دیسپلازی لگن در سگ ها: علائم، پیشگیری و درمان

انگل تراپی
آخرین بروزرسانی : 24 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : بیماری سگ

دیسپلازی لگن در سگ ها یه نوع رشد غیر طبیعی مفصل لگن تو نژادهای بزرگه. این بیماری معمولا با شلی مفصل و آرتروز مشخص میشه. رشد بیش از حد ، فعالیت بدنی ، تغذیه و عوامل ارثی روی بروز دیسپلازی لگن تأثیر میذاره.

دیسپلازی لگن در سگ ها

چه چیزی باعث دیسپلازی لگن در سگ ها میشه؟

عوامل متعددی منجر به ایجاد دیسپلازی لگن در سگ ها میشه که در واقع از ژنتیک شروع میشه. دیسپلازی لگن در سگ ها ارثیه و به ویژه تو سگ های بزرگتر مانند گریت دین، سنت برنارد، لابرادور رتریور و سگ ژرمن شپرد شایعست.  عواملی مثل سرعت رشد بیش از حد، انواع ورزش، وزن نامناسب و تغذیه نامتعادل میتونن این زمینه ژنتیکی رو تشدید کنن.
 برخی از توله‌ها نیازهای تغذیه‌ای خاصی دارن و به غذایی که مخصوص توله‌های نژاد بزرگه، نیاز دارن. این غذاها به  از رشد بیش از حد  که میتونه منجر به اختلالات اسکلتی مثل دیسپلازی مفصل ران، همراه با دیسپلازی آرنج و سایر بیماری های مفصلی شه جلوگیری میکنن. کاهش سرعت رشد این نژادها به مفاصل اونها اجازه میده تا بدون اعمال فشار زیاد روشون به رشدشون ادامه بدن و به جلوگیری از بروز مشکلات بعدی کمک میکنه.
تغذیه نامناسب همچنین میتونه احتمال ابتلای سگ به دیسپلازی مفصل ران رو افزایش بده، همانطور که ورزش بیش از حد به سگ می‌تونه تاثیرگذار باشه. چاقی فشار زیادی به مفاصل سگتون وارد میکنه و میتونه دیسپلازی لگن رو تشدید بکنه یا حتی باعث دیسپلازی مفصل بشه. با دامپزشک خود در مورد بهترین رژیم غذایی برای سگتون و میزان ورزش مناسبی که سگ شما در هر روز نیاز داره تا اون رو متناسب نگه داره، صحبت کنین.

علائم دیسپلازی لگن در سگ ها

• کاهش فعالیت
  •  کاهش دامنه حرکتی
  •  دشواری یا بی میلی در بلند شدن، پریدن، دویدن یا بالا رفتن از پله ها
  •  لنگش در انتهای عقبی بدن
  •  تاب خوردن
  •  از دست دادن توده عضلانی ران
  •  بزرگ شدن قابل توجه عضلات شانه، زیرا کمبود حرکتی عضلات انتهای عقبی رو جبران میکنن
  •  درد
  •  لنگیدن

علائم مرتبط با دیسپلازی لگن در سگ ها متفاوته. لنگش ممکنه خفیف ، متوسط ​​یا شدید باشه و بعد از فعالیت بدنی این حالت بدتر میشه. سستی مفصل ، کاهش دامنه حرکت یا سفتی مفصل ، تلق تلق و درد موقع خم و راست شدن کامل مفصل ممکنه وجود داشته باشه. رادیولوژی توی تعیین میزان آرتروز و برنامه ریزی برای درمان میتونه مفید باشه.

تشخیص دیسپلازی لگن در سگ ها

توی معاینه دامپزشکتون یه تست فیزیکی انجام میده. ابن تست فیزیکی شامل حرکت دادن پاهای سگتون برای بررسی هرگونه ساییدگی، درد یا کاهش دامنه ی حرکتیه.

گاهی وقت ها همین یه معاینه ساده کافیه تا دامپزشکتون به دیسپلازی مشکوک بشه. معاینه فیزیکی سگتون ممکنه همراه با ازمایش خون باشه چون علائم التهاب ناشی از بیماری مفصلی رو میشه تو شمارش کامل سلول های خونی بروز پیدا میکنه.

اگه میخواین اطلاعاتتونو راجع به سگ های بامزه بالا ببرین کلیک کنین!

گلوکز امین بری سگ های مبتلا به بیماری مفصلی

غذای سگ های نژاد بزرگ اغلب حاوی مکمل های مصرفی مثل گلوکز امین هستش. اگر دامپزشک ارتریت تو سگتون تشخیص داد، احتمالا براتون گلوکز امین تجویز میکنه.

همچنین میتونین مکمل هایی که حاوی گلوکز امین و مخصوص سگ ها دارای ارتریت و دیسپلازی لگن هسنش خریداری کنین.

جراحی یا درمان پزشکی؟

گزینه های درمانی زیادی برای دیسپلازی لگن در سگ ها وجود داره که از اصلاح شیوه زندگی گرفته تا جراحی رو شامل میشه.  اگر دیسپلازی لگن سگتون شدید نیست، یا اگر سگ شما به دلایل پزشکی یا مالی کاندید عمل جراحی نیست، دامپزشکتوت ممکنه یه روش غیر جراحی رو پیشنهاد بده.  بسته به مورد سگتون، دامپزشک ممکنه موارد زیر رو پیشنهاد کنه:
 کاهش وزن برای برداشتن فشار از باسن
 محدودیت ورزش بخصوص روی سطوح سخت
 مکمل های مفصلی
 داروهای ضد التهاب (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، کورتیکواستروئیدها)
 اصلاح کننده های مایع مفصلی

هم درمان پزشکی و هم جراحی در دسترسه. برای سگهایی که مورد خفیف دیسپلازی لگن دارن یا به دلیل محدودیت های بهداشتی یا محدودیت های سرپرستشون نمیتونن تحت عمل جراحی قرار بگیرن ، از روش های دیگه برای درمانشون استفاده میشه؛ روش هایی مثل: کاهش وزن ، محدود کردن فعالیت بدنی ، فیزیوتراپی ، استفاده از داروهای ضد التهابی میتونه کمک کننده باشه. درمان های جراحی هم شامل طیف وسیعی از روشها برای کاهش درد و آرتریت ، مثل تعویض کل مفصل ران هستش.

دیسپلازی لگن در سگ ها

اگر سگتون کاندیدای خوبی برای جراحیه، گزینه های بیشتری وجود داره. در حالی که چندین استراتژی مختلف جراحی وجود داره، رایج ترین جراحی هایی که دامپزشکان برای درمان دیسپلازی لگن در سگ ها استفاده میکنن عبارتن از:
 استئوتومی دو یا سه گانه لگن (DPO/TPO)
 استکتومی سر فمورال (FHO)
 تعویض کامل لگن (THR)

میزان موفقیت درمان دیسپلازی لگن در سگ ها بستگی به سلامت کلی اون، درجه دیسپلازی و آسیب مفاصل و محیط کیس داره. عمل جراحی اگر  توصیه شده باشه و به درستی هم انجام بشه، به طور کلی مفیده. سگ هایی که تحت عمل جراحی قرار نمی گیرن ممکنه برای بهبود وضعیتشون نیاز به تغییر سبک زندگی داشته باشن.

پیشگیری

از اونجایی که دیسپلازی لگن در سگ ها میتونه به توله سگ هاشونم منتقل شه ، نژادهای در معرض خطر باید قبل از پرورش برای دیسپلازی لگن ارزیابی بشن. در حال حاضر ، این کار با عکس برداری با اشعه ایکس انجام میشه اما ممکنه در آینده آزمایش های ژنتیکی هم به کمکمون بیاد.

منبع: msd