حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

واکسن چندگانه گربه ؛ واکسیناسیون گربه از چه بیماری هایی جلوگیری میکنه؟

زمان مطالعه6 دقیقه

واکسن چندگانه گربه
آخرین بروزرسانی : 7 دی 1402نویسنده : دسته بندی : مراقبت از گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

  • واکسن چندگانه گربه یا FVRCP چیه؟
  • گربه من بیرون نمی ره، پس چرا باید این واکسنو بزنه؟
  • تزریق این واکسن تا چه اندازه مهمه؟
  • اگه بچه گربه شما بهش نیاز نداشته باشه، پس چرا دامپزشک ها و کلینیک های دامپزشکی بصورت مکرر بهلزوم تکرار ابن واکسن اصرار میکنن؟

واکسن چندگانه گربه یا FVRCP بخش مهمی از پروتکل های اصلی واکسیناسیون گربه هاست. در این مقاله اون چیزی که شما باید در مورداین واکسن بدونین و اینکه چجوری به محافظت از گربه شما در برابر برخی بیماری های جدی کمک می کنه، آورده شده.

واکسن چندگانه گربه

FVRCP مخفف چیه؟

FVRCP یک واکسن ترکیبیه، به این معنی که در برابر بیش از یک بیماری محافظت ایجاد می کنه ؛ مشابه واکسن DHPP برای سگ ها.

در اینجا خلاصه ای از بیماری های تحت پوشش واکسن چندگانه گربه یا FVRCP آورده شده :

رینوتراکئیت ویروسی گربه

“FVR” به رینوتراکئیت ویروسی گربه (ویروس هرپس گربه ۱ یا FHV-1) اشاره داره. این بیماری می تونه منجر به بیماری شدید دستگاه تنفسی فوقانی (از جمله رینیت ، عطسه و ورم ملتحمه) بشه. سایر علائم کمتر شایع شامل : زخم دهان و ذات الریه اولیه ست.

مانند افراد مبتلا به تبخال، این ویروس می‌تونه در گربه‌ها تا زمانی که تحت استرس قرار نگیرن، نهفته باقی بمونه که باعث تشدید علائم می‌شه.

خطر واقعی FHV-1 اینه که مکانیسم‌های دفاعی ریوی گربه رو مختل می‌کنه، در نتیجه گربه هارو مستعد ابتلا به ذات‌الریه باکتریایی ثانویه یاعفونت همزمان با کلسی‌ویروس گربه‌ها می‌کنه.

کلسی ویروس گربه

“C” در FVRCP مخفف calicivirus (کلسی ویروس گربه یا FCV) است. مشابه FHV-1، کلسی ویروس گربه معمولاً باعث بیماری دستگاه تنفسی فوقانی و زخم دهان می شه. همچنین می تونه باعث استوماتیت مزمن، پنومونی، بیماری سیستمیک یا لنگش بشه.

گاهی اوقات، یک سویه شدیدترکلسی ویروس سیستمیک بیماری زا گربه (VS-FCV) – می تونه در یک جمعیت بروز کنه و منجر به علائمناتوان کننده تر و همچنین عفونت اندام های داخلی بشه. این فشار شدیدتر اغلب کشنده ست.

پنلکوپنی گربه

در نهایت، “P” مخفف پنلکوپنی (پنلکوپنی گربه یا دیستمپر گربه یا FPV) است. FPV بسیار مسریه و میزان مرگ و میر بالایی داره. این بیماری باعث بی اشتهایی، استفراغ، تب و اسهال شدید می شه.

این ویروس همچنین به مغز استخوان و غدد لنفاوی حمله می‌کنه و منجر به کاهش شدید گلبول‌های سفید خون می‌شه و مانع از این می‌شه که گربه بتونه سیستم ایمنیشو به طور طبیعی فعال کنه.

 واکسن چندگانه گربه

چرا واکسن چندگانه گربه یا FVRCP یک واکسن اصلی برای گربه ها در نظر گرفته می شه؟

واکسن‌های اصلی برای گربه‌ها اونایی هستن که اکیداً توصیه می‌شه که برای همه گربه‌ها تجویز بشنحتی برای گربه‌هایی که بیرون نمی‌رن. واکسن FVRCP یکی از دو واکسن اصلی گربه ست که باید برای همه گربه ها استفاده بشه. واکسن اصلی دیگه ، واکسن هاریه.

انجمن جهانی دامپزشکی حیوانات کوچیک می‌گه: «واکسن‌های اصلی حیوانات رو از بیماری‌های شدید و تهدیدکننده حیات که توزیع جهانیدارن، محافظت می‌کنه». هر سه ویروسی که واکسن FVRCP در برابر اونا محافظت ایجاد می کنه گسترش جهانی دارن و پتانسیل مرگبار بودن رو دارن.

هر سه ویروس هم بسیار مسری هستن. FVR و ​​FCV از طریق عطسه، بزاق یا ترشحات چشم پخش می شن، اما می تونن از طریق محیط هم منتقل بشن.

FPV همچنین می تونه از طریق همون مایعات بدن پخش بشه، اما عمدتاً از طریق تماس با مدفوع آلوده پخش می شهمشابه پاروویروس. این ویروس می تونه تا یک سال در محیط روی چیزهایی مثل ملافه، کاسه غذا، جعبه زباله، قفس، لباس و غیره زنده بمونه.

این به معنیه که گربه شما مجبور نیست برای بیمار شدن با گربه آلوده تماس مستقیم داشته باشهکافیه فقط در معرض چیزی آلوده به ویروس قرار بگیرن.

گربه من هر چند وقت یک بار باید واکسن FVRCP رو دریافت کنه؟

واکسن FVRCP برای گربه ها به طور کلی هر سه تا چهار هفته یک بار تا زمانی که بچه گربه به سن ۱۶ تا ۲۰ هفتگی برسه داده می شه.

تکرار دوز های واکسن طبق پروتکل ضروریه، چون برای متقاعد کردن سیستم ایمنی بدن برای تشخیص اجزای واکسن، به تکرار واکسن نیازه. این تکرار ها همچنین کمک می کنه تا اطمینان حاصل بشه که واکسن در بچه گربه ها زمانی که ایمنی از شیر مادر در اونا از بین می ره شروع به کار می کنه.

بعد از ۱۶ هفتگی، گربه باید بعد از یک سال یک دوز دیگه از واکسن دریافت کنه.

واکسن چندگانه گربه

آیا واکسن چندگانه گربه یا FVRCP عوارض جانبی داره؟

عوارض جانبی واکسن FVRCP برای گربه ها معمولاً بسیار کمه.

برخی از بچه گربه ها بصورت خفیف تب می کنن، اشتهاشون کم می شه یا کمی سست می شن. همچنین ممکنه کمی تورم در محل تزریق واکسن وجود داشته باشه.

این علائم تقریباً همیشه در عرض چند روز از بین می ره.

به ندرت، گربه‌ها واکنش‌های آلرژیک مهم‌تری به واکسن نشون می‌دن، که معمولاً در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از دریافت واکسن رخمی‌ده. در این موارد، گربه ها ممکنه دچار کهیر، قرمزی/تورم در اطراف چشم ها و لب ها یا تب خفیف بشن. علائم دیگه عبارتند از استفراغ،اسهال و خارش.

اگر مشکوک به واکنش آلرژیک به واکسیناسیون هستین، فوراً با وتوریا تماس بگیرین.

هر تورمی که بیش از سه هفته در محل واکسن باقی بمونه باید توسط دامپزشک بررسی بشه. واکنش‌ها به واکسن‌ها بسیار نادره و اکثریت قریببه اتفاق هم خفیف هستن و بدون هیچ درمانی برطرف می‌شن.

هزینه واکسن چندگانه گربه ها چقدره؟

واکسیناسیون گربه ها بخش مهمی از مراقبت اونا در برابر بیماری های خطرناک و کشنده به حساب میاد و مهمه که قبل از به سرپرستی گرفتن گربه٬ تمام این هزینه ها رو برای خودتون بودجه بندی کنین. بچه گربه ها (سن زیر ۱ سال) معمولا به به تزریق ۳ دوز واکسن چندگانه گربه یا FVRCP احتیاج دارن.

گربه های بالغ هم در طول یک سال به تزریق ۱ دوز واکسن چندگانه گربه  نیاز دارن. هزینه تزریق واکسن بسته به منطقه ای که در اون ساکن هستین و همچنین برند واکسن میتونه متغیر باشه اما به طور میانگین هزینه ۱ دوز واکسن چندگانه گربه حدود ۴۵۰ هزار تومانه.

 

منبع: petmd

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول