بردن سگ به دامپزشکی؛ چند وقت یکبار سگمون رو به دامپزشکی ببریم؟

آخرین بروزرسانی : 14 فروردین 1403نویسنده : دسته بندی : مقالات

شاید بردن سگتون به دامپزشکی براتون خیلی کسل کننده و حوصله سر بر باشه ولی باید بدونین که چکاپ های بچتون باید به طور منظم انجام شه تا از بروز مشکلات و بیماری های جدی پیشگیری کنین.

اگر حوصله ی رفتن به کلینیک رو ندارین، میتونین با خیال راحت توی خونتون بشینین و از خدمات دامپزشکی در محل وتوریا استفاده کنین.

اینکه سگتون هر چند وقت یکبار به دامپزشکی بره، بسته به سن، سبک زندگی و شرایط محیطی متفاوت هستش.

هر چند وقت یک بار توله سگم رو به دامپزشکی ببرم؟

توله سگتون رو باید ۴ بار یا بیشتر تو اولین سال زندگیش به دامپزشکی ببرین. ویزیت های اولیه برای پیشگیری از بیماری، اموزش درست رفتار کردن، تغذیه اهمیت زیادی دارن و پایه و اساس سلامت و ارامش سگتون رو تو سال های بعدی زندگیش تشکیل میدن.

زندگی توله سگ از ۶ تا ۱۶ هفتگی

اولین ویزیت توله سگ باید تو ۸ هفتگی انجام شه. تو اولین ویزیت واکسیناسیون، خوردن ضد انگل و معاینه فیزیکی کامل صورت میگیره.

توله سگ ها با انتی بادی هایی که از مادرشون دریافت کردن به دنیا میان اما به مرور زمان تعداد انتی بادی ها کاهش پیدا میکنه. واکسیناسیون به موقع این کاهش رو جبران میکنه و بچتون با خیال راحت میتونه به گشت و گذارش برسه و با دوستاش بازی کنه.

معمولا واکسیناسیون علیه بیماری های پاروویروس، دیستمپر، ادنوویروس و پاراانفلوانزا انجام میشه. با این حال بسته به محل زندگی و سبک زندگی و ژنتیک ممکنه واکسن های دیگه ایی مثل سرفه لانه، لپتوسپیروز و واکسن لایم نیاز باشه.

واکسن هاری حتما باید قبل از ۶ماهگی تزریق شه. عدم انجام به موقع واکسیناسیون سگ میتونه موجب انتقال بیماری به انسان شه.

حدود ۴ هفته بعد و بعدش دوباره تو ۱۶ هفتگی، توله سگتون باید دوز دوم واکسن هاشو بزنه.

اگر میخوای راجب برنامه زمانی واکسیناسیون سگ بیشتر بدونی، روی همین نوشته کلیک کن!

ایا سگم نسبت به واکسن واکنش نشون میده؟

سگ ها میتونن واکنش های نامطلوبی به واکسیناسیون سگ ها، داروها، و حتی ویتامین ها و مکمل های طبیعی داشته باشن. این اتفاقات نادر هستن اما برحال بهتره که بعد از واکسیناسیون، سگتون رو تحت نظر داشته باشین.

معمولا واکسن های سگ واکنش های خفیفی مثل تورم در محل تزریق ایجاد میکنن. همچنین ممکنه تب خفیف در سگ ها ایجاد کنن. اگر این علائم بیشتر از ۲۴ ساعت طول کشید، با دامپزشکتون تماس بگیرین. اگر سگتون هر یک از این علائم رو نشون داد، فورا به دامپزشکی مراجعه کنین:

• تورم پوزه در اطراف صورت و گردن
  • سرفه کردن
  • دشواری در تنفس
  • خارش پوست

زندگی توله سگ تو ۶ ماهگی

این سن بهترین موقع برای عقیم کردن سگتون هست. عقیم کردن سگتون خطر ابتلای سگتون به خیلی از بیماری ها رو کم میکنه و مشکلات رفتاری مرتبط به جفت گیری رو مهار میکنه.

بردن سگ به دامپزشکی

اگه واکسیناسیون سگ شما عقب افتاده باشه و یا تو سن زیر ۱ سالگی واکسیناسیون سگتون رو تکمیل نکرده باشین٬ دامپزشک سگ شما بسته به شرایط٬ پروتوکل جدیدی براش پیش میگیره که عمدتا شامل واکسیناسیون هاری و چندگانه به صورت سالیانه هستش.

هر چند وقت یکبار باید سگ بالغ رو به دامپزشکی برد؟

سگ های بالغ باید حداقل سالی یکبار به دامپزشکی برن، حتی اگر سالم به نظر برسن. در معاینه سالانه سگتون به طور فیزیکی معاینه میشه تا مشکلات دندانی و کاهش یا افزایش وزنش بررسی شه. این معاینه به تشخیص زودهنگام بیماری ها کمک میکنه.

در طول چکاپ سالانه، دامپزشکتون دوز بوستر واکسیناسیون سگتون رو انجام میده و قلب سگتون رو از لحاظ داشتن کرم با ازمایش خون بررسی میکنه. همچنین دامپزشکتون ضد کک و کنه در صورت لزوم تجویز میکنه.

اگر سگتون هر گونه بیماری زمینه ایی یا مزمن داشته باشه، باید بیشتر به دامپزشک مراجعه کنین.

هر چند وقت یکبار سگ پیرم رو پیش دامپزشک ببرم؟

سگ ها معمولا تو سن ۷ سالگی مسن در نظر گرفته میشن و توله های نژاد بزرگتر زودتر از نژاد های کوچیکتر به ثبات میرسن. با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی افزایش پیدا میکنه بنابراین سگ های مسن باید هر شش ماه برای چکاپ به دامپزشکی مراجعه کنن.

بردن سگ به دامپزشکی

ازمایش های خون برای بررسی عملکرد کلیه و کبد، میزان قند خون و عملکرد تیروئید انجام میشه. این ازمایش ها به تشخیص زودهنگام بیماری ها کمک میکنه.

چه زمانی سگم باید فورا به دامپزشکی مراجعه کنه؟

در موارد زیر باید فورا به دامپزشکی مراجعه کنین:

• صدمات فیزیکی شدید
  • مشکلات تنفسی
  • شکم ورم کرده
  • خوردن مواد سمی
  • استفراغ یا اسهال شدید
  • بی حالی
  • خونریزی شدید

هزینه ی ویزیت دامپزشکی چقدره؟

هزینه یه ویزیت معمولی که با ازمایش خون و معاینه فیزیکی همراهه به طور میانگین ۷۰۰ هزار تومن هست. در صورتی که سگتون به واکسیناسیون نیاز داشته باشه این هزینه افزایش پیدا میکنه.

هزینه تزریق هر مدل واکسن بسته به منطقه ای که در آن ساکن هستین و همچنین برند واکسن میتونه متغیر باشه اما به طور میانگین هزینه ۱ دوز واکسن پلی والان بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان و هزینه ۱ دوز واکسن هاری بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان میباشد.