حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

آوردن پرنده به خانه، راهکارهای عملی نگهداری پرنده

زمان مطالعه8 دقیقه

آخرین بروزرسانی : 20 آذر 1402نویسنده : دسته بندی : پرنده
پرینت مقالـه

می پسنـدم1

اشتراک گذاری

اندازه متن12

آوردن پرنده به خانه

اگه شما برای اولین باره که میخواین یک پرنده رو به عنوان پت به خونتون بیارین و ازش نگهداری کنین٬ شاید در ابتدا براتون خیلی اعصاب خورد کن باشه برای همین تو این مطلب قصد داریم تا چند نکته مهم و کاربردی برای آروم نگه داشتن اونا تا زمانی که به شما عادت کنن و با محیط زندگیشون سازگار شن بهتون بگیم.

  • آماده کردن خانه و محیط زندگی:

برای آوردن پرنده به خانه باید توجه کنید اغلب پرندگان موجودات محتاطی هستن و در عین اینکه میتونن در محیط هایی که بهش سازکارن و با افرادی که بهش اعتماد دارن دوست باشن٬ اولین روز زندگی اونا تو یه محیط جدید میتونه به شدت براشون سخت بگذره. برای همین خیلی مهمه که وقتی قراره پرنده ای رو به خانه بیارین٬ انتقالش به محل جدید زندگیش در شرایط بدون استرس باشه و ترجیحا در سکوت اونو تو خانه ی جدیدش مستقر کنین.

بهترین راه برای انجام این کار اینه که تمام وسایلی که مورد نیازشونه از قبل براش تهیه کرده باشین و تو قفسش قرار داده باشین. این مورد باعث میشه که بتونن زودتر به محل زندگی جدیدشون عادت کنن و استرس کمتری رو متحمل بشن.

مورد بعدی که ذر رابطه با آوردن پرنده به خانه خیلی باید حواستون بهش باشه اینه که مناطقی که ممکنه پرنده شما با اونا در تماس باشه رو ایمن کنین. خیلی از پرنده ها در طول روز این اجازه رو دارن که از قفس خارج بشن و بتونن آزادانه تو محیط خانه پرواز کنن.

بنابراین باید حواستون باشه موقعی که از قفس بیرون میاد باید همه در ها و پنجره ها بسته باشه و همچنین وسایلی که ممکنه باعث صدمه دیدن پرنده شما بشه٬ حتما از جلوی اون برداشته شه. حتی میتونین محیط مشخصی مثلا یک اتاق مشخص رو برای آزاد گذاشتن پرندتون در نظر بگیرین و اینطوری خیالتون راحته که قرار نیست خطری پرندتونو تهدید کنه و خدایی نکرده آسیب ببینه.

 

آوردن پرنده به خانه
آوردن پرنده به خانه
  • مواردی که باید از پرندتون دور کنین:

 

  • نشیمنگاه های بلند:

بعضی از پرندگان نسبت به بقیه هم نوعان خودشون٬ هوش بالاتری دارن و میتونن بعضی چیزهارو به خاطر بسپرن اما این فرآیند میتونه زمان بر باشه. بنابراین اگه قصد دارین که در طول روز زمانی رو به پرندتون اجازه بدین تا آزادانه تو خانه پرواز کنه٬ بهتره جوری دسترسیشو محدود کنین که نتونه تو مکان های بلند قرار بگیره وگرنه شما با گرفتن پرندتون و برگردوندنش به قفس قراره کلی به مشکل بخورین و چالش داشته باشین!

  • سموم خانگی:

متاسفانه یکسری از وسایل که تو اکثر خانه ها پیدا میشن مثل سموم (حشره کش ها) و مایعات تمیز کننده٬ اصلا برای پرندگان خوب نیستن. پرندگان در برابر گازها و بخارات مواد شیمیایی به شدت حساس و آسیب پذیرن٬ بنابراین تو آشپزخونه ها٬ حمام و هرجایی که ممکن است بوی اسپری و یا بخار شیمیایی مثل وایتکس وجود داشته باشه به هیچ عنوان نباید برن و خیلی باید مراقبشون باشین.

حتی بعضی چیزها هستن که از نظر شما بخاری تولید نمیکنن اما در واقعیت اینطوری نیست و میتونن خیلی سمی و خطرناک باشن برای پرنده شما مثل بخارات ناشی از حرارت ظروف تفلن و یا اتو مو!

  • در و پنجره و آینه:

این سه مورد رو هم بالاتر بهتون گفته بودم که باید حتما از بسته بودنشون مطمئن باشین چون میتونن بهترین راه برای فرار کردن و گم شدن پرنده شما باشن. و جدای از بحث گم شدن٬ خطرات بالقوه ای میتونه سلامت پرنده شما رو تو محیطی غیر از منزلتون تهدید کنه.

  • پنکه سقفی و هواکش:

هر وسیله ای که چرخش داشته باشه برای پرنده شما تهدید به حساب میاد و خطرناکه.

  • مبلمان و کاناپه:

این موارد برای این خطرناک هستن که ممکنه زمانیکه پرنده شما از قفسش بیرون اومده رو این وسایل باشه و شما اونو نبینین و توی زمان نامناسب بهش آسیب بزنینو پس قبل از نشستن و دراز کشیدن حتما بررسی کنین که پرندتون اونجا نیست.

  • سیم ها برق:

بسیاری از پرندگان عاشق جویدن هستن برای همین سیم های برق میتونه براشون یه تهدید خیلی جدی به حساب بیاد. بنابراین اونارو باید قبل از آوردن پرنده به خانه از دسترسشون خارج کنین تا به هیچ عنوان بهش دسترسی نداشته باشه.

  • وسایل قیمتی:

اگه حس میکنین وسیله ای وجود داره که برای شما از ارزش بالایی برخورداره بهتره اونو داخل کمد و یا کشو قرار بدین تا از خطر احتمالی جویده شدنش توسط پرندتون در امان باشه!

 

از اونجایی که پرنده ها عادت به خوردن و جویدن دارن٬ باید خیلی حواستون به وسایل ریز و برنده ای که تو همه خانه ها وجود دارن باشه چراکه میتونه منجر به آسیب دیدن و یا خفگی پرنده شما بشه.

آوردن پرنده به خانه

  • نکات مهم در رابطه با قفس پرنده ها:

آوردن پرنده به خانه زمانی که محیطی امن برای پرنده خودتون آماده کردین با قدم بعدی که قفسش رو در کدوم قسمت خانه قرار بدین ادامه پیدا میکنه. در ادامه براتون نکاتی برای قرار دادن قفس در جای مناسبی از خانه رو لیست کردیم:

 

  • بعد از آوردن پرنده به خانه جایی رو براش در نظر بگیرین که به شما و خانوادتون اشراف داشته باشه و بتونه شمارو ببینه

 

  • بعد از آوردن پرنده به خانه حواستون باید به دمای محیطی که پرندتون اونجا زندگی میکنه باشه و اگه قرار باشه مدت زمان زیادی زیر نور آفتاب بمونه میتونه موجب گرمازدگی و بی حالی پرنده بشه. اینکه قفسش رو در نزدیکی پنجره بذارین عالیه چون میتونه به محیط بیرون هم مشرف باشه و ببینه خارج از خانه چه اتفاقاتی داره میوفته اما نکته مهم اینه که نزدیک رادیاتور و یا چیلر نباشه (نباید دما بیش از حد بالا و یا پایین باشه).

 

  • قرار دادن قفس پرنده در نزدکی دیوار یا جایی که یک سمتش بسته باشه بهشون احساس امنیت بیشتری میده.

 

  • سیستم تنفسی پرنده ها جوری آفریده شده که با هربار نفس کشیدن٬ تقریبا تمام هوای موجود تو ریه خودشونو از محیط اطرافشون پر میکنن. همین اتفاق یعنی پرنده ها به شدت در برابر گازهای موجود تو محیط حساسن و باید قفسشون از مناطقی تو خانه که ممکنه بخار داشته باشه مثل آشپزخانه و حمام٬ دور باشه.

 

  • هیجان و استرس رو باید تو خونتون به حداقل برسونین چرا که پرنده ها به شدت به این موضوع حساسن و ممکنه باعث ایست قلبی تو اونا بشه.

 

آوردن پرنده به خانه

 

شما میتونید مهم ترین سوالات متداول پرندگان رو داخل مطلب سوالات متداول پرنده مطالغه کنین.

  • موارد ضروری که باید برای پرندتون تهیه کنین:

 

موارد و وسایل زیادی هست که میتونین برای پرندتون تهیه کنین اما ما تو لیست زیر براتون اقلام ضروری که موقع آوردن یه پرنده به خونتون نیاز دارین رو لیست کردیم

  • قفس:

از اونجایی که طبیعت پرنده ها اینه که بتونن آزادانه پرواز کنن پس پیشنهاد میکنیم بزرگترین قفس رو نسبت به سایز پرندتون براش تهیه کنین.

  • اسباب بازی:

شما میتونین برای پرندتون اسباب بازی و تاب های متحرک تهیه کنین. تهیه این موارد بستگی به گونه و شخصیت پرنده شما داره اما به طور کلی داشتن این موارد تو قفس هر پرنده ای لازم و ضروریه!

  • میله یا چوب:

پرنده باید جایی برای ایستادن و راه رفتن داشته باشه. برای تهیه این مورد دونستن چندتا نکته مهمه. اول اینکه بهتره به جای میله های پلاستیکی از چوب واقعی (شاخه درخت) استفاده کنین. مورد دوم اینکه قطر چوب یا میله باید متناسب با پنجه پرنده شما باشه یعنی وقتی پرنده شما روی این میله وایمسیته٬ نباید پنجه هاش بهم برسن.

  • بستر مناسب:

داشتن بستر مناسب برای کف قفس خیلی مهمه که شما میتونین از پت شاپ ها برای پرندتون تهیه کنین. راستی به هیچ عنوان از خاک بستر گربه برای بستر پرندتون استفاده نکنین چون به شدت براش سمیه.

  • غذا:

دونستن رژیم غذایی مناسب برای پرنده ها از نون شب واجب تره!

شما باید با توجه به گونه پرندتون غذای مخصوصش رو در اختیارش بذارین و در کنارش از مکمل های معدنی و ویتامین ها براش استفاده کنین.

شما میتونین در رابطه با رژیم غذایی صحیح پرندتون با دامپزشکان وتوریا در ارتباط باشین تا خیالتون از این بابت راحت باشه.

  • ظرف غذا:

ظرف غذای پرندتون باید محکم و به جایی فیکس شده باشه تا در اثر ضربه واژگون نشه.

  • ظرف آب:

ظرف آب هم درست مثل ظرف غذاش باید به قفس فیکس بشه تا تکون نخوره و بریزه.

در رابطه با ظرف آب و غذا حواستون باشه که مرتب اونو تمیز کنین و همیشه آب و غذای تازه در اختیار پرندتون بذارین.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

آوردن پرنده به خانه برای اولین بار میتونه خیلی تجربه خوب و هیجان انگیزی برای شما و خانوادتون باشه اما اصلا برای پرندتون به این شکل نیست چون که اونو از جایی که بهش تعلق داره و بهش عادت کرده بوده جدا کردین و الان به شدت استرس و اضطراب داره.

بنابراین خیلی مهمه که محیطش رو جوری فراهم کنین تا کمترین استرس بهش وارد شه.

برای آوردن پرنده به خانه حتما از باکس یا قفس مناسب استفاده کنین و زمانی که به خانه رسید٬ میتونین یه پتوی نازک روی قفسش بندازین تا محیطش تاریک شه چون انجام این کار میتونه به کم شدن استرس پرندتون کمک کنه.

از سرپرست قبلی پرندتون بپرسین که عاشق چه غذایی بوده و چه اسباب بازی هایی رو بیشتر دوست داشته و همونارو براش تهیه کنین. این کار باعث میشه زودتر به محیط جدیدش عادت کنه.

بعذ از آوردن پرنده به خانه و قبل از اینکه سعی کنین پرندتون رو آموزش بدین یا باهاش بازی کنین ترجیحا تا ۳ روز اجازه بدین کاملا به محیط جدیدش عادت کنه و احساس امنیت در کنار شما و خانوادتون داشته باشه.

منبع مطلب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول