شکستگی ناخن سگ ؛ ناخن سگم شکسته چیکار کنم؟

شکستگی ناخن سگ
آخرین بروزرسانی : 25 اسفند 1402نویسنده : دسته بندی : مراقبت از سگ

شکستگی ناخن سگ سناریوی وحشتناک بعد از ظهر روز های تعطیله؛ وقتی که شما در حال بازی کردن با سگتون هستین و یهو میبینین که اون در حالی که لنگ میزنه داره به سمتتون میاد. بعد از اینکه خون هارو تمیز کردین، احتمالا می ببینین که ناخن پای سگ شما شکسته و مقدار زیادی خونریزی داره.

سوالی که پیش میاد اینه که باید نگران بود؟ این یه وضعیت اورژانسه یا می تونین منتظر باشین تا فردا به دامپزشک مراجعه کنین؟ در اینجا هر چیزی که شما باید در مورد قسمت های مختلف ناخن سگ بدونین و در مورد خونریزی یا شکستگی ناخن سگ انجام بدین، آورده شده.

آناتومی ناخن سگ

ناخن های سگ خیلی شبیه به ناخن انسان هاست، به استثنای این که ناخن سگ ها به انتهای استخوان های انگشت متصل میشن. این به این معنیه که عفونتی که به ناخن یا بستر ناخن طی شکستگی ناخن سگ وارد میشه می تونه به طور بالقوه وارد استخوان بشه و وضعیت رو وخیم تر کنه. این موضوع احتمالاً این مورد رو توجیه میکنه که چرا سگ ها هنگام شکستن ناخن ممکنه درد داشته باشن.

قسمت بیرونی سخت ناخن سگ از کراتین تشکیل شده. این پوسته سخت از بخش داخلی ظریف که حاوی رگ‌های خونی و اعصابه، محافظت می‌کنه.

اگه سگ شما ناخن های شفاف یا روشنی داره، می تونین این قسمت ها رو به وضوح تشخیص بدین. با این حال، اگه سگ شما ناخن‌های مشکی داشته باشه، کوتاه کردن این مدل ناخن ها خیلی پیچیده‌تره، چون نمی‌تونین ناحیه ای که رگ های ناخن شروع میشن رو ببینین.

ناخن‌های سالم شکننده نیستن و وقتی با یه ناخن‌گیر با کیفیت خوب کوتاه بشن، خرد نمیشن.

انواع شکستگی ناخن سگ

علائم آسیب به ناخن سگ

اغلب اوقات، زمانی که سگ شما با ناخن هاش مشکل داره، مشخص میشه. اگه جراحت تازه باشه، ممکنه رد قطرات خون رو روی زمین بذارن، یا ممکنه مشاهده کنین که پای خودتونو بیش از حد می لیسن. برخی از سگ ها هم می لنگن.

با این حال، سگ‌ها می‌تونن مشکلات دیگه ای از ناحیه ناخن‌های دست و پاشون داشته باشن که ناشی از آسیب نیستن.

سایر علائمی که نشون دهنده مشکلن ممکنه شامل موارد زیر باشه:

• بدشکلی یا تغییر شکل ناخن
  • افزایش شکنندگی
  • ترشح یا پوسته پوسته شدن در اطراف قائده ناخن
  • رشد بیش از حد ناخن
  • قرمزی یا تورم قائده یا پنجه ناخن؛ تغییر رنگ ناخن
  • گاز گاز کردن ناحیه ناخن ها و دست و پا
  • وقتی پنجه‌شون رو لمس می‌کنین، پنجه‌شون رو عقب میکشن یا جیغ میزنن.

خونریزی و شکستگی ناخن سگ

اگه متوجه تغییر توی ناخن های سگتون شدین، به خصوص اگه چندین انگشت پا یا دست درگیر باشه، باید توسط دامپزشک بررسی بشه. فراتر از آسیب ناخن پا، مشکلات هورمونی، تغذیه ای و متابولیکی هم وجود داره که می تونه روی سلامت ناخن های سگ تأثیر بذاره و دامپزشک شما می تونه این موارد رو بررسی کنه.

شکستگی ناخن سگ

انواع آسیب به ناخن سگ ها

سگ ها می تونن به روش های مختلفی به ناخن های خودشون آسیب برسونن. احتمالاً بعضی مواقع مجبور خواهید بود با این مشکل دست و پنجه نرم کنین و اگه بهترین راه برای مقابله با اونو بدونین، هم استرس خودتون خیلی کم میشه و هم پتتون.

در ادامه بعضی از رایج ترین انواع آسیب ناخن سگ هارو براتون نوشتیم:

• شکستگی ناخن سگ، ترک خوردن یا شکافته شدن
  • بیشتر اوقات قسمت کوچیکی از ناخن شکسته یا باز میشه بدون اینکه رگ خونی در معرض دید قرار بگیره. هیچ خونریزی ای وجود نداره، چون فقط قسمت خارجی ناخن درگیره.
  • بعضی از سگ ها ناخن های شکننده یا رشد یافته دارن و برخی دیگه فقط مستعد آسیب هستن. این ناخن های شکسته شده لبه های تیز دارن و به جاهای مختلف گیر میکنن و ممکنه برای سگ شما ناراحت کننده باشن و باعث آزار سگ بشن.

خوشبختانه، اینها ساده ترین مشکلات ناخن هم هستن که میشه اونارو برطرف کرد و اغلب اوقات، حتی شامل رفتن به بیمارستان دامپزشکی هم نمیشه. اغلب، قسمت شکسته شده ناخن رو میشه با استفاده از ناخن گیر کوتاه کرد – فقط مراقب باشین که به طور تصادفی قسمت صورتی رنگ ناخن که شامل رگ های خونیه رو کوتاه نکنین.

سگ هایی که صبورترن به شما این امکان رو میدن که سوهان بکشین و روی قسمت ناهموار ناخن استفاده کنین. هنگامی که این بخش خشن برداشته بشه، بیشتر سگ ها دوباره به حالت عادی بر می گردن.

عفونت ناخن به دنبال شکستگی ناخن سگ

عفونت ناخن معمولاً جدی تر شکستگی ناخن سگه. این حالت اغلب زمانی رخ میده که آسیبی به ناخن یا بستر ناخن که اونو در معرض عفونت قرار میده، وجود داشته باشه. برخی از سگ ها هم مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستن که می تونه توی انتهای ناخن ایجاد بشه.

با عفونت، بیشتر سگ‌ها احساس ناراحتی می‌کنن و اغلب پاها و دست های خودشون رو لیس می‌زنن. قائده ی ناخن اغلب تغییر رنگ میده یا قرمز و متورمه. اونا همچنین از لمس یا معاینه منطقه ی آسیب دیده چندان خوشحال نیستن.

مراقبت از ناخن شکسته سگ

سگ شما برای درمان عفونت باید به دامپزشک مراجعه کنه، اما تا زمانی که سالم به نظر می رسه، معمولاً می تونه ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنه تا بهش رسیدگی بشه. اگه شرایطی وجود داره که مجبورین صبر کنین و منتظر بمونین، می تونین این کارها رو توی این مدت انجام بدین:

1. پا یا دست سگتونو که دچار آسیب شده به مدت ۱۰ دقیقه توی آب گرم با نمک قرار بدین. سه بار در روز این کار رو انجام بدین و بعد هر بار موضع رو بشورین.
  2. از لیسیدن ناخن شکسته سگتون جلوگیری کنین. بستن گردنبند الیزابت برای سگتون کمک می کنه تا مطمئن بشین که عفونت بدتر نمیشه.

دامپزشک احتمالاً موضع زخم رو به خوبی تمیز و ضدعفونی می کنه (که ممکنه نیاز به آرام بخش داشته باشه) و آنتی بیوتیک تجویز می کنه. همچنین ممکنه برای تعیین نوع عفونت و بهترین داروها برای درمان، آزمایش هم توصیه کنه.

کنده شدن یا شکستگی ناخن سگ به طور کامل

ناخن‌ها بیشتر اوقات زمانی که سگ‌ها بیرون بازی می‌کنن کنده میشن، و اغلب ما دقیقا نمی‌دونیم که چجوری شکستگی ناخن سگ اتفاق می‌افته. به احتمال زیاد، پای اونا روی چیزی ناهموار مثل یخ ، سنگ‌ها یا حتی چوب‌ها و شاخه‌ها قرار گرفته که می‌تونه هنگام فرود اومدن اندام حرکتی، ناخن رو بکنه.

وقتی که ناخن کاملاً از بین می‌ره و به طور کامل افتادن و شکستگی ناخن سگ اتفاق می افته، چیزی که پشت اون باقی می‌مونه، بخش بسیار حساس ناخنه که حاوی اعصاب و رگ‌های خونی فراوانه. آسیبی که باعث آشکار شدن این ناحیه میشه، احتمالاً دردناک ترین و چشمگیرترین آسیبیه که ناخن های سگ متحمل میشن. کنده شدن و شکستگی ناخن سگ ، بافت اطراف ناخن رو پاره می کنه و منظره ای زشت و خونریزی دهنده ایجاد می کنه.

اکثر سگ ها موقع وقوع این اتفاق بسیار ناراحت می شن و درد زیادی میکشن و پای آسیب دیده رو می لیسن و گاز می گیرن. گاهی اوقات، خونریزی زیادی خواهید دید. برخی از سرپرست های حیوانات خونگی واقعا نگران هستن که استخوان شکسته شده باشه، به خصوص وقتی می بینن که ناخن از پا بیرون زده.

اگرچه این یه وضعیت اورژانسی تهدید کننده زندگی نیست، باید سگ خودتونو در اسرع وقت پیش دامپزشک ببرین. ناخن شکسته شده که در معرض هوا قرار گرفته می تونه به سرعت آلوده بشه و یه مشکل نسبتا جزئی رو به یه مشکل بزرگ تبدیل کنه. علاوه بر این، شکستگی ناخن سگ برای اکثر اونا خیلی دردناکه.

اگه نمی‌تونین فوراً سگتونو به دامپزشکی ببرین، سعی کنین اون ناحیه رو تمیز کنین، یه باند سبک روی اون ناحیه قرار بدین تا تمیز و خشک بمونه، برای سگتون گردنبند الیزابت ببندین تا مطمئن بشین سگ شما نمی‌تونه ناحیه رو لیس بزنه. بعد از انجام این کار ها در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنین.

اگه سگ شما به شما اجازه مراقبت از زخم رو میده، به احتمال زیاد می تونین به جای مراجعه به کلینیک بصورت اورژانسی، صبر کنین تا وقت ویزیت با دامپزشک بگیرین. شکستگی ناخن سگ بهتره به زودی درمان بشه، چون عفونت ها می تونن استخوان زیر ناخن رو تحت تاثیر قرار بدن و شدیدتر از حد معمول بشن.

دامپزشک به احتمال زیاد سگ شما رو آروم می کنه، قسمت های شکسته ناخن رو برمی داره، اون ناحیه رو به طور کامل تمیز می کنه (بسیاری از سگ ها می تونن این حالت رو بدون آرامبخش تحمل کنن) و یه بانداژ تازه روی اون قرار میده. بیشتر سگ ها با تجویز آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهابی به خونه میرن.

شکسته پنجه شبنم در سگ
شکستگی ناخن کوچک در سگ

شکستگی پنجه شبنم در سگ ها

پنجه شبنم ناخن کوچیکیه که اغلب بالاتر از ناخن های دیگه در اومده و بالای دست سگ شما قرار داره و معمولاً تقریباً تو ناحیه مچ دیده میشه. این ناخن توی برخی از سگ ها به خوبی چسبیده، اما توی بیشتر سگ ها اتصال این ناخن به دست سسته.

شکستگی پنجه شبنم اگه کامل نباشه و بافت زیری ناخن مشخص نشه، می تونه یه مشکل جزئی باشه اما اگه بافت زیری یا پوست اطراف ناخن درگیر باشه، می تونه یه مشکل مهم باشه. درمان این وضعیت مثل سایر موارد شکستگی ناخن سگ هستش. اگه مشکل مزمن شده باشه، دامپزشک شما ممکنه برای جلوگیری از آسیب در آینده، حذف کامل پنجه شبنم رو توصیه کنه که با جراحی صورت میگیره.

کوتاه کردن ناخن ها برای جلوگیری از شکستگی ناخن سگ

رشد بیش از حد ناخن بسیار رایجه و به راحتی قابل پیشگیریه. وقتی سگ شما روی یه زمین سخت راه می‌ره، نباید صدای «کلیک، کلیک، کلیک» یا برخورد ناخن به زمین رو بشنوین. اگه این صدا شنیده بشه، به طور کلی به این معنیه که ناخن های پای اونا بیش از حد رشد کرده. وقتی سگ شما راحت می ایسته، هیچکدوم از ناخن هاش نباید به زمین برخورد کنه. اونا باید توی هوا از پد انگشتی بصورت آویزون قرار بگیرن و به زمین نرسن.

تا زمانی که ناخن به دور خودش فر نخورده و شروع به رشد توی پا نکرده، بهترین درمان برای ناخن هایی که بیش از حد رشد کردن، کوتاه کردن اوناست. هنگام گرفتن ناخن، مراقب باشین که قسمت صورتی ناخن رو کوتاه نکنین. اون قسمت دارای انتهای عصبی و رگ های خونیه، بنابراین بریدن اون درد داره. قسمت بیرونی (در بعضی از سگ ها روشن، در بعضی دیگه تیره) هیچ حسی ندارن و درصورت کوتاه کردن ناخن دردی احساس نمیکنن.

بهتره ناخن های سگ خودتونو هر هفته کوتاه کنین تا از رشد بیش از حد اونا و شکستگی ناخن سگ جلوگیری کنین. ناخن هایی که بیش از حد رشد کردن بسیار بیشتر احتمال داره که ترک بخورن یا بشکنن. نکته دیگه برای نگه داشتن ناخن ها در طول مناسب اینه که به طور منظم سگتونو روی بتن یا سیمان و زمین های سخت راه ببرین، که به سایش طبیعی ناخن ها کمک می کنه و به هر دوی شما کمک می کنه.

کوتاه کردن ناخن سگ برای جلوگیری از شکستگی ناخن سگ

چجوری از آسیب به ناخن سگ جلوگیری کنیم؟

برای بیشتر سگ‌ها که ناخن هاشون سالمه و مشکل خاصی نداره، سالم نگه‌داشتن ناخن‌ها و بدون آسیب موندنشون فقط به چند مورد اساسی بستگی داره:

1. اولین مورد اینه که یه رژیم غذایی با کیفیت بالا با مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت پوست و ناخن های حیوون خونگی تهیه کنین. دامپزشک شما می تونه به شما کمک کنه محصولی رو پیدا کنین که برای نیازهای سلامتی سگ شما کافی و مناسب باشه. وقتی سگی رژیم غذاییش ایده آل نیست، یکی از اولین قسمت های بدن که آسیب می بینه، پوشش مویی و ناخن ها هستن. هنگامی که سگ شما موهای خشک و نازکی داره، ممکنه نشونه ای از این باشه که زمانش رسیده که یه تغییر رژیم غذایی رو براش در نظر بگیرین.
  2. مرحله دوم، مرحله ایه که سرپرست های حیوون خونگی در همه جا از اون می ترسن: ناخن های سگ خودتونو به طور منظم کوتاه کنین و اونارو کوتاه نگه دارین. با صبر و حوصله زیاد و تجهیزات مناسب، کوتاه کردن ناخن های سگ شما کار خیلی سختی نیست و از طرفی برای سلامت اندام های حرکتی اونا بسیار مهمه.

برای کوتاه کردن ناخن های سگ به چه چیز هایی نیاز داریم؟

داشتن ابزار مناسب برای این کار همه چیز رو خیلی آسون می کنه. بجز ناخن گیر مناسب ، تیز و متناسب با سایز سگتون، اولین چیزی که بهش نیاز دارین، یه کیسه بزرگ خوراکی و تشویقیه، بنابراین سگ شما مشتاقانه منتظر میمونه که ناخن هاش رو کوتاه کنین. حضور یه فرد دیگه برای دادن تشویقی یا غذا به سگ می تونه مفید باشه.

در کل کوتاه کردن ناخن های سگ موضوعیه که شاید خیلی مایل نباشین بهش فکر کنین چون به نظرتون سخت میاد، اما بیشتر سگ ها خیلی سریع یاد می گیرن که روند کوتاهی ناخن رو تحمل کنن. بعضی هاشون حتی زمانی که متوجه میشن برای همکاریشون پاداش دریافت می کنن، از این روند لذت می برن!