عفونت چشم سگ؛ درمان،دلایل و راهکارهای جلوگیری از بروز عفونت

عفونت چشم سگ
آخرین بروزرسانی : 11 اسفند 1402نویسنده : دسته بندی : بیماری سگ

عفونت چشم سگ ها می تونه به همون اندازه که برای ما انسان ها ناراحت کننده ست، برای اونا هم اذیت کننده باشه.  عفونت چشم سگ ها علل بسیار مختلفی داره؛ از جمله آلرژی، اجسام خارجی (مثل دونه های شن یا علف)، ویروس ها، باکتری ها و آسیب فیزیکی.

بعیده که عفونت چشم سگ شما تهدید کننده زندگی باشه، اما می تونه بینایی سگ هارو تحت تأثیر قرار بده و تأثیر بسیار منفی ای روی کیفیت زندگی اونا بذاره، البته ناگفته نمونه که باعث درد و ناراحتی اونا هم میشه. مشکلات چشمی در سگ‌ها می‌تونه به سرعت پیشرفت کنه، بنابراین فوراً با دامپزشک تماس بگیرین و یا از خدمات مشاوره انلاین وتوریا استفاده کنین. روی همین نوشته کلیک کنین تا بیشتر راجع به مشاوره انلاینمون بدونین.

علائم و نشونه های عفونت چشم سگ

اگه سگ شما ریزش اشک داره، بیش از حد معمول اشک ترشح میکنه و خیسه، یا متوجه ترشحات زرد، سبز یا سفید از چشم های سگتون شدین،ممکنه سگتون عفونت چشمی داشته باشه. سایر نشونه های عفونت چشم سگ ها شامل پنجه کشیدن روی چشم، پلک زدن بیش از حد معمول،تورم، قرمزیه.

علائم عفونت چشم سگ ها به دلیل تعدادی از علل احتمالی بسیار متفاوته. اگه سگ شما نشونه هایی از ناراحتی چشم رو نشون می ده یا متوجه چیز غیرعادی می شین، باید همیشه برای مشاوره با دامپزشک تماس بگیرین.

چه زمانی باید سگم رو برای عفونت چشم پیش دامپزشک ببرم؟

شما باید به محض اینکه شک کردین که سگ شما عفونت چشمی داره با دامپزشک مشورت کنین تا مطمئن بشین که می تونه در اسرع وقت درمان بشه. هر گونه مشکل چشمی در سگ ها باید توسط دامپزشک درمان بشه تا از ایجاد درد غیر ضروری جلوگیری بشه و خطر بینایی سگ شما به حداقل برسه.

وتوریا خدمات دامپزشکی و ویزیت در محل هم داره که برای استفاده ازش میتونین روی همین نوشته کلیک کنین.

آیا عفونت چشم سگ خود به خود برطرف می شه؟

اگه مشکوک هستین که سگ شما مبتلا به ورم ملتحمه یا سایر مشکلات چشمیه به دامپزشک مراجعه کنین تا اونا بتونن مشکل رو تشخیص داده و درمان رو شروع کنن. نباید منتظر بمونین تا خود به خود از بین بره یا به درمان های خونگی تکیه کنین. در بسیاری از موارد، عفونت چشم سگ شما بدون درمان از بین نمی ره. همچنین ممکنه باعث درد سگ ها بشه، چیزی که هیچ صاحب سگی برای حیوون خونگی خودش نمی خواد.

ورم ملتحمه ناشی از عفونت چشم سگ

ورم ملتحمه شایع ترین نوع عفونت چشم سگ هستش. این بیماری در واقع التهاب بافت شفافیه که کره چشم سگ شما و داخل پلکش رو میپوشونه. مثل تمام عفونت‌های چشمی احتمالی، مهمه که سگ شما در صورت مشکوک بودن به ورم ملتحمه به دامپزشک مراجعه کنه، چون نه تنها می‌تونه دردناک باشه، بلکه بدون درمان می‌تونه باعث آسیب دائمی بشه.

درمان عفونت چشم سگ

اگه سگ شما عفونت چشمی داره، باید اونو پیش دامپزشک ببرین تا پس از معاینه و تشخیص علت اون، بهترین روش درمانی رو به شما توصیه کنه. از اونجایی که علل مختلفی برای عفونت چشم در سگ ها وجود داره، درمان های مختلفی هم وجود داره. از جمله برداشتن جسم تحریک کنندهاز چشم، تجویز دارو و انجام عمل جراحی.

درمان قرمزی چشم سگ

چجوری می تونم از عفونت چشم سگ جلوگیری کنم؟

با توجه به دلایل متعدد احتمالی عفونت چشم، نمی شه به طور کامل از این خطر برای سگ ها جلوگیری کرد. اما همیشه بهترین تمرین اینه که ناحیه اطراف چشمای سگ خودتونو تمیز و عاری از هر چیزی که می تونه اونارو تحریک کنه (مثل گرد و غبار، شن یا مو) نگه دارین. چک کردن منظم چشم های سگ به شما کمک می کنه تا هر چیز غیر عادی رو تشخیص بدین و اطمینان حاصل کنین که سگ شما به محض اینکه نیاز به رسیدگی داره تحت درمان قرار می گیره.

چرا چشمای سگ من ریزش اشک داره؟

Epiphora یه اصطلاح پزشکی برای زمانیه که چشمای سگ شما بیش از حد اشک تولید می کنه. اگه از چشم‌های سگ شما بیش از حد اب میاد، اشک‌های اضافی به جای تخلیه، روی صورتش جاری می‌شه و به مرور زمان این رطوبت می‌تونه باعث تحریک، لک، بو و همچنین منجر به عفونت بشه. ریزش اشک بیش از حد می تونه ناشی از عفونت چشم سگ و همچنین انواع دیگه ای از سوزش چشم باشه (به همین ترتیب از چشمای ما آب می ریزه تا از چشم در برابر عوامل تحریک کننده محافظت کنه). همچنین ممکنه چشمای سگ شما نتونه اشک رو به درستی تخلیه کنه، که این یه ویژگی در برخی از نژاد های سگ ، مثل برخی از نژاد های پوزه تخت و براکی سفاله، اما ممکنه به دلیل مشکلات دیگه ای هم باشه. مثل تمام مشکلات چشمی سگ، اگه سگ شما آبریزش یا ریزش اشک از چشم داره، بهترین کار اینه که برای مشاوره با دامپزشک تماس بگیرین.

انواع رایج ترشحات چشمی در سگ ها

بیاین نگاهی به پنج نوع رایج ترشحات چشم سگ بیندازیم و در ببینیم در صورت مشاهده هر کدوم چه کاری باید انجام بدیم.

•  ترشحات کراست و کمی چسبناک

اشک نقش اساسی توی حفظ سلامت چشم سگ داره. اشک اکسیژن و تغذیه قرنیه (لایه شفاف بافت جلوی چشم) رو فراهم می کنه و به حذف مواد زائد از سطح چشم کمک می کنه.

اشک به طور معمول از طریق مجاری واقع در گوشه داخلی هر چشم تخلیه می شه، اما گاهی اوقات کمی ترشحات چسبناک در اون جا جمع میشه. این ماده از اشک خشک شده، چربی، مخاط، سلول های مرده، گرد و غبار و غیره ساخته می شه و به طور معمول شفاف یا به رنگ قهوه ایمایل به قرمزه.

این ترشحات چشم معمولاً  صبح ها آشکارتر هستن و اغلب کاملاً طبیعی هستن. مقدار ترشحی که سگ تو طول شب (یا بعد از چرت زدن طولانی مدت) تولید می کنه باید نسبتا ثابت بمونه.

این ترشحات باید به راحتی با یه پارچه گرم و مرطوب جدا بشن. چشمای سگ شما نباید قرمز باشه و نباید هیچ نشونه ای از ناراحتی چشم، مثل مالش، چشمک زدن، پلک زدن یا حساسیت به نور رو نشون بده.

اگه هر زمانی متوجه افزایش چشمک زدن سگتون یا سایر علائم نگران کننده شدین، با دامپزشک سگتون تماس بگیرین.

علائم عفونت چشم سگ و روش های درمان

• خیس شدن چشم ها

ریزش بیش از حد چشم (اپی فورا) با بسیاری از شرایط مختلف همراهه که از نسبتاً خوش خیم تا جدی متغیره. چند دلیل رایج آبریزش چشم در سگ ها عبارتند از:

• تحریک کننده ها
  • مواد خارجی در چشم
  • آلرژی
  • ناهنجاری های آناتومیکی (مثلاً چشم های بسیار برجسته یا پلک های فرو رفته)
  • مسدود شدن مجاری اشک
  • زخم قرنیه
  • گلوکوم (افزایش فشار چشم)

اگه چشمای سگ شما کمی بیشتر از حالت عادی اشک آلوده، اما از همه جهات خوش خیم به نظر می رسه و دردناک نیست، منطقیه که وضعیت رو برای یک یا دو روز زیر نظر داشته باشین.

سگ شما ممکنه به سادگی گرد و غبار زیادی دریافت کرده باشه و افزایش تولید اشک برای حل این مشکل کار می کنه. اما اگه چشمای اونا همچنان آبریزش داره یا سگ شما دچار قرمزی، چشم های دردناک یا انواع دیگه ی ترشحات چشمی شد، با دامپزشک قرار ملاقات بذارین.

• لکه های اشک قرمز مایل به قهوه ای

سگ های رنگ روشن اغلب دچار تغییر رنگ قرمز مایل به قهوه ای توی موهای نزدیک گوشه داخلی چشمشون می شن. این به این دلیله که اشک حاوی رنگدانه ای به نام پورفیرینه که با قرار گرفتن طولانی مدت در هوا به رنگ قرمز مایل به قهوه ای در میاد.

در صورت عدم وجود مشکلات دیگه، لک شدن اشک در این ناحیه طبیعیه و فقط یه نگرانی از نظر زیباییه. اگه می خواین لکه های اشک سگ خودتونو به حداقل برسونین، یک یا چند مورد از این راه حل ها رو امتحان کنین:

• این ناحیه رو چند بار در روز با یه پارچه مرطوب شده با آب گرم یا محلول تمیز کننده چشم که مخصوص سگ ها ساخته شده  پاک کنین.
  • موهای اطراف چشم سگ خودتونو کوتاه نگه دارین.
  • سعی کنین به سگ خودتون یه مکمل غذایی عاری از آنتی بیوتیک بدین که لک اشک رو کاهش می ده.

به خاطر داشته باشین که ممکنه چندین ماه طول بکشه تا موی آغشته به پورفیرین رشد کنه و اثرات هر یک از این درمان ها آشکار بشه.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر با دامپزشک برای معاینه چشم قرار ویزیت تنظیم کنین:

• افزایش میزان لک شدن اشک
  • تغییر در ظاهر رنگ اشک سگ
  • چشمان سگ قرمز و دردناک می شه

پس حواستون به این علائم باشه و اگه مشاهده کردین حتما با دامپزشک مشورت کنین.

ریختن قطره در چشم سگ برای درمان التهاب چشم

• ترشحات موکوزی سفیدخاکستری

خشکی چشم (کراتوکونژونکتیویت سیکا یا KCS) وضعیتیه که معمولاً زمانی ایجاد می شه که سیستم ایمنی سگ به غدد تولید کننده اشک حمله کرده و اونارو از بین می بره.

با اشک کمتر، بدن سعی می کنه با تولید مخاط بیشتر برای روون کردن چشم ها رو جبران کنه. اما مخاط نمی تونه جایگزین همه عملکردهای اشک بشه، بنابراین چشم ها قرمز و دردناک می شن و ممکنه زخم و رنگدانه های غیر طبیعی قرنیه ایجاد کنن.

در صورت عدم درمان، KCS می تونه منجر به ناراحتی شدید و نابینایی بشه.

اگه متوجه جمع شدن مخاط خاکستری سفید در اطراف چشم سگ خودتون شدین، با دامپزشک وقت ویزیت تنظیم کنین. اونا می تونن یه روش ساده به نام تست اشک Schirmer رو انجام بدن تا KCS رو از سایر شرایطی که ممکنه با افزایش تولید مخاط چشم مرتبط باشه، مثل یه ماده خارجی که زیر پلک قرار گرفته یا التهاب مجاری که اشک رو تخلیه می کنه مرتبط باشه، تفریق کنه.

اکثر سگ ها به درمان KCS که ممکنه شامل سیکلوسپورین، تاکرولیموس، اشک مصنوعی و/یا سایر داروها باشه، به خوبی پاسخ می ده. جراحی هم می تونه در نظر گرفته بشه، اما این گزینه باید برای مواردی که با درمان پزشکی خوب عمل نمی کنن، اختصاص داده بشه.

•  ترشحات زرد یا سبز چشم

سگی که چشماش ترشحات زرد یا سبز تولید می کنه اغلب دچار عفونت چشمی می شه، به خصوص اگه قرمزی و ناراحتی چشم هم مشهود باشه.

عفونت چشم می تونه به عنوان یه مشکل اولیه یا در نتیجه بیماری دیگه (مثلاً زخم قرنیه یا خشکی چشم) ایجاد بشه که دفاع طبیعی چشم رو در برابر عفونت ضعیف می کنه. گاهی اوقات اون چه که به نظر می رسه عفونت چشمه در واقع نشونه اینه که سگ یه بیماری سیستمیک یا مشکلی داره که روی دستگاه تنفسی، سیستم عصبی یا سایر قسمت های بدن تأثیر میذاره.

هر سگی که به نظر می رسه ممکنه عفونت چشمی داشته باشه باید در اسرع وقت توسط دامپزشک معاینه بشه.

آیا باید نگران ترشحات چشم سگم باشم؟

اگه حیوون خونگی شما دارای ترشحات سبز یا زرده، به نظر می رسه از ناحیه چشماش درحال اذیت شدنه (مالیدن، پنجه زدن) یا اگه متوجه قرمزی یا درد شدین، باید به دامپزشک مراجعه کنین تا چشمای حیوون خونگیتونو معاینه کنه.

چجوری از شر ترشحات چشم سگم خلاص بشم؟

تعیین علت اصلی ترشح برای تعیین چگونگی کمک به بهبود اون مشکل بسیار مهمه. از دامپزشک خودتون بپرسین که چجوری به حیوون خونگیتون در مورد ترشحات چشم کمک کنین.

می تونم عفونت چشم سگم رو بدون مراجعه به دامپزشک درمان کنم؟

عفونت چشم باید توسط دامپزشک درمان بشه. نوع دارو ممکنه به علت اصلی عفونت چشم مثل مواد خارجی، التهاب یا زخم بستگی داشته باشه. دامپزشک ممکنه آزمایش های چشمی رو برای بررسی خشکی چشم یا زخم انجام بده و سپس بهترین دارو رو برای حیوون خونگی شما تعیین کنه.

عفونت چشم سگ

جلوگیری از عفونت چشم سگ

میتونین به عنوان پیشگیری موهای بلند دور چشم هارو کوتاه کنین.همچنین باید ناحیه مورد نظر رو چندین بار در روز بشورین. با استفاده از یک چهارم فنجون آب گرم و یک چهارم قاشق چای خوری نمک، محلول نمکی درست کنین. یه پد گاز استریل یا پارچه تمیز رو به محلول درست شده آغشته کنین و ناحیه چشم رو از گوشه داخلی چشم به سمت بیرون و به طرف گوش ها پاک کنین.

همونطوری که میدونین وتوریا یه پلتفرم متشکل از تعدادی دامپزشک مجرب و کاربلده که همیشه اماده ان تا به شما و پت های کوچولوتون کمک کنن و کاری کنن که توی راحت ترین و بی دردسرترین حالت ممکن کارای درمانی و چکاپ های روتین سگ ها و گربه هاتونو انجام بدین. به این ترتیب هم مشاوره دامپزشکی انلاین داریم ؛ جوری که میتونین با یکی از دامپزشک های ما بصورت انلاین در ارتباط باشین و سوالاتونو بپرسین و مشکل حیوون خونگیتونو مطرح کنین.

از طرفی برای مواردی که لازم باشه، خدمات دامپزشکی در محل هم ارائه میده تا شما و پتتون بدون کوچیک ترین استرسی کارای دامپزشکی رو انجام بدین. برای این کار فقط کافیه که توی سایت وتوریا در خواست خودتونو ثبت کنین و منتظر تماس تیم ما باشین.