عفونت کلیه در سگها؛ از کجا بفهمم سگم عفونت کلیه داره؟

آخرین بروزرسانی : 17 فروردین 1403نویسنده : دسته بندی : مقالات

عفونت کلیه در سگها عمدتا توسط باکتری ها ایجاد میشه و کلیه ها رو تحت تاثیر قرار میده. عفونت کلیه در سگها زیاد شایع نیستش ولی در سگهایی که سابقه عفونت مثانه دارن، بیشتر دیده میشه. عفونت کلیه در سگها تو هر سنی میتونه دیده بشه اما بیشتر در سگهای میانسال و پیر ماده دیده میشه.

عفونت کلیه در سگها باید جدی گرفته بشه چون در صورتی که به موقع تشخیص داده نشه میتونه منجر به نارسایی کلیه ها بشه. پس در صورتی که علائمش رو که در ادامه بهتون میگم دیدین، فورا به دامپزشکتون مراجعه کنین.

علائم عفونت کلیه در سگها

در ابتدا، سگ های مبتلا به عفونت کلیه ممکنه علائم زیادی نداشته باشن. با گذشت زمان، معمولاً علائم بیشتری ایجاد میشه، از جمله:

•  بی حالی
  •  اشتهای ضعیف
  •  تب
  •  درد شکم
  •  افزایش تشنگی و ادرار
  •  خون در ادرار
  •  زور زدن برای ادرار کردن
  •  ادرار کردن داخل خونه
  •  ادرار کردن مکرر به مقدار کم
  •  استفراغ
  •  کاهش وزن

علل عفونت کلیه در سگها

بیشتر عفونت‌های کلیه از مثانه شروع میشن و توسط باکتری‌هایی ایجاد میشن که از مجرای ادرار سگ (لوله‌ای که مثانه را به بیرون متصل میکنه) عبور کردن. باکتری هایی که تو مدفوع دیده میشه اغلب علت عفونت های مثانه و کلیه هستن.

معانیه سگ مشکوک به عفونت کلیه

دستگاه ادراری دفاع های طبیعی زیادی در برابر عفونت داره، اما مشکلات سلامتی و بیماری میتونه این دفاع ها رو تحت تاثیر قرار بده.

اگر میخوای راجب عفونت دستگاه ادراری سگها بیشتر بدونی، روی همین نوشته کلیک کن!

بیماری مزمن کلیه

التهاب و ادرار رقیق( ابکی)که تو این بیماری دیده میشه، بیشتر ناشی از عفونت دستگاه ادراری هستش.

ناهنجاری های ژنتیکی

بعضی از سگ ها با ناهنجاری های اناتومیک متولد میشن که اونها رو مستعد ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری میکنه. برای مثال وقتی میزنای محتویاتش رو به جای اینکه داخل مثانه تخلیه کنه به مجرای ادرار میریزه، احتمال انتقال باکتری های موجود در ادرار به سمت کلیه افزایش پیدا میکنه.

سنگ های ادراری

سنگ ها به سطح داخلی دستگاه ادراری اسیب میرسونن و دستگاه ادراری رو مستعد ابتلا به عفونت میکنن.

دیابت

سگهای مبتلا به دیابت دارای ادرار رقیق قندی هستن که محل مناسبی رو برای رشد باکتری ها فراهم میکنه.

بیماری کوشینگ

در این بیماری میزان کورتیزول بالا میره. این هورمون سیستم ایمنی رو سرکوب میکنه و ادرار رو رقیق میکنه که در نتیجه ی اون احتمال عفونت افزایش پیدا میکنه.

سرطان دستگاه ادراری

تومور های داخل دستگاه ادراری میتونن منجر به خونریزی، التهاب و ناهنجاری های اناتومیک بشن که همگی اینها احتمال عفونت رو زیاد میکنن.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

سگهایی که از داروهایی استفاده میکنن که سیستم ایمنی رو سرکوب میکنه، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستن.

در مجموع این نوع از مشکلات زمینه ای که بهش اشاره کردم، باعث میشه عفونت کلیه در سگها زیاد بشه اما در نظر داشته باشین که تو بعضی موارد عفونت کلیه در سگها بدون هیچ مشکل زمینه ای و ناگهانی ظاهر میشه.

چجوری دامپزشک ها عفونت کلیه در سگها رو تشخیص میدن؟

هر سگی که ممکنه عفونت کلیه داشته باشه باید توسط دامپزشک بررسی شه. دامپزشک با پرسیدن سوال های کلی در مورد بچتون یه سری اطلاعات از شما میگیره، بعدش یه معاینه کلی فیزیکی انجام میده و ازمایش خون و ادرار برای تشخیص دقیق تر تجویز میکنه.

وقتی سگی عفونت مجرای ادراری داره ممکنه علاوه بر مثانه کلیه ها نیز دچار عفونت شده باشن. اینجور مواقع سونوگرافی شکم، بهترین گزینه برای تشخیص دقیق هستش.

دامپزشک با سوزن و سرنگ استریل از مثانه سگ نمونه ی ادرار میگیره. نمونه رو برای کشت به ازمایشگاه میفرسته تا مشخص چه باکتری هایی توی ادرار سگتون وجود داره.

درمان عفونت کلیه در سگها

هیچ درمان خانگی برای عفونت کلیه در سگها وجود نداره. انتی بیوتیک هایی که دامپزشکتون تجویز میکنه، درمان اصلی رو شامل میشه.

معاینه سگ مبتلا به عفونت کلیه

معمولا انتی بیوتیک هایی که دامپزشک تجویز میکنه، اینایی که میگم هستش:

• اموکسی سیلین/ کلاوولانیک اسید
  • سفپودوکسیم
  • ماربوفلوکساسین
  • انروفلوکساسین

سگهایی که شدیدتر اسیب دیدن ممکنه نیاز به بستری شدن تو بیمارستان داشته باشن تا انتی بیوتیک های مصرفی رو با تزریق، مایع درمانی و باقی درمان ها دریافت کنه.

مدیریت عفونت کلیه در سگها

بیشتر سگهای مبتلا به عفونت کلیه به ۱۰ تا ۱۴ روز انتی بیوتیک نیاز دارن تا خوب شن. سگتون بعد از بهبودی باید تا دو هفته زیر نظر دامپزشک باشه تا مطمئن شه که تمام علائم عفونت از بین رفته.

پیشگیری از عفونت کلیه در سگها

اکثر عفونت های کلیه با عفونت مثانه شروع میشن، پس بهترین راه برای پیشگیری از عفونت کلیه درمان سریع عفونت مثانه هستش. در صورت مشاهده هر یک از علائم عفونت مثانه، سگتون رو پیش دامپزشک ببرین:

• درد هنگام ادرار کردن
  • ادرار کردن مکرر و به مقدار کم
  • تغییر رنگ ادرار
  • لیسیدن زیاد دهانه ادرار

اگر سگتون مشکلات زمینه ای داره که احتمال ابتلا به عفونت کلیه رو زیاد میکنه، دامپزشکتون برنامه ریزی های لازم رو انجام میده تا احتمال ابتلا به عفونت رو کم میکنه.