب، اون ها یاد می گیرن که همیشه صدا زدنشون به معنی متوقف شدن سرگرمی و بازیشون نیست. علاوه بر این، استفاده از پاداش‌ های متنوع و ارزشمند برای سگتون به اون کمک می‌ کنه تا شما رو به بوهای جالبی که روی زمین استشمام می کنن ترجیح بده و بلافاصله بعد از صدا کردنشون، سریع به سمتتون بیاد.

آموزش سگ بالغ

در آموزش سگ بالغ ریسک هایی هم وجود داره، بنابراین باید حواستون به مواردی که می تونن خطرآفرین باشن، باشه. در انتخاب مکان هایی که قراره در اون به سگتون اجازه آزادی بدید کاملا محتاط باشید. اگر تعداد زیادی سگ دیگه در اطراف سگتون در حال دویدن باشن یا عواملی که حواسشون رو پرت می کنه زیاد باشه، این که از اون بین تمرکزشون روی توجه به شما باشه براشون کاملا دشواره. تا زمانی که بشه کارها رو با فرمان های کمتر و سبک تر راه انداخت، سعی کنید انتظاراتتون رو مدیریت کنید و فقط زمانی از سگتون چیزهای سختی مثل یادآوری بخواید که گزینه های جایگزین کمتری براش وجود داشته باشه. تا زمانی که مطمئن نشدید که سگتون کاملا ازتون فرمان می بره، اون رو برای حفظ امنیتش و البته برای جلوگیری از هجوم اون ها به سگ‌های دیگه که ممکنه ناخواسته توجهش رو جلب کرده باشن، رها نکنید. (توصیه همیشگی ما اینه که سگتون رو در محیط عمومی بدون قلاده نبرید).

 

مقابله با ترس در آموزش سگ بالغ

احتمالاً برای اجتماعی کردن توله سگ خودتون خیلی تلاش کردید، بنابراین اگه به صورت ناگهانی در موقعیت ها یا چیزهایی که فکر می کنید باهاشون راحته شروع به صدای زنگ هشدار میدن، می تونه کمی تعجب آور باشه. این یک پدیده طبیعی دیگه به حساب میاد و با حمایت شما، به زودی از بین خواهد رفت.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

این طور نیست که همیشه سگ‌ها در دوران بلوغ از خودشون ترس نشون بدن، اما اگر چنین اتفاقی افتاد و ترسیدن، یادتون باشه که اون اوایل چطور به اجتماعی شدن اون ها کمک کردید و سعی کنید مثل زمانی که توله بودن بهشون یاد بدید که مقابل ترس هاشون بایستن. با فاصله گرفتن فیزیکی از موقعیت یا موضوعی که هیجان انگیز بوده و با شکستن تمرکز توله سگتون روی موقعیت توسط یک بازی و بعضی از پاداش ها، سعی کنید تجربیات رو با شدت کم و سبک نگه دارید تا واکنش ترسناکی در توله سگ شما ایجاد نکنه.

اگر بتونید تشخیص بدید که به نظر میرسه کدوم موقعیت ها بیشتر توله سگ شما رو نگران می کنن، می تونید روی اون ها تمرکز کنید، اما دوباره، در ابتدا سعی کنید اون ها رو با شدت بسیار پایین نگه دارید و تنها زمانی دوباره شدتش رو بالاتر ببرید که متوجه شده باشید توله سگ شما در سطحی که امتحان کردید باهاش راحته.

اگر متوجه شدید که سگ شما بیش از حد معمول مضطربه، باید این رو در آموزش سگ بالغتون در نظر بگیرید که از هر موقعیتی خارج از روال عادیش که ممکنه اون رو بترسونه و غلبه بر اون دشوار باشه، اجتناب کنید. تجربیاتی که در اون ها سگتون از شما جدا می‌شه، مثل موندن در پانسیون ‌های شبانه ‌روزی، یا رفتن به دامپزشکی، برای هر چیزی که ممکنه سگتون منتظر بمونه، بهتره تا زمانی که احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری کنه، به تعویق بیفته.

همیشه می‌تونید قبل از تصمیم‌گیری برای هر گونه فعالیتی در آموزش سگ بالغتون با تیم دامپزشکتون در مورد فوریت یک ویزیت برنامه ‌ریزی ‌شده صحبت کنید. اگر در حالی که سگ شما در حال گذراندن یک مرحله‌ست که در اون احساس نگرانی بسیار زیادی می کنه و آموزش سگ بالغتون هنوز کامل نشده، مهمونی های خانوادگی رخ میده از موقعیت هایی که خانه شما پر از افراد مختلفه اجتناب کنید و اگر مهمانان شما غیرقابل اجتناب هستن، توضیح بدین که سگ شما کمی مضطربه. از اون ها بخواید که به دنبال تعامل نباشن، بلکه به سگ شما اجازه بدن انتخاب کنه که آیا دلش میخواد برای توجه ملایم و آرام به اون ها نزدیک بشه یا نه. به سگتون فضای امنی بدید که براش آشناست و بهش اجازه میده در زمانی که به زمان استراحت نیاز داره از مهمان ها دور بشه.

 

تعامل با سگ های دیگر

درست مثل زمانی که به بلوغ نرسیده بودن، بعد از بلوغ هم تعاملات اجتماعی برای سگ های بالغ خیلی مهمه. بنابراین، تعجب آور نیست که ببینیم وقتی سگ های دیگه رو می بینن کمی حواسشون پرت می شه و ممکنه در تعاملات خودشون با سگ های دیگه سرسخت تر یا مقاوم باشن. اما برای این که کمتر نگران این موضوع باشیم باید به محض رسیدن به سن مناسب، آموزش سگ بالغتون رو شروع کنید. در حالی که همه ما دوست داریم سگ هامون رفتارشون دوستانه و مهربون باشه و بتونن با سگ های دیگه دوست باشن و خوب با اون ها بازی کنن، گاهی اوقات ممکنه این رابطه بینشون عمیق و شدید بشه! بعضی از سگ ‌هایی که بیرون از خونه با اون ها ملاقات می ‌کنید احساس راحتی نمی‌ کنن که یک سگ جوان هیجان ‌زده به اون ها نزدیک بشه، و اگر توله سگ شما اون رو آزار بده، اون ها (و صاحبانشون) ممکنه به شدت واکنش نشون بدن. آموزش سگ بالغتون این جا تاثیر خودش رو خواهد گذاشت تا دیگه نگران تعامل سگتون با سگ های دیگه نباشید.

آموزش سگ بالغ

اگر سگ های دیگری رو می شناسید که توله سگ شما می تونه با اون ها بازی کنه، بر تعامل اون ها نظارت کنید و اگر می بینید که اوضاع از کنترل خارج می شه، به عنوان مثال، یک سگ در حال تعقیب سگ دیگریه و به نظر می رسه فقط کسی که تعقیب می کنه از این موضوع خوشحاله، یا بازی خشن، مثل کتک زدن یک سگ یا هل دادن سگ دیگه به اطراف، باید اون ها رو متوقف کنید و در عوض به توله سگ خودتون پیشنهاد بدین با شما بازی کنه.

در حالت ایده آل، شما نیاز دارید که توله سگتون احساس کنه که شما مرکز دنیای اون هستید. این به این معنیه که شما باید بتونین بهترین بازی ها رو با اون ها انجام بدین تا در حالی که اون ها از دوستی با سگ های دیگه خوشحال هستن و در صورت لزوم بازی می کنن، زمانی که ازشون می خواید با شما همراه بشن، خیلی زود این کار رو انجام بدن.

گاهی اوقات، مردم امیدوارن که عقیم کردن سگشون به “آرامش” اون ها کمک کنه و در مسیر آموزش سگ بالغشون کمکشون کنه. اما باید این رو بدونید که اگر عقیم‌سازی با آموزش پشتیبانی بشه، رفتار ناخواسته ‌ای که دارای انگیزه جنسیه می‌تونه کاهش پیدا کنه، اما این یک راه جادویی برای داشتن یک سگ آرام یا اطمینان از داشتن تعاملات اجتماعی بدون دردسر نیست. عقیم سازی اثراتی روی بدن داره و بهترین کسی که می تونین با اون در مورد این که آیا اصلا برای سگ شما مناسبه و اگر جواب این سوال مثبته چه زمانی بهترین زمانه صحبت کنید، دامپزشک خودتونه.

 

مخرب بودن و جویدن

بعضی از سگ‌ها در دوران بلوغ مشهورن به جویدن و خراب کاری، اما حتی اون ‌هایی که در دوران توله‌گی جویدن خوبی نداشتن هم گاهی اوقات این سرگرمی رو در دوران بلوغ کشف می‌کنن. ممکنه گازگاز کردن اجسام نرم به کمتر شدن اون حس ناخوشایند حاصل از رویش دندان هاش کمک کنه.

جویدن باعث تقویت رباط هایی می شه که دندان ها رو در حفره های استخوانیشون نگه می دارن. جویدن از جنبه های دیگه هم مفیده: روی سگتون آرامش بخشی داره. علاوه بر این جویدن برای سگ هایی که جوان و شلوغ هستن و ممکنه گاهی اوقات کمی احساس ناامیدی و بی حوصلگی کنن هم عالیه!

آموزش سگ بالغ

این ممکنه یک مرحله گذرا مثل خیلی از مراحل دیگه باشه، اما در هر صورت، تهیه اقلام ایمن برای همه سگ ها برای ارضای نیاز اون ها به جویدن مهمه. اگر قبلاً متوجه نشدید که سگ شما چه نوع جویدنی رو ترجیح میده، ممکنه نیاز به آزمایش داشته باشید. سگ هایی که نیش قوی و مصمم دارن، گاهی اوقات می تونن تکه های جویدن خودشون رو خورد کنن و اون ها رو ببلعن، یا ممکنه با جویدن های خیلی سفت دندان های خودشون رو بشکنن. از طرف دیگه، دادن جویدن های خیلی سخت به سگ هایی که نیش قوی ندارن، اگر که بهشون این حس رو نده که در حال پیشرفت هستن، می تونه اون ها رو ناامید کنه. پس در آموزش سگ بالغتون این نکته رو رعایت کنید که باید ذره ذره پیشرفت اتفاق بیفته و قرار نیست خیلی زود به نتیجه دلخواهتون برسید.

سرگرم کردن سگ در آموزش سگ بالغ

توله سگ ها و سگ های بالغ انرژی زیادی دارن. هرچند وسوسه انگیزه که با سگتون به پارک برید و یک اسباب بازی رو به طور مکرر پرتاب کنید تا زمانی که انقدر خسته بشه که بعد از رفتن به خونه فقط بتونه دراز بکشه، این اصلا برای بدن در حال رشد اون ها مناسب نیست و در واقع می تونه به اون ها آسیب برسونه. به مراتب بهتره به سطوح ورزشی معقول پایبند باشید و در عوض به دنبال راه هایی برای تمرین مغز سگتون باشید.

کار با عطر یک راه عالی برای تمرین ذهنی سگه و از نظر عاطفی هم برای اون رضایت بخشه. شما می تونین به راحتی به سگ خودتون یاد بدین که از بینی خودش برای پیدا کردن اسباب بازی ها یا وسایل دیگه ای که در خانه یا باغ پنهان کردین استفاده کنه. آموزش سگتون یه راه خوب برای کمک به حفظ آرامش اونه.

می‌تونین آموزش‌های پایه رو تمرین کنین، این مسئله می تونه برای هر دوی شما واقعاً سرگرم کننده باشه و مزیت بیشتری برای تقویت رابطه شما داشته باشه. فقط پنج دقیقه تمرین، دو یا سه بار در روز، می تونه به آرام کردن سگ جوان شلوغ کمک کنه.

اگر از پاداش های غذایی برای آموزش سگ بالغتون و تمرین کردنش استفاده می کنید، مراقب وضعیت بدن سگتون باشید تا مطمئن بشید که وزن زیادی اضافه نمی کنه. نظارت بر وضعیت بدن رو هم می تونین از طریق دامپزشک ها انجام بدین تا خیالتون از بابت وضعیت بدنی سگتون راحت باشه. دامپزشکان تیم وتوریا به بهترین شکل این کار رو برای پت شما انجام میدن و درباره آموزش سگ بالغتون هم کاملا راهنماییتون می کنن. با دادن غذا به سگتون از طریق یک فیدر تعاملی یا پازلی، می تونین زمان غذا رو طولانی تر کنید و این که اون باید برای غذای خودش یه فعالیتی رو انجام بده، سگتون رو سرگرم و مشغول نگه میداره.

اگر بتونید دوران بلوغ سگتون رو با درک و آگاه بودن به اصول آموزش سگ بالغ با مهربونی، سازگار و مبتنی بر پاداش (یا بازآموزی!) نزدیک کنید، همه‌تون ازاین مرحله زندگی با پایه های قوی و شاد بیرون خواهید اومد!

 

منبع: vets4pets

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول