حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

بردن گربه به دامپزشکی؛ چند وقت یکبار گربه رو به دامپزشکی ببریم؟

زمان مطالعه6 دقیقه

آخرین بروزرسانی : 14 فروردین 1403نویسنده : دسته بندی : مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

همانطور که ما انسان ها به چکاپ سالانه احتیاج داریم، گربه ها هم باید هر سال برای چکاپ به دامپزشکی برن. بچه گربه ها و گربه های مسن باید بیشتر به دامپزشکی مراجعه کنن.

گربه ها از ۱ تا ۶ سالگی بزرگسال جوان و از ۷ تا ۱۰ سالگی بزرگسال بالغ در نظر گرفته میشن. در این مدت گربتون باید حداقل یه چکاپ سالانه با دامپزشک داشته باشه.

چکاپ سالانه گربه به دامپزشک کمک میکنه تا بیماری ها رو زودتر تشخیص بده و پیشگیری های لازم رو براشون انجام بده. گربه ها معمولا بیماریشون رو پنهان میکنن بنابراین قبل از اینکه اونقدری جدی شه تا دیگه نتونن بیماریشون رو پنهان کنن، تشخیص دشوار میشه.

حتی گربه ای که همش تو خونه هست باید حداقل سالی یکبار به دامپزشکی بره تا معاینه فیزیکی شه.

تو معاینه فیزیکی، بیماری های قلبی، بیماری های مربوط به دندان، سرطان یا بسیاری از بیماری های دیگه که ممکنه علائم بارزی نداشته باشن، تشخیص داده میشه. ازمایش سالانه خون میتونه نشونه های دیابت و بیماری مزمن کلیوی رو نشون بده.

مشاوره دامپزشکی آنلاین وتوریا

چکاپ سالانه گربه باید هر چند وقت یکبار انجام بشه؟

طبق دستورالعمل های انجمن بیمارستان حیوانات آمریکا (AAHA) گربه تا یک سالگی، بچه گربه در نظر گرفته میشه. بچه گربه باید در طول ۱۶ تا ۲۰ هفته اول زندگیش بیشتر به دامپزشک مراجعه کنه.

زندگی بچه گربه از زمان تولد تا ۲۰ هفتگی

یه بچه گربه تازه متولد شده تا ۳ الی ۵ هفتگی، شیر مادرشون رو میخورن. بچه گربه های بدون مادر تو این مدت باید از شیشه شیر استفاده کنن.

دامپزشک بهترین مشاور برای اطمینان از تغذیه مناسب و رشد بچه گربتون هست. تو این مرحله، در صورت بروز هر یک از علائم زیر حتما با دامپزشکتون تماس بگیرین:

  • وزن نگرفتن، استخوانی شدن یا بیش از حد لاغر شدن اسهال یا استفراغ علائم عفونت دستگاه تنفسی فوقانی از جمله عطسه، سرفه، یا ترشح از چشم یا بینی
  •  صدای زیاد/گریه کردن
  • کم شدن تحرک و فعالیت
  • ادرار یا مدفوع نکردن هنگام تحریک (قبل از ۳ تا ۴ هفتگی)

اگر بچه گربه ای رو به سرپرستی میگیرین، تو اولین هفته باید اون رو به دامپزشکی ببرین. اکثر بچه گربه ها تا ۸ تا ۱۰ هفتگی نباید تو خونه نگهداری شن و دامپزشک ها معمولاً توصیه میکنن بچه گربه زیر ۶ هفته رو به خونه نبرین، مگر اینکه اموزش های لازم مراقبت از بچه گربه رو یاد گرفته باشین. دامپزشکتون واکسیناسیون لازم برای بچه گربتون رو انجام میده و همچنین در صورت نیاز ضد انگل به گربتون میده و اون رو از لحاظ فیزیکی به طور کامل معاینه میکنه.

واکسیناسیون بچه گربه

واکسیناسیون بچه گربه از ۶-۸ هفتگی شروع می شه و هر ۳-۴ هفته یک بار تا زمانی که بچه گربه ۱۶-۲۰ هفته بشه، تکرار میشه.واکسن های اصلی باید یک سال پس از سری اول و بصورت سالانه تکرار بشن.

با بردن گربه به دامپزشکی، واکسیناسیونش رو تکمیل کنین.

اگر دوست داری راجب واکسیناسیون گربه ها بیشتر بدونی، روی این نوشته کلیک کن!

بچه گربه ها معمولا واکسن هاریشون رو تو ویزیت اخر دریافت میکنن. اگر بچه گربه ای رو از پناهگاه به فرزندی قبول کردین، ممکنه واکسن هاریش رو زودتر از موعد (۱۲ هفتگی) دریافت کرده باشه. بخاطر اینکه تو پناهگاه ها احتمال سرایت بیماری بیشتره، این مسئله طبیعیه.

بچه گربه ها به واکسن های زیادی نیاز دارن چون تو این دوره سیستم ایمنیشون در حال تکامل هستش و به طور کامل ایمنی رو به دست نیاورده و به راحتی میتونه به انواع بیماری ها مبتلا شه. بعد از تولد و با گذشت زمان، انتی بادی که از مادرش دریافت کرده کاهش پیدا میکنه و به مرور زمان از بین میره و بخاطر همین تو این دوره گربه مستعد ابتلا به انواع بیماری ها میشه.

برای اینکه بچه گربتون با رفتن به دامپزشکی در معرض ابتلا به بیماری های واگیردار قرار نگیره، روی این نوشته کلیک کن و از خدمات دامپزشکی در محل وتوریا استفاده کن.

دامپزشکتون گربتون رو به طور کامل معاینه میکنه تا از اینکه کرمی تو بدنش نداشته باشه مطمئن شه و سپس با توجه به اینکه کرم کجای بدنش قرار داره (کرم قلب، کرم روده، کک، کنه) بر اساس سبک زندگی گربتون، ضد انگل مناسب براش تجویز میکنه.

در طول معاینه بچه گربتون، دامپزشک دنبال موردای زیر میگرده:

  • شرایط مادرزادی (حضور در هنگام تولد) مثل سوفل قلب یا فتق ناف
  • علائم بیماری عفونی مانند اسهال، استفراغ، انگل در مدفوع، عطسه یا ترشح از چشم یا بینی
  • رشد طبیعی دندان ها
  • نواحی لکه‌دار یا پوسته‌دار ریزش مو که میتونه نشون دهنده کرم حلقوی باشه.

زندگی بچه گربه توی ۵ الی ۶ ماهگی

بهترین سن برای عقیم کردن بچه گربه، ۵ تا ماهگی هستش.

بچه گربه در حال شیر خوردن

بعضی از دامپزشک ها بسته به نوع واکسنی که گربتون زده، واکسیناسیون مجدد برای هرپس ویروس، کلسی ویروس و پنلوکوپنی رو تو این سن توصیه میکنن.

گربه های بزرگسال

گربه های بالای ۱۰ سال سالمند در نظر گرفته میشن. هنگامی که گربه پیر میشه، باید حداقل هر شش ماه یکبار به دامپزشکی بره. گربه های مسن باید بیشتر به دامپزشکی برن چون احتمال ابتلا به بیماری های مزمن تو اونها بیشتر هست.

بیماری هایی که معمولا تو گربه های پیر دیده میشه عبارتن از:

  • دیابت شیرین
  • بیماری مزمن کلیوی
  • پرکاری تیروئید
  • سرطان
  • تحلیل دندان ها
  • ارتروز

چه زمانی گربم به ویزیت اضطراری دامپزشک نیاز داره؟

در این شرایط میتونین از اورژانس دامپزشکی وتوریا استفاده کنین تا وقت رو از دست ندین.

با بردن گربه به دامپزشکی، برای تشخیص دقیق ازش ازمایش خون گرفته میشه.

علائمی که نشون دهنده ی یه موقعیت اضطراریه عبارتن از:

  • تشنج
  • اسهال یا استفراغ شدید
  • از دست دادن اشتها
  • اسیب فیزیکی
  • سخت نفس کشیدن
  • سخت ادرار کردن

هزینه ویزیت دامپزشک چقدره؟

هزینه یه ویزیت معمولی که با ازمایش خون و معاینه فیزیکی همراهه به طور میانگین ۷۰۰ هزار تومن هست. در صورتی که گربتون به واکسیناسیون نیاز داشته باشه این هزینه افزایش پیدا میکنه.

سوالات متداول

گربم چند ساله که به دامپزشکی نرفته، چیکار باید بکنم؟

بهتره که بیش از این معطل نکنین و همین الان به دامپزشکی مراجعه کنین. اگر شرایط رفتن به کلینیک رو ندارین، میتونین از خدمات دامپزشکی در محل وتوریا استفاده کنین. ما در خدمات دامپزشکی در محل واکسیناسیون و ضد انگل مناسب گربتون رو بهش میدیم.

ایا گربه هایی هم که مدام داخل خونه هستن باید دامپزشکی برن؟

اگرچه گربه هایی که مدام داخل خونه هستن در مقایسه با گربه های فضای باز کمتر احتمال داره اسیب ببینن، اما همچنان در معرض ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت، مشکلات مزمن کلیوی و سرطان هستن.

ایا گربه ها به چک اپ سالانه نیاز دارن؟

بله، همه ی گربه ها باید حداقل سالی یکبار به دامپزشک مراجعه کنن. برای گربه های مسن بالای ۱۰سال، دو بار در سال معاینه کلی نیاز هست.

منبع: petmd

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول