حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

سگ نژاد بیگل : معرفی کامل خصوصیات و مراقبت های این نژاد باهوش

زمان مطالعه11 دقیقه

معرفی نژاد بیگل؛ نژادی زیبا و قشنگ
آخرین بروزرسانی : 18 اسفند 1402نویسنده : دسته بندی : سگ, مقالات, نژاد سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

سگ نژاد بیگل٬ سگ هایی با جثه کوچک تا متوسط و با موهای کوتاه و صاف هستن و در رنگ های مختلفی از جمله سفید٬ مشکی٬ قهوه ای و خرمایی وجود دارن.

سگ نژاد بیگل عمدتا رفتاری دوستانه دارن و بسیار بازیگوش و باهوش هستن. این نژاد میتونه یه انتخاب عالی برای خانواده هایی باشه که دوست دارن حیوان خانگی جدیدی رو به سرپرستی بگیرن تا عضو جدید از خانوادشون بشه.

سگ نژاد بیگل در واقع اصالتش برای انگلستان هستش و در ابتدا برای ردیابی شکارهای کوچک مثل خرگوش و روباه پرورش داده شدن.

بنابراین هنگام پیاده روی باید خیالتون راحت باشه که دوست کوچولوت قلاده اش توی دست شماست چون ممکنه بوهایی رو حس کنن که بخوان دنبالش برن و شکارش کنن!

البته از این نژاد سگ همچنان برای شکار هم استفاده میشه اما علاوه بر شکار٬ سگ نژاد بیگل به عنوان عضو جدیدی از خانواده٬ بسیار محبوبه.

این نژاد سگ معمولا نیاز به مراقبت کمی داره اما ورزش و نظافتشون باید مرتب انجام بشه. داشتن مربی و آموزش سگ نژاد بیگل خیلی ضروریه و بخاطر هوش بالایی که دارن٬ میتونن خیلی سریع فرمان ها و آموزش های لازم رو یاد بگیرن.

سگ نژاد بیگل

اما اونا میتونن همچنان غلدر باشن و توی یادگیری بعضی چیزاها٬ سرسخت باشن خصوصا اگه در حین آموزش٬ عطر یا بوی خاصی مشام اونا رو تحریک کنه! برای آموزشش از خوراکی های خوشمزه و تشویقی به هیچ عنوان غافل نشین!

سگ نژاد بیگل میتونه دوست خوبی برای بقیه سگ ها و گربه ها باشه و باهاشون سازگاری داره خصوصا اگه از سنین پایین باهم دیگه بزرگ بشن. اجتماعی شدن اولیه و تجربه مثبتی که از زندگی در کنار بقیه سگ و گربه ها میتونه داشته باشه٬ به شدت میتونه بر روحیه ی اونا تاثیرگذار باشه.

مشاوره دامپزشکی آنلاین وتوریا
اگر راجع به نژاد بیگل هر سوالی داری به ما پیام بده

نکات جذاب در رابطه با سگ نژاد بیگل 

  • خواستگاه: انگلستان
  • طول عمر: بین ۱۰ تا ۱۵ سال
  • گروه نژادی: سگ شکاری
  • خلق و خو: دوستانه٬ بازیگوش٬ کنجکاو
  • نیازهای مراقبتی: کم؛ مسواک زدن فراموش نشه
  • نگرانی های سلامتی: بیماری هیپ دیسپلازی٬ مشکلات چشمی٬ آلرژی

بارزترین ویژگی نژاد بیگل٬ حس بویایی اوناست. اونا با دماغشون همیشه به دنبال مسیرهای متفاوت و جذاب هستن تا اونارو کشف کنن. بینی سگ نژاد بیگل دارای ۲۲۰ میلیون گیرنده بویاییه در حالی که ما انسان ها فقط ۵ میلیون گیرنده بویایی در بینی داریم!

بنابراین سگ نژاد بیگل قدرت استثنایی تو تشخیص بو و رایحه ها دارن. این حس بویایی قوی بیگل باعث شده تا در فرودگاه ها از اونا توی بخشی که چمدان ها دریافت میشن کمک گرفته بشه تا کسی نتونه مواد مخدر و مواردی از این قبیل رو با خودش حمل و داخل هواپیما ببره.

با وجود اینکه سگ نژاد بیگل تطبیق پذیری خوبی با انسان ها داره٬ اما همچنان جز شکارچیان قدرتمند به حساب میان.

اگه شما قصد دارین سگ نژاد بیگل رو به سرپرستی بگیرین باید بهتون بگم که میتونین با خیال راحت اونو داخل آپارتمان نگهداری بکنین البته به شرطی که چند بار در روز اونارو به پیاده روی ببرین (چه توی هوای آفتابی و چه توی هوای بارونی و برفی!).

اونا در طول روز نیاز به حداقل یک ساعت ورزش و پیاده روی دارن و اگه این تایم رو بیرون از خونه نباشن و یا مدت زمان طولانی تنها بمونن٬ میتونن رفتارهای مخربی از خودشون نشون بدن.

 

تاریخچه سگ نژاد بیگل چیه؟

منشا اصلی کلمه <بیگل> نامشخصه. بعضیا معتقدن ممکنه از کلمه فرانسوی Begueule منشا گرفته باشه که به معنی <گلو باز> هستش و بعضی ها معتقدن منشا این اسم از انگلیسی قدیمی Beag به معنی <کوچک> گرفته شده باشه.

تاریخچه دقیق این نژاد در هاله ای از ابهام قرار داره. اسنادی ازیونان باستاد ۴۰۰ سال پیش از میلاد به سگ هایی مثل نژاد بیگل اشاره میکنه و معتقده که رومی هاس.

 های شکار خرگوش خودشون رو به انگلستان اوردن. احتمالا اجداد سگ های نژاد بیگل توسط ویلیام٬ در جریان فتح نورمن ها در سال ۱۰۶۶٬ معرفی شدن.

سگ نژاد بیگل در اوایل تاریخ انگلستان محبوبیت زیادی داشت خصوصا در زمان ادوارد دوم و هنری هفتم.

توله سگ نژاد بیگل به شما زل زده

 

اندازه دقیق سگ نژاد بیگل دقیقا چقدره؟

باشگاه کنل آمریکا بیگل رو بر اساس قد شناسایی میکنه؛ ۱۳ اینچ و ۱۵ اینچ. نوع اول از سگ نژاد بیگل ۱۳ اینجیه که جز سگ های شکار در نظر گرفته میشن.

وزن بیگل ها بسته به سایزشون میتونه بین ۸ تا ۱۳.۵ کیلوگرم باشه.

 

معرفی شخصیت سگ نژاد بیگل

بیگل ها خلق و خوی آروم٬ شیرین و با نمکی دارن که میتونه لبخند رو برلب سرپرستشون بیاره. با این حال٬ رفتار شیطنت آمیز اونا ممکنه گاهی سرپرستشونو ناامید بکنه و همین باعث میشه که برای آموزششون نیاز به صبر و حوصله بیشتری داشته باشین و انواع و اقسام تشویفی های خوشمزه رو براش تدارک ببینین!

درست مثل هر نژاد دیگه ای٬ سگ نژاد بیگل باید از همون اول آموزش ببینه تا بتونه رفتار اجتماعی خوبی داشته باشه و آموزش این نژاد٬ از نون شب هم برای سرپرستشون واجب تره! قرار دادن اونا در کنار بقیه ی آدم ها٬ حیوانات٬ صداها و… باعث میشه تا در سنین بالاتر رفتار بهتر و متعادل تری رو از خودشون نشون بدن.

 

مشکلات شایع سلامتی در سگ نژاد بیگل چیه؟

همه سگ های نژاد بیگل لزوما به بیماری هایی که در پایین بهتون توضیح میدیم مبتلا نمیشن اما اگه قراره این نژاد رو به سرپرستی بگیرین لازمه که با این مشکلات آشنایی داشته باشین.

هیپ دیسپلازی در سگ نژاد بیگل: 

یه بیماری ارثی که در اون استخوان ران به خوبی داخل مفصل ران قرار نمیگیره و منجر به درد و لنگش میشه. استفاده از اشعه ایکس (تصویربرداری) مطمئن ترین راه برای تشخیص هیپ دیسپلازیه.

 

مشکل چشم گیلاسی‌ در سگ نژاد بیگل:

وضعیتی که در اون غده زیر پلک سوم بیرون زده و نیاز به برداشتن داره.

 

مشکل گلوکوم در سگ نژاد بیگل:

یه بیماری چشمی که باعث میشه فشار چشم به طور غیرطبیعی بالا بره و منجر به از دست دادن بینایی و نابینایی بشه. گلوکوم میتونه ارثی و یا ثانویه باشه و به عوامل مختلفی میتونه بستگی داشته باشه.

 

مشکل آتروفی پیشرونده شبکیه (PRA) در سگ نژاد بیگل:

یه اختلال دژنراتیو چشمی که به دلیل از بین رفتن گیرنده های نوری در پشت چشم٬ باعث نابینایی میشه.

 

مشکل صرع در سگ نژاد بیگل:

یه وضعیت عصبی که منجر به تشنج میشه که با تشخیص و درمان مناسب٬ قابل کنترله.

 

کم کاری تیروئید در سگ نژاد بیگل:

اختلال در غده تیروئید که با دارو و رژیم غذایی قابل درمانه.

 

دررفتگی کشکک زانو در سگ نژاد بیگل:

دررفتگی کشکک زانو میتونه باعث لنگش و آرتریت بشه. شدت این اتفاق میتونه متفاوت باشه و درمان برای موارد شدید٬ انجام جراحیه.

 

مراقبت از سگ نژاد بیگل به چه صورت باید باشه:

هنگامی که با سگتون خارج از منزل هستین٬ خیلی مهمه که در مناطقی که قضای باز هستن مثل پارک٬ حتما از قلاده برای سگتون استفاده کنین چون سگ نژاد بیگل تمایل زیادی داره که برای خودش آزادانه چرخ بزنه بنابراین ممکنه که از دست شما فرار کنن.

برای اینکه از این اتفاق پیشگیری کنین پیشنهاد میکنم از قلاده های دارای جی پی اس برای سگتون استفاده کنین و همچنین کاشت میکروچیپ رو برای بچتون فراموش نکنین.

داشتن مربی و آموزش سگ برای هر نژادی ضروریه و برای سگ نژاد بیگل هم به همین ترتیبه. البته که نژاد بیگل بسیار باهوشه و میتونه به سرعت آموزش هارو یاد بگیره.

حواستون باشه که با رفتار خوب بهشون آموزش بدین چرا که رفتار پرخاشگرانه از جانب شما میتونه روی آموزش سگ نژاد بیگل٬ تاثیر عکس و مخرب داشته باشه.

همونطور که بالاتر هم بهتون گفتیم٬ سگ نژاد بیگل مشتاق یادگیری و اطاعت از دستورات شماست پس آموزش رو براش جدی بیگرین. سگ نژاد بیگل در سنین کم٬ سرشار از انرژی ان و شما باید وقت کافی برای تخلیه انرژی اونا در طول روز در نظر بگیرین. اونا از پیاده روی در کنار شما و یا دویدن در یک محیط باز به شدت لذت میبرن.

با بالا رفتن سن بیگل٬ اونا ممکنه کم تحرک بشن و استراحت کردن تو خونه رو به بیرون رفتن و بازی کردن ترجیح بدن. با این حال شما به عنوان سرپرست وظیفه دارین از تنبلی و اضافه وزن سگتون جلوگیری کنین چون که سگ نژاد بیگل به شدت مستعد چاقیه. ورزش منظم و رژیم غذایی متعادل برای سالم و شاد نگه داشتن سگ شما ضروریه.

سگ نژاد بیگل نشسته بر روی زمین

 

تغذیه سگ نژاد بیگل به چه صورته؟

مقدار غذایی که روزانه باید در اختیارسگتون بذارین بسته به برند و نوع غذا٬ میتونه متفاوت باشه و شما میتونین حجم غذایی که باید در طول روز به سگتون بدین رو از پشت بسته بندی غذای خشکش متوجه بشین.

تعداد وعده های غذایی که باید در طول روز به سگتون غذا بدین به عوامل مختلفی بستگی داره از جمله سن٬ اندازه٬ وزن٬ جثه٬ میزان متابولیسم و سطح فعالیت سگتون.

به طور کلی اگه بخوام بهتون بگم این میشه که وقتی سگ شما زیر یک سال هستش به دو تا سه وعده غذایی با حجم ثابت احتیاج داره و با بالا رفتن سن سگتون٬ شما میتونین تعداد وعده های غذاییش رو به یکبار در روز کاهش بدین.

سگ های کم پرتحرک نیاز به کالری و در نتیجه غذای بیشتری نسبت به سگ های کم تحرک دارن. کیفیت غذای سگ هم مهمه. غذا با کیفیت بهتر میتونه تو مقدار کمتری از حجم٬ کالری بیشتری رو تامین بکنه.

سگ نژاد بیگل به دزدی مواد غذایی مشهوره و در صورتی که فرصت مناسب پیدا کنه٬ به راحتی میتونه بره سروقت زباله های شما و اونا رو بخوره.

سگ نژاد بیگل به شدت توی غذا خوردن حریصه و تا زمانی که کامل سیر نشه٬ دست از غذا خوردن برنمیداره. بنابراین حتما باید حواستون به تغذیه سگتون باشه تا دچار اضافه وزن نشه. برای اینکه بتونین وزن سگتون رو کنترل کنین پیشنهاد میکنم از متخصص تغذیه برای سگتون برنامه غذایی بالانس شده دریافت بکنین.

 

رنگ های سگ نژاد بیگل و نیاز به اصلاح و شست و شو در این نژاد به چه صورته؟

رایج ترین رنگ در بین نژاد بیگل٬ سه رنگ هستش به این صورت که پشت کمرشون سیاه رنگ٬ پاها و سینه و شکم سفید رنگ٬ نوک دم سفید رنگ و اطراف کمر سر دارای رنگ قهوه ای هستش. صرف نظر از رنگ٬ بیشتر سگ های نژاد بیگل روی نوک دمشون رنگ سفید دارن و این باعث میشه تا در موقع شکار٬ در میان علف ها قابل مشاهده باشن. 

سگ نژاد بیگل دارای پوشش دوتایی صاف و متراکمه که اونا رو در برابر باران مقاوم میکنهو برای حفظ پوشش بدنشون توصیه میکنیم حداقل یک بار در هفته موهاشونو با برس شانه بکشین. این کار به کنده شدن موهای مرده روی بدن اونا کمک میکنه و باعث رشد موهای جدید میشه. درسته که موهای نژاد بیگل میریزه اما چون موهاشون کوتاهه باعث میشه این ریزش مو٬ کمتر به چشم بیاد.

ضخامت موهای بدن بیگل توی زمستون بیشتر میشه تا از اونا در برابر سرما محافظت کنه و بعدش توی فصل بهار٬ این موها بیشتر میریزن. سگ نژاد بیگل بخاطر شکل و فرم گوش هایش٬ نیاز به مراقبت ویژه داره تا منجر به عفونت گوشش نشه.

پس به طور مرتب گوش های بیگل رو از نظر علائم عفونت و یا تجمع موم چک کنین و هرگز اجازه ندین آب به داخل گوشش نفوذ کنه.

مراقبت از دندان برای بیگل ها بسیار مهمه و باید هر روز و یا نهایتا سه بار در هفته دندان سگتون رو مسواک بزنین تا از تجمع تارتار و جرم دندانی جلوگیری کنین. همچنین مسواک زدن روزانه باعث میشه تا از بیماری های لثه و بوی بد دهان سگتون پیشگیری کنین.

کوتاه کردن منظم ناخن هم بسیار مهمه. اگه در کوتاه کردن ناخن سگتون تجربه ندارین حتما از دامپزشک یا آرایشگر بخواین تا این کار رو براتون انجام بده.

 

رفتار سگ نژاد بیگل در برابر کودکان و سایر حیوانات:

سگ نژاد بیگل با همه اعضای خانواده به خصوص کودکان٬ رفتار خیلی خوبی داره. اما با این حال بخاطر بازیگوشی و شیطنتی که دارن٬ باید حواستون باشه تا در حین بازی کردن با کودکان خردسال آسیبی بهش وارد نکنن.

نژاد بیگل عمدتا با دهان خودش سعی داره با شما بازی کنه و اشیایی که دوست داره رو به دهان بگیره اما شما میتونین از همون اول که بیگل رو به سرپرستی میگیرین٬ با آموزش های لازم این مورد رو برای سگتون ممنوع کنین.

سگ نژاد بیگل تنهایی رو دوست نداره و شما میتونین برای اینکه تنها نباشه٬ سگ و یا حتی گربه ی جدیدی رو به سرپرستی بگیرین تا بتونن باهم تعامل داشته باشن.

منبع:DOGTIME

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول