خون در ادرار گربه؛ چرا ادرار گربه ام خونیه؟

آخرین بروزرسانی : 9 فروردین 1403نویسنده : دسته بندی : مقالات

هماچوری، یا ادرار خونی، زمانیکه مطمئن نیستین علتش چیه، میتونه ترسناک باشه.  خون قرمز روشن به دلایل مختلفی در ادرار گربه ها دیده میشه، از عفونت باکتریایی تا التهاب عمومی ناشی از استرس.  برای شروع درمان مناسب برای گربه، تشخیص علت زمینه ای هماچوری ضروریه.

خون در ادرار گربه چه شکلیه؟

ادرار گربه باید به رنگ زرد روشن با بوی کمی آمونیاک باشه.  ادرار زرد تیره‌تر رو میتونه ناشی از کم‌آبی یا  استراحت طولانی مدت (مثل دفع نکردن ادرار در طول شب) باشه و طبیعی تلقی میشه.

اگر خون قرمز روشن، ته رنگ صورتی در ادرار، تغییر رنگ به نارنجی یا قهوه ای  مشاهده شد یا اگر ادرار کف آلود به نظر میرسه یا لخته های خون توش وجود داره، برای بررسی بیشتر علت این تغییرات تو رنگ و قوام ادرار به دامپزشک مراجعه کنین.

گاهی اوقات هیچ علامت دیگه ای همراه با ادرار خونی مشاهده نمیشه، به همین خاطر همیشه باید حواستون به ظرف خاک گربتون باشه‌.

سایر علائم بالینی رایج که  کنار خون در ادرار گربه ها دیده میشه عبارتن از:

•  زور زدن برای ادرار کردن
  • رفتن مکرر به ظرف خاک
  •  استفراغ
  •  تغییر در اشتها
  •  نوشیدن آب بیشتر
  •  بی حالی

اگر خون در ادرار گربه تون دیدین چیکار باید کنین؟

اگر متوجه خون در ادرار گربه تون یا هر یک از علائم بالینی ذکر شده شدین، فوراً با دامپزشکتون تماس بگیرین.

اگر تو خونه گربه نر دارین که مرتباً سراغ ظرف خاکش میره، کم ادرار میکنه یا وقتی زور میزنه چیز خاصی ازش نمیاد  یا به طور مداوم آلت تناسلش لیس میزته، فوراً اون رو پیش دامپزشک ببرین تا علت انسداد احتمالی ادرار رو مشخص شه‌.  انسداد مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه به بیرون میبره) یه موقعیت اورژانسی محسوب میشه و اگر فورا تشخیص داده نشه و درمان نشه، میتونه کشنده باشه.

دیده شدن خون در ادرار گربه

چه چیزی موجب دیدن خون در ادرار گربه میشه؟

دلایل زیادی برای دیدن خون در گربه ها وجود داره، بسته به اینکه مشکل پزشکی زمینه ای در کجای بدنه، این علل عبارتن از:

•  دستگاه ادراری فوقانی (از جمله کلیه ها و حالب ها، لوله هایی که ادرار را از کلیه ها به مثانه میبرن)
  •  بیماری کلیه پلی کیستیک یا دیسپلازی کلیه: اینها شرایط ژنتیکی هستند که در آن کلیه(ها) به درستی تشکیل نمیشن و به خوبی کار نمیکنن.
  •  سنگ کلیه
  •  تروما: التهاب یا ضربه به کلیه ها یا حالب ها میتونه منجر به دیدن خون در ادرار گربه شه.
  •  نئوپلازی: به ویژه لنفوم کلیه که یکی از شایع ترین سرطان های کلیه در گربه هاست.
  •  عفونت: باکتری ها میتونن به کلیه ها حمله کنن و موجب بیماری به نام پیلونفریت شن. برخی از ویروس ها (از جمله لوسمی گربه) میتونن منجر به لنفوم کلیوی یا نوعی سرطان کلیه شن که منجر به التهاب و عفونت میشه.
  •  بیماری مزمن کلیوی
  •  علل ایدیوپاتیک: این به التهاب کلیه ها یا حالب اشاره داره که توسط باکتری، ویروس، نئوپلازی یا تروما ایجاد نمیشه(دلیل ناشناخته هست).
  • دستگاه ادراری تحتانی(از جمله مثانه و مجرای ادرار، همچنین پروستات و آلت تناسلی در گربه‌های نر و فرج در گربه‌های ماده)
  •  ضربه
  •  نئوپلازی
  •  سنگ مثانه یا مجرای ادرار
  •  پولیپ مثانه
  •  عفونت‌ها، معمولاً باکتریایی هستن.
  •  سیستیت ایدیوپاتیک گربه (FIC)
  •  ناهنجاری های ژنتیکی مثانه یا مجرای ادرار

سایر علل احتمالی:

•  شیمی درمانی: انواع خاصی از داروهای شیمی درمانی میتونن موجب التهاب استریل مثانه بشن که منجر به دیدن خون در ادرار گربه میشه.
  •  فحلی: یه گربه ماده که عقیم نشده و دوره فحلی رو میگذرونه، میتونه تو ادرارش خون باشه.
  •  ناهنجاری های لخته شدن: مصرف سم موش، بیماری های ناشی از سیستم ایمنی (مانند ترومبوسیتوپنی)، یا علل ژنتیکی کمبود لخته، همگی میتونن منجر به دیدن خون در ادرار گربه بشن.
  •  واسکولیت: نشت رگ های خونی به دلیل التهاب منجر به دیدن خون در ادرار گربه میشه.
ازمایش برای تشخیص خون در مدفوع گربه

چجوری دامپزشکان علت خون در ادرار گربه رو تشخیص میدن؟

تاریخچه دقیق از گربه، مسائل پزشکی قبلی، و هر گونه داروی فعلی و همچنین معاینه فیزیکی کامل اولین قدم برای تشخیص هماچوری هست. تاریخچه به تنهایی میتونه به دامپزشکتون کمک کنه تا بفهمه چه چیزی موجب دیده شدن این علائم بالینی تو گربتون شده. مهمه که دامپزشکتون رو در مورد مکمل ها یا غذایی که به گربتون میدین مطلع کنین، چون برخی از اونها میتونن تو آزمایش ادرار اختلال ایجاد کنن.

آزمایش کامل خون و ادرار اغلب اولین آزمایش‌های تشخیصی هستن که برای تشخیص هماچوری توصیه میشن. رادیوگرافی شکم و سونوگرافی شکم هم معمولا برای ارزیابی بیشتر دستگاه ادراری برای هرگونه سنگ یا ناهنجاری استفاده میشه.

گاهی اوقات سیستوسکوپی توصیه می شود که در ان یه دوربین فیلمبرداری کوچک / ابزار بیوپسی در مجرای ادرار و مثانه گذاشته میشه تا پوشش این اندام ها رو بررسی کنه. در صورت مشاهده توده ها میشه برای تشخیص قطعی بیوپسی انجام داد.

درمان خون در ادرار گربه ها

درمان هماچوری بستگی به علت زمینه ای داره.  هنگامی که گربه نر مسدود میشه و نمیتونه ادرار کنه، رفع انسداد مجرای ادرار او با آرامبخش ضروریه. این عمل نیاز به بستری شدن تو بیمارستان، اغلب برای یک یا دو شب، برای نظارت روی ادرارش داره. بعضی از سنگ‌های مجاری ادراری رو میشه با تغییرات رژیم غذایی حل کرد، در حالی که بعضی دیگه نیاز به جراحی دارن. جراحی اغلب به حداقل یک تا دو شب بستری تو بیمارستان برای کنترل درد و نظارت دقیق نیاز داره.

عفونت های دستگاه ادراری با درمان آنتی بیوتیکی درمان میشن که اغلب با کشت ادرار و آزمایش های اضافه مشخص میشه. اینها معمولاً نیازی به بستری شدن ندارن. عفونت کلیه که باعث افزایش آنزیم های کلیه یا کم آبی شدید میشه، اغلب نیاز به بستری شدن تو بیمارستان برای درمان با مایع درمانی و آنتی بیوتیک های داخل وریدی نیاز داره.

سرطان اغلب برای بهبود یا بهبودی نیاز به جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی داره. بیماری های سیستمیک مثل بیماری مزمن کلیه نیاز به مدیریت و درمان با مایعات، تغییر رژیم غذایی دارن.

شایع ترین علت خون در ادرار در گربه ها، FIC هستش که به روش های مختلفی درمان میشه. کاهش استرس در محیط مهمترین نکته درمانیه، چون استرس عامل اصلی این بیماری هستش.  برای درمان این عارضه از مایع درمانی، داروهای ضد درد، داروهای ضد اسپاسم مجرای ادرار و گاهی اوقات داروهای اصلاح رفتار استفاده میشه.

متأسفانه، حتی با درمان مناسب، خون در ادرار گربه میتونه ادامه دار شه. اگر این اتفاق بیفته، مدیریت مادام العمر ممکنه نیاز باشه و باید با دامپزشکتون در میان بگذارین.

دامپزشک در حال معاینه برای تشخیص علت دیده شدن خون در ادرار گربه

پیشگیری از دیدن خون در ادرار گربه

پیشگیری از هماچوری باز هم متناسب با علت اصلی اون هستش:

محیط کم استرس

گربه های مبتلا به FIC باید در محیط کم استرس باشن. دادن یه اتاق آروم به گربه همراه با کاسه‌های غذا و آب، و ظرف خاک و اسباب‌بازی‌های خودش مفیده.

(تعداد ظرف خاک باید یکی از تعداد گربه ها بیشتر باشه مثلا اگر سه تا گربه دارین، باید چهار تا ظرف خاک داشته باشین).

بازی کردن میتونه برای کاهش سطح استرس گربه ها مفید باشه. ظرف خاک و جای خواب گربه تون رو تو یه جای اروم‌و تمیز بزارین تا گربه تون ارامش داشته باشه.

رژیم غذایی

مهمه که که گربتون با توجه به سنش، غذای مناسبی بخوره. برای گربه‌های مبتلا به التهاب مجاری ادراری اغلب رژیم‌های غذایی مخصوصی تجویز میشه که می‌تونه به حفظ pH طبیعی ادرار کمک کنه.

اگر نیاز به رژیم غذایی اختصاصی برای گربت داری، روی همین نوشته کلیک کن!

مصرف آب

بهبود مصرف کلی آب در کاهش هماچوری مهمه.  اضافه کردن چند تا کاسه آب شیرین تو اطراف خونه، یه آبنما یا حتی اضافه کردن آب به غذا میتونه مصرف آب رو زیاد کنه. هدف آبرسانی مناسب برای کم کردن غلظت ادراره. این عوامل موجب میشن تا گربه تون کمتر مستعد تشکیل کریستال، تشکیل سنگ بشن.

مکمل

مکمل‌های پروبیوتیک مجاری ادراری همچنین میتونن در گربه‌هایی با عفونت‌های مکرر، سنگ‌ها، کریستال‌ها یا FIC ایدیوپاتیک استفاده بشن.

اگر متوجه خون در ادرار گربه تون شدین، اون رو پیش دامپزشک ببرین. وجود خون در ادرار گربه تقریباً هیچوقت طبیعی تلقی نمیشه و گاهی اوقات میتونه نشونه مشکلات جدی پزشکی باشه. هر چی زودتر گربه تون معاینه بشه، درمانش اسونتر انجام میشه.

منبع:petmd