خون در ادرار سگ؛ چرا ادرار سگم خونیه؟

آخرین بروزرسانی : 9 فروردین 1403نویسنده : دسته بندی : بیماری سگ, مقالات

دغدغه ی خیلی از سرپرست های سگ ، دیدن خون در ادرار سگشون هستش. ما در اینجا به برخی از علل دیده شدن خون در ادرار سگ اشاره میکنیم و درمان های لازم رو که باید برای سگتون انجام بدین، بهتون میگیم.

خون در ادرار سگ چه شکلیه؟

خون در ادرار سگ میتونه تو هر سنی دیده شه، اما سن سگتون میتونه تو تشخیص علت دیده شدن خون در ادرار سگتون کمک کنه .سگ ها ممکنه از هماچوری خانوادگی رنج ببرن، به این معنی که خون در ادرار سگ ارثیه و این شایع ترین علت وجود خون در ادرار سگ های جوونه.  با این حال، شایع ترین علت دیده شدن خون در ادرار سگ های مسن سرطانه.  یکی دیگه از شاخص ها میتونه جنسیت باشه چون وجود خون تو ادرار ممکنه ناشی از عفونت دستگاه ادراری باشه که احتمال ابتلای سگ‌‌‌ های ماده به اون بیشتر از سگ های نره.

علائم وجود خون در ادرار سگ ها

علامت اولیه خون در خود ادرار که میتونه تو طیفی از تغییر رنگ، از کهربایی تا قرمز، نارنجی یا قهوه ای دیده شه. این علامت ممکنه با تکرر ادرار غیرطبیعی، درد یا ناراحتی آشکار شکم و خونریزی در زیر پوست که خودش رو به صورت کبودی نشون میده همراه باشه.

با این حال، ممکنه هیچ علامت دیگه ای وجود نداشته باشه. خون در ادرار سگ بسته به غلظتش، ممکنه رنگ ادرار سگتون رو به میزان قابل توجهی تغییر نده که متوجهش شین. اغلب، تشخیص هماچوری تنها در طول معاینات معمول بهداشتی یا آزمایش مشکل سلامت دیگه ای که نیاز به آزمایش ادرار داره، دیده میشه.

دلایل احتمالی دیگه ای برای تغییر رنگ ادرار وجود داره. توجه به این نکته مهمه که مصرف چغندر میتونه موجب قرمزی ادرار شه، بنابراین اگر فقط رنگش شاخصه، مطمئن شین که سگتون اخیراً چغندر مصرف نکرده باشه.

علل وجود خون در ادرار سگ ها

•  عفونت مثانه یا کلیه: خون در ادرار سگتون ممکنه ناشی از عفونت مثانه یا عفونت کلیه، یا عفونت پروستات یا مجرای ادرار باشه.
  •  تومورها: تومورهای سرطانی و غیرسرطانی ممکنه موجب دیده شدن خون در ادرار سگ‌ها شن.
  •  سنگ: هماچوری ممکنه در اثر سنگ کلیه یا مثانه ایجاد شه، چون وجود سنگ این اندام ها رو تحت فشار قرار میده.
  •  مسمومیت: وجود خون در ادرار سگ ممکنه نشونه این باشه که سگتون ماده سمی بلعیده. این علامت اصلی معمولاً با علائم دیگه ای مثل بی حالی، سرفه، عدم تحرک، شکم متورم و مشکل در تنفس همراهه.
  •  عفونت دستگاه ادراری: یکی از علائم کلیدی عفونت دستگاه ادراری (UTI) وجود خون در ادرار سگ هستش. این بیماری معمولا با علائم زیر همراهه: مشکل در تخلیه مثانه، از دست دادن کنترل مثانه، درد هنگام ادرار کردن، بوی شدید ادرار و لیسیدن مداوم دهانه ادرار.
  •  آسیب: ضربه فیزیکی میتونه علت ظاهر شدن خون در ادرار سگ شما باشخ.  اگر سگتون اخیرا آسیبی رو تجربه کرده، حتما دامپزشکتون رو در جریان بزارین.
  •  پروستات: خون در ادرار سگ نر ممکنه ناشی از بیماری پروستات باشه. هفت بیماری پروستات وجود داره: هیپرپلازی خوش خیم پروستات، متاپلازی سنگفرشی، هیپرپلازی کیستیک، کیست های پاراپروستات، عفونت باکتریایی، آبسه پروستات و سرطان پروستات.  اگر سگتون به بیماری پروستات مبتلا باشه، احتمالاً یک یا چند مورد از علائم اضافی تکرر ادرار، کاهش جریان ادرار و مشکل در دفع مدفوع رو نشون میده.
  •  فحلی: سگ های ماده در گرما خونریزی میکنن. در حالیکه خون در ادرار نیستش و در اصل مکانش با اون یکی هست. سرپرستین سگ گاهی اوقات خون فحلی رو با خون در ادرار سگ اشتباه میگیرن. علائم دیگه ای که سگتون تو گرماست رو بررسی کنین؛ مثلا عقیم نشده، فرجش متورمه و وقتی میشینه قطرات خون باقی میمونن.
نمونه گیری از خون در ادرار سگ

تشخیص خون در ادرار سگ ها

به محض مشاهده علائم، سگتون رو پیش دامپزشک ببرین. گزارش دقیق از شروع علائم و احتمال آسیب اخیر، مصرف مواد سمی یا خوردن غذاهای جدید یا عجیب و غریب یا یک مکمل ویتامین جدید به دامپزشک در تشخیص کمک زیادی میکنه.

در معاینه فیزیکی، دامپزشک به دنبال ناهنجاری هایی مثل حساسیت، تورم و تومور میگرده. علاوه بر این، از شمارش کامل خون برای تشخیص سطوح غیرطبیعی گلبول‌های قرمز و سفید و پلاکت‌ها، و پروفایل شیمیایی خون برای تشخیص سطوح کلسیم، فسفر، پتاسیم، مواد زائد نیتروژن، آلبومین و آنزیم‌های کبدی استفاده میشه.

یه ابزار تشخیصی بسیار مهم، آزمایش ادرار هستش. ادرار سگتوت از نظر محتوای مواد معدنی، وجود گلبول های قرمز، هموگلوبین، و سطح پروتئین و گلوکز مورد آزمایش و تجزیه و تحلیل قرار میگیره. اگر غلظت بالایی از مواد معدنی پیدا بشه، ممکنه نشون دهنده کریستال یا سنگ باشه، ادرار بیشتر زیر میکروسکوپ بررسی میشه.

دامپزشکتون ممکنه به یه نمونه انزال از سگ نرتون نیاز داشته باشه که تجزیه و تحلیل اون وجود بیماری پروستات رو مشخص میکنه. واژینوسکوپی یا سیستوسکوپی ممکنه برای بررسی کامل سلامت دستگاه تناسلی سگتون نیاز باشه.

اگر تومور در سگتون تشخیص داده بشه یا مشکوک به تومور باشه، دامپزشک ممکنه سونوگرافی و/یا اشعه ایکس رو برای شناسایی کامل وجود تومور بهتون پیشنهاد کنه. تو برخی موارد، بیوپسی برای تعیین خوش خیم یا بدخیم بودن تومور ضروریه.

مشاهده خون در ادرار سگ

درمان خون در ادرار سگ ها

بعد از اینکه سگتون به طور کامل معاینه شد، درمان متنوعی برای رسیدگی به علت اصلی خون در ادرار سگتون در نظر گرفته میشه. اگر تعداد گلبول های قرمز سگتون به طور خطرناکی پایین باشه، سگتون ممکنه به مایعات داخل وریدی برای درمان کم آبی بدن و/یا تزریق خون نیاز داشته باشه.

عفونت ها

آنتی بیوتیک ها درمان انتخابی برای عفونت های مثانه، کلیه، مجاری ادراری و سایر عفونت ها هستن. آنتی بیوتیک های خاصی که دامپزشکتون ممکنه تجویز کنه به سابقه مصرف آنتی بیوتیک سگتون و محل عفونت بستگی داره.

سنگ ها

سنگ‌های مثانه و کلیه را می‌توان از طریق رژیم غذایی کم پروتئین، فسفر و منیزیم و برای تقویت ادرار اسیدی و همچنین تشویق افزایش مصرف آب یا در موارد شدیدتر، برداشتن سنگ‌ها از طریق روش‌های غیرجراحی یا جراحی، درمان کرد.

تومورها

درمان تومورها به محل و تشخیص بستگی داره. دامپزشک ممکنه شما رو برای تشخیص و درمان تخصصی تر به یک متخصص سرطان ارجاع بده.

مسمومیت

درمان مسمومیت به ماده مصرف شده بستگی داره. اگر سگتون ماده سمی خورده و مسمومیت با ویتامین D رو تجربه کرده، باید تا زمانی که سطح الکترولیت، کلسیم و فسفرش ثابت بشه، تحت مراقبت بمونه. به سگتون ممکنه یه بایندر فسفات مثل هیدروکسید آلومینیوم داده بشه تا فرصت پیدا کنه فسفر اضافی موجود در بدنش رو سریعتر دفع کنه.

جراحت

اگر خون در ادرار سگتون در نتیجه تروما باشه، درمان به میزان و محل آسیب  بستگی داره.

پروستات

درمان بیماری پروستات به تشخیص بستگی داره، چون چندین بیماری احتمالی وجود داره. برای عفونت های باکتریایی اولیه یا ثانویه، برای سگتون آنتی بیوتیک  تجویز میشه که دوره مصرفش ممکنه خیلی طولانی تر از یه آنتی بیوتیک ساده باشه. هیپرپلازی خوش خیم پروستات، متاپلازی کیستیک، تومورهای بیضه و هیپرپلازی کیستیک معمولاً فقط در سگ هایی دیده میشه که عقیم نشدن، و عقیم سازی تنها درمان ضروری هستش. کیست های پارا پروستات و آبسه های پروستات باید با جراحی برداشته و تخلیه بشن.

مراقبت بعد درمان

خون در ادرار سگ

صرف نظر از اینکه دامپزشکتون چی  تشخیص بده،  گوش دادن به دستورالعمل های دامپزشک ضروریه. اگر مشخص شد که این علامت ناشی از رژیم غذایی نامناسب سگتون هستش، دامپزشک رژیم غذایی مناسب رو بهتون توصیه میکنه.

اگر نیاز به رژیم غذایی مناسب برای سگتون دارین، روی همین نوشته کلیک کنین.

همیشه مهمه که قبل از اضافه کردن یه مکمل غذایی یا ویتامین به رژیم غذایی سگتون با دامپزشک مشورت کنین. بدون  همیشه آب تازه و تمیز در دسترس سگتون بزارین و سگتون رو تشویق کنین تا هیدراته بمونه.وجود خون در ادرار سگتون میتونه نشونه یه بیماری جدی باشه.

منبع: wagwalking