خون در مدفوع سگ؛ درمان، علائم و تشخیص خون در مدفوع

آخرین بروزرسانی : 18 فروردین 1403نویسنده : دسته بندی : بیماری سگ, مقالات

یکی از دغدغه ها ی سرپرستین پیدا کردن خون در مدفوع سگشون هستش. مدفوع سگ میتونه چیزای زیادی راجب سلامت سگتون به شما بگه. همیشه باید مدفوع سگتون رو چک کنین و حواستوم به تغییر رنگ، قوام و دفعات مدفوع کردن سگتون باشه.

چرا خون در مدفوع سگ مشاهده میشه؟

دیدن خون در مدفوع سگ هشداردهنده هستش و میتونه به دلایل مختلفی ایجاد شه. از جمله این دلایل عبارتن از:

خوردن غذای نامناسب یا خوردن غذای جدید

دیدن خون در مدفوع سگ میتونه در نتیجه ی خوردن چیزی باشه که برای دستگاه گوارش سگتون نامناسبه و ممکنه روی قسمتی از معده، روده کوچیک، روده بزرگ و یا مقعد تاثیرگذار باشه.

گاستروانتریت یا گاستروانتریت هموراژیک نوعی التهابه که میتونه روی دستگاه گوارش سگتون تاثیر بزاره و موجب دیده شدن خون در مدفوع سگ بشه. این نوع از التهاب میتونه در نتیجه ی خوردن چیزای نامناسب و اشیا متفرفه توسط سگتون اتفاق بیفته. برای مثال در نتیجه ی خوردن اقلام زیر میتونه اتفاق بیفته:

• استخوان
  •  میله
  •  اسباب بازی
  •  سموم
  •  زباله

همچنین ممکنه زمانی این اتفاق زمانی بیفته که رژیم غذایی سگتون تغییر کرده یا غذای پت دیگتون رو خورده یا اسباب بازی قورت داده.

عفونت، انگل یا سرطانی که روی دستگاه گوارش تاثیر میزاره.

سایر شرایطی که میتونه روی دستگاه گوارش تأثیر بزاره و منجر به دیدن خون در مدفوع شه، عبارتن از:

• عفونت ها (باکتری ها یا ویروس هایی مانند پاروویروس)
  •  انگل ها (کرم های روده، کوکسیدیا، ژیاردیا)
  •  سرطان
  •  پانکراتیت (التهاب پانکراس)
  •  بیماری ها یا مسائلی که روی لخته شدن خون تأثیر میزاره

دیدن مدفوع در خون میتونه ناشی از وقوع مسائلی خارج از دستگاه گوارش باشه. این ممکنه شامل مواردی باشه که روی لخته شدن طبیعی خون تأثیر میزاره، مثل:

•  اختلالات خونریزی
  •  سموم
  •  بیماری کبد
  •  بیماری کلیوی
  •  بیماری های سیستم ایمنی
  •  اختلالات هورمونی
  •  سرطان

خون در مدفوع سگ به چه شکل دیده میشه؟

مدفوع خونی میتونه به شکل های مختلفی دیده شه. رنگ و ظاهر خون به تعیین اینکه خون از کدوم قسمت دستگاه گوارش میاد کمک میکنه.

هماتوچزیا: خون قرمز روشن در مدفوع سگ

“هماتوچزیا” اصطلاحیه که برای زمانیکه خون در مدفوع سگ به رنگ قرمز روشنه به کار میره. در این حالت، خون از قسمت پایین دستگاه گوارش (کولون یا مقعد و رکتوم) میاد. مدفوع قرمز روشن چون کل فرآیند گوارش رو طی نکرده و معمولاً هنگام خروج از بدن “تازه” به نظر میرسه.

هنگامی که هماتوشزی دیده میشه، اغلب با اسهال همراهه و ظاهری قرمز رنگ داره. سگ چندین مرتبه به دستشویی میره و ممکنه مدفوعش حجم زیادی داشته باشه.  قوام اون میتونه از بافت نرم و فرم گرفته تا مایع کامل متغیر باشه.

گاهی اوقات مدفوع تشکیل شده با مخاط پوشیده میشه و خون در قسمت بیرونی مدفوع دیده میشه. این حالت میتونه نشون دهنده مشکل توی قسمت تحتانی دستگاه گوارش مثل روده بزرگ باشه.

ملنا: مدفوع سیاه و قیری در سگ ها

زمانیکه خون از قسمت فوقانی دستگاه گوارش (معده یا روده کوچک) میاد، تیره تا تقریباً سیاه و قیری به نظر میرسه. بعضی از والدین حیوانات خونگی نمیدونن که مدفوع تیره در واقع میتونه به معنی وجود خون باشه. این حالت “ملنا” نامیده میشه. ملنا در سگ‌ها معده یا قسمت بالایی روده رو تحت تأثیر قرار میده و در التهاب، زخم‌ها و انواعی از سرطان ها دیده میشه. در ملنا، مدفوع سگ معمولا محکم تر و با قوام تر به نظر میرسه.

خون خالص در مدفوع سگ

توی بعضی موارد سگ خون خالص بدون مدفوع دفع میکنه. اگر مدفوع مایع باشه یا روده خالی باشه، ممکنه سگ فقط خون دفع کنه.

برای درمان مدفوع خون در سگم چیکار باید کنم؟

اگر سگتون مدفوع خونی داره، بهترین کار اینه که برای مشاوره با دامپزشک تماس بگیرین. مشاوره دامپزشکی انلاین به تعیین اینکه آیا سگتون به ویزیت حضوری دامپزشک نیازه داره یا نه کمک میکنه. در صورت نیاز متخصصین وتوریا میتونن به مکان شما بیان تا سگتون رو درمان کنن.

خون در مدفوع سگ
اگر نیاز به مشاوره دامپزشکی انلاین داری، روی همین نوشته کلیک کن.

مراقبت در منزل

مواردی وجود داره که مراقبت در منزل ممکنه براشون مناسب باشه.

برای مثال، خوردن غذاهای رنگی مثل چغندر یا خوراکی‌های قرمز رنگ میتونه موحب دیدن خون کاذب در مدفوع سگ بشه.

یه تاریخچه دقیق از همه چیزهایی که سگتون اخیرا خورده میتونه به تشخیص دقیق دامپزشک کمک کنه.

چه زمانی باید به دامپزشک مراجعه کنیم؟

•  اگر سگتون شروع به دفع خون کرد و هر یک از این علائم را نشون داد، اونها رو پیش دامپزشک ببرین:
  •  ضعیف یا بی حال به نظر میرسه.
  •  دارای لثه های کم رنگ (سفید یا صورتی کم رنگ به جای رنگ صورتی معمولی سالمون)
  •  استفراغ
  •  فشار آوردن برای اجابت مزاج و دفع کم (تنسموس)
  •  امتناع از غذا یا آب خوردن
  •  بی پاسخ شدن
  •  این علائم میتونن نشونه شوک و بیماری جدی تر باشن.

درمان دفع خون در سگ

از اونجایی که سگتون به دلایل مختلفی ممکنه خون دفع کنه، درمان به علت بستگی داره.

بعد از معاینه سگتون، دامپزشک لیستی از علل احتمالی رو بهتون میگه. ممکنه برای شناسایی علت نیاز به آزمایش خون، ادرار و مدفوع و همچنین اشعه ایکس یا سونوگرافی نیاز باشه.

درمان ناراحتی دستگاه گوارش

در مورد ناراحتی های ساده دستگاه گوارش بخاطر تغییرات رژیم غذایی یا التهاب، دامپزشکتون احتمالا یه رژیم غذایی با هضم آسون و داروهایی برای بهبود عملکرد روده سگتون تجویز میکنه. داروها احتمالا شامل پروبیوتیک ها، آنتی بیوتیک ها، آنتی اسیدها یا سایر داروها هستن.

خون در مدفوع سگ
اگر نیاز به رژیم غذایی اختصاصی برای سگت داری، روی همین نوشته کلیک کن!

درمان کم آبی بدن

اگر به نظر میرسه که بدن سگتون کم آب شده ، دامپزشکتون برای سگتون خوردن مایعات زیاد رو توصیه میکنه.

در صورت کم آبی خفیف، دامپزشکتون احتمالا برای سگتون مایعات زیر پوستی تزریق میکنه و سگتون رو برای مراقبت بیشتر به خونه میفرسته. در موارد شدیدتر، ممکنه مایع درمانی داخل وریدی همراه با بستری شدن داخل بیمارستان برای نظارت بیشتر نیاز باشه.

اگر خون در مدفوع سگتون باشه و استفراغ کنه چی؟

اگر خون در مدفوع سگتون دیده میشه و استفراغ میکنه، باید فورا به دامپزشک مراجعه کنین.

از دست دادن مایعات از طریق استفراغ همراه با خون و مایع در مدفوع میتونه منجر به کم آبی یشه و  براس زندگی سگتون تهدید کننده باشه.همچنین میتونه نشونه ای از یه بیماری زمینه ای جدی تر باشه.

آیا وجود خون در مدفوع سگم‌ میتونه منجر به مرگش بشه؟

بله، اگر از دست دادن خون از طریق دستگاه گوارش زیاد باشه یا با از دست دادن زیاد مایعات از طریق استفراغ یا اسهال همراه باشه، میتونه تهدید کننده زندگی باشه. کم آبی شدید و از دست دادن خون (که منجر به کم خونی میشه) میتونه منجر به عواقب جدی برای حیوان خونگیتون بشه. در موارد شدید منجر به شوک، مشکل در تنفس، آسیب اندام های داخلی و مرگ میشه.