حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

سنگ کلیه گربه, علائم، درمان و پیشگیری از سنگ های ادراری در گربه ها

زمان مطالعه4 دقیقه

سنگ کلیه گربه و سگ
آخرین بروزرسانی : 27 ژانویه 2024نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه, گربه, مراقبت از گربه, مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

شاید یکی از عجیب تربن شباهت های گربه با انسان ها امکان وجود سنگ کلیه گربه باشه درست مثل ادم ها!!! سنگ کلیه گربه ها هم مثل ادم ها انواع مختلفی داره، البته یادتون باشه سنگ کلیه با سنگ مثانه تفاوت داره که باید اونو مدنظر بذارین.

 

سنگ کلیه یا مجاری ادرار گربه ها

گربه هایی که تو کلیه یا مجاری ادراری خودشون سنگ یا کریستال (نفرولیت) دارن به سنگ کلیه مبتلا هستن و از بیماری نفرولیاتزیس(وجود سنگ) رنج میبرن. کلیه ها از هزاران نفرون تشکیل شده که هرکدوم از تعداد زیادی مویرگ های خونی و مجموعه ای از لوله ها تشکیل شده اند که از طریق این لوله ها مایع های بدن فیلتر میشه و نهایتا ادرار تشکیل میشه.

سگ ها و گربه ها هردو مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستن. با  این حال بعضی از نژادهای گربه بیشتر از بقیه نژادها به سنگ کلیه مستعدن مثل نژادهای پرشین-سیامی و گربه های DSH  و DLH.(همون گربه هایی که تو خیابون زیاد میبینیم)

 

اگر دوست دارین راجع به گربه های نژاد سیامی بیشتر بدونین کلیک کنین

 

مشاوره برای سنگ کلیه گربه
رفتار ادرار کردن گربتون برای تشخیص سنگ کلیه گربه ضروریه

علائم، انواع سنگ کلیه در گربه ها:

بسیاری از گربه های مبتلا به سنگ کلیه هیچ نشانه بالینی خاصی ندارن یعنی تا زمانی که توسط سرپرستشون آزمایش های تشخیصی برای سایر بیماری ها و مشکلات گرفته نشه سنگ کلیه گربه قابل تشخیص نخواهد بود. اما شما میتونین یکسری از علائم رو تو گربه هایی که به سنگ کلیه مبتلا هستن مشاهده کنین از جمله:

  • وجود خون در ادرار (هماچوری)
  • عفونت های مکرر دستگاه ادراری
  • تکرر ادرار اما با مقادیر کم ادرار (پلی اوری)

البته علائم دیگه ای هم ممکنه تو سنگ کلیه گربه ها دیده بشه که بسته به محل ایجاد سنگ و نوع سنگ متفاوت خواهد بود.

میخوام بهتون یه نکته ای بگم اونم اینکه بعضی از انواع سنگ کلیه میتونن غیرفعال باشن یعنی اینکه این سنگ های کلیه عفونی نیستن، به تدریج اندازه اونا بزرگ نمیشه و باعث انسداد و بروز علائم بالینی نمیشن. سنگ کلیه غیرفعال ممکنه نیاز به جراحی برای برداته شدن نداشته باشه اما باید به صورت دوره ای از طریق آزمایش ادرار و سونوگرافی، تحت نظر گرفته بشه.

تصویر رادیوگرافی سنگ کلیه گربه
تصویر رادیوگرافی سنگ کلیه گربه

دلایل ایجاد سنگ کلیه گربه ها:

دلایل متنوعی میتونه باعث ایجاد سنگ کلیه گربه ها و همچنین مجاری ادراری بشه از مثل وجود و اشباع بیش از حد مقادیر مواد مستعد کننده ایجاد سنگ تو ادرار گربه ها.

به جز این مورد، عوامل دیگه ای هم تو ایجاد سنگ کلیه گربه ها نقش داره از جمله:

  •  بالا بودن سطح کلسیم در ادرار و خون گربه
  •  رژیم های غذایی که ph ادرار رو بالا میبرن (قلیایی)
  •  عفونت های مکرر تو دستگاه ادراری

 

تشخیص سنگ کلیه گربه ها:

پس از مراجعه به دامپزشک، دکتر از شما تاریخچه کاملی از وضعیت قبلی و فعلی گربه شما خواهد گرفت و سپس معاینه بالینی گربه شما رو انجام میده و احتمالا از گربه شما آزمیاش ادرار خواهر گرفت. برای تشخیص سنگ کلیه گربه ها، انجام سونوگرافی از نون شب هم واجب تره! سونوگرافی و آزمایش ادرار برای تشخیص، شناسای نوع سنگ و یافتن بهترین روش برای درمان سنگ کلیه گربه شما لازمه.

درمان سنگ کلیه گربه ها:

بسیاری از گربه‌های مبتلا به سنگ کلیه غیرفعال یا خاموش (تا زمانی‌که سنگ کلیه در کلیه حرکت نکرده و وارد مجاری ادراری نشده‌است، ممکن است هیچ علامتی را نشان ندهد، این سنگ‌ها به نام سنگ‌های خاموش معروف هستند) را میشه با تجویز داروی مناسب برای حل کردن سنگ‌ها، توی خونه درمان کرد.

داشتن برنامه غذایی بالانس و متناسب با شرایط گربه (بسته به جنس سنگ) بسیار ضروریه.

تو موارد شدید سنگ کلیه، گربه ممکنه نیاز به جراحی فوری برای برداشتن سنگ توسط جراح داشته باشه. البته جراحی آخرین روش و قطعی ترین راه درمان سنگ کلیه گربه هاست که توسط جراح صورت میگیره.

 

مدیریت سنگ کلیه گربه ها:

از اونجایی که سنگ کلیه معمولا عود میکنه، بنابراین لازمه که شما گربتون رو تحت نظر دامپزشک نگه دارین. توصیه میکنیم هر ۳ تا ۶ ماه، بعد از شروع درمان و بسته به نظر دامپزشک، سونوگرافی از گربه رو انجام بدین تا مطمئن باشین همه چیز تحت کنترله و بیماری عور نکرده. همچنین آزمایش و آنالیز ادرار هم بسته به نظر دامپزشک بهتره که برای گربتون انجام بدین.

مشاوره برای سنگ کلیه گربه

پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه در گربه ها:

اگه گربه شما مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستش، استفاده از غذاهای خشک رنال(مخصوص کلیه) و همچنین داشتن برنامه غذایی خونگی بالانس شده میتونه تو جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه گربه ها موثر باشه. البته یکسری مشکلات کلیوی هم تو بعضی نژاد ها بیشتره.

اگر نیاز به مشورت داشتین میتونین رو دامپزشک های وتوریا حساب کنین.

منبع petmd

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول