حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

واکسن هاری سگ: علائم بیماری هاری در سگ ها و راه های جلوگیری از آن

زمان مطالعه5 دقیقه

واکسن هاری سگ
آخرین بروزرسانی : 11 دی 1402نویسنده : دسته بندی : بیماری سگ, سگ, مراقبت از سگ, مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

تزریق واکسن هاری سگ راهیه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری هاری. منشا بیماری هاری ویروسی کشندست که میتونه همه پستانداران از جمله سگ ها و گربه ها و حتی ما آدم هارو درگیر کنه و اونقدر این بیماری خطرناکه که حتی تصور بهش میتونه دردناک باشه. این بیماری از طریق گزش و یا خراش سطح بدن یک موجود زنده میتونه منتقل شه و سالانه ده ها هزار نفر در سراسر جهان بر اثر ابتلا به این ویروس از دنیا میرن. 

 

در حالی که هاری در سگ ها در بیشتر ایالات متحده ریشه کن شده اما با این حال وجود حتی یک مورد آلوده به ویروس هاری میتونه به تنهایی تعداد زیادی از حیوانات و حتی انسان هارو آلوده کنه. بنابراین تنها راه مطمئن برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس٬ تزریق واکسن هاری سگ طبق پروتوکل مشخص برای حیوان خانگی شماست. واکسن هاری سگ از شیوع مجدد این بیماری در مناطق ریشه کن شده کمک زیادی میکنه.

واکسن هاری سگ

اصلا هاری چی هست؟

هاری یه بیماری کشندست که توسط لیسا ویروس ایجاد میشه و میتونه همه پستانداران رو آلوده کنه (از سگ و گربه و اسب و … گرفته تا حتی ما آدم ها) برا اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها٬ سالانه حدود ۵۰۰۰ مورد ابتلا به هاری در حیوانات گزارش میشه.

در ایالات متحده٬ ۵ نوع هاری در بین جمعیت روباه٬ راکون٬ اسکنک٬ سگ سانان و خفاش ها یافت میشه. هر ۵ نوع از این ویروس برای سگ ها به شدت مسریه و تقریبا میشه گفت هر زمان که علائم هاری در سگ ها دیده شده٬ اون سگ بر اثر ابتلا به این ویروس کشته شده. ویروس هاری از طریق بزاق توسط گزش٬ منتقل میشه و علائم متعددی خصوصا روی سیستم عصبی داره.

دوره نهفتگی هاری (زمانی که طول میکشه تا علائم بیماری خودش رو نشون بده) بسیار متغیره و به عوامل مختلفی بستگی داره. این موارد شامل سن حیوان گزیده شده٬ فاصله محل گزش از سیستم عصبی و همچنین دوز ویروسیه که به بدن وارد شده.

شکل های بیماری هاری وجود داره:

  1. تحریکی (که بهش فرم خشمگین هم میگن)

  2. فلجی (که بهش مرحله گنگ هم اطلاق میشه)

حیوانات مبتلا به هاری هر دو مرحله رو تجربه نمیکنن و علائم میتونه متفاوت باشه.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

علائم این بیماری میتونه شامل موارد زیر باشه:

  1. رفتار غیرعادی و پرخاشگرانه
  2. ایجاد کف در دهان
  3. افزایش حساسیت به محرک های بینایی و شنوایی
  4. ضعف و خستگی
  5. فلجی
  6. مرک در اثر نارسایی تنفسی

به محض بروز علائم! هاری به طور کلی بین ۳ تا ۸ روز زمان نیاز داره تا حیوان رو به کام مرگ بکشونه. هیچ درمانی برای هاری وجود نداره. اما خبر خپب اینه که این بیماری از طریق واکسیناسیون در سگ ها قابل پیشگیریه.

آیا سگ من به واکسن هاری نیاز داره؟

پس چی! تزریق واکسن هاری سگ ها از نون شبم واجب تره! و شما باید مطمئن بشین که واکسن هاری سگ ها رو طبق پروتوکلی که دامپزشک بهتون توضیح میده برای سگتون تزریق کنین.

برنامه واکسیناسیون هاری در سگ ها:

به طور کلی توله سگ ها اولین دوز از واکسن هاری سگ رو باید بین سن ۱۲ تا ۱۶ هفتگی دریافت کنن تا سیستم ایمنی بدنشون بتونه بر علیه این ویروس٬ آنتی بادی تولید کنه. در ایران تزریق دوزهای یادآور هاری به صورت سالیانه و مطابق با تاریخ تزریق اولین دوز این واکسن صورت میگیره.

این برنامه واکسیناسیون به تقویت سیستم ایمنی توله سگ شما در برابر بیماری هاری کمک میکنه تا در صورت مواجه با این ویروس کشنده٬ بتونه جون سالم به در ببره.

واکسن هاری سگ
محل دقیق تزریق واکسن هاری سگ

هزینه واکسن هاری سگ ها چقدر است؟

خوشبختانه تهیه و تزریق واکسن هاری سگ ها بسیار آسونه و اتفاقا نسبت به واکسن های پلی والان٬ قیمت خیلی کمتری داره و پرهزینه نیست. از اونجایی که ویروس هاری جز موارد زئونوز (مشترک بین انسان و دام) به حساب میاد پس تزریقش برای سگ شما بعد از معاینه بالینی توسط دامپزشک٬ ضروریه. هزینه هر دوز از واکسن هاری سگ بسته به منطقه و کلینیک٬ از ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزارتومن متغیره.

اگر میخواید داخل منزل واکسیناسیون هاری سگتون انجام بشه کلیک کنید

درسته که قیمت این واکسن در برابر بقیه هزینه های نگهداری سگ اصلا چشمگیر نیست اما شما این مقدار از هزینه رو به طور ثابت (بدون در نظر گرفتن تورم!) به طور سالیانه خواهید داشت. 

عوارض جانبی واکسن هاری سگ ها

واکسن هاری سگ ها مدت زمانی زیادیه که داره تزریق میشه و بنابراین در طول زمان با پیشرفت علم٬ سعی در کم کردن عوارض جانبی شدید ناشی از تزریق اون شده. عوارض نادری از این واکسن به ثبت رسیده مثلا ممکنه بعضی از سگ ها موهای خودشون رو تو موضع تزریق٬ از دست بدن. عوارض جانبی دیگه ای هم برای واکسن هاری سگ ثبت شده که در ادامه به اون اشاره میکنیم:

سگ هار

 واکنش های خفیف به واکسن هاری سگ:

  1. درد در محل تزریق
  2. تب موقت
  3. تورم در محل تزریق
  4. خستگی
  5. از دست دادن اشتها

 

واکنش های نادر به واکسن هاری سگ:

  1. کهیر (که شبیه برجستگی های سفت در سراسر بدنه و ممکنه خارش هم داشته باشه)
  2. اسهال یا استفراغ
  3. تورم در اطراف چشم٬ صورت و پوزه
  4. سرفه
  5. ایجاد تومور در محل تزریق (بیشتر در گربه ها دیده شده)
  6. غش کردن

 

اگه بعد از واکسیناسیون سگتون دربرابر ویروس هاری متوجه علائم و موارد غیرطبیعی شدین باید فورا به دامپزشک مراجعه کنین. حتی اگه حس کردین که چیزی غیر نرماله بهتره با دامپزشک سگتون تماس بگیرین و موارد رو بهشون توضیح بدین تا اگر لازم بود توسط دامپزشک ویزیت بشه. اگه سگ شما به واکسن حساسیت داره حتما قبل از واکسیناسیون دامپزشک رو از این مورد مطلع کنین.

منبع مطلب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول